Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Alltså jag tackar er för era tankar, jag är inte ovetandes om hur argumentet är, och det förstärker bara min poäng av att att de som har detta tankesätt är väldigt missionerande och självsäkert kring metoden. WAGMI!

Du har inget större kapital att placera ändå så jag vet inte varför du känner dig manad att förstärka någonting. Sluta fyll tråden med meningslösa tips som "Köp aktier som stiger" "sälj de som sjunker".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

2% i avkastning när inflationen är 9%. Det är bättre att köpa toappper för pengarna eller kaffe

Skrivet av yaxez:

Inflation på hyra, el, mat

Deflation på fastigheter och värdepapper

Det beror på vad du tänkt använda pengarna till

2 % är en del bättre än vilken som helst indexfond + skatt på isk.

Att inflationen så är högre än 2% är en helt annan femma. Men det beror jo på va pengene skal användas till 😀

Men allt är bare en spekulation på hur illa framtiden blir och ingen vet. Därför kör jag safe.

Permalänk
Medlem

Lite tufft nu alltså.
Man kan nästan tro att domedagen är runt hörnet.
Fortsätter att köpa på mig varje månad. Håller mig till min ursprungsplan oavsett vad som händer.

I värsta fall får man väl bo i hyresrätt resten av livet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Lite tufft nu alltså.
Man kan nästan tro att domedagen är runt hörnet.
Fortsätter att köpa på mig varje månad. Håller mig till min ursprungsplan oavsett vad som händer.

I värsta fall får man väl bo i hyresrätt resten av livet.

Varför ska man köpa aktier månad om de varje månad går ned och ned. Det fungerar egentligen inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man köpa aktier månad om de varje månad går ned och ned. Det fungerar egentligen inte så bra.

Om du vet att aktierna kommer att gå ner ska du givetvis inte köpa dem. Klokt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man köpa aktier månad om de varje månad går ned och ned. Det fungerar egentligen inte så bra.

Ja, mycket smartare att bara köpa på botten, och sälja på toppen. Varför gör inte alla så? /s

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ja, mycket smartare att bara köpa på botten, och sälja på toppen. Varför gör inte alla så? /s

Därför man ska börja köpa när vi börjar få positiva nyheter. Inte bara globalt utan även mer nationella. Ingen kommer pricka botten om man inte har tur men att köpa när vi bara får lägre toppar är bara dumstridigt.

Skrivet av Normgivaren:

Om du vet att aktierna kommer att gå ner ska du givetvis inte köpa dem. Klokt!

Ser du någon ljusning någonstans påminn mig gärna så fort du läser detta för det kommer bara sjunka mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Därför man ska börja köpa när vi börjar få positiva nyheter. Inte bara globalt utan även mer nationella. Ingen kommer pricka botten om man inte har tur men att köpa när vi bara får lägre toppar är bara dumstridigt.

Jag antar för enkelhets skull att vi pratar om en världsindexfond. Det är väl bara dumt om man utgår ifrån att det inom en viss tidsperiod inte kommer överstiga det beloppet? Är man långsiktig så utgår man ifrån en tidsperiod på 10+ år och då blir det svårare att motivera, för det är inte lätt att förutspå ekonomin 10+ år i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag investering ingeting just nu personligen, sålde av allt förra året till en bra vinst i och med hus köp och har inte blivit läge att köpa på mig igen.

Utan nu kör jag 50/50 i fonder och aktier långsiktigt till mitt barn så det jag borde köpa till mig själv lägger jag in på hennes konto så det växer förhoppningsvis framtiden.
Det är rea nu på marknaden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

2 % är en del bättre än vilken som helst indexfond + skatt på isk.

Att inflationen så är högre än 2% är en helt annan femma. Men det beror jo på va pengene skal användas till 😀

Men allt är bare en spekulation på hur illa framtiden blir och ingen vet. Därför kör jag safe.

