Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Dricker du pannvatten? 🙃

Troligen inte, men däremot har du inte förstått problemet med legionellabakterier i vattnet. Du kan ju söka på kyltorn och Kista för att få läsa om ett mer extremt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Många med solpaneler som går plus. Det borde skattas genast möjligt så att det kan betalas tillbaka till de som får betala hutlösa elfakturor.

Absolut, kalkylen har blivit alldeles för bra med dagens elpriser, så kan vi inte ha det i Sverige, ingen ska tro att de kan tjäna pengar!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det som drar mest för mig förutom uppvärmningen är varmvattenberedaren. (Fast den kanske räknas som uppvärmning???)

Ja eftersom den värmer upp vatten.

Vi hade 70 grader + vid kranen i förra lägenheten. Tills jag påpekade det för hyresvärden, då det sänktes. Tyckte det var skitbra när man skulle skölja ur stekpannan t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja eftersom den värmer upp vatten.

Vi hade 70 grader + vid kranen i förra lägenheten. Tills jag påpekade det för hyresvärden, då det sänktes. Tyckte det var skitbra när man skulle skölja ur stekpannan t.ex.

Visst, det är praktiskt på så sätt, men det är en avvägning mellan bakterietillväxt, energiförbrukning och risken för skållning. Sedan kan man förvisso ha högre temperatur i själva beredaren (e motsv) och shunta in kallvatten för att sänka temperaturen ut till tappstället. Kan ju vara ett trick för att få varmvattnet att räcka lite längre när uppvärmningskapaciteten inte alltid klarar av förbrukningstoppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Behövs en redigering till Ska vara 60° C enligt branschreglerna Säker vatten.

Men det behöver inte vara 60 grader alltid. Höj det till 60 grader en dag i veckan och kör på 50 annars. Borde väl räcka?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Istället för att fundera på lösningar så ska man se till att befolkningen drar på sig skulder som kommer släpa efter lång tid framåt genom att låta folk låna till elräkningarna från elhandlarna. Lysande!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Visst, det är praktiskt på så sätt, men det är en avvägning mellan bakterietillväxt, energiförbrukning och risken för skållning. Sedan kan man förvisso ha högre temperatur i själva beredaren (e motsv) och shunta in kallvatten för att sänka temperaturen ut till tappstället. Kan ju vara ett trick för att få varmvattnet att räcka lite längre när uppvärmningskapaciteten inte alltid klarar av förbrukningstoppar.

Det var en shunt som fastnat i öppet läge som gjorde att vi fick nästan samma temperatur på tappvattnet som framledningstemperaturen på fjärrvärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men det behöver inte vara 60 grader alltid. Höj det till 60 grader en dag i veckan och kör på 50 annars. Borde väl räcka?

Vår bergvärmepump höjer tempen till 75 grader var 7:e dag. Annars ligger den på 55 grader normalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men det behöver inte vara 60 grader alltid. Höj det till 60 grader en dag i veckan och kör på 50 annars. Borde väl räcka?

Skrivet av Galvanizer:

Vår bergvärmepump höjer tempen till 75 grader var 7:e dag. Annars ligger den på 55 grader normalt sett.

Jag tror att det är minst 70° C man ska höja till var sjunde dag om man ska köra på det sättet. 75° C är nog valt för att få lite marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det var en shunt som fastnat i öppet läge som gjorde att vi fick nästan samma temperatur på tappvattnet som framledningstemperaturen på fjärrvärmen.

Då var det väl den in till värmeväxlaren för varmvatten. Temperaturen på varmvattnet styrs då av att den kontinuerligt öppnar och stänger efter behov då fjärrvärmen är direktvärmande. Fastnar den i ett visst läge kan man få fenomenet att vattnet är tokvarmt när ingen annan spolar och kallt när många spolar. Normalt har du ju även ett litet magasin varmt vatten i VVC:n i en större byggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Dricker du pannvatten? 🙃

Jag brygger mitt te på vatten från kranen på närmaste radiator, så slipper man ju gå till köket

Problemet med legionella är inte att man dricker vattnet utan att man andas in det när man t.ex. duschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag brygger mitt te på vatten från kranen på närmaste radiator, så slipper man ju gå till köket

Problemet med legionella är inte att man dricker vattnet utan att man andas in det när man t.ex. duschar.

Bra järntillskott att använda elementet i ett äldre system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag brygger mitt te på vatten från kranen på närmaste radiator, så slipper man ju gå till köket

Problemet med legionella är inte att man dricker vattnet utan att man andas in det när man t.ex. duschar.

