Batterihälsa i Iphone 14 Pro sjunker snabbt

Permalänk
Medlem

Var det inte någon bugg som fixades angående just det? Kan ha varit en annan telefon, vet inte om jag läste det här eller på swedroid?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Troligtvis anekdoter. Det är skillnad på varje batteri som tillverkas och den totala energimängden kan variera.

För att förklara:

Apple anger 4500mah kapacitet för deras batterier i Ifåne 1337.

Tillverkaren av batteriet leverar alltid en garanti om 4500 mah kapacitet, men det är inte omöjligt att batterierna överlevererar några % och istället kan ge 4550-4650 mah kapacitet.

Ifall du fått ett "guldbatteri" så kommer det ta längre tid innan din telefon går under 100%(4500mah kapacitet) batterihälsa då kapaciteten måste sjunka från exempelvis 4600 mah till under 4500 mah för att batteriets hälsa i % av maxladdningen ska gå ner under 99%

Har man däremot otur och får ett batteri som precis klarar gränsen för kapaciteten så börjar batteriets hälsa ticka ner från dag 1.

Med det sagt så är det en liten del av det hela och inget konsumenter kan påverka.

Det som faktiskt sliter på batterier är två saker.

1: När dom är varma, värst är det när dom är varma och laddas.

2: Om batterierna ligger full-laddade eller tomma. Ett batteri slits något enormt vid dessa två ändlägen.

3. Kalendersåldring (Eng: Calendar aging) är möjligen den största faktorn. Oavsett om telefonen "ligger" i en låda eller används. Det åldras oavsett vad, men med "rätt" laddstatus och temperatur så mildras den en aningen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ett tips som funkat bra för min batteritid. Gå in i inställningar->iCloud->iCloud säkerhetskopia-> Bocka av säkerhetskopiera via mobilnätet.

Alltså enbart säkerhetskopiera över wifi.

Permalänk
Medlem

Köpte min 14 Pro Max vid release och den är fortfarande på 100%. Laddar trådlöst med en gammal Samsung-laddare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Som trogen Appleanvändare måste jag hålla med, 88% batterihälsa med min iphone 13 pro 1 år gammal. Den höll inte flygresan från Spanien som tog 3 timmar, spotify podcast med ljusstyrka på 50%.
Riktigt dåligt. Skärper de inte sig med 15 så blir det sista iPhone för min del.

Låter väldigt konstigt. Jag åkte till Spanien och sedan vidare till Brasilien och sedan vidare inom Brasilien. Tog över ett dygn och hade batteri kvar. Använde inte den konstant dock men lyssnade några timmar på nedladdade videos på youtube via AirPod Max.

14Pro från maj så nyare men ändå. Spotify kan väl inte dra så mycket tycker jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

92% på min 14 pro med 263 cykler som köptes någon månad efter lansering. Använder 50/50 trådlös magsafe och snabbladdning via sladd. Min känsla är dåliga batterier tyvärr.

Permalänk
Datavetare

"Apple har inte kommenterat situationen, men på företagets service-sida om batterier står det att batterihälsan kan åka ner till 80 procent efter 500 kompletta laddningscykler, vilket för vanliga användare kan dröja 1-2 år."

För att nå 500 kompletta laddningscykler på 1 år måste man i genomsnitt ladda sin telefon från 0-100 % 1,4 gånger per dag.

Mer realistiskt borde normalanvändaren behöva i alla fall 2-3 år för att nå 500 kompletta laddningscykler. Räckte ladda telefonen varannan dag när den var ny för egen del.

Värt att notera att Iphone sticker ut med då man bara garanterar 500 cykler med >80 %, för Ipad, MBA/MBP samt Iwatch garanterar man 1000 cykler.

Iphone 12 Pro Max köpt januari 2021, så ca 2,5 år gammal, 87 % batterihälsa. Laddas oftast med en 10 W laddare alt. trådlöst men har kör med 20 W Ipad-laddare till och från (typiskt glömt ladda telefonen och sen insett att man behöver lite kräm på relativt kort tid). Är verkligen skillnad på hur mycket varmare telefonen blir när den snabbladdas...

Edit: "last_value_CycleCount":381, så tydligen 381 fulla cykler så här långt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

iPhone 13 inköpt 2022-01-10 batterihälsa 100%

Min gamla iPhone X som jag köpte vid release har 93% idag, används dock inte så mycket sedan jag köpte 13.

Har så laddaren stängs av vid 80% laddat och försöker att aldrig gå under 40%. Verkar ju ändå ha hjälpt med batterihälsan såhär i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

3. Kalendersåldring (Eng: Calendar aging) är möjligen den största faktorn. Oavsett om telefonen "ligger" i en låda eller används. Det åldras oavsett vad, men med "rätt" laddstatus och temperatur så mildras den en aningen.

15 grader och ca 60% laddning är väll rekomenderat för lagring av batterier...men vi lagrar dem inte.

Tror inte så mycket på batterihälsan för hur mäter telefonen det? För att veta ah så kan volt ge en fingervisning men det varierar beroende på batteri typ. En rejäl urladdning ger korrekt svar. Mäter den cykler och kikar på volten, kikar den även på användar mönster?
Min tillit försvann när min samsung 10e fick ett "puffat" batteri som lossade baksidan och höll några timmar. "Hälsan" var 94% dagar efter detta 🤣

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

iPhone 13 Pro köpt på release dagen. 86% batterihälsa, kört snabbladdning hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

3. Kalendersåldring (Eng: Calendar aging) är möjligen den största faktorn. Oavsett om telefonen "ligger" i en låda eller används. Det åldras oavsett vad, men med "rätt" laddstatus och temperatur så mildras den en aningen.

