Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilka musmattor i tyg kan ni rekommendera? Finns det tvättbara musmattor också eller är de har för dålig friktion?

Ska man ha det bästa ska man ha Artisan i min åsikt. Säljs av MaxGaming här i sverige men man får bättre pris om man beställer direkt ifrån Japan, trots fraktkostnader.

Går utmärkt att tvätta med desinfektionsspray (typ Lysol) och mikrofiberduk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har utvecklat lite av ett missbruk när det kommer till musmattor senaste åren.

Musmattor jag haft senaste 2 åren:
4114 AERO - LEGACY
Artisan FX Hien - Soft - L
Artisan FX Hayate Otsu - Soft - XL
Artisan FX Zero - Mid - XL
Infinite Series Mousepad Speed V2
Endgame Gear EM-C Plus Poron
Lethal Gaming Gear Saturn PRO
X-raypad Equate Plus V2
ZOWIE by BenQ G-SR-SE - Gris

Just nu kör jag beroende på vilken typ av spel:
MAXMOUNT PVC Läder - 1200x600 Skrivbordsunderlägg - Svart
Control Matta: Endgame Gear EM-C Plus Poron
Speed Matta: Infinite Series Mousepad Speed V2

Nyfiken, vad gör att du idag kör en InfinityMice matta istället för Artisan mattorna du haft som speed matta? Du har visserligen ingen matta jag skulle kalla en speed matta i din Artisan lista men kvalitén på deras grejer kändes första gången jag packade upp en av deras. Det är något annat än de 10-20 tal andra jag testat genom åren. Kör idag på en Raiden som jag älskar. Deras ännu snabbare (Shidenkai) är lite för aggressiv när det kommer till att äta musfötter enligt vad jag läst, men Raiden är mer än snabb nog utan att vara helt utan kontroll. Kört både glas och metall också där livslängden på metall var en väldigt besvikelse på de jag testat och jag behöver iaf lite kontroll för att kunna stoppa effektivt och då går glas bort. Spelar man något som typ bara handlar om tracking så hade jag kunnat tänka mig glas dock.

Permalänk
Medlem

Har använt Corsair Gaming MM300 PRO Extended i bra många år nu. Väldigt bra

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som beställer från Aliexpress?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Func surface 1030....

Haft den i 20+år säkert, alltid kört med "grova" sidan upp.
Inga tecken alls på slitage på själva ytan, men gummikanten i framkant där handleden ofta ligger emot börjar bli sunkig och torr...

Samma här. Ångrar att jag kastade dess plåtförpackning i en flytt för 10+ år sedan. Hade varit kul att ha kvar.

Permalänk

Denna är riktigt bra och kostar inget alls. Liten, mjuk och med väldigt bra glid:

https://www.amazon.se/gp/product/B00KYP56MI/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Func surface 1030....

Haft den i 20+år säkert, alltid kört med "grova" sidan upp.
Inga tecken alls på slitage på själva ytan, men gummikanten i framkant där handleden ofta ligger emot börjar bli sunkig och torr...

Jaså,
Min func surface blev väldig utsliten, dvs materialet nöttes ned och den blev för slät.
Detta inom några år skulle jag säga.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Kör med en Fnatic DASH Pro sedan hösten 2021 då den är diskret och tillsynes har bra mätvärden. Gillar den än så länge.

Är ju dock väldigt individuellt vilka egenskaper man gillar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Köpte en svive xxl musmatta från komplett på extrapris och den gör vad den ska, den är stor och fungerar tillräckligt bra. Det är möjligt att en dyrare musmatta hade varit bättre, men för mitt behov så är den tillräckligt stor för att tangentbord + mus ska få plats på och tillräckligt bra.

