Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kikade på mitt avtal och det stod att rörligt var 3,1633kr/kWh. Brände 335. Så det blir strax under 1100kr. Sen nät och överföring, 500kr. Fan vi är i augusti. Vad händer när det är 5kr/kWh eller 10kr/kWh.

Precis. De måste frikoppla elpriserna från gas och olja innan det här går åt skogen helt och hållet. Vad händer när företagen börjar skicka hem folk osv?...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad hände med det? Att koppla bort gaspriserna från prismodellen... Det pratades om det förra veckan både från EU håll och från vår stjärna till statsminister (ironi för ni som är lagda åt blått, icke ironi för er som är lagda åt rött ). Jag tror det var i morgon som nått möte skulle hållas vill jag minnas? Men har inte hört nått mer om det i veckan?

Sen kan man ju undra om riksbankerna behöver höja räntan. Får vi inte samma effekt med elpriset. Vi sänker konsumtionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är väl kalas, sjukhus är väl billigare än att betala elräkningen? 😉 Skämt åsido, håll rätt vattentemp

Skrivet av Iskra:

Behövs en redigering till Ska vara 60° C enligt branschreglerna Säker vatten.

Skit i att sänka pannan då, ni som bor i villa och har extraordinära teoretiska kunskaper kring hur legionella sprids i slutna vattenburna värmesystem, det finns andra stora forum där villaägare och experter nämner andra temperaturer. Förmodligen har ni råd att lägga 50-100K åt sidan för kommande vinters elräkningar och är en egen målgrupp !

Antagande: Merparten här är yngre som bor i någon form av lägenhets-kontrakts-konstruktion som inte har 50K att lägga upp på bordet när vinterns el-räkningarna ploppar upp. Temperaturregleringen kanske hanteras av fastighetsägaren och termostater går inte att reglera.
Ovan på det - räkna med höjda bolåneräntor. Hade jag haft 2-5 MSEK i rörliga bolån samt förväntat mig elräkningar X-3-4-5 (?) hade jag varit rejält nervös inför hur vintern ska klaras av ekonomiskt, oavsett boendeform. .. även utan bolån om jag bor i hyresrätt. Många individer och småföretag kommer att krascha ..

Permalänk
Medlem

Fick elräkningen för föregående månad idag. Har legat på Max 300 i månaden normalt. I december som var 500kr. Nu denna gång 830kr. Jag bor i lägenhet. Mycket pengar för mig att lägga ut. Stackars er med hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fick elräkningen för föregående månad idag. Har legat på Max 300 i månaden normalt. I december som var 500kr. Nu denna gång 830kr. Jag bor i lägenhet. Mycket pengar för mig att lägga ut. Stackars er med hus.

Ja, winter is coming. :/ trött på att inga åtgärder utlovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ja, winter is coming. :/ trött på att inga åtgärder utlovas.

Nu har dom gått ut med att folk ska få dela upp elräkningen hos elbolagen. Blir väl inge bättre? Man skjuter bara fram problemet. Blir ju lika räkningen efter. Blir mycket att delbetala till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nu har dom gått ut med att folk ska få dela upp elräkningen hos elbolagen. Blir väl inge bättre? Man skjuter bara fram problemet. Blir ju lika räkningen efter. Blir mycket att delbetala till slut.

Måste bli bättre, annars kan de snabbevilja sms-lån. Man lär inte ha mer pengar i mars 2023 efter blodbadet i vinter. Planka norska modellen. Så stor skillnad är det inte.

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet, usch.. det ser inte ljust ut.

Har rörligt avtal.

Mycket pengar när man bor själv.

Permalänk
Medlem

Jag gav alla mina bekanta, vänner, familj etc rådet att teckna fast elpris redan våren 2021, något jag är väldigt glad för i nuläget. Vi har också fyllt på med ved, diesel osv i god tid.

Förhoppningsvis kan några år av stagflation, sämre levnadsstandard, och allmänt hårdare tillvaro få den stora massan att vakna och börja agera för att förändra situationen i Sverige, medborgarna måste ta sitt ansvar för vilka beslutsfattare som röstas fram och vad de kommer undan med.