Man duschar inte i pannvattnet heller, om du inte anlitat någon klåpare för VVS-installationen. 🤡

Men ja, legionella i pannvattnet kan vara ett problem vid läckage, eller vid arbete på systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bra järntillskott att använda elementet i ett äldre system.

Jag läste om ett kontor i England som hade, av misstag, tagit vattenmatningen från radiatorsystemet till kaffeautomaten. Undrar om det är anledningen till att kaffet smakar skit på mitt kontor? Selecta är ingen höjdare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag läste om ett kontor i England som hade, av misstag, tagit vattenmatningen från radiatorsystemet till kaffeautomaten. Undrar om det är anledningen till att kaffet smakar skit på mitt kontor? Selecta är ingen höjdare.

Det är nog bara för att din arbetsgivare snålar på fel saker. Nån mellanchef visade att det gick att spara 50% på kaffet om vi gör så här istället, då blev det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag läste om ett kontor i England som hade, av misstag, tagit vattenmatningen från radiatorsystemet till kaffeautomaten. Undrar om det är anledningen till att kaffet smakar skit på mitt kontor? Selecta är ingen höjdare.

Kaffeautomater är alltid otrevliga, trots fräscht kranvatten genom ett Britafilter.

Permalänk
Medlem

Eftersom svt är lite småstöriga och gör det svårt att länka till direkta nyhetsinslag, så länkar jag väll till deras samlingsinlägg:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-svensk-pol...

Men lösningen på de brutala kommande elräkningarna verkar bli att folk ska få lov att låna till elräkningen via sitt elbolag.. Känns ju skoj att bli skuldsatt hos sitt elbolag pga. de ökade priserna :/

Not. det rör inte mig, då jag har varmhyra med änsålänge oförändrad hyra, men lider med dem som allt det här drabbar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Istället för att fundera på lösningar så ska man se till att befolkningen drar på sig skulder som kommer släpa efter lång tid framåt genom att låta folk låna till elräkningarna från elhandlarna. Lysande!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direk...

Kanske medföljer ett direktiv att ingen ränta får tas ut?

Bättre i England iaf...

"Storbritanniens nytillträdda premiärminister Liz Truss har tillkännagivit sin energistrategi för det brittiska underhuset.

Från och med den 1 oktober, och två år framåt, kommer brittiska hushåll inte betala mer än 2 500 pund, motsvarande drygt 30 000 kronor, per år i elräkningar."

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Jag läste om ett kontor i England som hade, av misstag, tagit vattenmatningen från radiatorsystemet till kaffeautomaten. Undrar om det är anledningen till att kaffet smakar skit på mitt kontor? Selecta är ingen höjdare.

Har hänt i Sverige också på en flygbas tror det var skaraborg eller något sådant.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kanske medföljer ett direktiv att ingen ränta får tas ut?

Bättre i England iaf...

"Storbritanniens nytillträdda premiärminister Liz Truss har tillkännagivit sin energistrategi för det brittiska underhuset.

Från och med den 1 oktober, och två år framåt, kommer brittiska hushåll inte betala mer än 2 500 pund, motsvarande drygt 30 000 kronor, per år i elräkningar."

/hulle.

Det låter som ett recept på rullande strömavbrott. Efter att man använt el för 2500£ så finns det ju ingen anledning att minska sin förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag installerade bergvärme i våras. Varmvattendelen har en ecofunktion som ställer varmvattnet till lågt, typ 40-50 grader - och på en angiven dag i veckan kokar den ur ev legionella ur systemet (jag har valt natten till söndag då det brukar vara lägst elpris då). Smart grej.

Jag kör Tibber och har gått från 40-60 % högre förbrukning än sitthuset, till 20-30 % lägre än snitthuset med bergvärmebygget. Tidigare hade jag äldre luft/luft-pumpar och en enstaka elradiator. Inte gratis att konvertera till vattenburet, men återbetalningen är bara några år. Det är galet att pumpa in högar med miljarder för folks elräkningar, istället borde energibesparande installationer subventioneras mer. Det förstnämnda är som att kissa i byxan; skönt för stunden men ingen bra lösning.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag installerade bergvärme i våras. Varmvattendelen har en ecofunktion som ställer varmvattnet till lågt, typ 40-50 grader - och på en angiven dag i veckan kokar den ur ev legionella ur systemet (jag har valt natten till söndag då det brukar vara lägst elpris då). Smart grej.

