Pass/Nationellt ID för att kunna använda Internetbanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är samma funktion (digital id-kontroll) och upp till banken.

Du kommer fortfarande kunna göra bankärenden med kod/QR-dosa som jag sade tidigare. Swish och annat som kräver bankid får du glömma innan du fått hjälp av banken, så visst motverkar det missbruk. Det betyder inte att någon utan svenskt pass/nationellt id-kort behöver besöka banken varje gång de ska använda Swish. Digital id-kontroll sker inte vid varje signering.

Jobbar du på Swedbank eller någon av Sparbankerna?

Ingenstans i deras utskick står det att du kommer att kunna använda kod/QR-dosa utan att bli ombedd att identifiera dig mot banken med ett pass/nationellt id när du skall utföra bankärenden. Du uppmanas däremot att ALLTID ha ett pass/id till hands för att kunna utföra en digital id kontroll som jag nämnde i första posten, som är citerad från utskicket. Oavsett hur ofta de väljer att göra det finns alltid risken att du behöver göra det, som jag nämnt tidigare... som en avstämning på Ica. Detta medför att du MÅSTE ha med dig en värdehandling om du inte endast utför planerade bankärenden, vilket givetvis ökar risken för att flera värdehandlingar "hamnar på vift".

Swish har inget med bankärenden i internetbanken/appen att göra.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jobbar du på Swedbank eller någon av Sparbankerna?

Ingenstans i deras utskick står det att du kommer att kunna använda kod/QR-dosa utan att bli ombedd att identifiera dig mot banken med ett pass/nationellt id när du skall utföra bankärenden. Du uppmanas däremot att ALLTID ha ett pass/id till hands för att kunna utföra en digital id kontroll som jag nämnde i första posten, som är citerad från utskicket. Oavsett hur ofta de väljer att göra det finns alltid risken att du behöver göra det, som jag nämnt tidigare... som en avstämning på Ica. Detta medför att du MÅSTE ha med dig en värdehandling om du inte endast utför planerade bankärenden, vilket givetvis ökar risken för att flera värdehandlingar "hamnar på vift".

Swish har inget med bankärenden i internetbanken/appen att göra.

Du kan välja att utföra bankärenden i internetbanken med bankens egna säkerhetslösning eller med bankid.

Digital ID-kontroll gäller enbart bankid. Bankid är gemensamt mellan bankerna, men de har fortfarande egna säkerhetslösningar – Swedbank och sparbankerna har både äldre koddosor och nyare QR-dosor. Swish är en egen app (som inte är specifik för just din bank) och kan därför inte använda din säkerhetsdosa.

Här tror jag du får kamma dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En del text

Här är utskicket i dess helhet:
"Sparbanken i Enköping
2024-01-30
16:40
Hej!

Nu kan du behöva bekräfta din identitet oftare med ett pass eller nationellt ID-kort när du gör olika ärenden i internetbanken eller appen. Detta görs för att stärka skyddet mot bedrägerier.

Tips!
Kom ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utgivet av polisen (ej körkort), eftersom du kan behöva göra en digital ID-kontroll. Du kan läsa mer om digital ID-kontroll på vår webbplats under /digitalidkontroll.

Frågor eller funderingar?
Vi finns tillgängliga för att svara på dina frågor. På vår webbplats kan du välja det sätt att kontakta oss som passar dig bäst.

Vänliga hälsningar
Sparbanken i Enköping"

Digital Id Kontroll enligt Sparbanken:
https://www.sparbankenenkoping.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/utokat-bankid-utokad-anvandning/digital-id-kontroll-med-pass-eller-nationellt-id.html

Hur skapar det ett extra skydd mot bedrägerier när det redan krävs för att skaffa mobilt bank-id på en ny enhet?
Hur gör detta att jag inte behöver ha med mig en extra värdehandling om jag inte alltid har planerade bankärenden, och på så vis även ökar risken för att denna värdehandling hamnar i orätta händer?

Så även om man inte vill skaffa ett pass/nationellt id kan man besöka ett kontor fysiskt för att få ett mobilt bank-id... så krävs det nu ändå att man har ett pass/nationellt id för att kunna använda "skiten".

Vad jag dock tänker backa på var mitt medhåll med vissa andra i tråden och förstärkning av att det blir omöjligt för icke svenska medborgare då jag inte alls vet vad som är tänkt om man loggar in med säkerhetsdosa/bank id på kort, detta framgick inte alls av deras utskick då det inte nämns något om på vilket sätt man loggar in utan endast kort säger att du kan behöva bekräfta din identitet oftare med Svenskt pass eller nationellt id kort i internetbanken och deras app.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Här är utskicket i dess helhet:
"Sparbanken i Enköping
2024-01-30
16:40
Hej!

