Permalänk
Medlem
Skrivet av tSp:

Samsung QN95B är ju 2022 års modell. Vilken är motsvarande 2023 års modell? Hittar ingen sådan.

Vild gissning men tror det är QN95C
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tSp:

Samsung QN95B är ju 2022 års modell. Vilken är motsvarande 2023 års modell? Hittar ingen sådan.

TV-guiden beskriver "logiken" bakom beteckningarna
För Samsung är det
QN95A = 2021
QN95B = 2022
...och då är det enkelt att härleda att C används för 2023-modeller, alltså QN95C

Permalänk
Skrivet av edson:

...
Gällande LG OLED så pratas det en del om G3-serien som kommer att få så kallad MLA-teknik:
...
Vill du åt G3 så kostar den idag 77.000 pengar(!). Vad den kommer kosta på Black Friday kan vi bara spekulera i men om trenden från tidigare år håller i sig så sänks priserna generellt ofta med mellan 30-40%. Svårt att se att den hamnar <50k men den som lever får se...

Skrivet av Clasito:

Jag rekommenderar en OLED i antingen 77” eller 83”. Du betalar väldigt mycket extra för att få de extra 6” men känner du dig bekväm med att spendera mer är det ju värt det.

A90J 83”
Den har nyss varit nere och vänt verkar det som men då den är så pass gammal (2021 modell) så kan den säkert reas ut igen innan den försvinner helt. Låt inte åldern på modellen skrämma dig för detta är en av de bästa TV apparaterna fortfarande. Och Sony är ju alltid Sony, perfekt för film och serier. Sony A80L är också ett alternativ men jag hade hellre tagit A90J tack vare dess heatsink.

LG C2 eller G3 77/83”
Mer av en mainstream modell med bättre gaming förutsättningar. Snäppet under A90J med precisionen i bilden men fortfarande en mycket kompetent OLED.
Finns nog större chans till att spara en slant här (speciellt 77” då den reas ut mer).

Vad du än gör, köp inte LG G3 83” om du inte är helt såld på designen. Den har nämligen inte MLA panel som övriga G3 modeller. Den presterar alltså som en C3a fast att den är mycket dyrare.
...

Det verkar som att LG G3 77" 2023 faller rejält i pris.
Hittas just nu på ett par ställen för 49 900.

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77g36la/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Det verkar som att LG G3 77" 2023 faller rejält i pris.
Hittas just nu på ett par ställen för 49 900.

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77g36la/...

Helt OK rea för att vara så här tidigt. De lär knappast sälja bra i dessa tider ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det så extremt viktigt med varumärken att du bara kan tänka dig endast Samsung eller TCL?

Jag tror att både HDR10 och Dolby Vision kommer finnas på marknaden. Kanske att Dolby Vision har ett marknadsövertag (och vissa tekniska fördelar i praktiken).

Varför jag funderar på Samsung eller TCL är för att jag har en Samsung 4K TV från 2019 och är väldigt nöjd med den. Dessutom kör jag både mobil och Soundbar från Samsung. Jag har fastnat för Samsung med andra ord. Då jag köpte min nuvarande Samsung TV fanns den i max 75" som jag köpte. Jag önskade då att den fanns i 85" men fick nöja mig med 75". Idag finns flaggskeppen från Samsung i 85" men kikade på TCL 98" TV och gillade storleken väldigt mycket. Dessutom är TCL TV:n med HDR10 och Dolby Vision och mycket billigare. Är främst intresserad av 98" med HDR10 och Dolby Vision och TCL är mycket billigare jämfört med andra tillverkare. Jag ska inte köpa ny TV på minst 2 år och är nyfiken om då TCL kan matcha Samsung TV i kvalitet och med pris eller om Samsung och andra tillverkare kan komma med 98" mini LED, HDR10 och Dolby Vision helst i 8K annars 4K?

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung Q80C kommer i 98 tum – om det är storleken och Samsung som lockar.

Permalänk
Medlem

Har denna TCL tv på radarn just nu. Hoppas på ett bättre pris inom kort. Såldes för 11.000kr på mellandagsrean. Men även nu känns priset på 18.000kr billigt för vad man får i prestanda.
Vad har ni experter 😁 för input gällande denna modell?

https://www.inet.se/produkt/2222022/tcl-75-75c835-mini-led-4k...

Permalänk
Skrivet av NoSubstitute:

Det verkar som att LG G3 77" 2023 faller rejält i pris.
Hittas just nu på ett par ställen för 49 900.

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77g36la/...

Precis beställt från NetOnNet, samt väggmontering från Hemfixarna.
Palla göra sånt själv. Hade ändå fått be farsan komma och borra. Nu slipper han det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung Q80C kommer i 98 tum – om det är storleken och Samsung som lockar.

