Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

4% får väl ändå anses som en vettigt normal"hög" ränta!

Iaf som reporänta, något högre på bolån och dylikt ofc.

Ja, definitivt. Om riksbanken ska hålla inflationen på 2 %, så måste man ibland kunna sätta reporäntan till 4 %.

I dagens läge, så borde reporäntan vara minst 10.00 %, men det vågar man inte sätta trots att det behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, definitivt. Om riksbanken ska hålla inflationen på 2 %, så måste man ibland kunna sätta reporäntan till 4 %.

I dagens läge, så borde reporäntan vara minst 10.00 %, men det vågar man inte sätta trots att det behövs.

Skulle nu reporäntan sättas till 10%, då skulle folk dra in på konsumtion, då skulle företag inte gå runt, företagen skulle konka, folk blir av med jobben och dessa slutar konsumera. Helt plötsligt är vi in en dödsspiral för ekonomin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle nu reporäntan sättas till 10%, då skulle folk dra in på konsumtion, då skulle företag inte gå runt, företagen skulle konka, folk blir av med jobben och dessa slutar konsumera. Helt plötsligt är vi in en dödsspiral för ekonomin.

Hela meningen med att höja reporäntan är att konsumtionen ska dras ner och företag inte ska ta så stora lån. Det är just det som sänker inflationen.

Jag tror inte du inser att inflationen skadar extremt mycket mer än att räntan är hög.

De som drabbas mest av inflationen är de människor som lägger högst andel av sin disponibla inkomst på ren konsumtion för att överleva, så som mat och energi. Det är också dessa människor som i högst grad kommer att förlora jobben.

Inflation är aldrig bra och kommer aldrig att vara något positivt. Det kommer att drabba de som har det sämst värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Hela meningen med att höja reporäntan är att konsumtionen ska dras ner och företag inte ska ta så stora lån. Det är just det som sänker inflationen.

Jag tror inte du inser att inflationen skadar extremt mycket mer än att räntan är hög.

De som drabbas mest av inflationen är de människor som lägger högst andel av sin disponibla inkomst på ren konsumtion för att överleva, så som mat och energi. Det är också dessa människor som i högst grad kommer att förlora jobben.

Inflation är aldrig bra och kommer aldrig att vara något positivt. Det kommer att drabba de som har det sämst värst.

Funkar i demand-pull inflation, överhettad ekonomi, stark arbetsmarknad. Där aktörer passar på att höja för dem kan.
Inte i cost-pull. Stagflation. Detta är el/energipriser som sprider sig till KPI, sen går det i alla led.

Exploderar energipriserna i EU zonen, då blir det problematiskt. Och valutahandlarna vet om det, dem säljer euron en masse, oavsett räntehöjningarna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Ett stort problem är att det mig veterligen inte är konstaterat hur mycket som beror på den gigantiska pengatryckningen och hur mycket som beror på högre kostnad från Ukraina (el och bränslepriser) och mindre supply pga covid.

Om vi säger att 5 procentenheter inflation kommer från pengatryckningen, och de sätter reporäntan till 6%, och bränsle och el återgår till det normala, då ligger räntan för högt. Det är därför de får laborera. Vi levde med inflation under 2% i många år trots att fed och ECB låg på 0%. De underliggande mekanismerna för det är fortfarande samma. Man behöver justera för pengatryckningen då den är permanent. Ukraina och covid är temporärt och går mot det bättre för varje dag.

Permalänk
Medlem

Någon som nyligen omförhandlat sin ränta och vill dela med sig av vilken rabatt ni fick? Har själv haft 70 punkter rabatt hos Nordea men då stod räntan i drygt 2%. Allt annat lika bör man kunna få rätt mycket mer rabatt nu - mätt i punkter.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Någon som nyligen omförhandlat sin ränta och vill dela med sig av vilken rabatt ni fick? Har själv haft 70 punkter rabatt hos Nordea men då stod räntan i drygt 2%. Allt annat lika bör man kunna få rätt mycket mer rabatt nu - mätt i punkter.

Bankerna höjer ju för att deras kostnader ökar, de vill nog ha samma marginal som tidigare så rabatt i punkter lär vara liknande.
Jag har 120 punkter på mitt rörliga, placerades i december.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bankerna höjer ju för att deras kostnader ökar, de vill nog ha samma marginal som tidigare så rabatt i punkter lär vara liknande.
Jag har 120 punkter på mitt rörliga, placerades i december.

