Hörde ni att det är olagligt att ha fönster i datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är därför det sitter ferritringar på sladdarna som går till lampor och knappar i frånten, ringan ska stoppa radioutstrålning från dessa.

Så det är det den är till för. Trodde den var till för att hålla ihopa sladdarna lite snyggt (fast det ser inte ut att lyckas med det). Min ligger i moderkortslådan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Fatta att det är en bra lag.
Och det har absolut inte bara att göra med radiotrafiken.
Tack vare CE-märkningen är det idag sällan en dator slutar fungera om den står för nära TVn, Flygplan crashar inte om nån spelar gameboy, osv.
Innan CE märkningen strålade en del apparater så mycket att andra apparater som råkade vara för nära helt enkelt slutade fungera/crasha.
CE Märkningen reglerar både hur mycket en apparat får stråla och hur mycket strålning en apparat måste tåla.

Sen är det ju radiotrafiken. Tack vare CE reglerna har brusnivån i etern minskat, vilket innebär längre räckvidd, högre bandbredd och pålitlighet för all radioutrustning. t.ex. radioLAN, mobiltelefoner, com-radio, osv.

Frågan är om den nya Ultra Wide Band standarden ens vore möjlig om inte CE reglerna funnits...

Tills sist... Det är inte så att vi är ensamma om sådana lagar. De flesta länder har motsvarande regler.

Voff voff, Att du bara orkar...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Voff voff, Att du bara orkar...

Hum. Är inte ett forum till för att man ska kunna få kontakt med människor som kan sina saker?
Att folk som vet mycket och dessutom är villiga att förklara (AmPz tex.) finns, tycker jag inte man ska klaga på...
Jag vandrar iaf vidare nu och vet lite mer efter AmPzs förklaring. Och inte klagar jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av udda
Hum. Är inte ett forum till för att man ska kunna få kontakt med människor som kan sina saker?
Att folk som vet mycket och dessutom är villiga att förklara (AmPz tex.) finns, tycker jag inte man ska klaga på...
Jag vandrar iaf vidare nu och vet lite mer efter AmPzs förklaring. Och inte klagar jag...

Visst är det så, Men hela hans inlägg var ju ett svar på mitt inlägg och han tog alla chanser han kunde för att knäppa mig på näsan. Precis som han alltid gör på andra som också har lite kunskaper i ämnet..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Det är bra att folk tar sig tid att bry sig och förklarar för den oinvigde. Sen finns det dom som tjatar om samma ämne konstant, som en professor som ser sin yrkesinriktning som den mest intressanta. Dom kan gå en på nerverna... Jag tycker att vi alla kan ge folk som AmPz en applåd för att han förklarar så bra för oss...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

och nu vet jag varför alla plexiglas chassin inte är ihopmonterade eftersom då skulle dom vara olagliga!

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

ush, radio, tv, micro, vad som helst?
Detta är ju nonsens, jag garvade skiten ur mig när jag läste artikeln idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
ush, radio, tv, micro, vad som helst?
Detta är ju nonsens, jag garvade skiten ur mig när jag läste artikeln idag

samma här!! faan vad jag garvade

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Skit i den lagen. Ignen kommer ju att köpa bytt chassie/sida bara för att "det är olagligt". Man har ju arbetat för att få fönstret snyggt.

BTW, om nu en polis skulle komma hem till mig eller om jag är på LAN och ser mitt snygga fönster på burken, tror knappast han skulle reagera på att det är olagligt.... Vad skulle straffet bli då?

EDIT: Fast det kanske inte är olagligt på det sättet...

Permalänk
Medlem

asså det e inte ofta man skrattar i detta forumet men detta va nog d löjligaste jag har hört på länge !
HAHA *roflmao*

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
Skit i den lagen. Ignen kommer ju att köpa bytt chassie/sida bara för att "det är olagligt". Man har ju arbetat för att få fönstret snyggt.

BTW, om nu en polis skulle komma hem till mig eller om jag är på LAN och ser mitt snygga fönster på burken, tror knappast han skulle reagera på att det är olagligt.... Vad skulle straffet bli då?

EDIT: Fast det kanske inte är olagligt på det sättet...

Skulle väll tro att du får 200 dagsböter samt att dom tar in datorn för destruktion..

Permalänk
Medlem

Taskigt om man har köpt ett plexiglas chassi.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Eller så avbeväpnas jag...

