Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta att blockera Youtubes reklam, nu när dom valde att plocka bort Youtube Lite

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sådant som Diversion rår de aldrig på. Men det är kul att de spenderar pengar för att stoppa annonsblockerare medans vi njuter av ett reklamfritt Youtube helt gratis och lagligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På något sätt måste ju de inse att detta är en effekt av att de pushar för mycket annonser på en.
Det är anledningen att folk använder blockerare.

Gör det snyggt, en annons i början räcker väl.
Gud förbjude om de använder lite av vinsten till att göra det bättre för användaren.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

En liten trevlig funktion som finns i duckduck go browser är att videon av intresse presenteras via nån alternativ sida, vilket gör att man inte behöver någon annonsblockerare. Detta är på desktop osäker om det är samma på mobilen.

Nu är den browswrn i beta men fungerar bra för mig för de mesta.

Hett tips till alla er som kör Chrome.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag kommer fortsätta att blockera Youtubes reklam, nu när dom valde att plocka bort Youtube Lite

Har betalat för YouTube Lite sen det släpptes, jag gör samma sak nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Twitch försökte och förlorade tillslut, blir nog samma historia här.

Är jag dum, men mina blockerare blockerar inte reklamen på Twitch, vilken använder du?

Permalänk
Avstängd

Tacka vet jag Invidious, FreeTube är också nice

FreeTube är bättre btw då den har sponsorblock osv osv
Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fått med Firefox sedan i torsdags eller fredags
Jag hade också först kryss direkt, nu får jag en nedräkning i några sekunder innan jag kan kryssa bort. Detta gäller både med Brave och Firefox

Och om högst några dagar så kommer det ändras till en ruta att du bara har tre videor kvar att se på och så kommer det räkna ner för varje video du ser och sen blockeras du.

Om man vill ha ett sätt att kringgå det på om man bara ser någon video ibland eller om man är riktigt envis så kan man manuellt ändra watch?v= i URLen till embed/ så kan man titta ändå
(https://www.youtube.com/watch?v=videoID -> https://www.youtube.com/embed/videoID)

Permalänk

Youtube är för dominerande. Så det är egenligen bra att de blir girigare så folk blir mer intresserade av alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är jag dum, men mina blockerare blockerar inte reklamen på Twitch, vilken använder du?

Sällan jag får reklam på Twitch. Jag använder Adblock Plus

Skrivet av Timmy Fox:

Kul att du citerar ett inlägg gjort i maj i år...

Skrivet av MarcusHuddinge:

Och om högst några dagar så kommer det ändras till en ruta att du bara har tre videor kvar att se på och så kommer det räkna ner för varje video du ser och sen blockeras du.

Jag vet, jag skrev om det på föregående sida #20225985

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kul att du citerar ett inlägg gjort i maj i år...

Kanske inte bästa idén då att Swec återupplivar en 5 månader gammal nyhetstråd (gentemot att skapa en ny) när det kommer uppdateringar på samma nyhet...

Permalänk
Medlem

Blir väl en katt-och-råtta lek, men för tillfället så funkar detta bra i uBlock.

youtube.com##+js(set, yt.config_.openPopupConfig.supportedPopups.adBlockMessageViewModel, false)
youtube.com##+js(set, Object.prototype.adBlocksFound, 0)
youtube.com##+js(set, ytplayer.config.args.raw_player_response.adPlacements, [])
youtube.com##+js(set, Object.prototype.hasAllowedInstreamAd, true)

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Har kört med premium ett bra tag, mest för att jag inte kunde blocka reklam på plattan eller tv'n. Glor på så mycket att det är värt det för min del.

Jag antar att google har koll på mängden tjat de kan ha innan de börjar förlora för många kunder och med de förlorade kunderna så tappar de reklamintäkter. De vill nog stå på gränsen där de förlorar rätt mängd kunder att de ändå ha kvar en bra prislapp på reklamen.

Färre kunder, mindre data som skickas. Samma inkomst från reklam = profit.

Permalänk
Sötast

Jag körde premium lite för det kändes som ett OK mellanting för mig.
Sedan valde de att radera tjänsten för att jag och andra tydligen inte gav dem tillräckligt med pengar. Medans folk på samma gång kör premium via vpn för en tiondel av priset..... hmm..

Så jag är tillbaka på adblock, får se hur länge det går då.

Ironin är att jag alltid kört adblock, tills för typ 1.5 år sedan då jag tänkte att det kunde vara värt att stödja tjänsten då jag faktiskt använder den så pass mycket.... men det fick man inte längre XD nu måste man stödja lite HÅRDARE för att få vara med klubben..

Permalänk

Om de slutade med en massa politisk reklam och påverkan, då kanske jag skulle acceptera det. Även att det var 5 sekunders klipp per video och att man kunde välja vilken typ av produkter man är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fått med Firefox sedan i torsdags eller fredags
Jag hade också först kryss direkt, nu får jag en nedräkning i några sekunder innan jag kan kryssa bort. Detta gäller både med Brave och Firefox

Nooo 🙈
Inga varningar med ad block för mig ännu 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Om de slutade med en massa politisk reklam och påverkan, då kanske jag skulle acceptera det. Även att det var 5 sekunders klipp per video och att man kunde välja vilken typ av produkter man är intresserad av.

Du måste ha misstagit Youtube för SVT.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med YouTube-reklamen för en 10 år sedan...Men sedan dess har det bara blivit längre och fler reklamsnuttar...Dessutom så blir det allt svårare för skapare att faktiskt leva på reklamintäkterna då Youtube har blivit mycket hårdare på vilken typ av content som kan tjäna pengar.

Nuförtiden har dessutom skaparna väldigt många fler sätt att tjäna pengar, sponsormeddelanden, merch, patreon etc. Så jag har inte känt mig lika "dum" som valde bort annonserna.

Nee, återgå till 1 kort klipp var 2-3 video och låt skaparna tjäna pengar utan all censur. Som det är idag så lär jag och många andra göra allt för att undvika reklamen.

Youtube vill ha mer reklam och att skaparna ska ta en mindre del av den kakan, det vägrar jag att stå bakom.

Skrivet av Bi99uy:

Blir väl en katt-och-råtta lek, men för tillfället så funkar detta bra i uBlock.

youtube.com##+js(set, yt.config_.openPopupConfig.supportedPopups.adBlockMessageViewModel, false)
youtube.com##+js(set, Object.prototype.adBlocksFound, 0)
youtube.com##+js(set, ytplayer.config.args.raw_player_response.adPlacements, [])
youtube.com##+js(set, Object.prototype.hasAllowedInstreamAd, true)

Tack! Det verkar funka, hoppas det håller ett bra tag

Permalänk
Medlem

DuTub har nåt sin kulmen precis som mycket annat, så kan man inte längre bredda pyramiden med fler användare utan vill få ut vad man kan från dom man har.
Det är precis samma strategi som din lokala drogförsäljare har, få dig på kroken och sedan betalar du till dö-dagar, kosta vad det kosta vill.
Hade DuTub inte varit gratis så hade dom haft många fler konkurrenter då det är omöjligt att konkurrera ut gratis.

Påtvingas jag för mycket reklam så kommer jag helt enkelt sluta använda DuTuben, jag kommer såklart sakna den, men det är nog enklare att vänja sig av vid än tobak.

Jag tycker inte tjänsten borde ha varit gratis från början, men man ska ju inte klaga om dom vill ge bort saker.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt frekvent på YouTube själv, och står ut med reklamen av den anledningen, men hur fungerar det med Premium...respekteras min integritet ifall jag betalar en månadskostnad? Eller kommer Googles affärsmodell om att samla och sälja information om användarnas tittarvanor att fortsätta?

Jag skulle känna mig oerhört dum ifall jag betalade för att dela något jag inte ville dela ens när det var gratis.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Flera timmar om dagen ? Hur fanken hinner du det

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du måste ha misstagit Youtube för SVT.

Äger ingen TV så har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Delade tankar om det här.
Pengar måste in, samtidigt är reklam så tröttsamt och till 99% helt irrelevant för mig, helt ointressanta saker som det görs reklam för.
"Vi avbryter nu denna reklam för att visa någon mer minut av det du tittade på"

Finns det inte något vettigare sätt att tjäna pengar på istället för denna förbannade reklam?

Ursäkta... men idag är det ju mer reklam överallt än någonsin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Blir väl en katt-och-råtta lek, men för tillfället så funkar detta bra i uBlock.

youtube.com##+js(set, yt.config_.openPopupConfig.supportedPopups.adBlockMessageViewModel, false)
youtube.com##+js(set, Object.prototype.adBlocksFound, 0)
youtube.com##+js(set, ytplayer.config.args.raw_player_response.adPlacements, [])
youtube.com##+js(set, Object.prototype.hasAllowedInstreamAd, true)

Aldrig använt ublock men installerat nu i firefox. Var skriver jag in detta?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Aldrig använt ublock men installerat nu i firefox. Var skriver jag in detta?

https://gadgetstouse.com/blog/2023/05/15/bypass-ad-blockers-n...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla inlägg.

Men jag kör FireFox med bla uBlock origin, har så gjort så länge jag kan minnas.

Den kombinationen verkar lira fortfarande, har fått upp dialogrutan som nämns 2-3 gånger senaste dagarna, men den är bara att kryssa bort direkt. Hoppas nån hackar till något som fixar till detta permanent inom kort.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag fick ett pop-up fönster upp på youtube häromdan som gnällde över annonsblockering alternativt skaffa premium. Bara att trycka på kryss för att stänga pop-upen och klicka på videon så fortsätter programmet...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag har YT Premium via Indien (när det gick att bluffa) och kan leva med den blygsamma kostnaden. Men förstår att folk irriterar sig.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett bra tillfälle att än en gång påminna folk om att YT inte lägger ut detta på alla användare samtidigt, så om man själv inte fått det än betyder det inte att den webbläsare/annonsblockerare man har är bättre än andra, utan bara att YT inte aktiverat detta för den användaren än.

Det är väldigt vanligt att så sker, för man vill se hur folk reagerar. Om de flesta helt slutar titta lär man inte gå vidare med det till alla i nuvarande form, utan kanske återinföra nån billigare prenumerationsvariant. Om en försvarligt stor andel går över till Premium och de flesta andra börjar titta med reklam, kommer snart alla att få det, eftersom det då lönar sig. Skickar man ut det till alla direkt och det visar sig att man tappar massa användare på det men få börjar använda Premium, då har man sumpat det och kan inte rätta till det enkelt eller snabbt.

Det handlar också om att analysera motåtgärder som dyker upp, som nya filter i reklamblockerare, m m, så man kan täppa till så många luckor som möjligt innan man gör det i större skala.

Detta är vanligt. T ex Facebook testar titt som tätt nya varianter av gränssnittet till en mindre andel användare. Man analyserar sen hur folk reagerade på det genom ändrade beteenden, klick, osv, och efter en utvärdering och kanske lite justeringar går det ut till alla.

Det kommer sannolikt till alla inom några veckor, beroende på hur utfallet blir.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Jag fick ett pop-up fönster upp på youtube häromdan som gnällde över annonsblockering alternativt skaffa premium. Bara att trycka på kryss för att stänga pop-upen och klicka på videon så fortsätter programmet...

Ja, några gånger. Sen kommer en som räknar ner från tre spelningar, och därefter är det stopp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S