Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SVP:

På laptopen så har jag bara kört hdmi kabeln som medföljde då jag för tillfället inte har en stationär och kan köra DP istället. har testat dra ner till 4k/60 8-bit och ska se om problemen återkommer. Tycker det är märkligt problem ändå då det ser ut att hända helt slumpmässigt oavsett vad jag gör på datorn och ibland sker det 1-2 gånger per dag eller som idag då det sker 10 gånger under loppet av 20 minuter.

Icke certifierade HDMI-kablar kan störas av (och störa ut) av sådant som Wifi och annan konsumentelektronik som sänder på dessa frekvenser och det blir känsligare ju högre bandbredd man kör över kabeln. Radiointerferens är en del av UHS-certifieringen.

Du skulle för att kunna säkerställa just kabeln välja en kortare AOC-kabel eftersom den aktiv optiska överföring säkerställer överföringen och till skillnad från passiv kabel inte är beroende av hur sink och source fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Icke certifierade HDMI-kablar kan störas av (och störa ut) av sådant som Wifi och annan konsumentelektronik som sänder på dessa frekvenser och det blir känsligare ju högre bandbredd man kör över kabeln. Radiointerferens är en del av UHS-certifieringen.

Du skulle för att kunna säkerställa just kabeln välja en kortare AOC-kabel eftersom den aktiv optiska överföring säkerställer överföringen och till skillnad från passiv kabel inte är beroende av hur sink och source fungerar.

Förstår, tror dock att den kabeln som följer med är certifierad. stod något om ultra high speed på kabeln som medföljde och när jag googlar den certifieringen ser det likadant ut som det gjorde på påsen kabeln låg i. Har du nå tips på någon aktiv kabel isåfall? Vet inte om det spelar någon roll men kabeln som följde med och den jag använder är typ 1 meter lång ~ish. hittils har det inte varit något problem än så länge med skärmen sedan jag slog igång 4k/60 8-bit men å andra sidan har det kunna gå flera timmar när jag kört i 4k/120 eller högre innan skärmen blinkat till så det säger inte så mycket än så länge.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Samma sak där, certifierad kabel.

Annars är AOC kablar överlag "säkra" på så sätt att för att de ska orka sin specade 48 Gbps eller liknande så måste det finnas en optoelektrisk omvandling om orkar pulsa igenom den bandbredden till att börja med.

Men det är alltså inte självklart det hjälper i just din situation. Kan ju vara skärmen eller källan som bråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samma sak där, certifierad kabel.

Annars är AOC kablar överlag "säkra" på så sätt att för att de ska orka sin specade 48 Gbps eller liknande så måste det finnas en optoelektrisk omvandling om orkar pulsa igenom den bandbredden till att börja med.

Men det är alltså inte självklart det hjälper i just din situation. Kan ju vara skärmen eller källan som bråkar.

Ja jag misstänker att det är skärmen eller källan som bråkar. Bytte till 4k/60 och under 24 timmar har det inte blinkat till en gång ens. Gick sedan tillbaka till 4k/144 och det har gått ännu ett dygn snart utan att det har blinkat till. Så tillbaks på ruta ett igen känns det som.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Har någon annan försökt använda skärmens usb-c in (alt-mode DP 1,4) samtidigt som en annan enhet (som normalt inte är igång samtidigt) är ansluten via skärmens reguljära DP-port?

Har en enhet med thunderbolt 4 som stödjer alt-mode, funkar som tänkt om bara den är ansluten till skärmens videoingångar (via usb-c) eller om den andra maskinen använder hdmi-ingången på skärmen samtidigt (men inte är på samtidigt).

Det blir "ingen signal" på DP alt mode säger skärmen som cyklar igenom alla ingångar när den andra maskinen är ansluten med DP, oavsett om den är av. För att den första enheten, som använder alt-mode via usb-c till skärmens usb-c in alltså, ska ge signal igen, så måste den andra maskinen varit igång medan ansluten till hdmi, sedan fortsätta att vara ansluten till hdmi (eller inte ansluten till skärmen alls).

Jag har ingen annan enhet som har alt-mode ut så kan inte prova sladden som är en sånhär https://compu-mail.se/sv/p/club-3d-usb4-gen3x2-usb-type-c-kab... med en annan enhet då det i teorin kan vara något random kompatibilitetsproblem med just den här kabeln; just nu undrar jag om det är skärmen som inte vill veta av två Displayport-anslutna enheter (den andra maskinen har aldrig problem med vare sig vanliga Displayport eller hdmi).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med att skärmen slocknar/blinkar till ibland. Jag började också råka ut för det, testade att stänga av ProxiSense och har inte upplevt problemet sedan dess (~1 vecka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Ni som har problem med att skärmen slocknar/blinkar till ibland. Jag började också råka ut för det, testade att stänga av ProxiSense och har inte upplevt problemet sedan dess (~1 vecka).

Hur har det gått, har du upplevt problemet någon ytterligare gång sedan detta inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3v3:

Hur har det gått, har du upplevt problemet någon ytterligare gång sedan detta inlägg?

Nix, inte upplevt det sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Nix, inte upplevt det sedan dess.

Okej, bra att veta. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Nix, inte upplevt det sedan dess.

Jag har ProxiSense avstängt, men skärmen vaknar inte alltid till liv ändå.
Nu har jag visserligen en annan displayport-ansluten källa också, det skrevs tidigare i tråden att det var problem med det. Jag får igång skärmen doxk, genom att bryta skärmen. Verkar som denna skärm har en hel del barnsjukdomar. Jag använder den inte så mycket, kör min 43” 4K dell-skärm som primär skärm, men den har tyvärr bara 60Hz.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Ni som har problem med att skärmen slocknar/blinkar till ibland. Jag började också råka ut för det, testade att stänga av ProxiSense och har inte upplevt problemet sedan dess (~1 vecka).

Jag hade stora problem med det (har skrivit om det längre bak i tråden) och att koppla skärmen direkt i väggen istället för i grenkontakt avhjälpte problemet litegrann men inte helt kunde jag konstatera efter en tid.

Det som löste problemet permanent för mig var att gå över till en (certifierad) aktiv hdmi 2.1-kabel. Det har rullat på nu i några månader utan ett enda avbrott, och jag har ProxiSense aktiverat, så jag har konstaterat att det i mitt fall måste ha handlat om att kopparkabeln (DP) tog upp signaler från andra enheter vilket skapade en elektrisk störning. Det är möjligt att min DP-kabel är dåligt skärmad men jag tror att det även är den här skärmen som är extra känslig eftersom samma DP-kabel inte skapade dessa problem med min tidigare skärm.

Hur som helst så kan jag rekommendera de som fortfarande har ovan problem att prova en certifierad aktiv hdmi-kabel. Det löste som sagt problemet för mig och G-sync fungerar numera även över hdmi (2.1) så det är inget man behöver fundera över om man sitter på DP idag och inte vill byta till hdmi av den anledningen.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats sätta upp denna skärm på väggen? Vilket väggfäste använde ni?