1.4% om du drar bort kapitalskatten, men visst kan det vara taktiskt att sitta på lite cash på kortare sikt förutsatt att du går in och köper rejält sen. Tappar bostäder -20% och aktier -30% så får du ju mer för pengarna samtidigt som dina pengar stiger 1.4% medans du avvaktar lite (trots hög inflation).

Men att sitta på en hög med pengar på längre sikt är nog ett förlorande koncept, hur länge är du villig att vänta ..

Jag har gett upp att försöka förutspå det makroekonomiska, jag försöker bara att se tillgångar och kassaflöden, desto billigare desto bättre. Köper sånt jag vill äga långsiktigt.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Därför man ska börja köpa när vi börjar få positiva nyheter. Inte bara globalt utan även mer nationella. Ingen kommer pricka botten om man inte har tur men att köpa när vi bara får lägre toppar är bara dumstridigt.

Ser du någon ljusning någonstans påminn mig gärna så fort du läser detta för det kommer bara sjunka mer.

Du verkar inte ta i beaktning att en fortsatt nedgång av det allmänna världsläget redan är inprisat i nuvarande kurser. Varje dag anpassar sig marknaden efter "hur illa kan det bli?".

Jämför med covid-kraschen. Marknaden antog att det skulle bli riktig, riktigt illa. Börsen föll väl en 30% på en månad, men ett halvår senare var vi på all time high igen. När började nyheterna om att pandemin är över komma nu igen? Själv missade jag de nyheterna helt och hållet vad jag kan minnas, och är glad att jag handlade mycket när det var billigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Därför man ska börja köpa när vi börjar få positiva nyheter. Inte bara globalt utan även mer nationella. Ingen kommer pricka botten om man inte har tur men att köpa när vi bara får lägre toppar är bara dumstridigt.

Ser du någon ljusning någonstans påminn mig gärna så fort du läser detta för det kommer bara sjunka mer.

Om man hade facit skulle vi alla vara miljonärer.

Permalänk
Snusfri

Mitt extremt massiva och jädrigt seriösa aktie-slöseri består i dagens läge av:
AIK Fotboll B - 10st
Bed Bath & Beyond - 1st
Latvian Forest B - 15st
SaltX Technology Holding B - 24st
SAS - 359st

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Måste fan syna Sinch alltså, köpte 2k bara för att, antigen losar jag 50% el så gör jag 300% vinst..............

Permalänk
Medlem

hej på er alla sitter och funderar på byta förvaltare på en av minna Avtalspension SAF-LO 2014. Men när jag går igenom dom man
kan välja så är det inte så himla mycket. Sen är fondutbudet rent uselt. Har 2 olika Avtalspension SAF-LO 2014, där ena är på Swedbank.
Men man vill ju inte ha båda på samma ställe undrar lite ni som har Avtalspension SAF-LO 2014 lite hur ni har valt samt lite tips och råd.
Vad tycker ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

hej på er alla sitter och funderar på byta förvaltare på en av minna Avtalspension SAF-LO 2014. Men när jag går igenom dom man
kan välja så är det inte så himla mycket. Sen är fondutbudet rent uselt. Har 2 olika Avtalspension SAF-LO 2014, där ena är på Swedbank.
Men man vill ju inte ha båda på samma ställe undrar lite ni som har Avtalspension SAF-LO 2014 lite hur ni har valt samt lite tips och råd.
Vad tycker ni

LF, bäst av de som finns. Utbudet suger hos alla förvaltarna.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Skrivet av Duder:

Du verkar inte ta i beaktning att en fortsatt nedgång av det allmänna världsläget redan är inprisat i nuvarande kurser. Varje dag anpassar sig marknaden efter "hur illa kan det bli?".

Jämför med covid-kraschen. Marknaden antog att det skulle bli riktig, riktigt illa. Börsen föll väl en 30% på en månad, men ett halvår senare var vi på all time high igen. När började nyheterna om att pandemin är över komma nu igen? Själv missade jag de nyheterna helt och hållet vad jag kan minnas, och är glad att jag handlade mycket när det var billigt!