Bankernas marginaler förändras över tid - lite därav min fråga. 120 är en riktigt bra rabatt!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Någon som nyligen omförhandlat sin ränta och vill dela med sig av vilken rabatt ni fick? Har själv haft 70 punkter rabatt hos Nordea men då stod räntan i drygt 2%. Allt annat lika bör man kunna få rätt mycket mer rabatt nu - mätt i punkter.

Om du har en belåningsgrad som gör att du kan ta del av erbjudanden av SBAB, Stabelo, Hypoteket, etc. så bör du ju kunna få dem att ge motsvarande ränterabatt åtminstone. Har haft 135 punkter rabatt på rörligt ett flertal månader och över 100 punkter i flera år (om jag inte minns helt fel), så pratar vi rörligt har du förmodligen ett ganska stort förhandlingsutrymme oavsett omvärdsförändringar. Du kan dock behöva byta bank då Nordea inte verkar vara så kul att förhandla med att döma av deras höga snittränta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Någon som nyligen omförhandlat sin ränta och vill dela med sig av vilken rabatt ni fick? Har själv haft 70 punkter rabatt hos Nordea men då stod räntan i drygt 2%. Allt annat lika bör man kunna få rätt mycket mer rabatt nu - mätt i punkter.

Föräldrarna lyckades få 1.7% rabatt ca 2 veckor sedan. Rörligt hos LF
Själv fick jag 1.1% rabatt rörligt Swedbank för ca 3 månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Föräldrarna lyckades få 1.7% rabatt ca 2 veckor sedan. Rörligt hos LF
Själv fick jag 1.1% rabatt rörligt Swedbank för ca 3 månader sedan

1.7%? Wow!,
Jag fick också bara 1.1% rabatt, fast hos LF.

Vet du hur stort lån de har? Har de höga inkomster eller nåt annat som ger bättre rabatt?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Någon som nyligen omförhandlat sin ränta och vill dela med sig av vilken rabatt ni fick? Har själv haft 70 punkter rabatt hos Nordea men då stod räntan i drygt 2%. Allt annat lika bör man kunna få rätt mycket mer rabatt nu - mätt i punkter.

Jag avser att försöka förhandla med Länsförsäkringar. Deras listränta för 3-mån är just nu 4,29%. Jag har 1,05% rabatt vilket ger en ränta på 3,24%
Ser att bl a Landshypotek Bank erbjuder 2,72% för 3-mån.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag avser att försöka förhandla med Länsförsäkringar. Deras listränta för 3-mån är just nu 4,29%. Jag har 1,05% rabatt vilket ger en ränta på 3,24%
Ser att bl a Landshypotek Bank erbjuder 2,72% för 3-mån.

Notera dock att Landshypotek inte ger bolån för bostadsrätter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Notera dock att Landshypotek inte ger bolån för bostadsrätter.

Jag bor i villa med en belåningsgrad under 50% så det borde nog gå. Lån på ca 1,6 miljoner, vilket kanske är för lite, men vi får se.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag bor i villa med en belåningsgrad under 50% så det borde nog gå. Lån på ca 1,6 miljoner, vilket kanske är för lite, men vi får se.

Då så. Tänkte att det ändå kunde vara värt att påpeka, för andra som läser tråden om inte annat.

För lågt lånebelopp kan absolut vara det som sätter stopp, men det vet man inte innan man försöker. Lycka till!

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur funkar ränteavdraget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

Hur funkar ränteavdraget?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022....

Fanns tydligen en nyare länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

1.7%? Wow!,
Jag fick också bara 1.1% rabatt, fast hos LF.

Vet du hur stort lån de har? Har de höga inkomster eller nåt annat som ger bättre rabatt?

Pensionärer
Lån på ca 600k
Villan värd ca 4 mille

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Verkligen bra! Vi fick runt 0,9-1 rabatt,ett år sedan ganska exakt låg vi runt 1% rörlig och var nöjda (bättre än sbab mfl då).

Men 1,7 låter väldigt mycket bättre, har du nån koll på storlek på lån eller nån annan info?

Det står ju i inlägget ovanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Det står ju i inlägget ovanför?

Tänk vad blind jag kan vara... tog bort mitt inlägg och fråga. Dags att kontakta banken då
.

