Ny WD SN850X dyker upp överallt förutom i diskhanteraren, så kan inte använda den

Permalänk
Medlem

Ny WD SN850X dyker upp överallt förutom i diskhanteraren, så kan inte använda den

Hej,

Börjar vara inne på att disken är trasig eller något, har jagat google i ett par timmar nu utan resultat.

Den syns i enhetshanteraren:

Den syns i WDs egna verktyg:

Den syns i powershell:

Men den syns inte i diskhanteraren:

Den enda ledtråden jag har är "Device SCSI\Disk&Ven_NVMe&Prod_WD_BLACK_SN850X\5&2731a476&0&000000 was not migrated due to partial or ambiguous match.", men google ger mig inget vettigt svar. Detta är ju inte ett plötsligt problem, och googles lösningar verkar vara baserade i att det hänt efter en windowsuppdatering eller något, men jag har förhoppningsvis missat något!
Disken sitter i M.2_1-porten, och den porten är inställd på PCI, inte SATA (har även testat Auto).
Moderkortet är ett Asus Prime Z370-P, processorn är i7 9700k.

Har gått igenom denna tråd, och problemen är likadana, men den tråden fick inte någon lösning :/

SFC /scannow hittar inget, och disken syns givetvis inte i diskpart eftersom den listar partitioner.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa i M.2_2 istället om du inte redan gjort det, kan ju teoretiskt vara något problem med M.2_1-porten.
Om det inte funkar testa att ställa in den på SATA i BIOS bara för att kolla om den dyker upp i diskhanteraren då.

Permalänk

Testat att partitionera den i diskpart?

Vet att ibland dyker inte diskar upp förrände fått en partition och ser juut som att det inte finns någon på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Security: Frozen - som står i WD's egna verktyg är troligtvis varför den inte dyker upp i diskhanteraren. kan du köra secure erase via WD'S egna verktyg så är nog det enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Security: Frozen - som står i WD's egna verktyg är troligtvis varför den inte dyker upp i diskhanteraren. kan du köra secure erase via WD'S egna verktyg så är nog det enklaste lösningen.

Låter rimligt att det är "Frozen" som är problemet.
Secure Erase finns för övrigt också direkt i vissa versioner av BIOS (UEFI) beroende på moderkort.

Hittade denna potentiella lösning som inkluderar att koppla ur alla andra lagringsenheter, boota Linux från USB-sticka och använda sig av hdparm (inget jag har provat själv så görs på egen risk) :

https://www.stevenmaude.co.uk/posts/securely-erasing-frozen-h...

Men det är lite skumt att man ska behöva mecka så mycket, jag har själv nog aldrig råkat ut för en frozen disk vad jag kan åminna mig.
Är den köpt ny och inom garanti-/bytesrättstid kanske det är enklare att skicka tillbaka den och få en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Kan vara värt att testa i M.2_2 istället om du inte redan gjort det, kan ju teoretiskt vara något problem med M.2_1-porten.
Om det inte funkar testa att ställa in den på SATA i BIOS bara för att kolla om den dyker upp i diskhanteraren då.

Har testat M.2_2 också, borde ha skrivit det haha, men porten är okej, det satt en annan M.2 där innan jag köpte denna

Skrivet av Rouge of Darkness:

Testat att partitionera den i diskpart?

Den syns inte där heller, tyvärr :/

Skrivet av tonii:

Security: Frozen - som står i WD's egna verktyg är troligtvis varför den inte dyker upp i diskhanteraren. kan du köra secure erase via WD'S egna verktyg så är nog det enklaste lösningen.

Där har vi något, jag tog det som att den var frozen tills man partitionerar den, men såhär i efterhand är det nog inte ett rimligt antagande.. Testar och återkommer!

Permalänk
Medlem

Nämen titta! Skapade en USB-sticka från WDs verktyg, startade om, körde Sanitize via stickan, startade upp igen och poff så var den där! Fattar NOLL, men funka gjorde det! Tack för hjälpen gott folk! Återstår att se om jag får problem med disken, men än så länge så ska det bara vara steamspel på den, så det gör inte så ont

Permalänk
Medlem

Fast en lustig grej, security står fortfarande som frozen i WDs verktyg! Innebär det att det kan ha varit en beggad disk?

Permalänk
Medlem

Låter ju som den inte är helt ny, kanske suttit i nån PS5, är det inte dessa modeller som är rekommenderade?
Går det att se hur mycket data som skrivits till disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Fast en lustig grej, security står fortfarande som frozen i WDs verktyg! Innebär det att det kan ha varit en beggad disk?

Skrivet av Dalton Sleeper:

Låter ju som den inte är helt ny, kanske suttit i nån PS5, är det inte dessa modeller som är rekommenderade?
Går det att se hur mycket data som skrivits till disken?

Om du kör CrystalDiskInfo så borde du få svart på vitt huruvida disken är ny eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Om du kör CrystalDiskInfo så borde du få svart på vitt huruvida disken är ny eller inte.

Jag tänkte att i och med att den var frozen både före och efter så kanske frozen innebär att någon annan skrivit data till den, men tycker det ser rätt nytt ut. Det blev en hel del omstarter när jag felsökte, och 13h kan stämma, den satt ändå i hela dagen igår och idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Jag tänkte att i och med att den var frozen både före och efter så kanske frozen innebär att någon annan skrivit data till den, men tycker det ser rätt nytt ut. Det blev en hel del omstarter när jag felsökte, och 13h kan stämma, den satt ändå i hela dagen igår och idag.
https://i.imgur.com/rBZnmu3.png

100% hälsa går ju inte att klaga på.
Lite mystiskt med frozen även efter, men så länge den fungerar så är det ju det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

100% hälsa går ju inte att klaga på.
Lite mystiskt med frozen även efter, men så länge den fungerar så är det ju det viktigaste.

Ja, det ska väldigt mycket till om den har använts någon längre tid hehe.. Aja, återkommer om den pajar!

Permalänk
Medlem

Det som hände dig var en bugg som ibland inträffar med mjukvara som har direktkontakt med SSD'ns firmware/controller vilket ju WD's mjukvara har. Förmodligen har du öppnat SSD'n i WD's mjukvara innan du försökte aktivera/initialisera den i Windows Diskhanterare vilket ibland om man har otur kan resultera i fryst firmware då disken blir read only och kan således inte formateras eller aktiveras eller ens ses i diskhanteraren. Det brukar hjälpa att tvärbryta strömmen till SSD'n genom att dra ut den rent fysiskt innan man kommer in i Windows tex genom att boota in i BOOT menyn ( På min ASRock maskin är det F11 man ska trycka på under start för att nå dit) sen när man är där så drar man ut disken och sedan kopplar in den igen medans bootmenyn fortfarande är öppen. Detta brukar chocka igång SSD'n igen så att den sedan är unfrozen vid nästa normala uppstart.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Förmodligen har du öppnat SSD'n i WD's mjukvara innan du försökte aktivera/initialisera den i Windows Diskhanterare

Jag är rätt säker på att jag kollade diskhanteraren först, brukar vilja undvika sådana mjukvaror Installerade den nog för att se om den var paj.. Men jag vill samtidigt vara helt öppen med och för att jag eventuellt kommer ihåg fel haha