Dock verkar det inte vara Mini LED? Har inte kollat i verkligheten men läst runt att Mini LED ska vara väldigt bra. Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Dock verkar det inte vara Mini LED? Har inte kollat i verkligheten men läst runt att Mini LED ska vara väldigt bra. Vad tycker du?

Miniled kan betyda väldigt många saker. Låter modellen intressant skulle jag leta upp en ordentlig recension

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har sett Q80C – förvisso på Samsungs egen presentation – och den har en nyare generation FALD som är mycket bättre än hos Q80B där FALD:n mer är en "ursäkt". Dvs den ger inte så mycket mer för bildkvaliteten i praktiken men kan hjälpa med intrycket av svärta när det väl ska vara svart.

Mini-LED betyder främst att det är en viss typ av lysdioder. Det är en teknisk parameter bland andra. Så som utbudet ser ut idag använder de bästa LCD:erna också Mini-LED. Sambandet är alltså att de dyraste LCD:erna (och därmed ofta de bästa produkterna) använder Mini-LED med någon form av mer avancerad FALD. Men om man tittar på det rent tekniskt kan en äldre TV med mycket bra FALD och bara "normala lysdioder" fortfarande vara den bättre produkten jämfört en nyare TV som använder mini-LED.

Sambandet med kvalitet är alltså inte förekomsten av Mini-LED. Det är ett sammanträffande med dagens utbud. Om några år är Mini-LED kanske jättevanligt som följd av den vanliga utvecklingen av tillverkningskostnader. Sambandet med kvalitet är fortfarande själva nivån av produkter. Samsungs QN95-modeller är fortfarande bättre än Q80-modellerna för att Samsung byggt och positionerat produkterna på det sättet.

Permalänk

Är ute efter en TCL, men då jag kollar recensioner från främst USA, är det svårt att veta vilken motsvarande modell är i Sverige. Siktar på en 85" och deras värstingmodell, vilken ska jag köpa då?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Är ute efter en TCL, men då jag kollar recensioner från främst USA, är det svårt att veta vilken motsvarande modell är i Sverige. Siktar på en 85" och deras värstingmodell, vilken ska jag köpa då?

Tack!

935 modellen om den finns i 85.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Är ute efter en TCL, men då jag kollar recensioner från främst USA, är det svårt att veta vilken motsvarande modell är i Sverige. Siktar på en 85" och deras värstingmodell, vilken ska jag köpa då?

Tack!

TCL kör helt olika modeller på olika sidor atlanten vad jag vet (laxpudding skrev om det för några veckor sedan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Är ute efter en TCL, men då jag kollar recensioner från främst USA, är det svårt att veta vilken motsvarande modell är i Sverige. Siktar på en 85" och deras värstingmodell, vilken ska jag köpa då?

Tack!

För 2023-modellen och EU verkar det vara C845/C849 som är den bästa modellen som går att köpa om du är ute efter 85":
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

För 2022 heter modellen C735 där det går att få 85".

Som ovan person är inne på har de andra modellserier i US/CA, bland annat "Q-class" där toppmodellen QM8 ingår.
Den verkar inte finnas på den europiska marknaden i dagsläget.

Återstår och se om det kommer fler modeller senare i år och om de förnyar 9-serien, nedan länk indikerar detta!
https://www.avcaesar.com/news/3833/tcl-c80-tcl-c95-and-tcl-x9...

Permalänk

Jösses vilken respons.

Antar att de är bättre att vänta till slutet av året att köpa TV om man inte är i akut behov då? Den jag ville ha fanns dessutom inte i 85".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Jösses vilken respons.

Antar att de är bättre att vänta till slutet av året att köpa TV om man inte är i akut behov då? Den jag ville ha fanns dessutom inte i 85".

Korrekt, perioden augusti - oktober är sannolikt den sämsta perioden att köpa en ny TV på.
Sommarrean har precis tagit slut och förra årets modeller börjar sälja slut samtidigt som årets modeller inte fått sin första rea ännu.

Kan givetvis finnas undantag men i regel följer den samma cykel som bilden, år efter år efter år...

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig hitta en prisvärd TV till att ha i sovrummet? Budget version, best bang for the buck? Runt 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Kan någon hjälpa mig hitta en prisvärd TV till att ha i sovrummet? Budget version, best bang for the buck? Runt 55"

OLED LG är alltid mitt tips. Troligen A1/B1/A2/B2 men ser inga bra priser just nu tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Kan någon hjälpa mig hitta en prisvärd TV till att ha i sovrummet? Budget version, best bang for the buck? Runt 55"

Du får bättre hjälp om du skriver ut vad din egna definition av "prisvärd" och "Best bang for the buck" innebär.
För mig och många andra innebär det en kvalitets-TV / toppklass såsom OLED, för dig kanske det innebär att du inte vill lägga mer än 5000kr.

