Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Datorn hittar inte M2 disk. Men den syns i Enhetshanteraren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

Datorn hittar inte M2 disk. Men den syns i Enhetshanteraren.

Hej!

Stött på ett problem jag hoppas kunna få hjälp med.

Har monterat en M2 disk på datorn, men den läggs inte till som hårddisk när jag går in på "Den här datorn". Dock så synd den i Enhetshanteraren. Vad gör jag för fel?

Har hittat detta meddelande när jag går in på disken som kanske kan vara något.

"Device SCSI\Disk&Ven_NVMe&Prod_KINGSTON_SA2000M\5&102dc285&0&000000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Last Device Instance Id: IDE\DiskINTEL_SSDSC2CT120A3_____________________300i____\5&1042348c&0&1.1.0
Class Guid: {4d36e967-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Location Path:
Migration Rank: 0xF000FC00FFFFF120
Present: false
Status: 0xC0000719"

Se nedan bild för mer info.

https://imgur.com/a/cZ8IybX

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

@Cityfella: Hur ser den ut i diskhanteraren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@ostrichboy: https://imgur.com/a/sWlZ3H4

Sådär, så den ligger inte där heller.

Edit: https://imgur.com/a/j462xIx detta är ju också märkligt.. känner mig helt lost funderar på om man ska Flasha bios eller något om det mot förmodan skulle ha någon påverkan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

@Cityfella
Prova att avlägsna SSDn och dra i tryckluft på burk i m.2-sockeln före återanslutning igen. Kanske någe damm eller annan bôs som skapat dålig kontakt. Samt se till att det inte är fingeravtryck på SSDns "guldfingrar" såklart...

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

Nej det funkade inte.

Har även provat o byta mina andra SSD diskars SATA inkopplingar till moderkortet då det skulle tydligen ha kunnat vara en "grej" som löst folks problem...

Riktigt irriterande detta.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Cityfella:

Nej det funkade inte.

Har även provat o byta mina andra SSD diskars SATA inkopplingar till moderkortet då det skulle tydligen ha kunnat vara en "grej" som löst folks problem...

Riktigt irriterande detta.

Senaste BIOS på moderkortet? Det kan ev hjälpa på äldre sådana.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@Jalle64:

Har uppdaterat det också, inget nytt... funderar på om M2 minnet kan vara "sönder" ? dock så hittas den ju av enhetshanteraren så den kan ju inte vara helt kass?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Har uppdaterat det också, inget nytt... funderar på om M2 minnet kan vara "sönder" ? dock så hittas den ju av enhetshanteraren så den kan ju inte vara helt kass?

Vet inte om det påverkas av någon annan insticks/PCI-Express plats? Har du mer än en M.2 plats på moderkortet? Om den delar med övriga Satakontakt kan den ev krocka med en "vanlig" sådan?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@Jalle64:

Jag har 2st M2 platser, men bara en M2 disk.
Har 6 SATA kopplingar som jag har 2st SSD kopplade till, har provat att byta SATA portar på diskarna för o se om det hjälpte, men det gjorde det ej..

Har detta Moderkortet -> https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/ove...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Jag har 2st M2 platser, men bara en M2 disk.
Har 6 SATA kopplingar som jag har 2st SSD kopplade till, har provat att byta SATA portar på diskarna för o se om det hjälpte, men det gjorde det ej..

Har detta Moderkortet -> https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/ove...

Om du kopplar bort alla andra diskar, finns den som bootbar i BIOS/UEFI?

Om inte är den nog DOA, tyvärr.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Från din manual:
*2 The M.2_1 socket shares SATA_1 port when use M.2 SATA mode device. Adjust BIOS settings to use a SATA device.
*3 The M.2_2 socket shares SATA_56 ports when use M.2 PCIE mode device in X4 mode. Adjust BIOS settings to use SATA devices.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@roev:

Ok så då ska man inte ha en annan hårddisk inkopplad på Sata 1 porten medans man har sin m2 disk i M.2_1 Socketen? Eller tolkar jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013

@Cityfella: Precis så.

Intel® Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial MX500 M.2 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Cooler Master Hyper 212 EVO | Noctua NF-A14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@Seziuo: Det har jag inte, så den taktiken sket sig också tyvärr
Tråkigt detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@Jalle64:

Jo den finns som alternativ här.
Bildd

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Bildd

Hmm men om du kopplar bort de två andra diskarna kan du komma åt Kingstonen då?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Bildd

Vilken port har du anslutit disken till?
Jag tror inte disken stödjer SATA.
Har du satt den i port M.2_1, kontrollera i UEFI att den porten är på [Auto] eller [PCIE Mode]
Sitter den i andra porten borde den fungera i X2 mode eller X4 mode, om inte du har stoppat dina SSDs i portar SATA6G_56.

CPU: i5-3570K@4,4GHz | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Sep 2009

@Lembritt: Den Sitter i M.2_1, har provat att i UEFI sätta den i både [Auto], [PCIE Mode] och [Auto].