Permalänk

Problem med nybygge

Hejsan,

Jag vet inte vart jag ska börja med detta men har haft problem med mitt nybygge och det är svårt att beskriva felbeskrivningen.

CPU: AMD r7 7800x3d
Moderkort: ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI
GPU: Gigabyte 4070 Gaming OC

1. Datorn startar och alla fläktar går igång.
2. Det gick bra att installera Windows via USB, kom in i start meny till slut utan internet. Fick upp ruta att installera Asus armoury, klickade ja och den började installera.
3. Plötsligt blev skärmen svart, men gav inget "Signal saknas".
4. Jag använde mig utav moderkorterts HDMI. När jag testade på mitt grafikkort så är det också svart.
5. Testade hålla ner ström knappen för att starta om datorn, blir fortfarande svart.
6. Enda sättet att gå ut ur den här svarta skärmen är att gå in i bios och installera om Windows, men då hamnar jag i samma sits.
7. Det verkar endast fungera med moderkortets HDMI, GPU HDMI verkar inte detecta alls. Ser att den lyser och är igång när datorn är igång så vet inte vad problemet är.

Väldigt tacksam över all hjälp. Om du befinner dig i Stockholm så kan jag betala för en on hands support, jag vill bara få min dator att fungera.

Vänligen.

Permalänk

Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Skrivet av identitymatrixI:

Vad har du för nätaggregat?

Corsair SF850L 850W
https://www.inet.se/produkt/6905790/corsair-sf850l-850w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Pompaz:

Nej, den går direkt in till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Finns det någon setting i BIOS där du kan välja om den skall prioritera Integrated GPU eller Discrete GPU?
Ibland behöver man t.ex. sätta till Integrated GPU = Disabled, för att tvinga systemet att alltid använda grafikkortet.
Eller att sätta Discrete GPU först och Integrated GPU som sist.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt strömkablarna till ditt 4070?

Om dom är inkopplade, hur lirar burken om du inte alls har 4070 i maskinen, startar som den ska etc?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Testa installera utan gpu i... Tills allt är klart sen sätt in gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kör en clear cmos, uppdatera bios och börja om från början UTAN Asus Armory Crate då appen är känd för att vara icke tillförlitlig. Dra en sökning så kommer du se en mängd forumtrådar där folk fått liknande problem som du beskriver, rotorsak crashade windowsinstallationer, korrumperade bios filer m.m...

Glhf!

Permalänk
Skrivet av svolter:

Finns det någon setting i BIOS där du kan välja om den skall prioritera Integrated GPU eller Discrete GPU?
Ibland behöver man t.ex. sätta till Integrated GPU = Disabled, för att tvinga systemet att alltid använda grafikkortet.
Eller att sätta Discrete GPU först och Integrated GPU som sist.

Det ska jag kolla upp men jag tror inte det är huvudsakliga problemet just nu, det som händer är att jag kan installera windows, kommer så långt att jag måste installera något, vad som helst egentligen och sen blir skärmen svart. Skärmen tror fortfarande att datorn är igång då jag inte får en "lost signal". Alla fläktar osv är igång. Testade både asus armoury crate sen när skärmen blev svart, testade jag ominstallera windows och sen när det var klart så försökte jag installera LAN drivers med usb för att få internet. Då blev skärmen svart igen.

Skrivet av _niko_:

Du har inte glömt strömkablarna till ditt 4070?

Om dom är inkopplade, hur lirar burken om du inte alls har 4070 i maskinen, startar som den ska etc?

Jag ska testa att ta bort den och köra igen. Ska två stycken PCIE kablarna vara inne, eller räcker det med en i en 4070?

Skrivet av Swedishchef_90:

Testa installera utan gpu i... Tills allt är klart sen sätt in gpu

Skall testa.

Skrivet av [SmR]BMF:

Kör en clear cmos, uppdatera bios och börja om från början UTAN Asus Armory Crate då appen är känd för att vara icke tillförlitlig. Dra en sökning så kommer du se en mängd forumtrådar där folk fått liknande problem som du beskriver, rotorsak crashade windowsinstallationer, korrumperade bios filer m.m...

Glhf!

Ber om ursäkt för dum fråga men hur gör jag en clear cmos? Och hur uppdaterar jag BIOS, gör jag det innan windows installation?

Permalänk
Medlem

Du kan uppdatera bios när som, oftast brukar man göra det direkt. Du har tur och har flashback knapp på moderkortet!
Så här. Säger infon om ditt moderkort
"BIOS FLASHBACK-KNAPP
BIOS FlashBack™ är ett säkert och enkelt sätt att uppdatera BIOS. Du behöver bara släppa BIOS-filen (UEFI) på ett FAT32-formaterat USB-minne, koppla in det i USB BIOS FlashBack-porten och trycka på knappen. Uppdateringar kan till och med utföras utan att minne eller CPU har installerats. "

Bios hämtar du här
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-i...

Clear cmos finns guide här
https://www.asus.com/support/FAQ/1040820/

Edit
Ditt moderkort stödjer väl inte X3d från orginal bios så förhoppningsvis hjälper bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25