Ansluta nätverksenhet över Internet?

Permalänk
Medlem

Ansluta nätverksenhet över Internet?

Har ett stort problem, vi är ett gäng som håller på med en websida. En av oss har en webserver som alltid är på och vi vill jobba emot den, över internet, precis som om den låg lokalt. Det vill säga kunna spara direkt mot servern i programmet. Alltså inte behöva kopiera filerna och sedan ftp:a upp dom osv.

Vi har försökt lägga till den utdelade mappen som nätverksenhet på clienterna, vi har pillat med olika inställningar i active directory, och ibland har det fungerat, nätverksenheten har lagts till, men enheten är tom och vi kan inte lägga upp någonting på den.

Hur ska vi göra?
Att tillägga är att på servern ligger Windows 2003.

MVH
Rocco

Visa signatur

[size="2"]...[/size]

Permalänk
Medlem

I egenskaper för webbplatsen i IIS:n -> Bocka i Read, Write, Directory browsing. Klicka på fliken Directory security -> Edit -> bocka ur Anonymous access.
Kör du Winows XP kan du ansluta med "net use * \\www.domain.se\IIS_mapp_namn". Logga på med ett konto som finns på servern/domänen.
I Win2k så lägger du till en Nätverksplats via utforskaren.

EDIT: Kanske inte blir så bra att bocka ur Anonymous Acces om Webbsidan ligger i samma mapp. Labba lite med det först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån *vnc- eller RAdminlösning borde ju funka oxo???

Permalänk
Medlem

hmm om man använder brandvägg o grejjer då?

Visa signatur

”Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...”

Permalänk
Medlem

Har tänkt efter lite.
Du kan lugnt köra med Anonymous acces om du sätter NTFS rättigheten för IUSR_datornamn till Read på mappen. Övriga användare som ska kunna redigera sätter du Read, Write eller vad du vill

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi får inte igång det!
Servern sitter bakom brandvägg och NAT, det kanske har betydelse?

Visa signatur

[size="2"]...[/size]

Permalänk
Medlem

Testa om det går att ansluta till servern bakom brandväggen först med sökvägen \\servernamn\webbmapp.
Webbmappen ska inte vara utdelad på vanligt sätt utan bara via IIS:n

EDIT: På Windows server 2003 måste du även gå in i IIS:n och tillåta Webdav.
Computer management -> Internet Information Server -> Web Service Extensions -> Markera Webdav och klicka på Allow.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bernt
EDIT: På Windows server 2003 måste du även gå in i IIS:n och tillåta Webdav.
Computer management -> Internet Information Server -> Web Service Extensions -> Markera Webdav och klicka på Allow.

Var hittar jag inställningen "Computer management"?

Visa signatur

[size="2"]...[/size]

Permalänk
Medlem

Start -> Administrative tools -> Computer management eller klicka direkt på Internet Infromation Server eller högerklicka på My Computer -> Manage.

Visa signatur