Permalänk

Licens Windows

Hej,

Jag ska bygga ihop en dator tillsammans med barnen och är osäker hur det fungerar med Windowslicens. Köper man att ex. Komplett bygger ihop datorn verkar det hänga med en licens. Köper jag en licens för Windows 11 Home från Microsoft för ca 1400kr eller hur gör man? Ser att det går att hitta licenser för ca 160 kr (ex. gamekeys) men känns tveksamt.

Hälsningar
Anders

Permalänk
Medlem

Jag kan säga såhär. Läste på DI att microsoft och några andra stora bolag skatteplanerar och på så sätt snuvar Sverige på skattepengar. Då undrar jag varför ska man som konsument hålla sådana företag i ryggen.
Köp du från ebay eller allkeyshop det är mitt råd till dig. Man kan köpa pro versionen för 0.39 euro.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgdk:

Hej,

Jag ska bygga ihop en dator tillsammans med barnen och är osäker hur det fungerar med Windowslicens. Köper man att ex. Komplett bygger ihop datorn verkar det hänga med en licens. Köper jag en licens för Windows 11 Home från Microsoft för ca 1400kr eller hur gör man? Ser att det går att hitta licenser för ca 160 kr (ex. gamekeys) men känns tveksamt.

Hälsningar
Anders

Byggde en ny dator åt dottern i somras med Windows 10. Windows 10 hämtades från Microsoft och preparerades med deras USB-verktyg. Valde lokalt konto (inte Microsoft-konto) och vi har ännu inte aktiverat Windows 10 och vi märker ingenting av det?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgdk:

Hej,

Jag ska bygga ihop en dator tillsammans med barnen och är osäker hur det fungerar med Windowslicens. Köper man att ex. Komplett bygger ihop datorn verkar det hänga med en licens. Köper jag en licens för Windows 11 Home från Microsoft för ca 1400kr eller hur gör man? Ser att det går att hitta licenser för ca 160 kr (ex. gamekeys) men känns tveksamt.

Hälsningar
Anders

Det är OEM-nycklar som säljs. På tex Kinguin säljs de helt legit. Toms Hardwares har en artikel här: https://www.tomshardware.com/reviews/get-windows-10-free-or-c.... Jag köpte själv min 11 PRO-nyckel därifrån. Mycket smidigt.

Permalänk
Medlem

Se till att köpa retail själv, finns äkta billiga. Köper du OEM så gäller det enbart för den datorn, och vid större byten (typ mobo + CPU) kan det bli så att den inte gäller. Därför det är viktigt (imo) att köpa retail-versionen som kommer att kopplas till ditt MS-konto. Vid köp av helt ny dator är det bara att logga in med det kontot så ska Windows bli aktiverat.

När du köpt är det är enkelt att kolla vad för Windows-sort du har. Det är bara att öppna kommandotolken och skriva "slmgr /dlv" och trycka enter så kan man kontrollera att det är äkta Win Retail man har. Är det sålt som retail-version men inte är det kontakta säljaren för att få det du betalade för eller pengarna tillbaka. Tror mitt kostade runt 6 USD (65-70 kronor).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag köper på Tradera, snabbt och enkelt. Finns säkert billigare också men två för 100kr är helt okej.
Akta dig dock för moralpolisen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zargoz:

Jag kan säga såhär. Läste på DI att microsoft och några andra stora bolag skatteplanerar och på så sätt snuvar Sverige på skattepengar. Då undrar jag varför ska man som konsument hålla sådana företag i ryggen.
Köp du från ebay eller allkeyshop det är mitt råd till dig. Man kan köpa pro versionen för 0.39 euro.

För att den nyckeln du köpt är troligen såld till andra användare, du är i en rejäl gråzon och kan bli av med aktiveringen närsom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För att den nyckeln du köpt är troligen såld till andra användare, du är i en rejäl gråzon och kan bli av med aktiveringen närsom.

Helt ärligt kunde inte bry mig mindre.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av aMp:

Se till att köpa retail själv, finns äkta billiga. Köper du OEM så gäller det enbart för den datorn, och vid större byten (typ mobo + CPU) kan det bli så att den inte gäller. Därför det är viktigt (imo) att köpa retail-versionen som kommer att kopplas till ditt MS-konto. Vid köp av helt ny dator är det bara att logga in med det kontot så ska Windows bli aktiverat.

När du köpt är det är enkelt att kolla vad för Windows-sort du har. Det är bara att öppna kommandotolken och skriva "slmgr /dlv" och trycka enter så kan man kontrollera att det är äkta Win Retail man har. Är det sålt som retail-version men inte är det kontakta säljaren för att få det du betalade för eller pengarna tillbaka. Tror mitt kostade runt 6 USD (65-70 kronor).
https://i.imgur.com/P2zP4bw.png

Vad är det som begränsar en OEM licens till en dator om man köpte den löst? Är det att microsoft inte tycker om att man byter hårdvara för ofta?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på kinguin och funkar perfekt. Om jag någonsin byter eller uppgraderar dator får jag väl köpa ny licens kostar såpass lite ändå. Men ja finns säkert ännu billigare men 200kr för äkta Windows kan jag leva med

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zargoz:

Helt ärligt kunde inte bry mig mindre.

Skiter väl om du bryr dig eller inte lol men du undrade ju över sak i inlägget jag citerade.
F.ö kör jag egen KMS-host så jag har aldrig betalat för någon licens *schack matt.."

Skrivet av Vzano:

Vad är det som begränsar en OEM licens till en dator om man köpte den löst? Är det att microsoft inte tycker om att man byter hårdvara för ofta?

Basically ja, dina komponenter genererar ett HWID (Hårdvaru-ID) Byter du komponenter för ofta kan du bli frågad om att omaktivera och byter du moderkort byter du i princip till en ny dator.

Permalänk
Medlem

Eller helt enkelt googla på MAS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MatteN:

Eller helt enkelt googla på MAS.

Medicinskt ansvarig sjuksköterska?
Det du syftar på (om jag gissar rätt) är ju lite §7 här;)