Följer du inte världsläget eller är du bara en sådan där som tittar in i väggen? Vad har du en dator till egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Följer du inte världsläget eller är du bara en sådan där som tittar in i väggen? Vad har du en dator till egentligen?

Menar du att det fanns så många tecken i nyheterna på att pandemin var slut innan September-Oktober 2020 (då börsen återhämtat sig)?
Som jag minns det såg nyheterna ut kanske som värst däromkring, så att investera (eller snarare undvika att investera) efter nyhetsflödet hade ju inte gett någon vidare avkastning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Normgivaren:

Om du vet att aktierna kommer att gå ner ska du givetvis inte köpa dem. Klokt!

Man ska tom blanka i så fall!

Permalänk
Medlem

Man får surfa på den stora vågen. Men jag köper trots att det tar emot.

Permalänk
Medlem

klart man köper när det är REA.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Vad tycker ni om Avanzas Värdespapperskredit (tidigare Superlånet) för att få ett hävstång på sitt sparande? Kostnaden för att låna pengar ändras beroende på hur mycket man lånar. Den nivån jag är intresserad av är ett lån på upp till 25% av mitt total innehav. Räntekostnaden för det skulle bli 0.99%. Ränteavdrag på 1/3 av räntekostnaden tillkommer. Det är väldigt billigt! Jag är bara intresserad av att köpa indexfonder och min sparhorisont är lång.

Anledningen att jag tänker på att låna till fonder beror på att jag tycker att jag för många år sedan investerade fel. Då investerade jag mina pengar på två olika sätt.

1. Med ett stort belopp valde jag att köpa indexfonder.
2. Med ett annat stort belopp valde jag att betala av mitt och sambons bolån.

När jag tittar på dessa två investeringar så ångrar jag att jag betalade av bolånet. Sedan dess har mina fonder gett mig en fantastisk avkastning på de investerade pengarna. Men bolånet, till skillnad från fonderna, har endast gett mig en avkastning som avser räntekostnaden för lånet. På den tiden hade vi, om vi inte räknar med ränteavdraget, cirka 1.19% i räntekostnad på lånet. Dessutom har jag och sambon delad ekonomi så räntekostnaden för hälften av bolånet var ingen kostnad för mig. Jag gav henne ett räntefritt lån på detta sätt.

Hur som helst borde jag ha behållit bolånet och satt in mer pengar på marknaden. Jag tänker att det går att "läka detta" genom Superlånet. Det är billigt, jag har stabilt jobb och jag har en lång sparhorisont.

Skrivet av yaxez:

Var försiktig är min uppmaning, när vi är vid ATH så är riskerna större än om du lånat för att köpa efter en börskrasch. Du får även hävstång om börsen vänder om och störtdyker (dvs förlusterna blir större).

Att utöka bolånet för att köpa hade varit mycket bättre i mina ögon, när du handlar med värdepapperskredit (buying on margin) så kan du bli överbelånad och tvångslikviderad (din mäklare säljer dina VP för att täcka dina nedgångar/förluster). Det kan inte ske om du använt bolån istället.

Se citat från Avanza:

Vad innebär det att vara överbelånad, och vad händer då?
När du är överbelånad har du lånat mer än du får. Om det händer behöver du själv reglera det. Du kan göra det genom att sätta in mer pengar eller sälja delar av ditt innehav.
Vi försöker självklart alltid informera dig om du blir överbelånad. Det gör vi genom att skicka ett meddelande till ditt konto och även skicka ut att det finns ett meddelande att läsa hos oss till din privata mailadress. Se alltså gärna till att du har en aktuell mailadress hos oss för att undvika att missa viktig information.

