TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Korrekt, läste fel på storleken. 807 kan nog gå under 20k, 806 65 gick ju för ~18k förra BF.

Då kanske man har lite tur då! Aldrig ägt en oled tv. Bara en alienware 13” r3 för många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

707:n är som 706:n fast med det nya spelläget med lägre latens och game bar. 8x7 (olika stativ) har nyare "EX"-paneler och Ambilight Next Gen. 907 går ytterligare högre i ljusstyrka (enligt Philips) med bättre kylning av panelen. 937 är med soundbar.

707 mot 806 blir nog mest om du vill ha läderdetaljerna på fjärren och röststyrningen. Men älskar du Ambilight vill du nog ha 8x7:n eftersom det är en rätt stor skillnad mot äldre Ambilight. Så vänta och spara mer kanske?

Såg att Elgiganten har 907 för 18000:- på deras medlems rea som börjar imorgon kväll. Vi har 55" idag och det känns inte litet på något vis, vi sitter ca 2.3m från TVn. Är det värt att köpa den eller vänta på 807 65" för under 20000? Ljudet bryr jag mig inte om då jag har hemmabio som ljudet ska gå igenom. Tänker att 907 ska ju ha EX med kylfläns medans 807 har ex utan kylning. Hade ju varit intressant att se en direkt jämförelse på dessa.
Fördelen jag ser med att ha 55" är att "mina" filmer på mediaservern som bara är 1080p ser mindre skit ut på en 55" 4k än en 65" 4k. Likaså är ju inte allt man streamar i 4k. Mesta är ju fortfarande 1080p.

Permalänk
Medlem

Från tipstråden:

Skrivet av Mumu55:

Produkt: Sony 75" X95J LCD FALD VA 4K120 DV eARC HDMI 2.1 GoogleTV
Länk: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-x95j-75-led-4k-uhd...
Kategori: TV
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5759333
Pris: 14990kr

Full Array Local Dimming "FALD".
Denna X95J (2021) var förra årets dyraste 4K Sony LCD. Årets X95K (2022) är f.ö. Mini-LED medans X90K (2022) är FALD.
X95J (2021) har VA-panel enligt Flatpanels HD

Hur bra är denna? Ska köpa en ny TV till pappa och jag tänkte ju egentligen köpa TCL 85" men missade den... Farsan är inte kräsen, kollar mycket på TV och jag vill ha minst 75" för de har stort vardagsrum. Solen slår rakt mot TVn på dagen och även då han kan sitta o kolla.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

När kommer den nya tv-guiden 2022/2023 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ska ska korrläsas och annat, men förhoppningsvis till helgen eller tidigt nästa vecka för första delen.

Skrivet av scainic:

När kommer den nya tv-guiden 2022/2023 ?

FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Såg att Elgiganten har 907 för 18000:- på deras medlems rea som börjar imorgon kväll. Vi har 55" idag och det känns inte litet på något vis, vi sitter ca 2.3m från TVn. Är det värt att köpa den eller vänta på 807 65" för under 20000? Ljudet bryr jag mig inte om då jag har hemmabio som ljudet ska gå igenom. Tänker att 907 ska ju ha EX med kylfläns medans 807 har ex utan kylning. Hade ju varit intressant att se en direkt jämförelse på dessa.
Fördelen jag ser med att ha 55" är att "mina" filmer på mediaservern som bara är 1080p ser mindre skit ut på en 55" 4k än en 65" 4k. Likaså är ju inte allt man streamar i 4k. Mesta är ju fortfarande 1080p.

Skillnaden mellan 65” och 55” är mer märkbar än skillnaden mellan Heatsink eller ej. Så om du vill/kan kliva upp i storlek så är det nog mer värt.

Pink Tint är vanligare på 65” och det är väl egentligen enda nackdelen. Pink tint finns på 55” med men verkar vara mindre vanligt. För den som gillar sport kan det bli störande.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Skillnaden mellan 65” och 55” är mer märkbar än skillnaden mellan Heatsink eller ej. Så om du vill/kan kliva upp i storlek så är det nog mer värt.

Pink Tint är vanligare på 65” och det är väl egentligen enda nackdelen. Pink tint finns på 55” med men verkar vara mindre vanligt. För den som gillar sport kan det bli störande.

Kollar inte på sport. Tänker mest på att allt 1080p content kommer se dåligt ut med större tv. Men uppskattningen i min shield kanske kan lösa det hyfsat bra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xenedras:

Kollar inte på sport. Tänker mest på att allt 1080p content kommer se dåligt ut med större tv. Men uppskattningen i min shield kanske kan lösa det hyfsat bra.