Det har varit för många år med Let's Dance, Mello och Idol. Hade allmänheten i högre utsträckning intresserat sig för faktiskt viktiga saker som exempelvis vår gemensamma energiförsörjning hade vi ej suttit här idag.

Historien upprepar sig onekligen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag gav alla mina bekanta, vänner, familj etc rådet att teckna fast elpris redan våren 2021, något jag är väldigt glad för i nuläget. Vi har också fyllt på med ved, diesel osv i god tid.

Förhoppningsvis kan några år av stagflation, sämre levnadsstandard, och allmänt hårdare tillvaro få den stora massan att vakna och börja agera för att förändra situationen i Sverige, medborgarna måste ta sitt ansvar för vilka beslutsfattare som röstas fram och vad de kommer undan med.

Det har varit för många år med Let's Dance, Mello och Idol. Hade allmänheten i högre utsträckning intresserat sig för faktiskt viktiga saker som exempelvis vår gemensamma energiförsörjning hade vi ej suttit här idag.

Historien upprepar sig onekligen

Mvh

Hoppas de tog till sig det. Sen 60% som har rörligt i SE3 och SE4. Se oss tappa köpkraften och du får en varselvåg som heter duga….inte ens de som har fastprisavtal klarar sig när man är utan jobb. ”Brace for impact ”

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hoppas de tog till sig det. Sen 60% som har rörligt i SE3 och SE4. Se oss tappa köpkraften och du får en varselvåg som heter duga….inte ens de som har fastprisavtal klarar sig när man är utan jobb. ”Brace for impact ”

Du har helt rätt, ringarna på vattnet av denna energikris kommer vara långverkande och förändra vår tillvaro för många år framöver, jag tror inte att de flesta förstår det.

När konkurser och varsel kommer så krymper ekonomin, både offentlig och privat sektor. Investeringar minskar, sparande på börsen, etc, kakan blir mindre och vi blir fler.

Det blir riktigt hårt och många kommer drabbas oåterkalleligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hoppas de tog till sig det. Sen 60% som har rörligt i SE3 och SE4. Se oss tappa köpkraften och du får en varselvåg som heter duga….inte ens de som har fastprisavtal klarar sig när man är utan jobb. ”Brace for impact ”

Ja, detta går åt skogen. De signaler man fick från EU-kommissionen senast var ju inte direkt något som gav tillförsikt. De är helt oförmögna att göra så mycket eftersom där finns interna motsättningar gällande ett nytt system. Många länder som inte tagit ansvar för sin egen elförsörjning, t om i Norden. Sverige och Norge är få exempel i Norra Europa som har ett rejält nettoöverskott medan de andra såklart vill att marknad och bestämmelser förser dem med el eftersom de inte sett till att klara det själva.

Detta blir en recession à la Amerikanska recessionen under 1900-talets första hälft, om inte värre.

Skyller på alla klåpare som trott att rysk gas ska förse dem med säker och stabil energi samtidigt som de avvecklat sin egen förmåga att klara sig själva. Idioter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Telgenät har infört timpris på nätavgiften som kommer att vara dyrare mellan 07:00-20:00 mellan november-april. Har aldrig egentligen brytt mig om hur mycket saker drar. Men fick för mig att kolla upp min förbrukning. Lite förvånande ser jag att jag i år har förbrukat mindre el än tidigare år trots att jag lever som vanligt. Efter ett tag slog det mig att den enda skillnaden var att jag köpte ny TV kring nyåret i år.
Hade en plasma-TV och nu LG's Oled C1. Fascinerande/skrämmande att det kunde vara så stor skillnad.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag gav alla mina bekanta, vänner, familj etc rådet att teckna fast elpris redan våren 2021, något jag är väldigt glad för i nuläget. Vi har också fyllt på med ved, diesel osv i god tid.

Det finns alltid olika former av foliehattar som i efterhand kan skriva av sig på forum att dom ”minsann såg det komma”.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Kom på varför min el var så dyr. Körde min AC när det var så varmt i augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Sen kan man ju undra om riksbankerna behöver höja räntan. Får vi inte samma effekt med elpriset. Vi sänker konsumtionen.

