Buds-hypen (Airpods etc) - revolution i passform eller kollektiv psykos?

Permalänk
Medlem

När jag var i Göteborg för ett tag sedan så var det en kille vars ena AirPod föll ur hans öra och studsade vidare ut ur spårvagnen precis som dörrarna stängdes och den lämnade hållplatsen. Jag är ganska säker på att han i det ögonblicket hade uppskattat den extra säkerheten som en "nackkabel" hade gett. Denna gång hade han dock turen att jag såg det hela och signalerade till honom att jag skulle möta honom med den vid nästa hållplats.

Helt klart är det en stor nackdel med true-wireless att de är små och lätta att tappa (även om jag tycker att dagens in-ears, både trådlösa och trådade, generellt sitter klart bättre i öronen än äldre varianter).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Här verkar det finnas utrymme för produktutveckling.
1. En minimal snodd (säkerhetslina) runt örat typ bomull/fiskelina.
2. Dummy-snäckor i plast a 25 kronor (75 på MM/Elg) så att kunderna kan ta hem och prova.
Jag lämnar det fritt till forumet att registrera ett bolag och sätta igång.
Undrar om det anses som illegal kopiering om man inte har Apples godkännande? Tycker det låter som en ny unik ide..

Permalänk
Medlem

Jag har använt in-ear-lurar i flera år, mest via 3,5mm audio-jack. Perfekt då man vill ha händerna tillgängligt till annat.
Lurarnas genomsnittliga livslängd är/var runt 6 månader. Runt däromkring förlorar man en av lurarna, gissar att det var brott på ledarna inne i sladdarna. Men köpte sällan något som kostade mer än 100-150:-.

I och med att den sk "moderniseringen" tagit bort 3,5mm-jacket har man tvingats gå över till dito via BT.
USB-C varianter av in-ear-lurar kostar ju lika mycket eller mer som BT dito, så övergången till BT blev naturlig

Använder något billigt BT in-ear där hörlurarna sitter ihopkopplade.
Även dessa har en förmåga att gå sönder efter ca 6 månader, inre brott på ledarna här också gissar jag.

Har provat poddar, men föredrar "sladd-varianten" då de sitter bättre och skulle en ramla ur sitter hänger de kvar tack vare sladden

Men men, har din hörselkanal "rätt form" antar jag att poddar sitter lika bra som in-ear.
Kan inte uttala mig om batteritid.
Ser dock lite fördelar med att lurarna sitter ihop, svårare att förlägga dem, om man inte förlägger hela setet då

Vad är det man säger lite längre norr ut (bor i Blekinge):
-"Smaken är som röva, klöva"

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft problem med inears, aldrig passat riktigt bra. Var dock in på hifiklubben i vintras och frågade vad dom rekommenderar då jag ändå varit sugen på ett par true wireless länge. Jag sa att prislappen är inte så viktig bara dom låter bra och sitter bra. Jag är jäkligt kräsen när det gäller ljud, har en ganska påkostad stereo hemma och i bilen så har jag absolut största ljudpaketet som fanns att välja. Provade Jabra, Sennheiser, JBL, och B&W. Dom enda som lät tillräckligt bra var B&W Pi7 S2. Saftigt med 4k som dom kostade då, tror dom är lite billigare nu. Men dom lät bra och satt förvånansvärt bra också. Hade med dom en månad i Thailand och hade aldrig problem med att dom ville ramla ur, trots 35 grader och fuktig luft. Haft dom på gymmet utan problem också. Även ute på gården när jag hållit på med grävning och annat gårdsarbete. Är inte särskilt orolig över att tappa bort dom faktiskt. Det känns som ett mindre problem än jag trodde det skulle vara. Kan faktiskt rekommendera att testa true wireless, men köp något som du blir nöjd med från första början. Haka inte upp dig på prislappen, köp något som gör dig nöjd. Är du inte helt nöjd med dom så kommer du inte använda dom heller. Den dyraste prylen är den som man aldrig använder, oavsett vad den kostade att köpa från första början.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

har lite hat-kärlek till det.

det har blivit min "to go" när jag går utanför dörren och jobbet. jag kan inte förneka att det är convenient med att det är true wireless. den största nackdelen är att batteriet förr eller senare blir slitet och blir spicy pillow. jag var en anhängare till trådade hörlurar. jag använde Shure SE 425 i säkert över 8 år och lärde mig att leva med kabel. och så länge kommer nog inte batterierna i mina true wireless att hålla

gällande passformen har jag haft tur majoriteten av alla jag har ägt. går jag ut har jag uteslutande in ears, vare sig det är kabel eller trådlösa. Shure är mina favoriter med passformen, då de är generic in-ears med foam tips och Nothing Ear (2) när det gäller wireless.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa nya lurar till jobbet, övervägde in-ear, men landade med ett par Sony XM3 (då jag körde Bose QC2 tidigare). Sedan ville jag ha ett par in-ear med bra noise cancelling när jag flög och för att slippa bära på stora lurar. Så jag köpte ett par Sony in-ear XM-4. Kostade skjortan (2400kr) men de hade fått bra/bäst betyg för ANC.

Kan säga att jag har slutat köra over-ear och kör endast in-ear både på jobbet (~5-6h/dag med dem i öronen) och hemma samt när jag springer. Kör dock fortfarande over-ear när jag spelar, men mina XM3 ligger i lådan!

Jag blev väldigt positivt överraskad av in-ear efter att ha undvikit det tidigare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har provat massor med in-ears under många års tid.
AirPods Pro som jag har nu är överlägset de bästa jag testat sitter för mig så bra att jag kan ha de utan problem när jag tränar.
Har en bra ANC(jag stör mig sjukt på allt oljud när jag pendlar) .

Om man tappar dem går de att spåra om man har en Iphone.
Jag tappade mina då de trillade ur fickan kort efter jag köpt dem och lyckades hitta dem med spårnings funktionen.
Även den andra hörluren som trillade ur fodralet hade överlevt en hel dag i snö/is och fungerade när jag hittade den.

Kommer efter det inte köpa några andra in-ears även om de är dyra som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Sedan Airpods kom ut har dessa helt trådlösa in-ear lurar blivit extremt populära. Känns som ungefär varannan person använder de.
Innan Airpods fanns det också in-ear bluetooth-lurar, bara det att de hade en kabel mellan sig som hängde om nacken.

Personligen är de sistnämnda 100 gånger bättre eftersom de är mycket svårare att tappa bort. Ett fysisk skydd helt enkelt.
Vilket också är orsaken att jag inte köpt några pods/buds - för jag har alltid slitit med att in-ears ska stanna kvar just in ear, både helt kablade och bluetooth med kabel mellan höger och vänster. Här är det dessutom tyngre apparater som ska hållas upp med batteri och mottagare och teknologi på varje sida.

Så min fråga är. Är det genialiska med Airpods och Airbuds att det kommit någon revolution i passform för in-ear? Eller är enda orsaken Apples otroliga förmåga att skapa hype och kollektiv psykos?

Vill väldigt gärna ha ett par nu när det är varmt och over ear blir svettigt, men vill inte spotta ut 1500-2000 spänn på något som ramlar ut hela tiden och bara blir en sprinttävling i om jag kommer tappa bort dom eller kasta bort dom först.

Dessa skulle jag då rekommendera. Kostar ej allt för mycket, har dock ej ANC eller brusreducering som det också heter. Finns i flera färger. https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/in-ear/sony-wf-c500...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Föredrar IEMs med vanlig 2.5/3.5mm-kontakt. Använder dem med en Qudelix 5K som har bluetooth, ldac, parametrisk EQ, profiler och mycket mer.

Man får bättre flexibilitet och bättre ljud än möjligt med trådlösa IEMs. Kostar inte mer heller. Har ett par Letshuoer S12 Pro som ger underbart ljud när jag är hemma och ett par billiga 7Hz Salnotes Zero när jag är ute och rör mig. T.o.m. Zero låter bättre än alla trådlösa alternativ.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Finns ju halsrem att köpa till airpods:

T ex här, men finns på massor av ställen
https://www.iphonebutiken.se/airpods-halsremmar-gen-1-2-g4727...

Permalänk

Jag har alltid haft svårt att hantera sladden på vanliga in-ear hörlurar, ska alltid fastna i saker eller att så fort jag vrider huvudet åker en ur örat.
Jag har haft ett par TW hörlurar innan, men mina nuvarande från Sony är de bästa jag haft på länge pga extra små silikon pluppar.
Det är ett helvete med små hörselgångar och in-ear hörlurar annars.

Permalänk
Medlem

IEM (In-ear monitor) är suveräna för min del, inga av de runda öronsnäckor man köpte förr med sunkig skumgummi-hölje har någonsin passat i mina öron, lossnar jämnt.. Jag skulle dock aldrig få för mig att köpa två små pryttlar som man kan tappa bort var för sig. Däremot om den har ett senilsnöre runt sig så är det mer ok

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa airpods eller något i den prisklassen, men ett par riktigt billiga är sköna att ha när man ligger i soffan och vill titta på YouTube utan att störa någon (och utan att kvävas av någon sladd).

Använder aldrig lurar när jag är ute och rör mig, så om de passar eller inte spelar inte någon roll.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hårda in-ears har aldrig funkat på mig, trillar alltid ut. Provade KOSS memory foam-variant som var poppis runt 2005-ish men fick ont av det lilla plaströret som ledde in ljudet. Hade Sony WF-1000 X3 ett tag, satt ok men ramlade ut vid snabba huvudrörelser, delvis tror jag pga att de är ganska tunga. Har nu AirPods pro. Ganska dålig passform med originalkuddar men med nearphones kuddar (memory foam) har jag aldrig tappat dem och de är galet bekväma. Bästa ljud jag hört i så litet format (men jag är inte någon hörlursgalning). Älskar att de är så lätta att ha med. Lägger ofta bort en eller båda hemma men har god hjälp av apples hittafunktion.

Så länge inget nytt kommer kommer jag aldrig vilja ha något annat igen för vardagslyssning.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Personligen kommer jag aldrig ens prova, har lite för mycket normal öronvax produktion så in-ear sitter inte på plats så jäkla bra

Öronvax så långt ut i hörselgången? Låter inte som "normal öronvax produktion" då. In-ear sitter ju inte superlångt in egentligen, så alla borde kunna ha dom. Sen kan jag personligen inte ha Airpods för dom gör för ont, men övriga har jag inte större problem med. Har själv ett par Sony WF1000MX4 och Jaybird Vista 2, båda sitter kalas trots olika "tekniker" för att sitta kvar i örat. Har små hörselingångar och har en del vax, men har ändå inte problem med in-ear hörlurar. Tror snarare det är annat. Testa Jaybirds med sina vingar, sitter som berget!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Har små öron som morsan säger, så har aldrig haft problem med att något ramlar ur öronen. Kör Jaybirds Vista 1, den utan extra vingar för att sitta fast, funkar kanon till träning och så. Sjukt skönt utan sladd o trassel.

Permalänk
Medlem

Airpods Pro med brusreducering i kollektiv trafiken 👍🫶❤️

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Snusfri

Har ett par Jabra Elite Active 75T jag köpte på EG förra året som jag är nöjd med.

Gav då 499:- för dessa och har dem när jag pendlar till och från jobbet (ca 40min om dagen) och det duger TWS till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har airpods pro som har testat hörapparats funktionen, i så fall hjälper den någonting?

Permalänk
Medlem

Använder AirPod PRO 2 hela tiden om inte jag skall köra långt eller flyga, då blir det Sony M3 over ear som har bättre NC.

Har aldrig haft några problem med att de inte sitter kvar.

Permalänk
99:e percentilen

Äkta trådlösa lurar är det inköp som ger mest livskvalitet per krona näst efter en säng.

Är inne på mitt femte par totalt – men inte i strikt följd. Hade först ett par AirPods (första generationen); när de slutade funka ersatte jag dem med FreeBuds 3. De var inget vidare vid träning, så jag skaffade ett par Technics EAH-AZ70W för det ändamålet. De gick sedermera sönder (fuktskada?) och blev då ersatta med Jabra Elite 7 Active, som jag jämte AirPods 2 använder idag – de två paren fyller olika syften för mig.

Mina FreeBuds 3 är de enda av dessa jag lyckats tappa bort. Jag tappade dem på ett dansgolv och plockade bara upp (det stängda) fodralet utan att märka att själva lurarna hade trillat ur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har ett par Jabra Elite Active 65T som jag använder till vardags. Både när jag cyklar, springer eller lagar mat (ljudböcker). Passar bra i mina öron. Vill ha lurar utan touch eftersom att jag på vinterhalvåret vill kunna använda dom med handskar på. Batteritiden är fortfarande bra, trots att dom nog närmar sig 3 år.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Airpods Pro 2 kan nog vara en av mina favoritprodukter. Brusreducering som klår mina XM2:or, men alltid tillgängliga i fickan. Följer med olika storlekar på proppar för olika öron, finns en hinna som skyddar mot vax. Laddfodral som kan precisionsspåras med FindMy.

Har även haft vanliga Airpods och dom satt alltid som berget i mina öron, ingen risk för att tappas ens vid headbanging. Sitter dom så löst som vissa beskrivit är det tvek om dom ens borde använda dom, förutom risken att tappa blir ju ljudet lidande.

Permalänk
Medlem

Själv klarar jag inte av "in ear", går inte in i ina öron.
jag kan heller inte ha såna gula "skum proppar" på jobb, har försökt förgäves.

för övrigt tycker jag det är en korkad produkt med begränsad livslängd. blir batteriet kasst är det bara att kasta dom. att försöka öppna och byta är ju en förstörande process.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Är det någon av er som har airpods pro som har testat hörapparats funktionen, i så fall hjälper den någonting?

Vet inte om jag gör fel, men det går att med volymknappen höja/sänka hur mycket ljud som kommer in med Live Listen. Man hör dock sig själv prata också.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är så skönt med TW. Skulle dock aldrig betala 2000+ för Apples hårda. Eller 3000kr för deras pro.

Permalänk
Medlem

Har ett par bt in ears för 1000kr, räcker gott. Ljudet i dessa är så jävla dåligt i alla bt lurar jämfört med de in ear ja har kopplat till en riktig dac, så finns ingen anledning att lägga pengar på skitljud

Permalänk
Inaktiv

Har haft turen med öron som passar. Har man inte det får man väl dra ett varv tejp runt huvudet eller limma fast ett senilsnöre.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Körde JBL Tune 230 i ett par år och många gånger glömde jag av att jag hade dom på mig. På jobbet använder jag bara en för ha koll på omgivningen.

Har ett par JBL Tune 510BT, de är dock on ear, trodde de skulle bli att klämma åt, men de är förvånansvärt bekväma. Sen är batteritiden helt grym och även ljudet är riktigt fint tycker jag, jäkligt mysig bas i dem. Har även ett par skullcandy in-ear fast använder mest dem till ljudböcker när man lägger sig.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Jag är frälst. Även om jag haft varierande tur med passform vid byte av buds genom åren så har sladdlöst varit oslagbart. De åker i så fort jag pysslar med något samt när jag tränar. Att slippa studsande sladd med tillhörande missljud när man springer är ovärderligt. Även möjlighet att utan sladdkrångel använda endast i ena örat när jag cyklar landsväg och behöver höra omgivningen är ett plus. Sen är dagens NC så mycket bättre än för bara några år sedan och fortsätter att utvecklas. En av få teknikprylar som jag faktiskt tycker utvecklas såpass mycket att det är värt att uppgradera sig med jämna mellanrum, till skillnad från exempelvis mobiltelefonen som jag byter kanske vart femte år.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|