Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Så nu ska det bli olagligt att avinstallera spel också? För då ändrar man ju också på filen, dvs. man tar bort den.

ta bort gammal exe, ersätta med ny = olagligt?
räknas det som att ändra i exe filen?.. man själv har ju inte pillat I den ( ? ) ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
För jävligt man inte skall kunna modifiera nått man redan äger asså. Vissa lagar är bara för korkade för samhället vanliga människor. Har jag tex köpt en högtalare och vill paja den gör jag fan så för JAG ÄGER SKITEN. fan du har ju licens för skiten bry dig inte om tillverkarna tycker jag. Harru betalt för det skall du få modifiera den så mycke du vill tycker jag.

Nja, du äger ju inte spelet/programmet i egentlig mening. Vad du äger är rätten att använda det, dvs licensen. Själva varan ägs fortfarande av tillverkaren.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreality_88
ta bort gammal exe, ersätta med ny = olagligt?
räknas det som att ändra i exe filen?.. man själv har ju inte pillat I den ( ? ) ?

om någon annan än du plockar bort nummerplåtarna på din bil och du blir stoppad så ska du se att DU får böterna...

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
om någon annan än du plockar bort nummerplåtarna på din bil och du blir stoppad så ska du se att DU får böterna...

Jo.. men jag har inte ändrat nåt i filen i vilket fall som hellst? Det ända jag gör då är att möblera om lite på HDDn?

Permalänk
Medlem

Går man med på EULAn och det står att man inte får modifiera filerna så har man begått avtalsbrott om man modifierar filerna, det är som jag som juridisk nolla har fattat det hela i alla fall. Men nån bättre vetande kan väl alltid tala om hur det är...

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opudopu
Går man med på EULAn och det står att man inte får modifiera filerna så har man begått avtalsbrott om man modifierar filerna, det är som jag som juridisk nolla har fattat det hela i alla fall. Men nån bättre vetande kan väl alltid tala om hur det är...

Mig vetligen är inte en EULA en juridiskt bindande, annars hade nog Sony gått ut och jagat rätt på de som lever på att sälja prylar i deras MMORPGs.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Avstängd

nissarna som ger ut spelet bör ju göra så att man ska ha i cd skivan när man startar spelet och sedan kan man ta ut skivan, även om man slutar spela och tar en paus bör man kunna starta spelet igen utan skiva om man inte startar om datorn eller loggar ut..

hoppas någon förstår vad jag menar.. knappt jag gör det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda samman-ställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga.

det där tycker jag talar i klarspråk...

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Dom flästa spel körs ju till 99% från datorn men använder cdn för att kolla så man inte har tankat hem det... eller är ja helt ute o cyklar?

hmm.. om man har tankat hem det och bränt ut det på skiva då?

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Lagen säger att man inte får ändra innehållet då allt tillhör spelutvecklarna. Men ärligt talat vem bryr sig? Det handlar bara om byråkrati och politik. Inget annat.

men då borde det vara olagligt att moda spelen också?? det är ju jävligt mysko tycker jag

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga.

det där tycker jag talar i klarspråk...

Så om ett program försöker hindra dig från att t ex ta en säkerhetskopia blir avtalet ogiltigt? Därmed är det alltså fritt fram att göra vad som helst (inom lagen om upphovsrätt) om CD-skivan är kopieringsskyddad?

Permalänk
Medlem

Man lär ju knappast kunna bli fälld i domstol för att ha kört nocd-crack, då är det lagligt nog för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Så om ett program försöker hindra dig från att t ex ta en säkerhetskopia blir avtalet ogiltigt? Därmed är det alltså fritt fram att göra vad som helst (inom lagen om upphovsrätt) om CD-skivan är kopieringsskyddad?

Du får göra det som står i första, andra och femte stycket eller vad det var. Men ingenting utöver det. Dvs inte kopiera spel till din polare som tappat bort sin skiva.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om det är lagligt eller inte? Har jag köpt ett spel så ska jag kunna göra precis vad jag vill med det, jag kan modifiera sönder det om jag så vill.

Så länge jag behåller precis allt för mig själv och inte låter någon annan ta del av mina ändringar. Jag använder alltid no-cd crack, det ska alla andra skita i. Jag har köpt min kopia och jag gör precis vad jag vill med den förutom att dela med mig av den. Jävla facistmetoder att man inte skulle få göra vad man vill med saker man köpt så länge det endast är för privat bruk.

Jag är inte helt säker på att jag följt Swecs regler nu iochmed jag gladeligen erkänner att jag använder no-cd cracks till mina köpta kopior. Men det är en principsak, det handlar om mina rättigheter som konsument. Jag kan ta en tillsägelse för detta om jag inte har uppmärksammat just denna regeln på Swec, men det är det helt klart värt nu när jag har vädrat mina ganska självklara åsikter. Just denna lag är oacceptabel, så oacceptabel att den förmodligen bryter mot någon lag i sig själv.