MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk

Det folk inte väger in här kan vara att Svedea är det bolaget men helst vill ha när det händer något, skaderegleringen brukar gå snabbt och lätt och det går alltid att hålla en dialog med dem. I april i år ändrade de sin maskinskadedel till att täcka 12 år eller 8000 mil så länge man servat den som tillverkaren rekommenderar (en gång om årret eller vissa miltal, det som kommer först). Just maskinskadedelen missar många som köper en begagnad hoj.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Japp Svedea e jävla awesome! Fick min hoj reparerad för 64k, den kostade 70k ny. Det var ingen frågan om saken från deras sida

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Årets sista åk idag. Såg bara en annan dåre ute, gubbe på en 1250RT.

Permalänk
Medlem

Tänkte ställa alla åkare här en fråga då jag ska inhandla lite nytt. Jag tog kortet förra året och är på jakt efter en allväders(ej vinter) jacka i hopp om att det finns något sådant Kollade på https://www.alpinestars.com/products/t-jaws-v3-wp-jacket och tänkte kolla om någon har erfarenheter från den jackan under vår-sommar-höst? vill gärna hålla mig under 3000 linjen, kom med förslag!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget förslag i den prisklassen. Jag köpte ett Klim Latitude ställ och har iaf inte ångrat mig. men jackan ligger nu på 6k med 30% rea.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Tänkte ställa alla åkare här en fråga då jag ska inhandla lite nytt. Jag tog kortet förra året och är på jakt efter en allväders(ej vinter) jacka i hopp om att det finns något sådant Kollade på https://www.alpinestars.com/products/t-jaws-v3-wp-jacket och tänkte kolla om någon har erfarenheter från den jackan under vår-sommar-höst? vill gärna hålla mig under 3000 linjen, kom med förslag!

Jag tror generellt att det blir svårt att hålla sig under 3k för ett allvädersställ i bra kvalité. Klim är är bra, men jävligt dyrt. Min personliga erfarenhet är att med bra mc-ställ så är det att du får det du betalar för.

Själv kör jag med ett Yoko allvädersställ och det tror jag att jag fick pröjsa typ 4000 spänn för med en rätt rejäl rabatt. Dock höll det mig torr mellan Vilhelmina och Östersund i regn och 11 plusrgrader. Fyfan vilken misär för övrigt...

Iofs, är du bara ute efter jacka så kanske du kanske kan hitta nåt vettigt för 3k. Kolla Halvarssons etc...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag tror generellt att det blir svårt att hålla sig under 3k för ett allvädersställ i bra kvalité. Klim är är bra, men jävligt dyrt. Min personliga erfarenhet är att med bra mc-ställ så är det att du får det du betalar för.

Själv kör jag med ett Yoko allvädersställ och det tror jag att jag fick pröjsa typ 4000 spänn för med en rätt rejäl rabatt. Dock höll det mig torr mellan Vilhelmina och Östersund i regn och 11 plusrgrader. Fyfan vilken misär för övrigt...

Iofs, är du bara ute efter jacka så kanske du kanske kan hitta nåt vettigt för 3k. Kolla Halvarssons etc...

Jo men precis under 3k är det nog omöjligt att få hela stället. Är snarare ute efter en jacka som ligger runt 3k sträcket som ska tåla vind/regn under vår/höst vädret men som ändå ska kunna fungera under sommar värmen så jag slipper att ha två olika jackor. Ska kika på halvarssons och kolla vad de har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Jo men precis under 3k är det nog omöjligt att få hela stället. Är snarare ute efter en jacka som ligger runt 3k sträcket som ska tåla vind/regn under vår/höst vädret men som ändå ska kunna fungera under sommar värmen så jag slipper att ha två olika jackor. Ska kika på halvarssons och kolla vad de har att erbjuda.

Kolla denna butiken https://www.flyingeagle.se/catalog/groups/gore-tex-och-allvad...

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Tänkte ställa alla åkare här en fråga då jag ska inhandla lite nytt. Jag tog kortet förra året och är på jakt efter en allväders(ej vinter) jacka i hopp om att det finns något sådant Kollade på https://www.alpinestars.com/products/t-jaws-v3-wp-jacket och tänkte kolla om någon har erfarenheter från den jackan under vår-sommar-höst? vill gärna hålla mig under 3000 linjen, kom med förslag!