Även om vi alltid gör vårt bästa för att hålla dig uppdaterad, så har vi inte någon informationsskyldighet när det handlar om överbelåning. Vid överbelåning har vi rätt att sälja av innehav för att reglera din skuld. Det kan vi göra utan att meddela i förväg och du kan du själv inte påverka vad som säljs. Därför är det viktigt att du alltid har goda marginaler när du handlar med kredit och håller lite koll på utvecklingen på ditt konto, så att du aldrig riskerar att bli överbelånad.

Dold text

Buying on margin var populärt under 1920-talet i USA, då kunde man låna upp till 90% och stå för 10% av kostnaden själv.

Hur går det för folket som kör med värdepapperskredit? Hoppar ni in och ut? Har ni tvingats skjuta till pengar? Har ni gett upp hävstången? Eller still going strong?

Min uppmaning om försiktighet blev rätt vältajmad iaf (ibland har man tur!)

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yaxez:

(ibland har man tur!)

Bästa man kan göra är att se framgång på börsen som tur & ifrågasätta sina slutsatser. Hela tiden.

Har man sålt av och väntar på botten ska man veta att det är svårt att fånga fallande knivar, i alla börsnedgångar kommer "bear traps" och folk glömmer att det som fallit 90% kan falla 90% till.

Själv köper jag små bevakningsposter i bolag jag gillar och väntar med större köp tills dess att trenden har vänt. Sen kan man köra DCA med klumpsummor likt månadssparande men jag har själv överpresterad mot index genom att just köpa på botten när folk ger upp.

Det ska helst vara riktigt deppig stämning, "aktier är bluff" osv. Tycker dock folk köper i dippen fortfarande vilket är ett varningstecken på att botten (förmodligen) är längre fram. IMO är räntan / fallande vinster inte inprisade.

Permalänk
Inaktiv

Om du investerar långsiktigt på börsen 10+ år bryr du dig inte om var börsen står, köp kuntunerligt i stabila bolag som tjänar pengar så blir du gatanterat en vinnare .på lång sikt

Problemet med mångs är att de saknar tålamod.
Att träffa botten är bara ren tur, ingen vet när det vänder upp el viker ner.

Det finns de dom suttit utanför börsen i åratal pga att de tror att det ska rasa.

Tro mig, tid i marknaden är a och o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Har man sålt av och väntar på botten ska man veta att det är svårt att fånga fallande knivar, i alla börsnedgångar kommer "bear traps" och folk glömmer att det som fallit 90% kan falla 90% till.

Kan du förklara lite mer hur du tänker här så jag kan lära mig mer
Om en aktie faller från 100kr till 10kr så bör det väl ses som ett gyllene köptillfälle även om den sen även faller från 10kr till 1kr
innan den når den riktiga botten och vänder uppåt igen?
Vad jag menar är att om jag kan köpa för 10kr något som bör kosta 100kr så är väl det nästan en lika bra affär som att vänta tills den når botten på 1kr?
Alltså att skillnaden mellan 1kr och 10kr inte är så fasligt stor om man jämför med hur stor skillnaden är mellan 10kr och 100kr, även om det är samma procentuella skillnad?
Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kan du förklara lite mer hur du tänker här så jag kan lära mig mer
Om en aktie faller från 100kr till 10kr så bör det väl ses som ett gyllene köptillfälle även om den sen även faller från 10kr till 1kr
innan den når den riktiga botten och vänder uppåt igen?
Vad jag menar är att om jag kan köpa för 10kr något som bör kosta 100kr så är väl det nästan en lika bra affär som att vänta tills den når botten på 1kr?
Alltså att skillnaden mellan 1kr och 10kr inte är så fasligt stor om man jämför med hur stor skillnaden är mellan 10kr och 100kr, även om det är samma procentuella skillnad?
Eller tänker jag helt fel?