Som en med hög belåning men hyfsat låg elförbrukning så hoppas jag att du har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det finns alltid olika former av foliehattar som i efterhand kan skriva av sig på forum att dom ”minsann såg det komma”.

Det kommer nog alltid finnas individer som i högre grad är intresserade av samhället och omvärldens utveckling samt har en större förmåga att planera framåt än gemene man, och det i sig är inget konstigt.

En del av dem arbetar sannolikt med bland annat riskhantering, strategiska scenarion, resurshushållning, och andra snarlika uppgifter

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Telgenät har infört timpris på nätavgiften som kommer att vara dyrare mellan 07:00-20:00 mellan november-april. Har aldrig egentligen brytt mig om hur mycket saker drar. Men fick för mig att kolla upp min förbrukning. Lite förvånande ser jag att jag i år har förbrukat mindre el än tidigare år trots att jag lever som vanligt. Efter ett tag slog det mig att den enda skillnaden var att jag köpte ny TV kring nyåret i år.
Hade en plasma-TV och nu LG's Oled C1. Fascinerande/skrämmande att det kunde vara så stor skillnad.<Uppladdad bildlänk>

Hade varit kul om du mätt hur mycket den gamla och den nya drar med en elmätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det kommer nog alltid finnas individer som i högre grad är intresserade av samhället och omvärldens utveckling samt har en större förmåga att planera framåt än gemene man, och det i sig är inget konstigt.

En del av dem arbetar sannolikt med bland annat riskhantering, strategiska scenarion, resurshushållning, och andra snarlika uppgifter

Mvh

Du verkar insinuera det, men gör du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Hade en plasma-TV och nu LG's Oled C1. Fascinerande/skrämmande att det kunde vara så stor skillnad.<Uppladdad bildlänk>

Plasmor var ju lite bisarra, man kunde känna värmen en meter ifrån vår 46" smo drog runt 400 watt!! Vår 65" LG Oled drar iofs inte superlite heller, men runt 100-200W och då är den ställd "osnålt" med alla energisparfunktioner avstängda... snart blir det att dimma ner den och slå på lite eco...

När barnen var hemma sjuka så snittade TVn mer under ett dygn än frysen! Blir myyyycket brädspel i Januari tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kom på varför min el var så dyr. Körde min AC när det var så varmt i augusti.

Lite lustigt det där med värmepump Luft/Luft AC. Blir ruskigt varmt hemma, även i köket. Med AC går det åt mindre ström och kan det bero på att kyl och frys inte behöver jobba häcken av sig? Fast i år har den inte behövts vara på så mycket. Har varit perfekt sommarväder i år med bara några värmebölja-toppar.

stavningsnisse
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nån som vill ha Hansa-powerbridge på 700MW till Tyskland byggd?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nån som vill ha Hansa-powerbridge på 700MW till Tyskland byggd?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder...

Varför inte, det ändrar inte exportkravet på 30%.
När vi vi når 30% export av installerad effekt så behöver vi inte exportera mer (om jag förstått det rätt), så en exportkabel gör lite.

Om något är detta en investering för framtiden så vi kan bli av med all el vi kommer producera om 10 år, blir också statliga intäkter då det är SVK som säljer utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Varför inte, det ändrar inte exportkravet på 30%.
När vi vi når 30% export av installerad effekt så behöver vi inte exportera mer (om jag förstått det rätt), så en exportkabel gör lite.

Om något är detta en investering för framtiden så vi kan bli av med all el vi kommer producera om 10 år, blir också statliga intäkter då det är SVK som säljer utåt.

Vad är det för exportkrav som är på 30 %? Det enda krav som jag känner till är att man ska göra 70 % av transmissionskapaciteten tillgänglig för export, och transmissionskapaciteten ökar ju om man bygger en ny ledning.

Permalänk
Medlem

Sett till senaste veckan och "fasta" installationer så känns det inte så mkt man kan göra, bortsett från att stänga av frysen kanske.

Ventilationen kan man schemalägga så den tex stängs av ett par timmar dagtid, men har förstått att det inte är att rekommendera.