Nu kan du behöva bekräfta din identitet oftare med ett pass eller nationellt ID-kort när du gör olika ärenden i internetbanken eller appen. Detta görs för att stärka skyddet mot bedrägerier.

Tips!
Kom ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utgivet av polisen (ej körkort), eftersom du kan behöva göra en digital ID-kontroll. Du kan läsa mer om digital ID-kontroll på vår webbplats under /digitalidkontroll.

Frågor eller funderingar?
Vi finns tillgängliga för att svara på dina frågor. På vår webbplats kan du välja det sätt att kontakta oss som passar dig bäst.

Vänliga hälsningar
Sparbanken i Enköping"

Digital Id Kontroll enligt Sparbanken:
https://www.sparbankenenkoping.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/utokat-bankid-utokad-anvandning/digital-id-kontroll-med-pass-eller-nationellt-id.html

Hur skapar det ett extra skydd mot bedrägerier när det redan krävs för att skaffa mobilt bank-id på en ny enhet?
Hur gör detta att jag inte behöver ha med mig en extra värdehandling om jag inte alltid har planerade bankärenden, och på så vis även ökar risken för att denna värdehandling hamnar i orätta händer?

Vad jag dock tänker backa på var mitt medhåll med vissa andra i tråden och förstärkning av att det blir omöjligt för icke svenska medborgare då jag inte alls vet vad som är tänkt om man loggar in med säkerhetsdosa/bank id på kort, detta framgick inte alls av deras utskick då det inte nämns något om på vilket sätt man loggar in utan endast kort säger att du kan behöva bekräfta din identitet oftare med Svenskt pass eller nationellt id kort i internetbanken och deras app.

Du verkar inte vilja vara saklig, vill blanda korten och göra dig och andra förvirrade.

Du behöver inte repetera något du sagt i första inlägget, jag bemötte dig och vad deras inlägg betyder och då behöver du inte upprepa något.

Innan "Digital ID-kontroll" kunde bankid inte verifieras med något du fysiskt behövde skanna med telefonen.

Alla bankid – även nyskapade/förnyade – har inte verifierats med "Digital ID-kontroll" och det är inget negativt mot att både de som inte har och de som redan verifierat bankid går igenom en ny kontroll.

Pass och nationellt id-kort är lika mycket en värdehandling som körkortet och Skatteverkets ID-kort. Alla dessa går att spärra om de kommer bort eller tjuvas. Folk bär redan med sig värdehandlingar!

En kontroll över handlingar med bankid drabbar den som använder Swish – det drabbar inte den som gör bankärenden med kod/QR-dosa från banken. Banken har såklart säkerhetsåtgärder även för de senare – men digital id-kontroll är något som bara sker när du använder bankid. Telefoner hamnar också på villovägar och känner banken att de bör kräva digital id-kontroll så kommer det stoppa en del bedrägerier där bedragaren inte lyckats komma över både telefon och pass/nationellt-idkort eller där det kan stoppas p.g.a. att det är något som tar längre tid (tänk någon som lånar ut sin telefon, hur snabbt det skulle gå för någon att göra något galet om de även har din säkerhetskod för bankid).

Sen kommer bankerna givetvis sitta mer säkert från detta också, de kan kräva digital id-kontroll för vissa avtal eller transaktioner och säga att du godkänt det hela eller agerat särskilt klandervärt vid bedrägerier så banken inte behöver täcka upp skadan. Fast det kommer leda till det omvända också, att banken får ersätta sånt de inte ersätter idag.

Sen när banken väl kräver ytterligare kontroller så kommer digital id-kontroll via bankid göra att dessa går snabbare och smidigare – du slipper sitta i telefonsamtal eller gå in till bankkontor. Du slipper skicka in fysiska blanketter. Du kommer kunna göra saker med bankid som du inte kan göra idag. Ja det ger också banken möjlighet att göra flera kontroller utan att det blir en orimlig börda på kunden. Hade de inte brytt sig om vad kunden tycker om det hela hade de infört det för 2-3 år sedan när funktionen kom i bankid och bankerna började ha stöd för funktionen. Genom att införa det i snigelfart slipper de att deras kundservice får ett omöjligt uppdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Tjena! Inte svensk medborgare och ser fram emot å bråka med min bank om hur jag ska blippa mitt icke existerande pass/nationellt id kort .

hur hade du tänkt dig utföra bankärenden osv utan någon giltig legitimation?
Du har väl knappast körkort heller, det kommer alltid EFTER pass/id-kort..

