Nästa generations Intel-processorer får nya modellnummer

Permalänk
Medlem

Core i9-14900K kommer enligt det nya ryktet följas av Core Ultra 9 285K. i7-14700K följs av av Ultra 7 265K och i5-14600K följs av Ultra 5 245K. Modellerna utan upplåst multipel får beteckningarna Core Ultra 9 275, Ultra 7 255 och Ultra 5 240.

Uhhhhh..... kommer inte alls bli rörigt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Å andra sidan höll de kvar samma namnschema mycket längre än AMD. Sandy bridge. 13 år lång serie. Siffrorna började bli lite höga.

Det är värre än så. Första med den här numreringen var Bloomfield, Core i7-920 och uppåt. Det var 2008, dvs det höll i nästan 16 år. Sen har de ju inte varit konsekventa så det stör med hur de numrerade, men grundidén är sen dess.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Märkligt att Meteor Lake (mobile) fick börja om på 1 och att Arrow Lake (desktop) börjar om på 2. Är det tänkt att de ska följa varandra omlott så att nästa mobile börjar på 3 och nästa desktop börjar på 4 🤔

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Antagligen för att RaptorLake8PC16EC6200000HzUnlocked inte kommer säga de flesta slutanvändare något som core i9-14900K inte säger dem samtidigt som det är ganska tradigt att skriva.

Fast nu tog du i från stortån

Hade likväl kunnat skriva Intel RL8P6E2KS.
Och även om det inte ser "Fancy" ut för gemene man, så kan man iaf direkt se utan att googla intels spec sheets vad man får.

Permalänk
Medlem

Neeeeeej! Så jäkla tröttsamt....

Kan de i övrigt någon gång tänka längre än näsan räcker, och välja ett system som ger rimliga modellbeteckningar även på längre sikt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Precis, de vill förnya sig, så de nya produkterna ser nyare ut.

Men du glömmer bort Geforce 200-serien? De hade faktiskt Geforce 100 också, men det var bara en rebrand av 9000 i det lägre segmentet för OEM, typ GT 140. Radeon 200 däremot makes no sense eftersom det aldrig fanns en Radeon 100, och samma med RX 5700 efter RX 500 och Vega, varför börja på 5000? Eller Intel Arc som började med 300 för budget och 700 för prestanda-modellerna? De bäddar ju för att "bli tvungna" till namnbyten mycket tidigare
Aha! Det skulle ju förklara varför de hoppar in på 200 och inte 100 på desktop

För att försvara Intel här så kommer nästa generation heta "B" och sen "C" osv. Så A770s efterföljande produkt kommer kallas B770. Det är vad de sagt i alla fall. Konsekvent namnsättning är inte Intels starkaste egenskap som företag direkt, så allt kan ändras.

Permalänk
Medlem

Nintendo insåg redan på 90-talet att "Ultra" låter töntigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nintendo insåg redan på 90-talet att "Ultra" låter töntigt.

Vaddå? Projaktnamnet för Nintendo 64 var väl Ultra 64 om jag inte minns fel, men visst det var kanske därför de bytte till slut.
Kanske kommer dom bara heta Intel 5, 7 resp 9 i folkmun.
Trist med mobbingen av jämna siffror dock, var är 4,6 & 8?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nintendo insåg redan på 90-talet att "Ultra" låter töntigt.

Så att springa ett Ultramaraton är töntigt? Jisses folk.

Permalänk
Medlem

Förvånad att de inte klämde in "gaming" i modellnamnet.

Permalänk
Medlem

Tycker dom kan använda OnOff's förlegade metod istället. "Intel Good", "Intel Better", "Intel Best".

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Joppis:

Märkligt att Meteor Lake (mobile) fick börja om på 1 och att Arrow Lake (desktop) börjar om på 2. Är det tänkt att de ska följa varandra omlott så att nästa mobile börjar på 3 och nästa desktop börjar på 4 🤔

Lär (förhoppningsvis) vara så att första siffran är mikroarkitektur-generation.

Så 1xx är Meteor Lake, 2xx är Arrow Lake (oavsett om det är mobil eller desktop).

Men då kommer frågan om Lunar Lake, som kommer släppas nästan samtidigt som Arrow Lake men som är inte samma sak, kommer vara 2xx eller 3xx... Lunar Lake kommer köra på en nyare process än Arrow Lake samt kommer bli först med att använda Battlemage iGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Fast nu tog du i från stortån

Hade likväl kunnat skriva Intel RL8P6E2KS.
Och även om det inte ser "Fancy" ut för gemene man, så kan man iaf direkt se utan att googla intels spec sheets vad man får.

Ser inte någon frekvens med i den du skrev och för en lekman som inte är typen som hänger på SweC så kommer RL8P6E2KS betyda väldigt lite och ärligt talat vara mindre tilltalande än "i9 14900KS".

Permalänk
Medlem

Någon har redan påpekat att föregående serie hette 100 (ibland?), och så länge nästa serie blir 300 så kan jag leva med detta. Faktum är att jag uppskattar att redundanta nollor skalas bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Förvånad att de inte klämde in "gaming" i modellnamnet.

Väntar fortfarande på att dom ska klämma in RGB på CPU också! Det är väl enda komponenten som fortfarande inte går att få med RGB??? Fast jag HOPPAS att vi aldrig kommer dit... Jag är för gammal för att tycka om RGB...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om Intel förstått det men att lägga på "Ultra" gör inte deras produkt coolare eller snabbare för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vaddå? Projaktnamnet för Nintendo 64 var väl Ultra 64 om jag inte minns fel, men visst det var kanske därför de bytte till slut.
Kanske kommer dom bara heta Intel 5, 7 resp 9 i folkmun.
Trist med mobbingen av jämna siffror dock, var är 4,6 & 8?

Vet att för 20 år sen sa man alltid att man skulle undvika att använda siffran 4 på asiatiska marknader (på samma sätt som skrockfulla amerikaner vill undvika 13), men numer verkar det mest handla om att det inte skall stå 4 ensamt. Att det står 4 som en del av ett modellnummer är OK.

Det där med i3-i5-i7 var en ganska smart reklamgrej. Poängen var att man hade bra-bättre-bäst, vilket är ett klassiskt sätt att sälja - man tar den billigaste, den i mitten eller den bästa och funderar inte så mycket mer på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig vad "Ultra" står för, om alla modeller har den beteckningen. Planerar dom att lansera nedskalade modeller utan Ultra-beteckningen i framtiden? Eller är det ren PR-smörja för att Ultra låter imponerande?

Hade ju varit lämpligt att skippa Ultra för processorer utan upplåst multipel annars, tänker jag. Core Ultra 9 285/Core 9 285 är rätt mycket tydligare än Core Ultra 9 285/Core Ultra 9 275 för att signalera en betydande skillnad.

Edit: Missade att dom håller kvar K-beteckning på modeller med upplåst multipel. Antar att "Core Ultra" helt enkelt är det nya produktnamnet, istället för "Core", då, och modellskillnader kommer fortsätta att vara helt beskrivna med siffror.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Det är väl ingen större skillnad mot tidigare, de har bara börjat om från 1 (eller 2 i det här fallet eftersom det redan finns en 1-serie till laptops) och kapat den sista siffran som ändå alltid var 0. Så istället för 15 blir det 2, och resten är ungefär samma som tidigare.

OK, då förstår jag!

Core Ultra 9 285K skulle alltså enligt det gamla namnschemat hetat något i stil med Core i9-15850K.

Jag svårt att se varför det skulle vara ett dåligt namnschema (möjligen kan man väl ifrågasätta "Ultra"), men det tar ju så klart lite tid att lära om

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krockmannen:

Hade varit roligt om det inte var för att du antagligen har rätt!

ha ha only serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Aha! Det skulle ju förklara varför de hoppar in på 200 och inte 100 på desktop

Jo precis jag tänkte också på det för den där som jag nämnde är samma generation som 14000-serien på desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Väntar fortfarande på att dom ska klämma in RGB på CPU också! Det är väl enda komponenten som fortfarande inte går att få med RGB??? Fast jag HOPPAS att vi aldrig kommer dit... Jag är för gammal för att tycka om RGB...

Du har missat att AMDs Wraithkylare som kommer med vissa modeller har RGB? För det är rimligtvis det enda som kan komma med RGB, kylaren alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du har missat att AMDs Wraithkylare som kommer med vissa modeller har RGB? För det är rimligtvis det enda som kan komma med RGB, kylaren alltså.

Nej, det har jag inte missat. CPU-kylare finns det ju massor med RGB. Man skulle inte tro att det var möjligt att lägga till RGB på RAM-stickorna för en del år sedan heller, precis som man inte tycker man kan stoppa på RGB på CPU idag... Men plötsligt händer det! Otroligt vad dom kan hitta på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Nej, det har jag inte missat. CPU-kylare finns det ju massor med RGB. Man skulle inte tro att det var möjligt att lägga till RGB på RAM-stickorna för en del år sedan heller, precis som man inte tycker man kan stoppa på RGB på CPU idag... Men plötsligt händer det! Otroligt vad dom kan hitta på!

Den vinkeln tänkte jag inte på. Haha!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Det där med i3-i5-i7 var en ganska smart reklamgrej. Poängen var att man hade bra-bättre-bäst, vilket är ett klassiskt sätt att sälja - man tar den billigaste, den i mitten eller den bästa och funderar inte så mycket mer på det.

Sen kom i9:an och förstörde allt

Permalänk
Medlem

Det är ett naturligt val att byta "numrering" just nu, tycker jag.
Det är ju stor skillnad på Core Ultra vs 14gen. Bland annat inbyggd NPU, ingen hyperthreding och LPE-cores.
OBS. Alla processorer kommer inte heta Ultra, det kommer även finns Core-processorer utan Ultra tillägget.
För den intresserade se mer här:
https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-...

Permalänk
Medlem

Ultra 9 285K vs 9 275
10 emellan

Ultra 7 265K vs 7 255
10 emellan

Ultra 5 245K vs 5 240
5 EMELLAN?? FEM?

SNÄLLA INTEL, JAG BER ER

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Det är ett naturligt val att byta "numrering" just nu, tycker jag.
Det är ju stor skillnad på Core Ultra vs 14gen. Bland annat inbyggd NPU, ingen hyperthreding och LPE-cores.
OBS. Alla processorer kommer inte heta Ultra, det kommer även finns Core-processorer utan Ultra tillägget.
För den intresserade se mer här:
https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-...

Tittar på den sidan och inser att jag är för korkad för att inte tycka det är för rörigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tittar på den sidan och inser att jag är för korkad för att inte tycka det är för rörigt...

Känns som att marknadsavdelningen har för lite att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Nej, det har jag inte missat. CPU-kylare finns det ju massor med RGB. Man skulle inte tro att det var möjligt att lägga till RGB på RAM-stickorna för en del år sedan heller, precis som man inte tycker man kan stoppa på RGB på CPU idag... Men plötsligt händer det! Otroligt vad dom kan hitta på!

Veckans fråga: Föredrar du RGB i CPU-sockeln eller inbyggd i processorkanten?