Intels vd: Nvidia har bara haft tur med AI

Permalänk
Melding Plague

Intels vd: Nvidia har bara haft tur med AI

Pat Gelsinger har hamnat i hetluften sedan han under en intervju på universitetet MIT berättade vad han tycker om Nvidias stora framgångar med AI-kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, mer tur än vision för Nvidia när det gäller att deras grafikkretsar också passade bra för AI.

Permalänk

Att göra rätt saker i rätt tid är viktigt, Apples Newton floppade t.ex mycket: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton

Min gissning är att vi lever i en Ai bubblan just nu, alla pratar om Ai, tom vanliga politiker. Men det kommer bli som IT-bubblan år 2000. Det är så många utvecklare som sysslar med Ai, resultatet blir ofta skitcoolt att Ai kunde göra detta. Sedan blir det en resultat som i praktiken ej är så användbart.
Detta kommer såklart förändras, men jag tror som sagt på en ny Ai bubbla som spräcks och sedan en återhämtning.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Jag håller med, mer tur än vision för Nvidia när det gäller att deras grafikkretsar också passade bra för AI.

Skrivet av Scepticer:

Jag håller med, mer tur än vision för Nvidia när det gäller att deras grafikkretsar också passade bra för AI.

De har riktigt duktiga ingenjörsteam på Nvidia. Nvidia började med AI-inlärning för över tio år sedan. De är inte nya på marknaden. AI är fler områden inte bara ett t ex bildinlärning, självkörande bilar är två olika saker. Sedan att de hade lite tur är en annan sak men de började knappast från noll. Man får hoppas de håller igång det länge till och inte släpper ledartröjan. Och konkurrens är bara bra då får man hoppas det kommer fram fler nya innovationer. AMD ger dem stark konkurrens med deras MI300. Även Microsoft och Amazon jobbar på deras.

Sen får man tycka vad man vill om dyra grafikkortspriser det stör jag mig på också men kronan är också rekordsvag och det slår mot oss svenska konsumenter. Och vi får också skylla på AMD och Intel som inte lyckats ge dem tillräckligt med konkurrens.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att göra rätt saker i rätt tid är viktigt, Apples Newton floppade t.ex mycket: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton

Min gissning är att vi lever i en Ai bom just nu, alla pratar om Ai, tom vanliga politiker. Men det kommer bli som IT-bubblan
år 2000. Det är så många utvecklare som sysslar med Ai, resultatet blir ofta skitcoolt att Ai kunde göra detta. Sedan blir det en resultat som i praktiken ej är så användbart.
Kommer kommer såklart förändras, men jag tror som sagt på en ny Itbom och sedan en återhämntning.

Det är inte som it-bubblan. IT-bubblan var idéer som inte kunde sättas i praktiken för att tekniken fanns inte där varken datorkraften eller hastigheten på kommunikationen var för dålig och inte minst var den väldigt dåligt utbyggd mot vad den är idag. Idag finns internetanslutning i nästan varenda pryl och hem.

Vi kommer komma till ett mer normalläge förr eller senare men det finns faktiskt många praktiska områden för AI och att generera bilder som ser konstiga ut är inte ett av dem. Men det kan faktiskt gynna sweclockers då de kan generera roliga bilder till nyhetsartiklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Jag håller med, mer tur än vision för Nvidia när det gäller att deras grafikkretsar också passade bra för AI.

Jag håller inte med, det är ju tvärtom en hype (bubbla) som är väldigt hårt pådriven av Nvidia.

Permalänk
Medlem

Dom gjorde en bra analys av framtiden och verkade pricka in en fullträff.
Tur är nog att ta i tycker jag, kanske mer gynnsamma förhållanden.
Det finns nog en del duktigt folk på dessa företag som inte bara råkar ha tur lite titt som tätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilken totalt bullshit. Att just AI blev så stort som det var och att marknaden verkligen ville ställa sig bakom det kan väl ses vara tur på sätt och vis men inte tur för nvidia på något annat sätt än hur alla sorts marknadsanalys är så då får väl allt annat inklusive all intels framgång anses vara tur det med.

Nvidia har ju kört stenhårt på compute och acceleration, och det betalar för sig nu. Att de dominerar har ju handlat om att de fått fram rätt hårdvara i rätt mängder med rätt ekosystem runt det. Inte som att nvidia bara släppte ett par produkter och så bara råkade de bli stora- de har ju öst in pengar, tid och talang i hela marknaden under hela tiden för att se till att den växer dit de vill ha den så att de själva är hörnstenen.

Om något borde kanske Gelsinger ta en fundering på just hur länge de avvek från sin omtjatade tick-tock process till tock-tock-tock istället tills AMD kom ikapp och även apple i princip innoverade rakt förbi intel, och ändå har intel överlevt i stark position. Om man ska snacka tur kan man ju börja där någonstans.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Intel är bara sura för att dom inte var först eller ens är i närheten av Nvidia.

Permalänk
Medlem

Va? Pat säger ju specifikt att " Jen-Hsun directly said to him he couldn't believe how lucky they got with AI"... fler ragebait artiklar...

Edit:

Länk på det också: https://youtu.be/d07wy5AK72E?si=606DqYNnrEm9gUx1&t=144

Permalänk
Medlem

Luktar illa om den där kommentaren

Såklart är det en del tur inblandat att vara redo med rätt teknik och chip när marknaden behöver det, men Nvidias investeringar i Cuda är inget annat än fantastiskt. De är ju marknadsledande för nästan all typ av beräkning och dataprocessering

Tror han känner lite så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Va? Pat säger ju specifikt att " Jen-Hsun directly said to him he couldn't believe how lucky they got with AI"... fler ragebait artiklar...

I videon som är länkad till artikeln säger han så här (runt 18:33)
https://youtu.be/tLcOKaPxWyA?t=1105

Permalänk

Nvidia har haft en viss tur, så är det. Först Bitcoin, tror inte Nvidia såg och planerade kryptovalutor flera år innan det skedde utan det bra kom och grafikprocessorer visade sig vara utmärkt för det syftet. Sedan Ai var nog svårt att planera för också. Det är svårt för att veta att 2017 skulle nått smarthuvud skriva ett papper som nästan all Ai baserar sig på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

I videon som är länkad till artikeln säger han så här (runt 18:33)
https://youtu.be/tLcOKaPxWyA?t=1105

Och det här ungefär samtidigt (2:33):

https://youtu.be/d07wy5AK72E?si=mrfjeCYjulsLiK-a&t=121

Permalänk
Avstängd

Ptja, äger man 88% av marknaden kan man självklart manipulera den också..

nVidia är för stora helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sällan jag håller med Intel, men någon gång ska vara den första och det råkade bli just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Nvidia har haft en viss tur, så är det. Först Bitcoin, tror inte Nvidia såg och planerade kryptovalutor flera år innan det skedde utan det bra kom och grafikprocessorer visade sig vara utmärkt för det syftet. Sedan Ai var nog svårt att planera för också. Det är svårt för att veta att 2017 skulle nått smarthuvud skriva ett papper som nästan all Ai baserar sig på idag.

Bitcoin och neuro nätens grafikkortsanvändning hände ungefär samtidigt. Jag började med neuro nät kring 2008 och ett par år senare var det stora sensationer med MNIST och image recognition och strax därefter började alla träna sina nät med grafikkort, därför att vinnarna hade gjort det. Jag vet eftersom jag istället utvecklade ett framework med genetiska algoritmer för vikterna, vilket förståss var mycket långsammare.
Under tiden spammades 4chan med bitcoin trådar hela tiden och någon köpte den första pizzan.

Inget av det var planerat av Nvidia, men de såg verkligen till att bli en del av det och att folk använde Cuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Nvidia har haft en viss tur, så är det. Först Bitcoin, tror inte Nvidia såg och planerade kryptovalutor flera år innan det skedde utan det bra kom och grafikprocessorer visade sig vara utmärkt för det syftet. Sedan Ai var nog svårt att planera för också. Det är svårt för att veta att 2017 skulle nått smarthuvud skriva ett papper som nästan all Ai baserar sig på idag.

AI är ett brett område. De nya bitarna som ChatGPT och andra omtalade projekt idag bygger på är bara en liten del av AI.

Just kryptovalutor och dessa nya modeller för AI var ju inte förutspådda, men vad Nvidia gjorde tidigt var att konstruera beräkningsenheterna på sina grafikkort så att de kunde användas för mycket annat än bara grafik, och skapade tillhörande mjukvara så att utvecklare faktiskt kunde använda de möjligheterna.
Sen när det kom nya heta påfund som behövde en väldig massa beräkningskraft, så hade Nvidia alla verktyg (mjukvara och hårdvara) som behövdes.
Att det skulle komma saker som krävde en massa beräkningskraft var ju inte så svårt att gissa, även om man inte visste exakt vad.

Visst har Nvidia haft tur med att kryptovalutor och AI blev så pass stora och hypade samtidigt som Nividia var nästan ensamma på marknaden med verktyg för dessa, men Nvidia hade haft en bra marknad för sina produkter och tjänat pengar på dem även utan den turen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Ptja, äger man 88% av marknaden kan man självklart manipulera den också..

nVidia är för stora helt enkelt.

Konspirationsteorier som detta är bara tröttsamma.
Mera som att: Nvidia är experter på beräkningskraft och den typen av beräkningskraft som genom några decennier har utvecklats för att rendera fiktiva världar så bra som möjligt, råkar vara bra på att generera annan data som också kan nyttjas IRL. Go figure.

Permalänk
Medlem

Att förutsäga marknaden exakt kan ingen göra (om vi undantar internetkrigare). Men jag tror nog att VD:ar för det mesta är väldigt duktiga på det. Så på sätt och vis är det tur, på sätt och vis inte.

Hade t ex några av upptäckterna som gjorts inom AI senaste åren istället skett några år tidigare eller senare skulle jag kunna tänka mig att det hade förändrat hela marknaden. T ex kanske vi inte hade haft ChatGPT än om "transformers" upptäckts lite senare, och om det istället upptäckts lite tidigare kanske man på AMD/Intel/Apple hade insett att man borde satsa mer på det här och kommit mer ikapp innan det slog igenom på lika bred front. Men det är bara spekulationer givetvis.

Permalänk
Sötast

Att man råkar vara marknadsledande på att sälja en produkt som helt enkelt råkar vara extremt effektiv på inte bara typen av beräkningar som gjort kryptomining viable, men även sedan kunna bearbeta data på ett sätt som är extremt effektivt för processing för AI måste ju kunna sägas är extremt mycket tur utan att få backlash.

Its.... quite obviously extremely lucky?
Tänk att vara marknadsledande för en produkt som visar sig vara marknadsledande för en ännu mer lukrativ marknad som sedan visar sig vara ännu mer lukrativ för en tredje marknad

Permalänk
Medlem

Det är inte tur utan hårt arbete under 15 års tid som gjort det möjligt att vara marknadsledande. Lite klumpigt uttalande.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det är inte tur utan hårt arbete under 15 års tid som gjort det möjligt att vara marknadsledande. Lite klumpigt uttalande.

Är väl alltid en blandning. Tur räcker inte om du inte vinner på jackpot. Hårt arbete räcker inte heller. Finns massvis med exempel på folk som arbetat hårt och slutat i konkurs.

Krävs både hårt arbete, en vision och mycket tur att lyckas tajma in marknaden. Ju större företaget blir desto mindre är tur men i början är väldigt mycket tur. Man kan ha en perfekt idé men så händer något som covid eller nått precis när man är som mest sårbar med nya företaget. Hände många caféer tex.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Nvidias vd: Intel har bara haft otur med AI😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Godisskålen:

Ptja, äger man 88% av marknaden kan man självklart manipulera den också..

nVidia är för stora helt enkelt.

Ja precis, små källarföretag som Intel har inget att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att göra rätt saker i rätt tid är viktigt, Apples Newton floppade t.ex mycket: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton

Min gissning är att vi lever i en Ai bubblan just nu, alla pratar om Ai, tom vanliga politiker. Men det kommer bli som IT-bubblan år 2000. Det är så många utvecklare som sysslar med Ai, resultatet blir ofta skitcoolt att Ai kunde göra detta. Sedan blir det en resultat som i praktiken ej är så användbart.
Detta kommer såklart förändras, men jag tror som sagt på en ny Ai bubbla som spräcks och sedan en återhämtning.

Tror det ligger mycket i vad du säger, men svårt att säga exakt hur bubbligt det är just nu. Har sett en del platser där man använder sig av generativ AI på väldigt märkliga sätt, I områden där de i dagsläget har fel alldeles för ofta för att vara användbara. Det talas om ersättning av så många olika arbeten, men än så länge har jag inte sett något som tyder på en stor utbredning av jobb som blir meningslösa. Det är så långt kvar i utvecklingen.

Men sen plötsligt sker ett breakthrough och så är vi mycket närmare än vad vi kunnat tro. Chat GPT gör saker jag trodde först skulle ske flera år framåt. Och jag tror definitivt det finns snillen som jobbar knivskarpt mot att ta bort de största problemen med dagens generativ AI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ja precis, små källarföretag som Intel har inget att komma med.

inom den marknaden är Intel små, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Nvidias vd: Intel har bara haft otur med AI😁

Jepp, de hade det 😁😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte som it-bubblan. IT-bubblan var idéer som inte kunde sättas i praktiken för att tekniken fanns inte där varken datorkraften eller hastigheten på kommunikationen var för dålig och inte minst var den väldigt dåligt utbyggd mot vad den är idag. Idag finns internetanslutning i nästan varenda pryl och hem.

Vi kommer komma till ett mer normalläge förr eller senare men det finns faktiskt många praktiska områden för AI och att generera bilder som ser konstiga ut är inte ett av dem. Men det kan faktiskt gynna sweclockers då de kan generera roliga bilder till nyhetsartiklarna.

Jag tror det idag råder en stor övertro på vad man kan göra med tekniken, precis som med .com-bubblan kring 00-talet. Tekniken är mycket mer begränsad än vad många inser, och man försöker hela tiden hitta användningsområden för generativ AI där den egentligen inte är bästa sättet att lösa problem. Det påminner väldigt mycket om IT-bubblan då man skulle ha hemsidor till precis allt och att bara lägga till "dot com" i företagsnamnet tredubblade värdet på aktierna över en natt precis som när man idag kallar sitt företag något med "AI" i namnet.

Även om AI-bubblan spricker de närmsta åren kommer det ändå finnas en marknad, t.o.m. en stor marknad. Men det kommer leda till en mängd konkurser och uppköp innan marknaden stabiliserats. Det kommer också leda till kraftigt minskad efterfrågan på AI-kretsar.
Jag tror Nvidia kommer få komma krypande tillbaks till gamers åtminstone inom de närmsta 4-5 åren om inte tidigare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Jag tror det idag råder en stor övertro på vad man kan göra med tekniken, precis som med .com-bubblan kring 00-talet. Tekniken är mycket mer begränsad än vad många inser, och man försöker hela tiden hitta användningsområden för generativ AI där den egentligen inte är bästa sättet att lösa problem. Det påminner väldigt mycket om IT-bubblan då man skulle ha hemsidor till precis allt och att bara lägga till "dot com" i företagsnamnet tredubblade värdet på aktierna över en natt precis som när man idag kallar sitt företag något med "AI" i namnet.

Även om AI-bubblan spricker de närmsta åren kommer det ändå finnas en marknad, t.o.m. en stor marknad. Men det kommer leda till en mängd konkurser och uppköp innan marknaden stabiliserats. Det kommer också leda till kraftigt minskad efterfrågan på AI-kretsar.
Jag tror Nvidia kommer få komma krypande tillbaks till gamers åtminstone inom de närmsta 4-5 åren om inte tidigare.

Du kommer nog bli besviken att det inte kommer slå in. Att ni kallar det AI-bubbla visar snarare att ni inte har kunskap om vad AI är för något.

AI är ett dåligt namn för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror det idag råder en stor övertro på vad man kan göra med tekniken, precis som med .com-bubblan kring 00-talet. Tekniken är mycket mer begränsad än vad många inser, och man försöker hela tiden hitta användningsområden för generativ AI där den egentligen inte är bästa sättet att lösa problem. Det påminner väldigt mycket om IT-bubblan då man skulle ha hemsidor till precis allt och att bara lägga till "dot com" i företagsnamnet tredubblade värdet på aktierna över en natt precis som när man idag kallar sitt företag något med "AI" i namnet.

Även om AI-bubblan spricker de närmsta åren kommer det ändå finnas en marknad, t.o.m. en stor marknad. Men det kommer leda till en mängd konkurser och uppköp innan marknaden stabiliserats. Det kommer också leda till kraftigt minskad efterfrågan på AI-kretsar.
Jag tror Nvidia kommer få komma krypande tillbaks till gamers åtminstone inom de närmsta 4-5 åren om inte tidigare.

Nvidia har snarare alla förutsättningar att tvinga in folk i GeForce now med deras försprång och att företag/privatpersoner blir mer och mer inlåsta i deras ecosystem. Ifall Intel eller amd lyckas göra en Ryzen inom gpu kommer det ej räcka pga CUDA så en hoppas ju på att Intel, amd eller Apple kommer på något som sätter käppar i hjulen snart. Just nu styr Nvidia agendan men en vill ju helst att folket är de som styr vad vi behöver och när. När det händer får vi säkert ett 4060ti som är viable i pris/prestanda igen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.