Ifrån vilket datum gäller garanti på hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Ifrån vilket datum gäller garanti på hårddiskar?

Jag har köpt två stycken nya hårddiskar ifrån två olika butiker. Den första hårddisken har datum 17 DEC 22 på sig och den andra har 23 MAR 23. När det kommer till garanti ifrån vilket datum räknas det? Är det mitt köpdatum (2023-05-31) eller är det datumen som står på vardera hårddisk? Ska jag vara kräsen och kontakta den butik som skickat en 5-6 månader "gammal" disk till mig (även om den är oanvänd)?
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka, Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på hur garantivillkoren är utformade tänker jag mig. Garantier är frivilliga - och deras upplägg kan därför variera.
Men ja - en gissning är väl att man vanligen utgår från köptillfälle eller vid leveranstillfälle.

Så första instans är väl att läsa igenom garantivillkoren för diskarna tänker jag. Happy reading!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Standard i butik brukar gälla från det datum som står på kvittot. Köper du en hårddisk som har tillverkningsdatum från december 2022 och du köper den från februari 2023 så är startperioden för garantin i regel från februari 2023.

Reklamationsrätten gäller alltid från köpdatumet som står på kvittot.

Du behöver inte oroa dig för att tillverkningsdatumet på disken inte är helt nytt såvida inte disken är tillverkad sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipher:

Jag har köpt två stycken nya hårddiskar ifrån två olika butiker. Den första hårddisken har datum 17 DEC 22 på sig och den andra har 23 MAR 23. När det kommer till garanti ifrån vilket datum räknas det? Är det mitt köpdatum (2023-05-31) eller är det datumen som står på vardera hårddisk? Ska jag vara kräsen och kontakta den butik som skickat en 5-6 månader "gammal" disk till mig (även om den är oanvänd)?
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka, Tack.

Jag skulle inte vara förvånad om vissa produkter ibland legat 1-2 år på hyllan, kanske längre, allt beror på vad som är inköpt, hur företaget hanterar lagerhållningen och främst hur stor efterfrågan det är.
JIT (Just In Time) är inte något som går att applicera på alla produkter i butiker även om alla butiker önskat att det var fallet...

Permalänk
Rekordmedlem

oavsett garantier så gäller reklamationsrätten från köpdatum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har nog inte varit med om att nått annat än sälj-datum gäller.
Tillverkarna har ju förtroende för sina produkter så några veckor eller månader hit o dit spelar mindre roll. Flesta problem som uppstår är oftast inte någon garanti-grej hursom..
3 eller 5 år som WD mfl är tilltaget så pass att det är irrelevant i slutändan för majoriteten av ägare.

17 dec, 6 månader då, är inte något märkvärdigt. Beror ju helt på modellen, ibland säljs ju grejer när dom sänks i pris om dom är för dyra när dom är nya.

Permalänk
Medlem

Vad bra, då kan jag sluta oroa mig. Tack för all hjälp och information.

Permalänk
Skrivet av Zipher:

Jag har köpt två stycken nya hårddiskar ifrån två olika butiker. Den första hårddisken har datum 17 DEC 22 på sig och den andra har 23 MAR 23. När det kommer till garanti ifrån vilket datum räknas det? Är det mitt köpdatum (2023-05-31) eller är det datumen som står på vardera hårddisk? Ska jag vara kräsen och kontakta den butik som skickat en 5-6 månader "gammal" disk till mig (även om den är oanvänd)?
Tacksam för hjälp hur jag ska tänka, Tack.

Generellt finns väl 2 typer av garanti.

Butiksgaranti som brukar i regel vara 1 år men är helt frivillig om de vill erbjuda eller ej här i sverige.

Tillverkargaranti kan variera men oftast iaf minst 3år men kan även den variera.

Butiksgaranti går väl på försäljningsdagumet medan tillverkare brukar gå på tillverkningsdatum gissar jag på då de brukar vilja ha serienummret på enheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows