Asus kabelfria strömförsörjning för grafikkort blir ny standard

Permalänk
Melding Plague

Asus kabelfria strömförsörjning för grafikkort blir ny standard

Den nya moderkortskontakt som Asus visade upp på Computex visar sig vara en ny variant av HPCE som används i servermarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra.

Permalänk
Medlem

Kommer sleevade kablar bli ett minne blott?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mycket bättre att det inte bara är något Asus-hittepå, nu finns det ju iaf en chans att det blir en relevant lösning av det.

Skrivet av Nyhet:

Förutom att befria insidan av datorn från kablar gör en fast strömkälla från moderkortet att användare inte behöver oroa sig för smälta kablar – något som har varit ett problem med 12VHPWR-kontakterna.

Nu får man istället oroa sig över brända banor på moderkortet?
Men framförallt så är det väl själva kontakten det handlat om i de fall det uppstått problem, inte kablarna?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kommer sleevade kablar bli ett minne blott?

Sleevade moderkort är nästa grej. Ni läste det här först

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är optimistisk
Färre sladdar är tacksamt.
Bör hjälpa mot sagg med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får vi ny kontakt på psu och moderkort med? eller ska man stoppa in typ 5 8pinnare i moderkortet?

Permalänk
Medlem

600W i den nya kontakten + 75W från PCIe-platsen, antar jag. Det tillhör kanske inte framtiden att grafikkort drar mer än 675W ändå.

Det negativa med en fast kontakt på moderkortet är ju att det svårligen kan uppgraderas/överdimensioneras av användaren, utan alla får samma [skit].

Permalänk
Medlem

Någon klåfingrig kommer lyckas få i kontakten halvdant och bränna sönder kontakterna på både mammabräda och graffe

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Någon klåfingrig kommer lyckas få i kontakten halvdant och bränna sönder kontakterna på både mammabräda och graffe

Fördelen med detta är att sitter den inte i ordentligt i denna så kommer kortet iom vinkeln inte sitta i ordentligt i pci-e porten så då borde kortet inte fungera alls så borde inte va någon fara på den fronten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är optimistisk
Färre sladdar är tacksamt.
Bör hjälpa mot sagg med.

Hur får man in 600W i moderkortet utan fler sladdar från nätagget?

Permalänk
Medlem

Då betyder det att man måste köpa nytt moderkort.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Så otroligt skönt men lär väl bli extra kontakter på moderkortet då gissar jag så sladdar slipper man ju inte bara att de dras lite kortare och blir förhoppningsvis lättare att dölja. Men ändå konstigt att det dröjt så länge med tanke på att Apple haft det i 10-15 år i sina Mac Pro.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Får vi ny kontakt på psu och moderkort med? eller ska man stoppa in typ 5 8pinnare i moderkortet?

Ja, eller så får man stoppa ner en 12V2x6 i moderkortet istället för grafikkortet. Vilket innebär att inte bara grafikkortet måste vara designat för att klara 600W nu ska moderkortet också vara det.

Edit: hittade bilder på Asus moderkort här. Kontakterna sitter på baksidan, nere till höger. Som du nämnde har man valet att sätta i 3x8 PCI Express eller 1x12VHPWR (ersätts sen av 12V2x6).
https://wccftech.com/asus-shows-off-geforce-rtx-40-graphics-c...

Permalänk
Medlem

Låter som en bra lösning, men jag skulle vilja se tester och temperatur på moderkortet under längre tid.
Känns som att det kan bli ruskigt varmt på moderkortet som redan brukar bli väldigt varmt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Så som Asus har visat upp det tidigare så kommer du ju få anslutningarna på moderkortet istället för på själva grafikkortet.

Citat:

Asus demonstrated the GeForce RTX 4070 Megalodon alongside a TUF Gaming Z790 BTF, a motherboard with connectors on the back. It's a design based on the DIY-APE standard. The GC_HPWR connector on the motherboard essentially acts as a pass-through for the 16-pin power connector because the power has to come from somewhere.

However, Asus also went the extra mile and added three 8-pin PCIe power connectors to the mix. Therefore, consumers may choose the three-cable solution or the single 16-pin alternative. Even though the motherboard has the special GC_HPWR connector, it doesn't limit its usage. Consumers can use regular graphics cards on Asus' motherboard.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/UenqtP6kD4Ka2mTDurHrmG.jpg

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Så som Asus har visat upp det tidigare så kommer du ju få anslutningarna på moderkortet istället för på själva grafikkortet.

Nice, ser gärna att ha dom på baksidan som ny standard med tack.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt fint, så länge den inte smälter bara.. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur får man in 600W i moderkortet utan fler sladdar från nätagget?

Man sätter extra kontakter/sladdar på baksidan av moderkortet, enligt principen, syns de inte så finns det inte.

Skrivet av Fulci:

Edit: hittade bilder på Asus moderkort här. Kontakterna sitter på baksidan, nere till höger. Som du nämnde har man valet att sätta i 3x8 PCI Express eller 1x12VHPWR (ersätts sen av 12V2x6).
https://wccftech.com/asus-shows-off-geforce-rtx-40-graphics-c...

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2023/05/20230529_113454-scaled.jpg
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2023/05/20230529_130433-scaled.jpg

Så gjorde du din edit medan jag skrev inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur får man in 600W i moderkortet utan fler sladdar från nätagget?