Du har inte fel!

Något försumbart dock då föråldringen med tillhörande slitage relativt till slitaget vid aktiv användning av en telefon är som natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Framöver när telefontillverkarna måste se till att batteriet lätt kan bytas så får man väl 60% batterihälsa efter en månad

Menar du att man ska få demo-batterier som typ demo-färgpatroner vid inköp av en skrivare?

Permalänk
Medlem

Releaseköpt iPhone 14 Pro, ligger på 100% idag.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Min Iphone 11 ligger nu på 88%. 12W eller 20W laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Som trogen Appleanvändare måste jag hålla med, 88% batterihälsa med min iphone 13 pro 1 år gammal. Den höll inte flygresan från Spanien som tog 3 timmar, spotify podcast med ljusstyrka på 50%.
Riktigt dåligt. Skärper de inte sig med 15 så blir det sista iPhone för min del.

Intressant! Min 13 Pro som är från… November -21 har 89%
Flitigt använd under dessa snart 2 år.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Musikälskare

Iphone 13 Pro @ 95% batterihälsa

Tycker den håller länge och bra fortfarande, inget jag tänker på i dagsläget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Min 11 pro är på sina knän med 72%…. Blir en uppgradering till 15 pro i höst

Permalänk
Medlem

Min 12 PRO är nere på 85% sen släpp.
Känns ändå helt ok

Men en 15 PRO är på ingång.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Iphone 14 pro här.
Laddar kanske var 3:e dag. fortfarande 100%
Laddar endast när batteriet är ~5% och laddar sedan fullt. Har alltid gjort så med mina telefoner och tycker det fungerar bra för batteriets hälsa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Min iPhone 14 Pro är 11 månader och fortfarande på 100%. Blev själv förvånad.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit i en tidigare tråd om detta, Den hette något "Om att ladda sitt batteri skonsamt" eller något liknande.
Då var jag i den positionen att min knappt 9 månader gamla iPhone 14 Pro Max 256 GB hade en maximal batterikapacitet på 88%.
I den tråden hittade jag en del tips om att inte använda för starka laddare (snabbladdning) så jag plockade fram min gamla iPadladdare (som har många år på nacken) och provade med den istället. Döm om min förvåning 2 dagar senare, då var min maximala batterihälsa uppe på 95%(!) igen. 2 saker som jag bör nämna.
1: Jag laddar varje natt, plus på kvällarna vilket behövs ibland. Jag har tidigare använt en apple laddare typ 20 W. Mobilen blev så varm när jag laddade den så att jag brukade ta ut den ur plånboksfodralet om jag laddade på kvällarna.
2: Jag kör alltid Appe beta versioner och är nu uppe i iOs 17 beta 5 och jag vet inte om något har hänt mellan beta 4 och beta 5 vad gäller laddning och batteri. Men spännande utfall tycker jag, så här långt.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Menar du att man ska få demo-batterier som typ demo-färgpatroner vid inköp av en skrivare?

Yes! Färgpatroner var en väldigt bra liknelse

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Iphone 12 Pro Max köpt januari 2021, så ca 2,5 år gammal, 87 % batterihälsa. Laddas oftast med en 10 W laddare alt. trådlöst men har kör med 20 W Ipad-laddare till och från (typiskt glömt ladda telefonen och sen insett att man behöver lite kräm på relativt kort tid). Är verkligen skillnad på hur mycket varmare telefonen blir när den snabbladdas...

Edit: "last_value_CycleCount":381, så tydligen 381 fulla cykler så här långt.

Har också en iPhone 12 Pro Max, inköpt Januari 2021.
87% batterihälsa, 441 cykler.

Laddar nästan uteslutande nattetid med en gammal Apple 5v/1A-laddare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

iphone 14 pro som köptes vid släppet, 100% batterihälsa.
Laddar alltid med kabel och drar alltid ur den när den når 100%, dvs laddar den på dagtid när jag kan ha koll på laddningen.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Releaseköpt iPhone 14 Pro, ligger på 100% idag.

Jag har samma på min.

Dock upplever jag som att batteriet laddar ur fortare än vad det gjorde när telefonen var ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror inte så mycket på batterihälsan för hur mäter telefonen det?

Har du tänkt på att procenträknaren som visar hur mycket energi det finns kvar i batteriet kalibreras om för att fortsätta ge en jämn ökning/minskning när batteriets kapacitet försämras?

Förr i tiden på gamla knapptelefoner betedde sig pfta inte batterimätare på det sättet, utan kunde se ut att dräneras i olika tempo, trots jämnt energiuttag.

BMS:en har koll på hur mycket energi som går in och ut vid laddning och urladdning, så det är enkelt att beräkna vilka spänningsnivåer som ganska korrekt motsvarar vilka procentsatser.

Omvänt är det enkelt att beräkna hur mycket mindre energi som går in eller ur ett gammalt batteri jämfört mot ett nytt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

14 Pro, ett år nu till hösten. Laddare varje natt. 99% hälsa.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Ni som fortfarande har 100% sen releasedagen hur laddar ni era telefoner? Hört att 20-80% metoden är bra för batteriet och helst ladda med sladd? Kör ni med snabbladdare

Permalänk
Medlem

Kör man beta OS som dränerar batteriet är det ju inte märkligt om batterihälsan också försämras snabbare.

Permalänk
Medlem

Köpte min strax efter släpp. Enbart laddat via Magsafe. Är fortfarande 100%.