Beroende på hur aktivt du kör och var du kör kan det vara värt att överväga en separat skyddsjacka exempelvis Knox Urbane Pro MK2. Jag kör en hel del teknisk skogskörning (grus, traktorvägar och på gränsen till stigar) och överväger starkt att köpa en sådan som komplement till mitt allvädersställ från Richa. Den största fördelen med en skyddsjacka, som jag ser det, är att möjligheten att anpassa kläder efter väder ökar enormt. De varmaste dagarna skulle jag kunna klara mig med enbart en crosströja ovanpå. Nackdelen är förvisso att en vid regn kommer behöva stanna och ta på ett regnställ ovanpå innan det är för sent.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Beroende på hur aktivt du kör och var du kör kan det vara värt att överväga en separat skyddsjacka exempelvis Knox Urbane Pro MK2. Jag kör en hel del teknisk skogskörning (grus, traktorvägar och på gränsen till stigar) och överväger starkt att köpa en sådan som komplement till mitt allvädersställ från Richa. Den största fördelen med en skyddsjacka, som jag ser det, är att möjligheten att anpassa kläder efter väder ökar enormt. De varmaste dagarna skulle jag kunna klara mig med enbart en crosströja ovanpå. Nackdelen är förvisso att en vid regn kommer behöva stanna och ta på ett regnställ ovanpå innan det är för sent.

Jag har en Knox urbane pro och är sjukt nöjd. Kör enbart tisha + den på varma dagar och när kylan eller väder kräver så kan man slänga på sin vanliga jacka ovanför. Alla skydden sitter i den tajta jackan så man kan ha valfritt ovanför. OBS, har du en urbane pro så ska du ta ur alla skydd (särskilt rygg) från din jacka om du har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Beroende på hur aktivt du kör och var du kör kan det vara värt att överväga en separat skyddsjacka exempelvis Knox Urbane Pro MK2. Jag kör en hel del teknisk skogskörning (grus, traktorvägar och på gränsen till stigar) och överväger starkt att köpa en sådan som komplement till mitt allvädersställ från Richa. Den största fördelen med en skyddsjacka, som jag ser det, är att möjligheten att anpassa kläder efter väder ökar enormt. De varmaste dagarna skulle jag kunna klara mig med enbart en crosströja ovanpå. Nackdelen är förvisso att en vid regn kommer behöva stanna och ta på ett regnställ ovanpå innan det är för sent.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en Knox urbane pro och är sjukt nöjd. Kör enbart tisha + den på varma dagar och när kylan eller väder kräver så kan man slänga på sin vanliga jacka ovanför. Alla skydden sitter i den tajta jackan så man kan ha valfritt ovanför. OBS, har du en urbane pro så ska du ta ur alla skydd (särskilt rygg) från din jacka om du har.

Jo Knox urban pro har jag kollat på men är lite skeptisk till skyddet den erbjuder som sagt är ganska ny så har inte riktigt koll men får bara en känsla på att den är bara lite för tunn

Edit:
Vid en vidare läsning online så verkar den ändå skydda enl. certifiering.

Permalänk
Medlem

Någon här inne som har en Bmw F750GS? eller 850?

https://www.bmw-motorrad.se/en/models/adventure/f750gs.html

Sugen på att köpa en sådan i år nämligen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Någon här inne som har en Bmw F750GS? eller 850?

https://www.bmw-motorrad.se/en/models/adventure/f750gs.html

Sugen på att köpa en sådan i år nämligen.

Vilken typ av körning avser du göra samt vilka funktioner efterfrågar du i motorcykeln? Hur bra ska den vara på grus?

Kollar du på F850GS skulle jag även kollat på KTM 890 Adv/adv R, Ducati Desert X, Triumph Tiger 900, Husqvarna Norden 901.

F750GS är lite mer allround i.o.m. 19" fram samt kortare fjärdingsväg, men där är också lägre samt går att få riktigt låg om man beställer den fabrikssänkt.

Kan man leva utan farthållare skulle jag kollat på Suzukis ny V-strom 800DE eller Honda Transalp 750 jämfört med BMWs F750GS. De två nyheterna är det jag är mest nyfiken på i år, hur bra de kommer vara att köra i verkligheten.

Jag har kört bägge en del och tycker F750GS är prisvärd om man låter bli att tokutrusta den från fabrik och vill ha en ok allt-i-allohoj med mild effekt men lätt att köra, mycket prisvärd.