1080p med hög kvalitet, likt Blu-ray kommer att se makalöst bra ut på en makalöst bra TV, oavsett om man köper 42:n eller 83:n eller vad det nu är.

Permalänk

Samsung S95B sälj via benify för 17500kr! Slängde iväg en beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin.lundstroem:

Samsung S95B sälj via benify för 17500kr! Slängde iväg en beställning

hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liteflax:

hur gör man?

Har du inte Benify via jobbet så kan du tecka "Benify Privat" för 29kr engångskostnad här:
https://www.benifydealsprivat.se/

Permalänk
Sjusovarn

Sådär ja, LG 55C2 för 11.300kr vi Benify beställd. Hoppas man blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Sådär ja, LG 55C2 för 11.300kr vi Benify beställd. Hoppas man blir nöjd

Jag gillar min 55" C1 som jag köpte på Black Friday förra året så du blir säkert nöjd. Det finns en anledning till att LG växt sig så stora på TV-marknaden det senaste decenniet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag och sambon kikade på en LG C2 65" häromdagen. Vi bestämde oss rätt snabbt för att det är den vi vill ha.
De senaste 8 åren har vi haft en Andersson 42" som man rakt mår dåligt av att titta på!

Egentligen hade vi tänkt att vänta till mellandagarna med att köpa en TV. Det passar mycket bättre med ekonomin då.
Men nu när den kostar 17990 är det ju svårt att låta bli...

Jag har så dålig koll på hur kampanjerna brukar köras, så jag vänder mig till er.
Vad tror ni, kommer det komma någon liknande kampanj på LG Oled under mellandagarna? Eller är det bara att köra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Jag och sambon kikade på en LG C2 65" häromdagen. Vi bestämde oss rätt snabbt för att det är den vi vill ha.
De senaste 8 åren har vi haft en Andersson 42" som man rakt mår dåligt av att titta på!

Egentligen hade vi tänkt att vänta till mellandagarna med att köpa en TV. Det passar mycket bättre med ekonomin då.
Men nu när den kostar 17990 är det ju svårt att låta bli...

Jag har så dålig koll på hur kampanjerna brukar köras, så jag vänder mig till er.
Vad tror ni, kommer det komma någon liknande kampanj på LG Oled under mellandagarna? Eller är det bara att köra nu?

Det går ju alltid att vänta på lägre och lägre pris, men hur mycket är det värt i jämförelse med att få ha TVn redan nu och njuta?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Det går ju alltid att vänta på lägre och lägre pris, men hur mycket är det värt i jämförelse med att få ha TVn redan nu och njuta?

Nä det är helt sant, jag VILL ha den nu.
Och det är inte ett lägre pris än 17990 jag är ute efter. Men då det har varit en del utgifter (två husbesiktningar urgh..) nyligt, så hade det varit skönt att få spara ihop lite pengar till TV-köp. Sådär lagom till mellandagarna!

Men de brukar kanske inte köra en kampanj på samma TV så tätt inpå igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Nä det är helt sant, jag VILL ha den nu.
Och det är inte ett lägre pris än 17990 jag är ute efter. Men då det har varit en del utgifter (två husbesiktningar urgh..) nyligt, så hade det varit skönt att få spara ihop lite pengar till TV-köp. Sådär lagom till mellandagarna!

Men de brukar kanske inte köra en kampanj på samma TV så tätt inpå igen?

Du kan vänta utan att känna FOMO, det är nästan alltid exakt samma rabatter i mellandagarna som på BF. Kan skilja max 1000kr åt något håll men att det blir snarlika rabatter kan du räkna med.

Dock kan du via Benifys rabattkod nu under BF få C2 65” för strax över 16k, lär trilla in i lager igen innan fredagens slut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderful:

Nä det är helt sant, jag VILL ha den nu.
Och det är inte ett lägre pris än 17990 jag är ute efter. Men då det har varit en del utgifter (två husbesiktningar urgh..) nyligt, så hade det varit skönt att få spara ihop lite pengar till TV-köp. Sådär lagom till mellandagarna!

Men de brukar kanske inte köra en kampanj på samma TV så tätt inpå igen?

Tror du får vänta tills nästa år om du vill ha mycket lägre pris i alla fall

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Du kan vänta utan att känna FOMO, det är nästan alltid exakt samma rabatter i mellandagarna som på BF. Kan skilja max 1000kr åt något håll men att det blir snarlika rabatter kan du räkna med.

Dock kan du via Benifys rabattkod nu under BF få C2 65” för strax över 16k, lär trilla in i lager igen innan fredagens slut.