Permalänk
Medlem

Detta är ju inget nytt direkt. Företag får ju inte ens sätta ihop en dator med olika delar utan att den är CE-godkänd. Det spelar inte ens någon roll om alla delar i sig är godkända om de sätts ihop utan att godkännas. Har varit på en ISO-kurs där just detta togs upp. En annan aspekt som togs upp var att om det t.ex. skulle börja brinna i din ej CE-godkända dator och ditt hus blir skadat så kan försäkringsbolaget neka dig ersättning. Inte för att det hänt någon men teoretiskt sätt så kan det ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pACE
Detta är ju inget nytt direkt. Företag får ju inte ens sätta ihop en dator med olika delar utan att den är CE-godkänd. Det spelar inte ens någon roll om alla delar i sig är godkända om de sätts ihop utan att godkännas. Har varit på en ISO-kurs där just detta togs upp. En annan aspekt som togs upp var att om det t.ex. skulle börja brinna i din ej CE-godkända dator och ditt hus blir skadat så kan försäkringsbolaget neka dig ersättning. Inte för att det hänt någon men teoretiskt sätt så kan det ske.

Försäkringsfrågan är ju helt klart en intressant vinkling.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Lite av ett moment 22 eller vad det heter... Vore ju bättre att koncentrera sig mer på saker med betydelse. Jag har kört med plexifönster ett tag nu, inte f*n har jag fått en extra arm eller blivit självlysande... Ja se folk... De är inte riktigt kloka...

Nä men en jävla spaggetti mustach det fick du i alla fall...vad det nått annat onormalt som växte åxå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt att slippa detta...mitt i burken sitter en plexilåd 10+10+10.....iden lådan en djävla massaolika sladdar å kontakter och led`s
mitt i denna röra sätter man ett gyro som man köpt på buttricks...så kommer polisen eller nån annan fjomp då snurrar man igång gyrot å sparkar igång enLCD som börjar räkna ner ganska fort...så ser man fjompar å pållar å fjollor som om dom var dåliga imagen å tre mil te nästa dass...Ha det för i kväll <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<dick

Visa signatur
Permalänk
Medlem

boll

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

Får en att tänka på hur mobiltelefonen påverkar radiostrålningen.
Min dator får fan skrämselslag när mobilen är nära den eller min skärm.
Borde de inte förbjuda störningen från den, det är ass störigt när man spelar CS och dataskärmen skakar och man har någon i siktet av en AWP.

Visa signatur

Xbox: 1.4 --- SmartXX --- 200Gb --- 110 Spel.

Dator: CPU: Amd 2200+ RAM: 1024 DDR HDD: 610GB

Permalänk
Medlem

LOL! men orka bry sig líksom, som allt annat här på jorden så är allt roligt olagligt...

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Avstängd

Då borde det bli olagligt att sända radiovågor också, lyssnar inte på radio ändå men strålas av skiten ändå för alla andra jävlar som vill lyssna/strålas..

Åh nej, jag måste avskärma min mobil... har inte en mobil högre stålning än en dator? är mobilen olaglig?

Holy bajs, nu blir det olagligt att ha trådlösa telefoner och trålöst LAN kort mm.

Vad blir det med bil larmet nu då? Den aktiveras med radiovågor..

oh nej, nu blir det slut på TV också

Shit, nu blir det total förbud på all strålning.. inklusive UV-strålning från våran kära, nytiga sol...

MEN SERIÖST, är ni veka eller? vi lever i en värld full av strålning och någon börjar knälla över extremt litet strålningkälla!!! fan är det för fel på folket?

Vem fan orkar leva för evigt? all strålning kanske förkortar era liv med ca: 1 dag eller så... Var det inte svenska forskare som sa att potatis chips hade giftiga ämnen? var det inte svenska forskare som sa att blöjor har giftiga ämnen? men det visade sig inte vara farliga mängder precis.. Svenska forskare tas inte på allvar utomlands längre, undrar varför?
Finns det inte en barn saga där budskapet är "skrik inte varg i onödan"

Och man dör om man äter blöjor varje dag i 20 år, sådana mägnder gift fans det i blöjorna. Men vem fan äter bjöjor? :D:D:D

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Sveriges lagar har alltid vart lika smart. Hur ska de få reda på vilka som har någon form av plexi i sitt chassi då? Ringa runt och fråga och hoppas på att någon svarar "Ja"?

Jävla idioter. Elda upp dem.

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Då borde det bli olagligt att sända radiovågor också, lyssnar inte på radio ändå men strålas av skiten ändå för alla andra jävlar som vill lyssna/strålas..

Åh nej, jag måste avskärma min mobil... har inte en mobil högre stålning än en dator? är mobilen olaglig?

Holy bajs, nu blir det olagligt att ha trådlösa telefoner och trålöst LAN kort mm.

Vad blir det med bil larmet nu då? Den aktiveras med radiovågor..

oh nej, nu blir det slut på TV också

Shit, nu blir det total förbud på all strålning.. inklusive UV-strålning från våran kära, nytiga sol...

MEN SERIÖST, är ni veka eller? vi lever i en värld full av strålning och någon börjar knälla över extremt litet strålningkälla!!! fan är det för fel på folket?