Just att jag uppgraderade till en större musmatta var ett bra beslut, mer yta är definitivt trevligt och den rör sig aldrig av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte använt musmatta på flera årtionden, känns lika viktigt som att köra sköljmedel i tvättmaskinen eller byta blinkersvätska på bilen

Jag hör att din skrivbordsskiva inte är gjord av återanvänt 30 grit sandpapper och nedmald rymdsten

Permalänk
Medlem

Den här har funkat utmärkt för mig de senaste 15 åren... https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datormo...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Nyfiken, vad gör att du idag kör en InfinityMice matta istället för Artisan mattorna du haft som speed matta? Du har visserligen ingen matta jag skulle kalla en speed matta i din Artisan lista men kvalitén på deras grejer kändes första gången jag packade upp en av deras. Det är något annat än de 10-20 tal andra jag testat genom åren. Kör idag på en Raiden som jag älskar. Deras ännu snabbare (Shidenkai) är lite för aggressiv när det kommer till att äta musfötter enligt vad jag läst, men Raiden är mer än snabb nog utan att vara helt utan kontroll. Kört både glas och metall också där livslängden på metall var en väldigt besvikelse på de jag testat och jag behöver iaf lite kontroll för att kunna stoppa effektivt och då går glas bort. Spelar man något som typ bara handlar om tracking så hade jag kunnat tänka mig glas dock.

Hien är en speed matta skulle jag säga. En helt okej som jag gillar. Däremot Zero och Otsu inte så mycket speed och jag föredrar exempelvis EM-C Plus framför både dessa som kontroll matta. Däremot så är min Otsu rätt gammal, tror den äldsta i min lista så har inte så mycket minne kvar av den, vet inte ens var den är.

Infinity Mice använder jag just nu då det är den senaste jag köpte. Den känns helt okej men har precis fått den så har inte spenderat många timmar med den än.. Jag körde 4114 AERO innan dess som speed matta men den blev med tiden "muddy" som man säger, vet inte vad man skulle säga på svenska.

Jag har inte haft en Raiden själv men tror jag läste att någon sa att Raiden är kanske 10% snabbare än min Infinity speed v2. Shidenkai är jag sugen på att prova men har inte hittat var man kan köpa den än (den nya versionen). Men jag är nog inte riktigt ute efter super speed utan jag vill ha någon mellan speed och kontroll, en balanserad upplevelse. Men gillar att prova nya mattor oavsett.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Köpte denna och är nöjd iaf. Vill man ha lite mer friktion kanske den inte är optimal dock.
https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/aqua-control-ii-musmatt...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag hör att din skrivbordsskiva inte är gjord av återanvänt 30 grit sandpapper och nedmald rymdsten

Oftast är det kudden brevid mig i soffan, men nej jag har inte rå oslipad betong som skrivbord heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hien är en speed matta skulle jag säga. En helt okej som jag gillar. Däremot Zero och Otsu inte så mycket speed och jag föredrar exempelvis EM-C Plus framför både dessa som kontroll matta. Däremot så är min Otsu rätt gammal, tror den äldsta i min lista så har inte så mycket minne kvar av den, vet inte ens var den är.

Infinity Mice använder jag just nu då det är den senaste jag köpte. Den känns helt okej men har precis fått den så har inte spenderat många timmar med den än.. Jag körde 4114 AERO innan dess som speed matta men den blev med tiden "muddy" som man säger, vet inte vad man skulle säga på svenska.

Jag har inte haft en Raiden själv men tror jag läste att någon sa att Raiden är kanske 10% snabbare än min Infinity speed v2. Shidenkai är jag sugen på att prova men har inte hittat var man kan köpa den än (den nya versionen). Men jag är nog inte riktigt ute efter super speed utan jag vill ha någon mellan speed och kontroll, en balanserad upplevelse. Men gillar att prova nya mattor oavsett.

Köp direkt från tillverkaren i Japan. Två mattor får man utan att betala mer i frakt. Totalsumman när jag beställde runt jul var runt 900. Sen lite hanterings avgift på det så tror totalen låg på 1100 drygt för två mattor. Alltså samma eller billigare än från Max.

Permalänk
Medlem

Vad är det för matta som inleder artikelserien?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Jaså,
Min func surface blev väldig utsliten, dvs materialet nöttes ned och den blev för slät.
Detta inom några år skulle jag säga.

Märkligt, vårt användande måste skilja sig nått oerhört då.