(Ignorera översta stapeln, det är laddning av bilen, som görs väldigt begränsat just nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Plasmor var ju lite bisarra, man kunde känna värmen en meter ifrån vår 46" smo drog runt 400 watt!! Vår 65" LG Oled drar iofs inte superlite heller, men runt 100-200W och då är den ställd "osnålt" med alla energisparfunktioner avstängda... snart blir det att dimma ner den och slå på lite eco...

När barnen var hemma sjuka så snittade TVn mer under ett dygn än frysen! Blir myyyycket brädspel i Januari tror jag...

Gamla plasmamodellerna var rejäla värmeelement. Vår plasma på 50" från 2013 drar enligt effektmätaren 165 W max. Ligger väl på kanske 120 W i snitt.

OLED på 65" har jag sett ligger runt 200 W max enligt spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

<Uppladdad bildlänk>

Sett till senaste veckan och "fasta" installationer så känns det inte så mkt man kan göra, bortsett från att stänga av frysen kanske.

Ventilationen kan man schemalägga så den tex stängs av ett par timmar dagtid, men har förstått att det inte är att rekommendera.

(Ignorera översta stapeln, det är laddning av bilen, som görs väldigt begränsat just nu)

Har "snålställt" min mekaniska frånluftsfläkt, och räknade ut att den drar 5KWh per vecka, så väldigt likt din FTX med skillnaden att min drar ut vår dyra varmluft.... Min plan är "behovsstyrd ventilation" med sensorer, men det blir nog inte mer avancerat än att detektera när vi inte är hemma längre perioder och stänga av då. Och i detta läge finns det ju inte supermycker att spara heller, man kan inte stänga av mer än kanske 50% max annars får man nog problem i mitt fall. Även om vi en gång hade säkring som gått så vi fläkten stod still i 2 veckor...

Skulle vilja köpa en EC-fläkt som är steglöst elektroniskt styrd, men i ren förbrukning är det inte värt det: den drar mindre än denna fläkt på "max", men den har också lägre flöde så när man kör nuvarande fläkt på lägre spänning med transformator kanske den motsvarar den "snåla" fläkten eller nästintill i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Nu har dom gått ut med att folk ska få dela upp elräkningen hos elbolagen. Blir väl inge bättre? Man skjuter bara fram problemet. Blir ju lika räkningen efter. Blir mycket att delbetala till slut.

Problemet är precis som du skriver att avbetalningarna med en sådan konstruktion skulle ackumuleras och betalningsförmågan därmed successivt försämras. Att belåna sig för att hantera sina löpande kostnader leder rimligen förr eller senare till konkurs. Både när det gäller företag och när det gäller privatpersoner. Detta är ett hanteringsförfarande man ytterst bör undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Min plan är "behovsstyrd ventilation" med sensorer, men det blir nog inte mer avancerat än att detektera när vi inte är hemma längre perioder och stänga av då.

Jag funderade något liknande, har dock ingen smart styrning på den i övrigt. Men en wall plugg, så skulle kunna slå av och på den vägen baserat på om jag är markerad som borta/hemma i Home Assistant, men vet inte om man sliter onödigt mkt på motor om man gör det den vägen.

Skulle kunna bygga något eget med ESP och koppla in, men risk att jag förstör än mer då

Permalänk
Skrivet av superapan:

Det finns alltid olika former av foliehattar som i efterhand kan skriva av sig på forum att dom ”minsann såg det komma”.

Man bör särskilja på effekten av överlevnadsbias hos foliehattar och på legitima varningar utfärdade av personer med relevant domänkunskap. Är man exempelvis intresserad av geopolitik och ekonomi har utvecklingens tangentriktning varit tydlig. Det betyder inte nödvändigtvis att man har kunnat förutsäga vilken den utlösande faktorn blir. Ej heller har man kunnat förutsäga när och i vilken omfattningen den akuta fasen nås. Däremot har man kunnat argumentera sakligt för varför situationen är värd att uppmärksamma och varför åtgärder är värda att vidtas utan att för den delen sprida hat, rädsla och splittring.