TV-priserna varierar lika mycket som vädret, upp och ner och enskilda modeller kan ena dagen ha en stor rabatt för att nästa dag höjas med 30-50%.

Skickar med en länk från Prisjakt filtrerat på 55". Läs uppifrån och ner, listan är sorterad enligt hur populära modellerna är. Säger inte allt men brukar vara en indikation på vilka modeller du ska titta först på:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s491375460&o=lokal...

Hittar du någon modell som ser intressant ut, använd sedan TV-guiden som du hittar länkad på förstasidan i tråden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en 55" med så bra bild som möjligt för max 10 000 kr. Kommer användas till film och serier, inget spelande.

Har kollat i TV-guiden 2022/23, men känner ändå att jag skulle uppskatta input. Har tidigare haft Samsung TV jag varit nöjd med och hittade inte så många andra som låg inom min budget, kollar just nu på nedan modeller från Samsung men har svårt för att välja:

Samsung 55" Q70B 2022 8 000 kr
Samsung 55" Q70C 2023 9 500 kr
Samsung 55" Q80B 2022 9 000 kr

1. Vad jag kan se så är det det inbyggda ljudet som skiljer Q70 och Q80?
2. Är det någon skillnad på Q70 "B"/"C" utöver modellåret?
3. Finns det någon annan modell jag borde överväga som ryms i min budget?

Stort tack på förhand i den snåriga TV-djungeln!

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Är på jakt efter en 55" med så bra bild som möjligt för max 10 000 kr. Kommer användas till film och serier, inget spelande.

Har kollat i TV-guiden 2022/23, men känner ändå att jag skulle uppskatta input. Har tidigare haft Samsung TV jag varit nöjd med och hittade inte så många andra som låg inom min budget, kollar just nu på nedan modeller från Samsung men har svårt för att välja:

Samsung 55" Q70B 2022 8 000 kr
Samsung 55" Q70C 2023 9 500 kr
Samsung 55" Q80B 2022 9 000 kr

1. Vad jag kan se så är det det inbyggda ljudet som skiljer Q70 och Q80?
2. Är det någon skillnad på Q70 "B"/"C" utöver modellåret?
3. Finns det någon annan modell jag borde överväga som ryms i min budget?

Stort tack på förhand i den snåriga TV-djungeln!

Du har verkligen dragit en nitlott att leta TV just nu, förra årets modeller är mestadels slutsålda och årets har inte börjat reas

Mitt förslag hade varit en A2/B2 OLED, men ser inga alls för ens nära de priserna längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Är på jakt efter en 55" med så bra bild som möjligt för max 10 000 kr. Kommer användas till film och serier, inget spelande.

Har kollat i TV-guiden 2022/23, men känner ändå att jag skulle uppskatta input. Har tidigare haft Samsung TV jag varit nöjd med och hittade inte så många andra som låg inom min budget, kollar just nu på nedan modeller från Samsung men har svårt för att välja:

Samsung 55" Q70B 2022 8 000 kr
Samsung 55" Q70C 2023 9 500 kr
Samsung 55" Q80B 2022 9 000 kr

1. Vad jag kan se så är det det inbyggda ljudet som skiljer Q70 och Q80?
2. Är det någon skillnad på Q70 "B"/"C" utöver modellåret?
3. Finns det någon annan modell jag borde överväga som ryms i min budget?

Stort tack på förhand i den snåriga TV-djungeln!

Q80B är en märkbart bättre TV enligt guiden. Största skillnaden mellan Q70B och Q80B är att den sistnämnda har en Full Array Local Dimming som kommer bidra till en bättre HDR upplevelse. Q70C verkar vara lik förra årets modell så det känns inte värt att betala mer för den. Q80B är mitt tips bland dessa.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

I guiden under teknikförklaringarna har jag bildexempel på vad en FALD kan göra:

Skillnaden mellan Q80 och Q70 kan beskrivas som skillnaden mellan A och B. Så ingen tvekan om vilken man ska välja när reapriserna suddar ut skillnaderna som för ett år sedan gjorde Q80 flera tusenlappar dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har verkligen dragit en nitlott att leta TV just nu, förra årets modeller är mestadels slutsålda och årets har inte börjat reas

Mitt förslag hade varit en A2/B2 OLED, men ser inga alls för ens nära de priserna längre

Skrivet av Clasito:

Q80B är en märkbart bättre TV enligt guiden. Största skillnaden mellan Q70B och Q80B är att den sistnämnda har en Full Array Local Dimming som kommer bidra till en bättre HDR upplevelse. Q70C verkar vara lik förra årets modell så det känns inte värt att betala mer för den. Q80B är mitt tips bland dessa.