Du ska inte räkna kr utan %

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kan du förklara lite mer hur du tänker här så jag kan lära mig mer
Om en aktie faller från 100kr till 10kr så bör det väl ses som ett gyllene köptillfälle även om den sen även faller från 10kr till 1kr
innan den når den riktiga botten och vänder uppåt igen?
Vad jag menar är att om jag kan köpa för 10kr något som bör kosta 100kr så är väl det nästan en lika bra affär som att vänta tills den når botten på 1kr?
Alltså att skillnaden mellan 1kr och 10kr inte är så fasligt stor om man jämför med hur stor skillnaden är mellan 10kr och 100kr, även om det är samma procentuella skillnad?
Eller tänker jag helt fel?

Du kan köpa 10 gånger fler aktier om du handlar när de kostar 1 kr/st jämfört med 10 kr/st. Normalt är det inte antalet aktier som är så noga utan vilken summa du investerar. Att sedan lyckas pricka den absoluta botten är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kan du förklara lite mer hur du tänker här så jag kan lära mig mer
Om en aktie faller från 100kr till 10kr så bör det väl ses som ett gyllene köptillfälle även om den sen även faller från 10kr till 1kr
innan den når den riktiga botten och vänder uppåt igen?
Vad jag menar är att om jag kan köpa för 10kr något som bör kosta 100kr så är väl det nästan en lika bra affär som att vänta tills den når botten på 1kr?
Alltså att skillnaden mellan 1kr och 10kr inte är så fasligt stor om man jämför med hur stor skillnaden är mellan 10kr och 100kr, även om det är samma procentuella skillnad?
Eller tänker jag helt fel?

Nyckelordet här är "bör" (fetstilat i citatet ovan). Om värdepappret bör kosta 100 kr så spelar det inte så stor roll om du köper för 10 kr eller 1 kr, men det är sällan så uppenbart vad ett värdeppaper bör kosta. Det finns förmodligen en anledning till att det droppat med 90 % (100 kr till 10 kr). Om du däremot _vet_ (eller åtminstone är övertygad) om att marknadspriset kommer att bli 100 kr inom en "rimlig" tidsperiod är det bara att shoppa på. Visst är det roligare att shoppa på 1 kr än 10 kr, men jag tror att de flesta här (möjligen med undantag av Gamestop-/crypto-gänget) skulle vara nöjda med en tiofaldig ökning av kapitalet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du ska inte räkna kr utan %

Har väldigt svårt att acceptera det tankesättet.
Okej om du har väldigt mycket pengar och den faktiska summan inte spelar någon roll för dig när du handlar en aktie men för en "normal människa" är det jättestor skillnad på 90% av 100kr jämfört med 90% av 10kr
Om jag köper en aktie i Apple (1 256kr) och den tappar 90% av sitt värde då är det en förlust för mig med 1 130kr men köper jag en aktie i SAS (46öre) och den tappar 90% så skulle det inte gräma mig nämnvärt
Även fast det gäller exakt lika många procent i båda fallen.
Lika dant om den skulle öka i värde så ser jag bara faktiska kronor och ören, ökar SAS med 100? så är den fortfarande närmast värdelös men hade jag en Apple-aktie så skulle jag sälja den direkt om den ökade med 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har väldigt svårt att acceptera det tankesättet.
Okej om du har väldigt mycket pengar och den faktiska summan inte spelar någon roll för dig när du handlar en aktie men för en "normal människa" är det jättestor skillnad på 90% av 100kr jämfört med 90% av 10kr
Om jag köper en aktie i Apple (1 256kr) och den tappar 90% av sitt värde då är det en förlust för mig med 1 130kr men köper jag en aktie i SAS (46öre) och den tappar 90% så skulle det inte gräma mig nämnvärt
Även fast det gäller exakt lika många procent i båda fallen.
Lika dant om den skulle öka i värde så ser jag bara faktiska kronor och ören, ökar SAS med 100? så är den fortfarande närmast värdelös men hade jag en Apple-aktie så skulle jag sälja den direkt om den ökade med 100%

Du måste jämföra med samma summa. Vad varje enskild aktie kostar är inte det intressanta.