I "det fria landet" (dvs usa) finns inte ens motsvarande tjänster som bankid och ofta måste man ha med sig 2 eller fler giltiga utfärdade IDhandlingar vid många ärenden. Att bara ha körkort räcker inte där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Bara svenska pass, så alla som inte är svenska medborgare men bosatta i Sverige kommer att få problem, då de inte kan skaffa svenskt pass eller nationellt id-kort.

Då får man besöka ett fysiskt kontor helt enkelt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

hur hade du tänkt dig utföra bankärenden osv utan någon giltig legitimation?
Du har väl knappast körkort heller, det kommer alltid EFTER pass/id-kort..

I "det fria landet" (dvs usa) finns inte ens motsvarande tjänster som bankid och ofta måste man ha med sig 2 eller fler giltiga utfärdade IDhandlingar vid många ärenden. Att bara ha körkort räcker inte där heller.

forstår inte din comment, du verkar inte forstå helt hur det funkar att flytta til et annat land

bankerna ställer krav på ID som bara ges til svenska medborgare. Det bor och jobbar rett många i sverige som inte är d. Jag kan ha svensk personnummer, körkort, gilltig ID kort, men vad hjelper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

hur hade du tänkt dig utföra bankärenden osv utan någon giltig legitimation?
Du har väl knappast körkort heller, det kommer alltid EFTER pass/id-kort..

I "det fria landet" (dvs usa) finns inte ens motsvarande tjänster som bankid och ofta måste man ha med sig 2 eller fler giltiga utfärdade IDhandlingar vid många ärenden. Att bara ha körkort räcker inte där heller.

Var i höstas i Phoenix där vi besökte både Bank of America och Chase Bank, på båda ställena öppnade vi nya konton. Ett konto för företag och ett personkonto vardera. Ingen av dom krävde mer än körkort och Social Security/TaxID.

Så jag är genuint nyfiken på vilken du var på som krävde mer än körkort?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

hur hade du tänkt dig utföra bankärenden osv utan någon giltig legitimation?
Du har väl knappast körkort heller, det kommer alltid EFTER pass/id-kort..

I "det fria landet" (dvs usa) finns inte ens motsvarande tjänster som bankid och ofta måste man ha med sig 2 eller fler giltiga utfärdade IDhandlingar vid många ärenden. Att bara ha körkort räcker inte där heller.

Ehh? Man behöver inte vara svensk medborgare för att ha svenskt körkort. Man kan inte, förstås, få svenskt nationellt id eller pass om man inte är svensk medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

hur hade du tänkt dig utföra bankärenden osv utan någon giltig legitimation?
Du har väl knappast körkort heller, det kommer alltid EFTER pass/id-kort..

Nu vet jag inte vad du pratar om.
Det finns mängder med svenskar som har körkort som sin enda id-handling. De kanske hade någon annan id-handling som tonåringar innan de fått körkort, men det var många år sedan.
Körkort duger som id-handling när du skaffar pass eller nationellt id-kort (vilket inte BankID gör), och gäller även vid praktiskt taget alla andra tillfällen när man behöver identifiera sig med en fysisk id-handling inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Med lite tur minskar det antal fall då folk blir uppringda ute på stan och luras till att signera saker mha BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Med lite tur minskar det antal fall då folk blir uppringda ute på stan och luras till att signera saker mha BankID.

De som blir lurad så, kommer nog blippa sitt pass/nationella id också och fortfarande bli lurade.
Såvida du inte menade pga att de flesta INTE har pass/nationellt id alls eller med sig dagligen så de kan inte verifiera en sådan transaktion.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

De som blir lurad så, kommer nog blippa sitt pass/nationella id också och fortfarande bli lurade.
Såvida du inte menade pga att de flesta INTE har pass/nationellt id alls eller med sig dagligen så de kan inte verifiera en sådan transaktion.

Precis. De flesta går nog inte runt med pass osv på stan. (gissar jag)

Permalänk
Medlem

mina 2 cents angående id, så tycker jag 1 kort skulle räcka som pass/körkort/id-kort... finns ju möjlighet att implementera nfc, biometrik, dna & allt dom vill
en modern databas skulle ju innehålla fingeravtryck, ansikte t.o.m dna, så tappar man kortet finns allt registrerat (kanske även i mobilen)
kommer om 7 år, såg jag i min spåkula

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

De som blir lurad så, kommer nog blippa sitt pass/nationella id också och fortfarande bli lurade.

Vilket är utmärkt för då kan banken visa på att de försökt stoppa transaktionen och kunden agerat särskilt klandervärt.