Absolut en bra lösning. Anledningen till min ursprungliga invändning var att man skulle sänka temperaturen som en besparingsåtgärd i befintliga system.

Det är nog många som kommer att frestas att ha lite för låga temperaturer i sina varmvattenberedare. Så det blir intressant att se om antalet legionellafall skjuter i höjden efter den här vintern.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, kalkylen har blivit alldeles för bra med dagens elpriser, så kan vi inte ha det i Sverige, ingen ska tro att de kan tjäna pengar!

Förstår att du är ironisk men rätt ska vara rätt. Vi betalar skatt för el ska vi ha skatt för solpaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kanske medföljer ett direktiv att ingen ränta får tas ut?

Vad hjälper det... sms:a låna... Hörde på P1 igår, de intervjuade någon elnäts-expert på KTH, hon saknade debatt om vad man kan göra på kort sikt för enligt henne så fanns det en hel del man kunde göra för att öka elproduktionen, t.ex. från forsmark o.s.v. men att avsaknaden av intresse från politikerna var trist men nu vet vi, de var fullt fokuserade på att förbereda marknadsföringen av ett nytt låne-upplägg.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag installerade bergvärme i våras. Varmvattendelen har en ecofunktion som ställer varmvattnet till lågt, typ 40-50 grader - och på en angiven dag i veckan kokar den ur ev legionella ur systemet (jag har valt natten till söndag då det brukar vara lägst elpris då). Smart grej.

Jag kör Tibber och har gått från 40-60 % högre förbrukning än sitthuset, till 20-30 % lägre än snitthuset med bergvärmebygget. Tidigare hade jag äldre luft/luft-pumpar och en enstaka elradiator. Inte gratis att konvertera till vattenburet, men återbetalningen är bara några år. Det är galet att pumpa in högar med miljarder för folks elräkningar, istället borde energibesparande installationer subventioneras mer. Det förstnämnda är som att kissa i byxan; skönt för stunden men ingen bra lösning.

Håller även om det tar emot att ge mer bidrag till villaägare så är det definitivt en bättre åtgärd än att bara begränsa hur mycket el kostar för i längden med alla energi effektiviserade åtgärder så kommer efterfrågan att sjunka och priset sjunka.

Dock så tar detta minst 1-5 år vi kan helt enkelt inte installera så pass mycket Bergvärme och Luftvärmepumpar inom ett år finns inte tillräckligt med installation kapacitet.

Sedan är det delvis ren idioti att inte minimum ha installerat en Luft Luft värmepump visar väl att människor är skit dåliga på långsiktigt planerade då Luft Luft värmepump betalar sig själv med normala elpriser inom 3-5 år ifall man har ett eluppvärmt hus med dagens elpriser så har nog en Luft Luft värmepump betalat sig själv när vintern är över.

Edit Normal kostanden för en Luft Luft Värmepump med installation snittar runt 20 000 - 30 000 kr beroende på modell.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Där kom månadens elfaktura. Befinner mig i elområde 4.

Förbrukning: 423kWh
Nätavgift: 1069kr
Elhandel: 1715,50kr

Blir kämpigt i höst och vinter!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Där kom månadens elfaktura. Befinner mig i elområde 4.

Förbrukning: 423kWh
Nätavgift: 1069kr
Elhandel: 1715,50kr

Blir kämpigt i höst och vinter!

Äh du har väl en lön över 30k det klarar du även om fakturan hade varit tio gånger högre än så. Gissar att du bor i lgn, ensam person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Äh du har väl en lön över 30k det klarar du även om fakturan hade varit tio gånger högre än så. Gissar att du bor i lgn, ensam person?

Ensamstående förälder i villa.

Var inte menar som gnäll, jag klarar denna räkningen. Men kan bli hårt senare i år om det redan är så här dyrt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror det blir dyrare att stänga av den under kvällen då det tar mycket el att värma vattnet är nog billigare att ha den på dygnet runt då underhållsvärmen kostnaden är lägre.

Stämmer bra. Varmvattenberedaren drog en halv kW under natten 😁

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Där kom månadens elfaktura. Befinner mig i elområde 4.

Förbrukning: 423kWh
Nätavgift: 1069kr
Elhandel: 1715,50kr

Blir kämpigt i höst och vinter!

Fy f*n. Vi behöver inte nöje, bara nöjet att betala elräkningen. Fasiken alltså. Ska våra skattade pengar bara gå till elräkan. Vad blev kWh-priset på?