F850GS förstår jag mig mindre på dock, sämst i klassen offroad och anser inte den särskilt prisvärd. Helt ok landsvägskomfort men skulle jag kollat på en äventyrshoj i den kubikklassen med 21" fram skulle jag valt någon av den andra jag radade upp tidigare i mitt svar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Vad har ni för tips på tunna men kvalitativa regnkläder att slänga utanpå t.ex. ett skinnställ eller jacka som inte är riktigt vattentät? Jag tänker mig någonting som man har med i väskan eller i en packbox utifall att.

Har ett ställ nu med regnskydd man kan sätta i innanför... men gillar den lösningen allt mindre

Permalänk
Medlem

Tjena är så att jag tyvärr måste göra mig av med min cyckel och såg att jag tappat bort själva brickorna man monterar på själva batteriet som man skruvar fast. Någon som vet va det heter / kan få tag på sånna. Har ett biltema batteri men de sålde inga sådana eller min lokala mc butik hade något som passade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena är så att jag tyvärr måste göra mig av med min cyckel och såg att jag tappat bort själva brickorna man monterar på själva batteriet som man skruvar fast. Någon som vet va det heter / kan få tag på sånna. Har ett biltema batteri men de sålde inga sådana eller min lokala mc butik hade något som passade

Batteripolklämma?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena är så att jag tyvärr måste göra mig av med min cyckel och såg att jag tappat bort själva brickorna man monterar på själva batteriet som man skruvar fast. Någon som vet va det heter / kan få tag på sånna. Har ett biltema batteri men de sålde inga sådana eller min lokala mc butik hade något som passade

https://www.amazon.se/dp/B089743WQH?cafId=212c2563-66a6-45b5-...

Permalänk
Medlem

Yes exakt sånna tack, spelar storleken någon roll eller bara så länge de passar?

Permalänk
Medlem

Händer det något kul i garagen då? Upp med lite vinter projekt nu!
Själv passade jag på att byta färg på hojen. Har alltid velat haft den i Cordoba Blue men har man inte råd att köpa nytt så får man ju ta det som finns. Löste det ganska bra tillslut ändå, är så jäkla nöjd.
Före:

Ny lackat, å waxning på G:

Resultat:

Lite halv dåliga kameravinklar men färgen syns iaf.
Har dubbla uppsättningar av allt så kan när jag vill byta tillbaka till original Thunder Grey färgen om jag vill.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Händer det något kul i garagen då? Upp med lite vinter projekt nu!
Själv passade jag på att byta färg på hojen. Har alltid velat haft den i Cordoba Blue men har man inte råd att köpa nytt så får man ju ta det som finns. Löste det ganska bra tillslut ändå, är så jäkla nöjd.
Före:
<Uppladdad bildlänk>

Ny lackat, å waxning på G:
<Uppladdad bildlänk>

Resultat:
<Uppladdad bildlänk>

Lite halv dåliga kameravinklar men färgen syns iaf.
Har dubbla uppsättningar av allt så kan när jag vill byta tillbaka till original Thunder Grey färgen om jag vill.

Snyggt. Jag har börjat kolla på lite fix inför våren. Måste köpa nya däck, bättre handguards och byta bakfjädern på Tenere 700 som jag köpte på sensommaren. Den är helt sjukt svampig i baken, måste köpa en styvare.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Någon här inne som har en Bmw F750GS? eller 850?

https://www.bmw-motorrad.se/en/models/adventure/f750gs.html

Sugen på att köpa en sådan i år nämligen.

När jag skulle ersätta min BMW F650GS Twin (F798GS) var ett av alternativen BMW F850GS. Provkörde en sådan och gillade den verkligen, men sen började jag fundera lite till var och hur jag kör. Håller mig hellre på Trans Euro Trail är Ring Knutstorp. Kör gärna där det är brötigt och vet att jag kommer välta. Frågade medlemmar i BMW-klubben var deras åsikt var om F850GS och de flesta ansåg att det är ett mellansteg innan en köper R1250GS. Jag har kört mycket grus med BMW-klubben och där är det väldigt sällan någon F850GS.