Jag har för övrigt även kvar min Logitech G5 som är ungefär lika gammal, dvs straxt över 20år.....
Även den är i mycket bra skick, men börjar i ärlighetens namn kännas lite "sunkig", skulle säkert inte skada med en seriös rengöring

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Artisan FX Zero kör jag med men säljer oftast slut direkt så brukar inte finnas i lager hela tiden.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/musmattor#{%22FVar...

Ja man vill inte ha annat än Artisan när man börjat använda dom. Jag har hittils alltid hittat någon "begagnad" här. Alltså någon som inte gillar sin och säljer för halva priset. 400kr för såna här musmattor är ingenting enligt mig, om man hittar dom begagnade i nyskick

Jag kör Hayate Otsu Mid XL btw, version 2, och den känns helt ny fast jag använt den 7h per dag i typ 5mån minst

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk

Jag kör med linus helbordsmusmatta, snygg, ganska billig för storleken och fungerar bra!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Köpt några musmattor och gillar den senaste bäst tror jag - QCK Heavy (large). Den har en jämn yta som inte irriterar huden, ingen sydd kant som också kan irritera mot huden men gör den tålig, jämn finstrukturerad yta som är rätt snabb, tjock undersida dom bidrar till komfort och gör att den ligger fast på bordsskivan och kostar under 300 kr. QCK Heavy är hyfsat snabb och har man använt en långsammare matta innan kanske man får sänka sin mus sensitivity en aning.

Har också Razer Gigantus v1. Lite långsammare och grövre ytstruktur än QCK. LGG Saturn, liknar Gigantus v1 men har en tätare vävning och sydd kant och har bättre kvalitet. Mer kontrollmatra än QCK och möjligen än Gigantus v1 också.

förtydligande
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bill50x:

Vad är det för matta som inleder artikelserien?

/ B

Sweclockers egna som såldes för ett par år sedan

https://www.sweclockers.com/artikel/32343-musmattan-du-inte-k...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Denna är riktigt bra och kostar inget alls. Liten, mjuk och med väldigt bra glid:

https://www.amazon.se/gp/product/B00KYP56MI/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Tack som f*n, jag har bara letat på prisjakt och svenska sidor och inte hittat någon liten tjock matta.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Den är jäkligt bra!
Har just den fast med FZ utsmyckning (swec's var slut när jag beställde).

Permalänk
Skrivet av medbor:

Inte använt musmatta på flera årtionden, känns lika viktigt som att köra sköljmedel i tvättmaskinen eller byta blinkersvätska på bilen

Låter som att du inte har spelat på "competitive nivå" på flera årtionden heller. 🤔
Men förutom att det gör skillnad för ditt aim så "skyddar" en matta även bordet och musen.
Vilket inte går att jämföra med sköljmedel som är en onödig utgift som sliter ut kläder snabbare och försämrar uppsugningsförmågan för handdukar och dylikt, eller blinkersvätska som bara är hittepå..

Permalänk
Medlem

Tack!

Men det verkar inte som att mattan fortfarande går att köpa, eller?

/ B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bill50x:

Tack!

Men det verkar inte som att mattan fortfarande går att köpa, eller?

/ B

Om inte redaktionen har någon extra liggandes gömd så är det begagnat som gäller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Är det någon annan är jag som kör med glasskiva som musmatta? Ju lägre friktion desto gladare blir jag.

Självklart 👍

Ska man köra tygmatta så finns två alternativ. Antigen mattor från Artisan eller Pulsar. Artisan mattor är golden och man får definitivt det man betalar för. Pulsar är inte långt efter om ens alls.

Men med det sagt så har jag personligen övergett tygmatta sedan Superglide glass mattan intog scenen. Har både den röda och svart i storlek L. Finns inte en chans att jag någonsin går tillbaka till tyg igen.

För mig är Superglide glass + Finalmouse ulx god tier.

Permalänk
Medlem

Har en Corsair MM800 Polaris RBG, hård matta som har USB port som jag använder med Yubikey osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Varför vill man ha en musmatta som är lika stor som bordet?

Skönt att vila armarna på, det dämpar också ljudet av tangentbordet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.