Efterlängtade Stalker 2: Heart of Chornobyl släpps 5 september

Permalänk
Melding Plague

Efterlängtade Stalker 2: Heart of Chornobyl släpps 5 september

Efterlängtade uppföljaren till klassiska Stalker har haft en stökig utvecklingsperiod, men nu har utvecklarna spikat ett slutgiltigt släppdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen 😍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Inte helt otippat att Q1 2024 bara var en placeholder. Tror dock inte att det kommer släppas 2024-09-05 utan att det blir uppskjutet tills nästa år, jag hoppas verkligen att jag har fel.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Det enda spelsläppet jag genuint sett fram emot på många år. Nu kommer det äntligen bli en uppdatering av datorn.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Segt men hoppas verkligen detta blir bra, har lagt för många timmar i G.A.M.M.A.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det verkar som att grabbarna på spelstudion klantade sig ordentligt... Chernobyl stavar man med "e".

Alltså Chernobyl och inte Chornobyl.

Permalänk
Medlem

Minns när man var ung och såg första announcement om Stalker. Vill-ha-begäret var stort då.

Nu har yngsta sonen babblat om Stalker 2 i närmare 10år. Samma visa blir det väl 2035 med Stalker 3, men då från barnbarnen.

De är ju inte så att GSC skyfflar ut titlar direkt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det verkar som att grabbarna på spelstudion klantade sig ordentligt... Chernobyl stavar man med "e".

Alltså Chernobyl och inte Chornobyl.

Stavas Chornobyl på ukrainska.

Permalänk
Medlem

Ja! Det här har man ju väntat länge på kan jag säga! De gamla Stalker-spelen är favoriter, de lyckades verkligen fånga den där deprimerande Sovjet-industri-atmosfären.

Hoppas verkligen detta blir lika bra

Låg i övrigt till väntekaj med båt en vecka i en nedlagd bulkdel av Klaipedas hamn, var förstås tvungen att slå ihjäl kvällarna med att smyga runt i byggnaderna där. Precis samma känsla infann sig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det verkar som att grabbarna på spelstudion klantade sig ordentligt... Chernobyl stavar man med "e".

Alltså Chernobyl och inte Chornobyl.

Skrivet av Lessismore:

Stavas Chornobyl på ukrainska.

Ja, alltså det ser ju ovant ut, det håller jag med om.
Och i båda fallen stavas det ju med det kyrilliska alfabetet och är allmänt svårläst för den oinsatte om man ska tala om hur det faktiskt stavas på ryska respektive ukrainska.

Men det som anpassat till engelska blivit Chernobyl (och svenska Tjernobyl) är det ryska namnet.
Det ukrainska namnet blir på motsvarande sätt just Chornobyl (och Tjornobyl).

Detta är ju en direkt parallell till övergången Kiev->Kyiv, som vi väl vid det här laget börjat vänja oss vid.

Utvecklarna är f.ö. ukrainare och valde knappast denna stavning av misstag...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har personligen bestämt mig att köpa detta som man röstade i Eurovision 2022.

Permalänk
Medlem

Get out of here stalker!

Så mycket tid man la ner på första. Det är inte många spel med lika bra stämning. Även om det var lite buggigt.
Jag laddade ner nån mod med bättre (sämre) väder som gjorde nätterna riktigt mörka. Det var lite småläskigt att springa runt i zonen på natten.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Stavas Chornobyl på ukrainska.

Skrivet av evil penguin:

Ja, alltså det ser ju ovant ut, det håller jag med om.
Och i båda fallen stavas det ju med det kyrilliska alfabetet och är allmänt svårläst för den oinsatte om man ska tala om hur det faktiskt stavas på ryska respektive ukrainska.

Men det som anpassat till engelska blivit Chernobyl (och svenska Tjernobyl) är det ryska namnet.
Det ukrainska namnet blir på motsvarande sätt just Chornobyl (och Tjornobyl).

Detta är ju en direkt parallell till övergången Kiev->Kyiv, som vi väl vid det här laget börjat vänja oss vid.

Utvecklarna är f.ö. ukrainare och valde knappast denna stavning av misstag...

Ja, det kan stavas hur som helst på ukrainska, men de skriver spelnamnet på engelska och då får man följa logiken och stava på det sättet som det stavas i språket man väljer att stava. Annars kan det hända att nästa spelltittet kommer att heta typ: "Once pon a time in Stokgolm in Shvecija"

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Ja, det kan stavas hur som helst på ukrainska, men de skriver spelnamnet på engelska och då får man följa logiken och stava på det sättet som det stavas i språket man väljer att stava. Annars kan det hända att nästa spelltittet kommer att heta typ: "Once pon a time in Stokgolm in Shvecija"

Grejen är just att stava det på Ukrainska och inte på Ryska, kärnkarftverket ligger i Ukraina inte Ryssland.
Med ditt exempel skulle det bli "Once a upon a time in Stockholm in Sverige"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ja, det kan stavas hur som helst på ukrainska, men de skriver spelnamnet på engelska och då får man följa logiken och stava på det sättet som det stavas i språket man väljer att stava. Annars kan det hända att nästa spelltittet kommer att heta typ: "Once pon a time in Stokgolm in Shvecija"

Håller med 100%.

Jag hatar sådan här "just nu revisionism".

Precis som när Amerikanerna låtsades att World Trade Center alldrig hade funnits i New York i flera år efter 11 September attackerna.

Dom klippte bort/ digitalt retuscherade filmer och serier så New Yorks skyline inte hadde de två tornen. Inklusive äldre filmer/ serier som gick om på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Grejen är just att stava det på Ukrainska och inte på Ryska, kärnkarftverket ligger i Ukraina inte Ryssland.
Med ditt exempel skulle det bli "Once a upon a time in Stockholm in Sverige"

Det skulle kunna vara "Once a upon a time in Stockholm in Sverige", om det var en (i så fall) en svensk studio med svenskarna.

Men du har en ukrains studio med ukrainer, så...
Once upon a time in Stokgolm in Shvecija

Permalänk
Medlem

Come in, dont stand there!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Blev lite mycket om något så irrelevant som stavning. Är spelet bra är stavningen på titeln för mig irrelevant och inget jag kommer bråka om.

Får hoppas dom släpper det färdigt så man slipper vänta ett par år på att det färdigställs i ett spelbart skick.

Ettan spelade jag men tröttnade mycket pga hur man hanterade loot och att just "känslan" för vapen och mekaniken inte riktigt var där. Men världen och hur atmosfären kändes var på topp enligt mig. Hoppas de prickar in många fler rätt nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blev lite mycket om något så irrelevant som stavning. Är spelet bra är stavningen på titeln för mig irrelevant och inget jag kommer bråka om.

Får hoppas dom släpper det färdigt så man slipper vänta ett par år på att det färdigställs i ett spelbart skick.

Ettan spelade jag men tröttnade mycket pga hur man hanterade loot och att just "känslan" för vapen och mekaniken inte riktigt var där. Men världen och hur atmosfären kändes var på topp enligt mig. Hoppas de prickar in många fler rätt nu.

A men självklart att det är bättre att de släpper ett spel med "felstavningen" än att de släpper ett spel med massor med buggar.

Det håller jag med.

Men än så länge har de presenterat några screenshots och spelets titel och inte hela spelet, så...

Permalänk
Medlem

Om vi ska haka upp oss på titeln tycker jag personligen att det är mer anmärkningsvärt att det fjärde spelet i serien heter "Stalker 2".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

A men självklart att det är bättre att de släpper ett spel med "felstavningen" än att de släpper ett spel med massor med buggar.

Det håller jag med.

Men än så länge har de presenterat några screenshots och spelets titel och inte hela spelet, så...

Dom får väll släppa en lite teaser snart tycker man så långt borde dom ha kommit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det verkar som att grabbarna på spelstudion klantade sig ordentligt... Chernobyl stavar man med "e".

Alltså Chernobyl och inte Chornobyl.

På engelska kan man enligt Wikipedia stava det på båda sätten så vi kan lämna den diskussionen.

Dessutom behöver ju inte en titel vara språkligt korrekt. Finns många titlar som blandar språk.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom får väll släppa en lite teaser snart tycker man så långt borde dom ha kommit.

Med all hjärta hoppas jag på att spelet blir bra. Tiden får utvisa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

På engelska kan man enligt Wikipedia stava det på båda sätten så vi kan lämna den diskussionen.

Dessutom behöver ju inte en titel vara språkligt korrekt. Finns många titlar som blandar språk.

Wikipedia?! Hahaha... Vilken dåre som helst kan skriva där vad som helst...

Jag kommer ihåg hur jag använde mig av information därifrån för att ett matematisk problem, pga. den som skrivit förklaringar inte visste att om man multiplicerar två negativa funktioner, svaret blir en positiv funktion.

Wikipedia är inte mer säker än Bard, Copilot eller ChatGPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Wikipedia?! Hahaha... Vilken dåre som helst kan skriva där vad som helst...

Jag kommer ihåg hur jag använde mig av information därifrån för att ett matematisk problem, pga. den som skrivit förklaringar inte visste att om man multiplicerar två negativa funktioner, svaret blir en positiv funktion.

Wikipedia är inte mer säker än Bard, Copilot eller ChatGPT.

Ja alltså oavsett källa så är Chernobyl en översättning från ryska och Chornobyl en översättning från ukrainska, och det är något som alla källor håller med om.

Permalänk
Medlem

Trist, men bättre att de hinner göra färdigt allt. Utvecklingen har inte varit helt lätt för dem.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Gillade det första i serien ordentligt, men inte de andra två. Så för mig stämmer Stalker 2 fint, de andra räknas inte (förutsatt att Stalker 2 inte visar sig vara skräp förstås ).

För övrigt: Чорно́биль eller Chornobyl, övriga stavningar (inklusive den svenska) räknas inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Ja alltså oavsett källa så är Chernobyl en översättning från ryska och Chornobyl en översättning från ukrainska, och det är något som alla källor håller med om.

Lite kul då första spelet hette: Shadow of Chernobyl.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Wh1spY:

Lite kul då första spelet hette: Shadow of Chernobyl.

Man behöver ju inte alltid vara konsekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Lite kul då första spelet hette: Shadow of Chernobyl.

Antar att det just är ett statement att ryska inte längre är lika kul som det var