Gjorde en jämförelse mellan min dåvarande F650GS Twin och nedanstående hojar

  • Husqvarna Norden 901

  • KTM 790 Adventure R

  • KTM 890 Adventure R

  • BMW F850GSA

  • Yamaha Ténéré 700

Valet föll på Husqvarnas Norden 901. Provkört KTM:arna och gillade inte alls chassit på 790 och 890 kändes alldeles för hög. F850GSA skulle bli alldeles för tung (244 kg tjänstevikt) för mina äventyr. T700 avfärdade jag då den enligt många var väldigt topptung, men främst eftersom jag gärna ville att den nya hojen skulle ha farthållare (ja, jag är lat, men det är sååå skönt att inte behöva riskera att köra alldeles för fort).

Har kört över 1000 mil med Norden, främst grusvägar och skogsbilvägar. Tog en tur runt Sverige i somras på över 500 mil. Hojen uppfyller med råge önskemålen jag hade vid inköpet.

Det största problemet gällande hojar är att när en väl blir biten så är det svårt att bara nöja sig med en hoj. Upplever Nordens 216 kg som lite väl mycket när körningen blir lite väl trixig och vägen är på gränslandet mellan just väg och terräng. Har därför skrivit upp mig på Hondas CRF300 Rally som ska ta mig på ett nytt MC-äventyr runt Sverige i sommar.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Som trådens namn antyder, vad rekommenderar ni för hoj om man vill ta körkort till sommaren?
Vill ta MC-kort för att kunna köra t.ex en 125cc som pendlingshoj till/från jobb men även kunna hyra större hojar utomlands när man är ute och reser. Har inga ambitioner att köra skitfort, jag har en bil som är snabb och rolig redan. Är alltså bara ute efter en billig och lättkörd hoj under körkortstiden som jag sedan kan sälja när jag är klar med körkortet.

Får man något vettigt för 15-20k eller måste man upp i en högre prisklass? Jag har hyfsad mekvana (med bilar i alla fall) och sedan har jag en kollega som skruvar mycket motorcykel som skulle kunna hjälpa mig ifall jag går bet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Som trådens namn antyder, vad rekommenderar ni för hoj om man vill ta körkort till sommaren?
Vill ta MC-kort för att kunna köra t.ex en 125cc som pendlingshoj till/från jobb men även kunna hyra större hojar utomlands när man är ute och reser. Har inga ambitioner att köra skitfort, jag har en bil som är snabb och rolig redan. Är alltså bara ute efter en billig och lättkörd hoj under körkortstiden som jag sedan kan sälja när jag är klar med körkortet.

Får man något vettigt för 15-20k eller måste man upp i en högre prisklass? Jag har hyfsad mekvana (med bilar i alla fall) och sedan har jag en kollega som skruvar mycket motorcykel som skulle kunna hjälpa mig ifall jag går bet.

Ska du ta A eller A2 kort? Finns lite spec-krav beroende på vad du vill ha för körkort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Som trådens namn antyder, vad rekommenderar ni för hoj om man vill ta körkort till sommaren?
Vill ta MC-kort för att kunna köra t.ex en 125cc som pendlingshoj till/från jobb men även kunna hyra större hojar utomlands när man är ute och reser. Har inga ambitioner att köra skitfort, jag har en bil som är snabb och rolig redan. Är alltså bara ute efter en billig och lättkörd hoj under körkortstiden som jag sedan kan sälja när jag är klar med körkortet.

Får man något vettigt för 15-20k eller måste man upp i en högre prisklass? Jag har hyfsad mekvana (med bilar i alla fall) och sedan har jag en kollega som skruvar mycket motorcykel som skulle kunna hjälpa mig ifall jag går bet.

Som pendlarfordon så är väl en skoter av valfri modell optimalt!
En av hojarna är i mitt garage är en MSX125.
Oavsett hur mkt jag gasar så dricker den runt 0,2/mil.
Kostar >800 kr helförsäkrad per år…

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Som trådens namn antyder, vad rekommenderar ni för hoj om man vill ta körkort till sommaren?
Vill ta MC-kort för att kunna köra t.ex en 125cc som pendlingshoj till/från jobb men även kunna hyra större hojar utomlands när man är ute och reser. Har inga ambitioner att köra skitfort, jag har en bil som är snabb och rolig redan. Är alltså bara ute efter en billig och lättkörd hoj under körkortstiden som jag sedan kan sälja när jag är klar med körkortet.

Får man något vettigt för 15-20k eller måste man upp i en högre prisklass? Jag har hyfsad mekvana (med bilar i alla fall) och sedan har jag en kollega som skruvar mycket motorcykel som skulle kunna hjälpa mig ifall jag går bet.