Vem fan orkar leva för evigt? all strålning kanske förkortar era liv med ca: 1 dag eller så... Var det inte svenska forskare som sa att potatis chips hade giftiga ämnen? var det inte svenska forskare som sa att blöjor har giftiga ämnen? men det visade sig inte vara farliga mängder precis.. Svenska forskare tas inte på allvar utomlands längre, undrar varför?
Finns det inte en barn saga där budskapet är "skrik inte varg i onödan"

Och man dör om man äter blöjor varje dag i 20 år, sådana mägnder gift fans det i blöjorna. Men vem fan äter bjöjor? :D:D:D

Men SNÄLLA människor lugna ner er. Lagen handlar om att du skall kunna ställa videon i samma rum som din dator utan att allt på hårddisken försvinner, eller att du skall kunna lyssna på radio utan att höra grannens babysitter. Som sagt så är det här absolut ingen "dum svensk lag" utan den finns i de flesta hyffsat utvecklade länder. och.. ja,
AmPz har redan förklarat allt tidigare i tråden ifall ni bryr er. Den enda som skriker varg är du, med ditt ravlande om giftiga ämnen och totalförbud av radiosändare.

jkw: om tex din grannes tv får dålig bild av att du kör med datorn öppen, då kan han ringa till [nån myndighet] och de kan tvinga dig att skärma av datorn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Undrar om de här två kan ha något att göra med min dåliga mobil-mottagning i min lägenhet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Då borde det bli olagligt att sända radiovågor också, lyssnar inte på radio ändå men strålas av skiten ändå för alla andra jävlar som vill lyssna/strålas..

Åh nej, jag måste avskärma min mobil... har inte en mobil högre stålning än en dator? är mobilen olaglig?

Holy bajs, nu blir det olagligt att ha trådlösa telefoner och trålöst LAN kort mm.

Vad blir det med bil larmet nu då? Den aktiveras med radiovågor..

oh nej, nu blir det slut på TV också

Shit, nu blir det total förbud på all strålning.. inklusive UV-strålning från våran kära, nytiga sol...

MEN SERIÖST, är ni veka eller? vi lever i en värld full av strålning och någon börjar knälla över extremt litet strålningkälla!!! fan är det för fel på folket?

Vem fan orkar leva för evigt? all strålning kanske förkortar era liv med ca: 1 dag eller så... Var det inte svenska forskare som sa att potatis chips hade giftiga ämnen? var det inte svenska forskare som sa att blöjor har giftiga ämnen? men det visade sig inte vara farliga mängder precis.. Svenska forskare tas inte på allvar utomlands längre, undrar varför?
Finns det inte en barn saga där budskapet är "skrik inte varg i onödan"

Och man dör om man äter blöjor varje dag i 20 år, sådana mägnder gift fans det i blöjorna. Men vem fan äter bjöjor? :D:D:D

Vad bör pririteras? Mobiltelefoner, w-lan, radio etch eller att en liten unge ska få ha ett fönster i sin dator ?

Fixa blyglas grejs så borde det väl va rätt lungt

Permalänk
Medlem

Nad Adam: Om polisen skulle komma och knacka på hos dig skulle de nog vara MEST intresserad av vad som fanns i den där dunken på bild 2...:D

Permalänk
Medlem

De flesta chassin har ju till och med plåtbitar vid 5.25-tums platserna. Ni vet de som man måste pilla bort när man sätter i en extra cd-spelare.

De är till för att chassit ska uppfylla EMC-kraven (electromagnetic compatibility) och inte skicka ut en mer störande elektromagnetisk strålning än nödvändigt.

Då kan man ju förstå att ett stort fönster vid sidan inte är någon höjdare, även om det fungerar bra ändå i de flesta fall. EMC-kraven säger nämligen också att elektrisk utrustning måste fungera i en miljö med elektromagnetiska störningar. Därför så märker man kanske inte någon påverkan på andra elektriska apparater i närheten av datorn.

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk
Medlem

På tal om microugnar: Min skärm flimrar hysteriskt (det går att titta på den, men det är skitjobbigt) det ser ut som den går i 20Hz eller nåt om microugnen PÅ ANDRA SIDAN VÄGGEN är på! Hmmmmm.... det känns lite sådär...

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
vad är ifrån catch 22?

Moment 22 är... moment 22, slå upp det eller något, inte bara en film.
Lagförslaget kan jag bara skratta åt för övrigt.

Permalänk

hmm.. var inne på thermaltakes hemsida och kikade på ett av deras nya chassi.
Det hade fönster men med ett mycket finmaskigt nät på insidan.
Stod även "Fully EMI-Shielded" blinkande över bilden.
Kanske kan ha något med CE att göra, kanske börjat tänka på det för att inte bli stämda i USA?

Visa signatur

i9 9900K | NZXT Kraken Z73 | Asus Z-370 F | G.Skill Trident Z | XFX RX6900 XT 319 Blck Edt | Samsung G9 49"