Permalänk
Medlem

Blev tyvärr inget klokare av det där men tack ändå

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mobled:

Blev tyvärr inget klokare av det där men tack ändå

För varje tusenlapp du betalar i ränta får du tillbaka 300:- vid skatteåterbäringen. Detta gäller upp till 100tkr. För varje tusenlapp över 100tkr du betalar i ränta får du tillbaka 210:- vid skatteåterbäringen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För varje tusenlapp du betalar i ränta får du tillbaka 300:- vid skatteåterbäringen. Detta gäller upp till 100tkr. För varje tusenlapp över 100tkr du betalar i ränta får du tillbaka 210:- vid skatteåterbäringen.

Upp till 100tkr per person dessutom. Något jag missade initialt. Fördelaktigt för oss som lever med någon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

För varje tusenlapp du betalar i ränta får du tillbaka 300:- vid skatteåterbäringen. Detta gäller upp till 100tkr. För varje tusenlapp över 100tkr du betalar i ränta får du tillbaka 210:- vid skatteåterbäringen.

Tusenlappar och kronor, säg procent?
Ränteavdraget är på 30% upp till 100tkr och därefter 21%.

Det ÄR en skillnad. Med din formulering får han inte avdrag för belopp som överstiger en jämn tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För varje tusenlapp du betalar i ränta får du tillbaka 300:- vid skatteåterbäringen. Detta gäller upp till 100tkr. För varje tusenlapp över 100tkr du betalar i ränta får du tillbaka 210:- vid skatteåterbäringen.

Beror på om du tjänar över brytpunkten eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Föräldrarna lyckades få 1.7% rabatt ca 2 veckor sedan. Rörligt hos LF
Själv fick jag 1.1% rabatt rörligt Swedbank för ca 3 månader sedan

Lånet är troligen litet i förhållande till värdet. Risken är då obefintlig och då kan man få väldigt bra villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på om du tjänar över brytpunkten eller inte.

Jag hade för mig att ränteavdraget var frikopplat från inkomstskatten? Är du säker på att det har med marginalskatten att göra?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag hade för mig att ränteavdraget var frikopplat från inkomstskatten? Är du säker på att det har med marginalskatten att göra?

Att det ständigt benämns ränteavdrag är missvisande. Det finns inget sådant. Vad det handlar om är symmetri i kapitalbeskattningen (alltså utanför ISK, kapitalförsäkringar o dyl). Kapitalvinst beskattas med 30 % och kapitalförlust dras mot detta med 30 %. Man kan dock komma under noll och då blir resultatet att annan skatt, som på inkomst av arbete, minskas. Dvs resultatet blir en minskning av skatten, men dock inte specifikt ett ”ränteavdrag”. Som noteras finns dock en gräns där denna minskning minskar (hrm…). Och man kan inte komma under noll, dvs har hela skatten som ska betalas reducerats till noll (undantaget public service-avgiften som inte försvinner) så får man inte pengar av staten. Detta utnyttjas i de upplägg med ”seniorlån” som förekommer. Bostadens värde äts upp successivt av ränta på ränta (lånet blir större och större), men räntan är skattemässigt betald och minskar den slutliga skatten som ska betalas. Sämre för arvtagare eller vid ev framtida försäljning vid flytt, men det blir leva loppan tills dess. Och staten vill ju i slutändan, om utrymme finns, ändå ha skatten på vinsten från bostaden. Sedan har räntorna i dessa upplägg givetvis varit rätt höga också, men det är en annan historia.

(Försäljning av privatbostad beskattas också med 30 %, men man har hittat på en teknikalitet som gör att man inte tar upp hela vinsten och därför betalar 22 %.)

Tillägg:
Inkomstskattelagens paragraf:

” 10 § Om det uppkommer ett underskott av kapital, ska skatten minskas med 30 procent av den del av underskottet som inte överstiger 100 000 kronor och med 21 procent av det återstående underskottet, om inte annat följer av andra stycket.

Om den skattskyldige har gjort investeraravdrag enligt 43 kap. ska skatten minskas med 30 procent av den del av underskottet som motsvarar avdragsbeloppet. På återstående underskott tillämpas första stycket. Lag (2013:771).”

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag hade för mig att ränteavdraget var frikopplat från inkomstskatten? Är du säker på att det har med marginalskatten att göra?

Det sänker ju din taxerade inkomst.
Avdraget är samma men effekten blir ju annorlunda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det sänker ju din taxerade inkomst.
Avdraget är samma men effekten blir ju annorlunda.

Det sänker skatten som ska betalas, inte taxerad förvärvsinkomst, se ovan.