Eftersom du säger att du vill kunna hyra större hojar så antar jag att du är ute efter A kort. Det går absolut att hitta en som går in som tung för under 20k. Men den kommer vara väldigt gammal då. Jag personligen hade nog gått upp lite i prisklass så du får en lite nyare utan förgasare och med ABS. Bara för att det gör livet lite enklare. Det finns en hel del i 600cc klassen för runt 40k som går in som tung mc och har ABS.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Som trådens namn antyder, vad rekommenderar ni för hoj om man vill ta körkort till sommaren?
Vill ta MC-kort för att kunna köra t.ex en 125cc som pendlingshoj till/från jobb men även kunna hyra större hojar utomlands när man är ute och reser. Har inga ambitioner att köra skitfort, jag har en bil som är snabb och rolig redan. Är alltså bara ute efter en billig och lättkörd hoj under körkortstiden som jag sedan kan sälja när jag är klar med körkortet.

Får man något vettigt för 15-20k eller måste man upp i en högre prisklass? Jag har hyfsad mekvana (med bilar i alla fall) och sedan har jag en kollega som skruvar mycket motorcykel som skulle kunna hjälpa mig ifall jag går bet.

Jag rekommenderar starkt att om du ändå ska ta ett hojkort (och har åldern inne) så är det dumsnålt att inte gå på A direkt.
Erfarenheten säger att de som går på A1 / A2 brukar ångra sig rätt fort när det gått något år och man vill ha något rejälare.

Det finns massvis med ex. Suzuki GSF650 / Kawasaki ER6N Motsvarande i 20 - 30k klassen som antingen går att strypa om du vill ta medeltung eller så låter du den vara och tar tung direkt och fungerar perfekt som nybörjarhojar

Edit*
Jag skulle även rekommendera att du lägger dig något längre upp - Det är en fantastiskt skillnad på en 20k hoj och en 30k hoj i nuläget då du får insprutning och ABS oftast för runt 30k.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena är så att jag tyvärr måste göra mig av med min cyckel och såg att jag tappat bort själva brickorna man monterar på själva batteriet som man skruvar fast. Någon som vet va det heter / kan få tag på sånna. Har ett biltema batteri men de sålde inga sådana eller min lokala mc butik hade något som passade

Det är en vanlig m6 mutter som är fyrkantig, har du en fil så kan du använda en sådan.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det finns en hel del i 600cc klassen för runt 40k som går in som tung mc och har ABS.

Här får man dock se upp så att man klarar gränsen för effekt/kg

Edit: Finns tydligen bara ett effektkrav på 50kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Som trådens namn antyder, vad rekommenderar ni för hoj om man vill ta körkort till sommaren?
Vill ta MC-kort för att kunna köra t.ex en 125cc som pendlingshoj till/från jobb men även kunna hyra större hojar utomlands när man är ute och reser. Har inga ambitioner att köra skitfort, jag har en bil som är snabb och rolig redan. Är alltså bara ute efter en billig och lättkörd hoj under körkortstiden som jag sedan kan sälja när jag är klar med körkortet.

Får man något vettigt för 15-20k eller måste man upp i en högre prisklass? Jag har hyfsad mekvana (med bilar i alla fall) och sedan har jag en kollega som skruvar mycket motorcykel som skulle kunna hjälpa mig ifall jag går bet.

Idag så är det inte mycket man får får 15-20k precis som med bilar så har priserna gått rakt åt pipan. innan covid så va det inga problem att hitta en besiktad och körklar 80-talare för 5 000-10 000kr och en vettig 90-talare för under 20 000kr men just nu är det svårt.

Blocket just nu i Västmaland, en gammal KZ200, en pw50 och en cr50 är det vettigaste som finns just nu. Och då är det bara KZan som är laglig på väg.

Så ha tur på facebook och hitta typ en XJ600, bandit, Honda CB eller japanare med 600cc eller mer. Sen skulle jag inte kolla mig allt för blind om man hamnar just på 600cc med att man ev inte kan köra upp med den, kostar inte så mycket mer att bara låna hoj från körskolan och det underlättar uppkörningen otroligt mycket också!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Här får man dock se upp så att man klarar gränsen för effekt/kg

Edit: Finns tydligen bara ett effektkrav på 50kW.

nej? kravet är 50kw, minst 175kg samt 595cc, och när det kommer till 600cc hojar så är det snarare just 595cc väldigt många åker dit på snarare än 50kw.

Visa signatur

here we go!