Det är inte vad jag menade.
Vi slipper sladdar till grafikkortet. Det är bra.

Sladd till moderkortet kommer det att bli.
Har vi tur blir det standard med kontakter på baksidan av moderkortet, så kommer sladden vara ur vägen helt och hållet.

För mig är det inte konstigare än att vi måste köpa nya moderkort när det kommer ny standard på minne, ny generation av cpu osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Låter bra, jag undrar också lite varför man inte hade kabelanslutningen på grafikkortet på sidan eller är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, eller så får man stoppa ner en 12V2x6 i moderkortet istället för grafikkortet. Vilket innebär att inte bara grafikkortet måste vara designat för att klara 600W nu ska moderkortet också vara det.

Edit: hittade bilder på Asus moderkort här. Kontakterna sitter på baksidan, nere till höger. Som du nämnde har man valet att sätta i 3x8 PCI Express eller 1x12VHPWR (ersätts sen av 12V2x6).
https://wccftech.com/asus-shows-off-geforce-rtx-40-graphics-c...

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2023/05/20230529_113454-scaled.jpg
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2023/05/20230529_130433-scaled.jpg

Eller är det dags att uppdatera ATX-24 anslutningen till en ny!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte vad jag menade.
Vi slipper sladdar till grafikkortet. Det är bra.

Sladd till moderkortet kommer det att bli.
Har vi tur blir det standard med kontakter på baksidan av moderkortet, så kommer sladden vara ur vägen helt och hållet.

För mig är det inte konstigare än att vi måste köpa nya moderkort när det kommer ny standard på minne, ny generation av cpu osv.

Ok, missförstod. Men för mig är det en försämring. Jag har nu en sladd 12VHPWR direkt från nätagget till grafikkortet. Men den här lösningen så sätter man moderkortet, strömbanor och nya HPCE anslutningen mellan det. Fler kontaktytor för 600W att gå igenom, ökar komplexiteten.

Skrivet av GuessWho:

Man sätter extra kontakter/sladdar på baksidan av moderkortet, enligt principen, syns de inte så finns det inte.

Så gjorde du din edit medan jag skrev inlägget.

Japp, jag såg det senare. Sorry.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eller är det dags att uppdatera ATX-24 anslutningen till en ny!

Lugna puckar, vi snackar om en standard som vägrar dö här

Skämt åsido hade jag gärna sett att man uppdaterade standarden.
Gärna till något med mindre kontakter, framförallt mindre dumt placerade kontakter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sleevade moderkort är nästa grej. Ni läste det här först

Drar man en nylonstrumpa över moderkortet får man RGB!

Nu äntligen kanske jag kan göra ett snyggt bygge...

Permalänk
Medlem

Jag gillar denna lösningen helt klart och skulle gärna ha det (eller liknande) på mitt grafikkort/moderkort i framtiden enda lite synd och som jag tror kan sätta käppar i hjulen är att då standarden gjordes för server marknaden så har är den inte anpassats för mindre moderkort.
ATX är ju lugnt.
M-ATX blir nog jobbigt men kan fungera om inte de extra ström kontakterna (från nätagg och till grafikkort) tar för mycket plats på dessa redan trånga moderkort. Sen så har merparten av M-ATX kort har i dagsläget sitt chipset precis eller väldigt nära där HPCE kontakten sitter.
Mini-ITX kan man ju helt glömma.

Permalänk

Lite färre kablar kan ju vara gött,men lite tråkigare då det blir ännu mindre man kan modda och göra speciellt.
Lär väl bli ännu dyrare moderkort också.sen värmeutveckligen.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Det var ju precis detta som jag efterfrågade förrq gången. Nu finns det ju i alla fall en chans att detta kan bli något. Nu kan man sälja begagnat med en 300W-HPCE-port och folk kan veta vad man pratar om

Nischade saker såklart, men ändå något som kan bli något om fler hoppar på tåget

Problemet är väl att det blir i princip omöjligt med en adapter åt ena hållet. Kontakten på moderkortet blir ju inte i vägen om man köper en vanlig GPU dock

Permalänk
Medlem

istället för man gör nån proprietär connector till moderkortet som riskerar att vara ivägen om moderkortet inte tar hänsyn till att den finns på vissa grafikkort... varför inte vara flytta PCIEpower conectors till den sidan, och standardisera måttet från PCIE slotten till connectors så chassi-tillverkare kan sätta en öppen slot där för kabeldragning...

som en del av ATX standarden, istället för en ruschad ny connector som brinner upp och inte kan böjas...

tänker även till uppdaterad ATX standard att man specificerar modulära connectors och deras pinout, på PSU sidan då.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

istället för man gör nån proprietär connector till moderkortet som riskerar att vara ivägen om moderkortet inte tar hänsyn till att den finns på vissa grafikkort... varför inte vara flytta PCIEpower conectors till den sidan, och standardisera måttet från PCIE slotten till connectors så chassi-tillverkare kan sätta en öppen slot där för kabeldragning...

Exakt det har jag sagt i flera år. Placera kontakterna på övergänget, det finns ju standardiserade mått på mATX/ITX/ATX moderkort när det kommer till bredd, inte alls svårt att göra

Nackdelen med den i artikeln är ju att den är satt för långt bort för ITX, så om just denna blir en standard så behövs det en till för små system… de har inte riktigt tänkt