Skrivet av Laxpudding:

I guiden under teknikförklaringarna har jag bildexempel på vad en FALD kan göra:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/106314?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA2MzE0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZTMxMGRkYzQyZmNiNDliMzA4ZTk2YmI4ZmU5NTBjYmUifQ%3D%3D

Skillnaden mellan Q80 och Q70 kan beskrivas som skillnaden mellan A och B. Så ingen tvekan om vilken man ska välja när reapriserna suddar ut skillnaderna som för ett år sedan gjorde Q80 flera tusenlappar dyrare.

Stort tack för era förklaringar och tips, beställt en Q80B

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I guiden under teknikförklaringarna har jag bildexempel på vad en FALD kan göra:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/106314?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA2MzE0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZTMxMGRkYzQyZmNiNDliMzA4ZTk2YmI4ZmU5NTBjYmUifQ%3D%3D

Skillnaden mellan Q80 och Q70 kan beskrivas som skillnaden mellan A och B. Så ingen tvekan om vilken man ska välja när reapriserna suddar ut skillnaderna som för ett år sedan gjorde Q80 flera tusenlappar dyrare.

Philips 807 - Hur mycket bättre än 806 är den? Sitter själv på en 856 och måste ju fundera på ifall prylnörden ska ha sitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Philips 807 - Hur mycket bättre än 806 är den? Sitter själv på en 856 och måste ju fundera på ifall prylnörden ska ha sitt

EX-panelen i 807 gör den lite ljusstarkare i 100% vitt, ABL blir lite mindre påtaglig. Annars är det verkligen inget som gör det värt att byta från 856.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Varför jag funderar på Samsung eller TCL är för att jag har en Samsung 4K TV från 2019 och är väldigt nöjd med den. Dessutom kör jag både mobil och Soundbar från Samsung. Jag har fastnat för Samsung med andra ord. Då jag köpte min nuvarande Samsung TV fanns den i max 75" som jag köpte. Jag önskade då att den fanns i 85" men fick nöja mig med 75". Idag finns flaggskeppen från Samsung i 85" men kikade på TCL 98" TV och gillade storleken väldigt mycket. Dessutom är TCL TV:n med HDR10 och Dolby Vision och mycket billigare. Är främst intresserad av 98" med HDR10 och Dolby Vision och TCL är mycket billigare jämfört med andra tillverkare. Jag ska inte köpa ny TV på minst 2 år och är nyfiken om då TCL kan matcha Samsung TV i kvalitet och med pris eller om Samsung och andra tillverkare kan komma med 98" mini LED, HDR10 och Dolby Vision helst i 8K annars 4K?

Samsung QN90A 98" kostar 59990:- på Elgiganten just nu men är från 2021.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Q80C kostar 79990:- i 98" som jämförelse men är från 2023.

Väldigt mycket pengar för en tv oavsett.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på en samsung s95b 55tum som reas just nu. Har en äldre samsung -16 som ska ersättas. Men såklart läser jag någon artikel om att oled har sämre livslängd än LCD/led och att pixlarna kommer drastiskt försämras efter ett par år.

Så svårt att besluta mig, kan ju satsa på typ qn90b för att slippa noja över att skärmen bara har ett par år av bra bild.

Råd? Värt ändå eller är det är chansning med samsungs oled eller oled generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzapie:

Jag är väldigt sugen på en samsung s95b 55tum som reas just nu. Har en äldre samsung -16 som ska ersättas. Men såklart läser jag någon artikel om att oled har sämre livslängd än LCD/led och att pixlarna kommer drastiskt försämras efter ett par år.

Så svårt att besluta mig, kan ju satsa på typ qn90b för att slippa noja över att skärmen bara har ett par år av bra bild.

Råd? Värt ändå eller är det är chansning med samsungs oled eller oled generellt?

OLED burn in är mycket mer sällsynt än vad man kan tro. QD-OLED är iofs väldigt nya till marknaden men även dem verkar klara sig rätt bra så länge statiskt material inte visas hela tiden.

Just S95B är en knivig TV att rekommendera beroende på hur den ska användas. Jag har testat den och personligen tyckte jag HDR och 4K material såg fantastiskt ut men 1080p och framförallt sport i 720p såg hemskt ut.

Priset är väldigt bra och du får mycket bildkvalité för pengarna med högupplöst material. Däremot är det mycket av en beta-produkt. Den känns väldigt ofärdig och har ganska många brister med OS och firmware.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT