Surface Pro 7 med artefakter. Drivrutinproblem?

Permalänk
Medlem

Surface Pro 7 med artefakter. Drivrutinproblem?

Hej!

Jag har en Microsoft Surface Pro 7 som har börjat krångla. Det började när Microsoft skickade ut en ny drivrutin till Intel-grafiken (version 2125). Sedan dess blir skärmen grön och full av artefakter vid vissa specifika situationer. Bland annat sker det i inloggningsekvensen och jag kan provocera fram felet genom att använda pennan på skärmen i OneNote.

När jag avinstallerar drivrutinen och någon generisk drivare tar över fungerar allt bra. Windows update är dock snabb på att uppdatera och sen är det samma visa igen. Jag har testat att göra clean install i safe mode med Intel's egna drivare, men de fungerar inte heller.

Vad gör man nu? Jag antar att det är drivarna som spökar, eller kan det vara skärmen som är på g?

Tacksam för svar!

Permalänk

Det ska gå att stänga av uppdatering av drivrutiner nånstans i win 10/11 men ändå få övriga uppdateringar.

Googla typ

disable windows driver update.

Så kan du sen manuellt ladda ner och installera en äldre drivare sen som inte blir överskriven av windows update.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sen återkoppling, men tack för svar.

Det visade sig inte fungera med de gamla drivarna heller. Gjorde istället en ren ominstallation av Windows och nu verkar allt fungera med de nya drivarna.

Märkligt att det inte löste sig med enbart ominstallation av drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Lyfter den här tråden igen.

Allt har fungerat smärtfritt ett tag nu, men häromdagen dök problemet upp igen.

Jag hann se att den vid uppstart uppdaterade något innan inloggningssidan och direkt efter det var artifakterna tillbaka igen.

Jag blev osäker på om det faktiskt var grafikdrivrutinerna som uppdaterades så jag gick direkt in i Windows update-historiken och evenloggen men kunde inte hitta något spår ifrån någon uppdatering. Finns det uppdateringar som inte loggas? Finns det något sätt att spåra en uppdatering utöver detta?

Blir tokig på detta. Ska ju inte behöva köpa en ny dator pga en sån här sak?

Permalänk
Medlem

Har du dragit ner senaste firmwaren?
Jag uppdaterar min Surface Pro 7 så fort det kommer nytt.
Har inte upplevt de problemen du nämner. Är toknöjd med den än idag.

Permalänk
Medlem

Ja, det senaste är installerat. Testat både Microsofts senaste och Intels.

Tyvärr hjälpte det ju inte att bara rulla tillbaka till de äldre grafikdrivrutinerna, vilket nu får mig att misstänka att det inte är dessa det är fel på.

Därför är jag angelägen att hitta vilken uppdatering som gjordes precis innan det fallerade igen.

I övrigt håller jag med. Datortypen är jättetrevlig och har fungerat klockrent fram tills nu.