Tack för bra svar!
Vi ska känna efter om vi vill leva på vatten och hårdbröd ett tag framöver, eller om vi avvaktar till mellandagarna.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Thunderful:

Nä det är helt sant, jag VILL ha den nu.
Och det är inte ett lägre pris än 17990 jag är ute efter. Men då det har varit en del utgifter (två husbesiktningar urgh..) nyligt, så hade det varit skönt att få spara ihop lite pengar till TV-köp. Sådär lagom till mellandagarna!

Men de brukar kanske inte köra en kampanj på samma TV så tätt inpå igen?

LG 65C2 kostar 16.100kr med Benify på LG:s hemsida så du inte missat det.

Permalänk
Medlem

Var på jakt efter en 65" då min nuvarande Philips 55" PUT6201 fått "vita prickar" eller dioder som lyser igenom, Otroligt störande.
Köpte en LG QNED 816 igår, Kom hem och konstaterade direkt att den hade lite "bleeding" längst kanterna. Framförallt i nedre högra hörnet trots att jag försökte ändra inställningarna under hela kvällen utan någon större förbättring. Den lämnade jag tillbaka idag.
Efter att ha gått igenom årets tv-guide samt rtings test förstod jag att det är rätt vanligt på LCD? Har alla mer eller mindre av dessa problem med bleeding/clouding eller finns det faktiskt exemplar som är helt felfria? Har tidigare inte tänkt på lika mycket när man t.e.x är hemma hos vänner och kollar film men ju mer man läser tester o.s.v blir man mer uppmärksam/kräsen.
Var iväg till Mediamarkt och kikade på en q70B som är i samma prisklass men den sa försäljaren att det är lite samma sak som QNED.
Kikade på LG B2 & LG C2 som verkar lockande. Kollar en del serier, filmer & spelar en del PS5, Känner att smärtgränsen ligger vid typ 13k.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Czkille:

Var på jakt efter en 65" då min nuvarande Philips 55" PUT6201 fått "vita prickar" eller dioder som lyser igenom, Otroligt störande.
Köpte en LG QNED 816 igår, Kom hem och konstaterade direkt att den hade lite "bleeding" längst kanterna. Framförallt i nedre högra hörnet trots att jag försökte ändra inställningarna under hela kvällen utan någon större förbättring. Den lämnade jag tillbaka idag.
Efter att ha gått igenom årets tv-guide samt rtings test förstod jag att det är rätt vanligt på LCD? Har alla mer eller mindre av dessa problem med bleeding/clouding eller finns det faktiskt exemplar som är helt felfria? Har tidigare inte tänkt på lika mycket när man t.e.x är hemma hos vänner och kollar film men ju mer man läser tester o.s.v blir man mer uppmärksam/kräsen.
Var iväg till Mediamarkt och kikade på en q70B som är i samma prisklass men den sa försäljaren att det är lite samma sak som QNED.
Kikade på LG B2 & LG C2 som verkar lockande. Kollar en del serier, filmer & spelar en del PS5, Känner att smärtgränsen ligger vid typ 13k.

Alla TV har skavanker någonstans bara man letar efter dem. Antingen går du på OLED eller generellt för LCD:er behöver du titta på modeller med en FALD för något som i praktiken vid tittande kan dölja merparten av ojämnheter likt de du märker av. Så toppklassen. Du kommer rätt långt på 13kkr om du ska ha 55 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Czkille:

Var på jakt efter en 65" då min nuvarande Philips 55" PUT6201 fått "vita prickar" eller dioder som lyser igenom, Otroligt störande.
Köpte en LG QNED 816 igår, Kom hem och konstaterade direkt att den hade lite "bleeding" längst kanterna. Framförallt i nedre högra hörnet trots att jag försökte ändra inställningarna under hela kvällen utan någon större förbättring. Den lämnade jag tillbaka idag.
Efter att ha gått igenom årets tv-guide samt rtings test förstod jag att det är rätt vanligt på LCD? Har alla mer eller mindre av dessa problem med bleeding/clouding eller finns det faktiskt exemplar som är helt felfria? Har tidigare inte tänkt på lika mycket när man t.e.x är hemma hos vänner och kollar film men ju mer man läser tester o.s.v blir man mer uppmärksam/kräsen.
Var iväg till Mediamarkt och kikade på en q70B som är i samma prisklass men den sa försäljaren att det är lite samma sak som QNED.
Kikade på LG B2 & LG C2 som verkar lockande. Kollar en del serier, filmer & spelar en del PS5, Känner att smärtgränsen ligger vid typ 13k.

55” OLEDs har rätt bra uniformity, det är framförallt 65orna som lider mest av pink tint. Dock e ju allt ett panellotteri.

