Permalänk
Medlem

Virus på Mac?

Hej! Jag kan överhuvudtaget inget om ev. virus men har köpt Clean My Mac. Jag har kört igenom datorn och den skall vara OK enligt detta program. Samtidigt får jag meddelande från
McAffe total security om att datorn är full av misstänkt innehåll! Känns konstigt! Nån som kan förklara? Försäljningstrick?
Stenis49

Permalänk
Medlem

Det är mycket scams där antivirus program eller program som låtsas vara antivirus påstår att man har virus för att sedan sälja.

På vilket sätt kommer varningen? Macs kommer inte med några antivirus program som PC kan ha som förinstallerat. Så länge du inte betalt extra för att få Mcaffe så borde du inte ha det.

Har du program installerat som säger saken är det en sak. Men om det kommer mejl eller pop up på webben är det antagligen reklam/scam.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen en annonsredirect till någon McAfee-variant på en välkänd sida. Kollade inte om den var äkta McAfee eller inte... Blir sjukt trött på att annonsnätverken inte kan hålla rent från denna typ av skit.

Kan ju ev. vara en sådan det här rör sig om?

Permalänk
Medlem

Mcaffe är väl det mest oseriösa AV som finns, skulle nog klassa det som ren scam vare sig den är äkta eller inte, avinstallera det bara..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Avinstallera McAffe och tänk inte mer på saken.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är typisk taktik de använder sig av. Bäst är att använda sig av annonsblockerare. Ser du saker om att du har virus och du inte har antivirus installerat så är det reklam/scam. Det betyder inte att du har virus. De vill bara skrämma en att installera antivirus.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.