QDOLED är ytterligare lite mer jämnare i panelen så är uniformity prio är det nog dessa man ska sikta på.

C2 är ett bra köp för 13k, finns även Samsung S95B QDOLED för 13,5k (via Benify). Precis som guiden säger så är dessa två i toppklassen. 65” är runt 18k för båda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kommer nog inte vänta in bf. Tack för svaret.

Väntade faktiskt in Black Week och köpte XR-83A90J för 39990kr, samma affär säljer den idag för 59990kr.

Till saken, är mäkta imponerad av bildkvaliteten, har ingen tidigare erfarenhet av OLED. Nu förstår jag vad alla skriver om här i tråden... Blev förvånad över trycket i de inbyggda högtalarna (acoustic surface), även om jag inte kommer använda mig av dem.

Nöjd so far.

Permalänk
Medlem

Köpte först en Sony XR-X95J 75" från MM på BF men fick ett dåligt exemplar med Grid DSE, kanterna där FALD-zonerna möttes var betydligt ljusstarkare än centrum vilket var riktigt störande i ljusa scener. Det blev retur på denna och slog på stort och köpte en Sony XR-X95K 85" istället, wow vilken skillnad det var med 768 mini-led zoner mot 72 FALD-zoner på X95J och 60 på min gamla XG95 65".

Har dock ett litet bekymmer, när man kollar på TVn från sidan så ser man att ramen och panelen är lite konvex längst med hela långsidan i toppen, är detta vanligt på större TV-apparater eller har jag råkat ut för ett måndagsexemplar eller transportskada? Man kan även tyda att glaset är lite lätt vågigt till skillnad mot min gamla XG95 som är helt plan hemma hos mina föräldrar som tog över den efter mig. Ska jag leva med detta om jag inte stör mig på det när jag kollar på TVn eller finns det en risk att detta skapar problem längre fram så att jag skall begära ett ersättningsexemplar, då jag ändå lagt över 40k på denna TV? Kan återkomma med bilder efter jobbet.

@Laxpudding har du en erfarenhet av att större TV-apparater brukar vara lite ojämna i planhet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Hur är det idag med synkronisering av ljud över eARC i allmänhet och hos LG i synnerhet? Googlar man är det många som rapporterar om eftersläpning av ljud framförallt från andra externa HDMI-källor, men också att detta skall ha blivit bättre just på den allra senaste generationen. Överväger uppgradering till en C2 och förutom att jag hellre kör Apple TV än inbyggda appar så måste det fungera perfekt med Xbox, PS5 etc.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Laxpudding har du en erfarenhet av att större TV-apparater brukar vara lite ojämna i planhet?

Alla TV brukar visa variationer i jämnhet. Bara en fråga om hur noga man tittar efter fenomenen. Men om det är så snett så det syns kanske du ska kontakta ÅF eller Sonys support och se vad de säger.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur är det idag med synkronisering av ljud över eARC i allmänhet och hos LG i synnerhet? Googlar man är det många som rapporterar om eftersläpning av ljud framförallt från andra externa HDMI-källor, men också att detta skall ha blivit bättre just på den allra senaste generationen. Överväger uppgradering till en C2 och förutom att jag hellre kör Apple TV än inbyggda appar så måste det fungera perfekt med Xbox, PS5 etc.

Det har varit ständiga diskussioner om eftersläpning/osynk på ljud så länge som det funnits TV-apparater. Tycker det är lika mycket diskussion idag som för 20 år sedan.

Att det skrivs mycket om LG i synnerhet är rätt rimligt. De säljer väldigt många OLED:s som går till en kräsen skara köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur är det idag med synkronisering av ljud över eARC i allmänhet och hos LG i synnerhet? Googlar man är det många som rapporterar om eftersläpning av ljud framförallt från andra externa HDMI-källor, men också att detta skall ha blivit bättre just på den allra senaste generationen. Överväger uppgradering till en C2 och förutom att jag hellre kör Apple TV än inbyggda appar så måste det fungera perfekt med Xbox, PS5 etc.

Jag kan tyvärr inte bekräfta något själv, men jag tror att C2 klarar LPCM utan fördröjning.

LPCM är vad både Apple TV, Playstation, Xbox och Switch skickar med rätt inställningar. Om du däremot väljer Dolby eller DTS som ljudformat så omkodas ljudet från LPCM till Dolby/DTS vilket skapar en fördröjning av ljudet på alla TV-apparater.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV brukar visa variationer i jämnhet. Bara en fråga om hur noga man tittar efter fenomenen. Men om det är så snett så det syns kanske du ska kontakta ÅF eller Sonys support och se vad de säger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear