övertala far till att bygga vattenkylning!

Permalänk
Medlem

övertala far till att bygga vattenkylning!

tjena. jag vill bygga vattenkylning till min dator men min far vill inte. han säger bara att man inte har några garantier på att det inte ska läcka eller så.
nu behöver jag bra argument o komma med så jag kan övertala honom.
ända jag kommer på är att man alltid provkör systemet i minst 24h innan man sätter in det i datorn.

Permalänk
Medlem

Får du klocka datorn för honom då? Då försvinner ju garantin me, ingen ide att köpa om du inte ska klocka lr?

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk
Medlem

jag ska klocka.
har ändå ingen garanti på något. den är från 1999 typ. en AMD athlon 1ghz på ett gigabyte GA-7ZX kort med via kt133 chipset. inget man hänger i julgranen direkt. ända som är lite bra i den är grafikkortet som är ett geforce 4 ti4200 VIVO. och min maxtor hårddisk då.

edit:
sen vill jag även ha en lite tystare dator. har den billigaste jävla kylningen från kjell o co just nu =0(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
jag ska klocka.
har ändå ingen garanti på något. den är från 1999 typ. en AMD athlon 1ghz på ett gigabyte GA-7ZX kort med via kt133 chipset. inget man hänger i julgranen direkt. ända som är lite bra i den är grafikkortet som är ett geforce 4 ti4200 VIVO. och min maxtor hårddisk då.

edit:
sen vill jag även ha en lite tystare dator. har den billigaste jävla kylningen från kjell o co just nu =0(

Hela grejen är ju den att, du bygger vattenkylning för att tjäna prestanda. Det vattenkylningen kostar är nästan det som hela datorn är värd. Bättre då att köpa nya grejer till datorn för dom pengarna. Vattenkylning kan man ju ha när man extremklockar på lite nyare datorer. Många gånger kan man extramklocka med luft också. Jag har klockat min AMDXP1700 från 1460 till 2714Mhz med Luft så det är inte helt fyskam. 86% överklockning.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag inte får någon veckopeng, månadspeng o får inte pengar på något annat sätt. Sen vägrar mor o far köpa nya delar till datorn även fast dom vet att jag har behövt d i typ 1 år o mer nu.
Dessutom så tror jag inte ni vet hur mycket en kjell o co fläkt låter...

Permalänk
Medlem

Vilka snåla föräldrar

Studiebidraget då?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jo jag vet hur de låter :).

Hur gammal är du ? ..fixa sommarjobb eller något.

Tycker inte det är lönt med vattenkylning till den datorn, det är som sagt mest till för nyare datorer som ska klockas ordentligt. En finare luftkylning för 500kr räcker flera gånger om, och är minst lika tyst som vattenkylning.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Jag är 15.. får inget studiebidrag. dock så får jag barnbidrag som mor o far tar och jag inte får ett ända öre.

Gecko:
hjälper du mig? ingen vill ha mig, antagligen för att jag är så ful....

Permalänk

hmm.. låter lite besvärligt att leva som nawi..

men seriöst.. får man ta alla pengar från barnen?

skaffa sommarjobb säger jag bara, de pengarna får de defenetivt inte ta av dig + att du får en shysst zalman kylare för 400 kr (zalman 7000-cu)

sedermera skulle jag som sagt köpa en ny burk istället.

amd xp-m 2400+ inkl zalman 7000cu
512 / 1024 mb pc3200
nå bra moderkort, inte så haj på amd mammakort
9800pro
160gb hdd

det bör du få under 5 åtminstone.. sedan kanske ett chassi för ~1000 spänn såsom sonata så har du allt du behöver o lite mer för klockning.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

tror inte dom får ta pengarna
dom pengarna ska gå till sånt som barnet behöver kläder och annat som kan tänkas behövas

Visa signatur

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz 1 MB | MSI K8N NEO2 Platinum-54G | 200GB western digital | Ati Radeon9800Xt 256 | Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024MB |

Permalänk
Medlem

Klart dom får ta pengarna, bara dom föder barnet i fråga! Ingen har RÄTT till veckopeng osv. Men alla har rätt till ett drägligt liv. Jag rekomenderar att leta i deras plånbok då föräldrarna sover! (obs! författaren av denna text kan inte hållas ansvarig ifall farbror blå haffar dig eller för innehållet i nämnda text! )

Visa signatur

XP-Mobile2400+@2650mhz|2x512 CorsairLLPro3200@245 2-2-2-11|AsusX800ProViVo@510/510 16pipes|mm...

Permalänk

Rekommendera att sno ifrån sina föräldrar?! Vet hut!
Jag tycker det är en rättighet som barnet har att barnet ska få en del av sitt barnbidrag. Personligen får jag hela studiebidraget. (Är 16 år gammal.)
Säg att du inte har pengar till något, får inga pengar och vill lära dig hanskas med pengar. Därför vill du ha ditt barnbidrag.

Permalänk
Medlem

Trodde det var rätt uppenbart att jag drog en vals (skämtade!) och inte riktigt menade att han skulle sno av dom. Hur somhelst, att du tycker att man har rätt till att få pengar gör inte saken bättre. Man har helt enkelt inte det. Även om det kan tyckas jävligt dumt. Jag håller med!

Om föräldrarna är så pass tighta att dom inte släpper en spänn får man väl ringa bris i värsta fall. Tycker det verkar jävligt snålt att hålla borta vartenda öre. Dålig stil som fan...

Kämpa på NaWi!!

Visa signatur

XP-Mobile2400+@2650mhz|2x512 CorsairLLPro3200@245 2-2-2-11|AsusX800ProViVo@510/510 16pipes|mm...

Permalänk
Medlem

för det första: ingen ide med vattenkylning till den datorn
för det andra: försök att klara det själv, förvänta sej att man ska få allt man pekar på? skämmes ta mej faen... klipp dej å skaffa ett jobb, eller nja... finns säkert någon industri som skulle behöva en rapp yngling som kan städa lite säg en kväll i veckan lr ngt? sågverk och liknande har ofta behov av sånt, skyffla spån kräver bara att man kan hantera en spade och en kvast. det klarar i stort sett en babian av utan problem, således borde det inte vara några problem för en 15-åring, kolla med de företag där du haft prao (heter det så längre? praktik hursomhelst). där känner de (förhoppningsvis igen dig) och du har möjlighet att tjäna lite egna pengar och bygga en hyfsad dator...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Praetorian
tror inte dom får ta pengarna
dom pengarna ska gå till sånt som barnet behöver kläder och annat som kan tänkas behövas

Klart dem får men de har också ansvaret för sin unge tills dess att den fyllt 18 år.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viddo
Klart dem får men de har också ansvaret för sin unge tills dess att den fyllt 18 år.

Ja, men fortfarande bör ju ungen ha några rättigheter. Såsom pengar till vad den vill. (Om han inte har pengar får han spara) Men nu är det så att han inte får några pengar, d.v.s. han kan inte köpa ett skit. (Det är iaf så jag förstått det..) Vid 15-års ålder bör ju barnet i fråga klara av att handskas med pengar, tycker jag. Det är hur som helst en vettig ålder för barnet att lära sig..

Permalänk
Medlem

Fast dom kanske sätter in en del pengar på hans konto varje månad så att när han är 18år har han en massa pengar.
Fast jag tycker ändå att han borde få någonting :?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Vattenkylning är alltid värt att byggas, dels för att man lär sig nåt
dels för att man bevisa för sin far att man har rätt.. eller fel..
och dels för att det ger ju mer prestanda vilket kan vara bra, och med tanke på minnespriserna idag känns det inte så aktuellt att köpa nytt..

och vem är det som har svårt att fatta att vattenkylning är _billigt_ om man tänker efter på vad och hur man skall göra..

Permalänk
Medlem

Pengar borde man få under uppväxten för att lära sig hantera dem. Får man en klumpsumma när man är 18 först så kan det ju gå illa
F ö var jag i ung samma sits i den åldern, men jobbade på sommaren för lite cash och tjatade hål i nacken på mina föräldrar med fina argument om grannungens rikedomar och därför bättre betyg (pengar->behöver inte jobba->plugga(sure)).. funkade iaf...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

jag är 14, gör som jag... gör ett projekt av det hela, jag byggde en trädator (finns i galleriet) och nu ska jag bygga en trälåda till, med vattenkylningen i, uppfinningar gillar föräldrarna vettu ;)... Radiator från värmepaketet på en bil, egen tank, så sparar du pengar... Sen har du alla komponenter utom vattenblock i en låda bredvid... Sen drar du bara slangar till vattenblocken inne i datorn, då sjunker läckakerisken inne i datorn med typ 50 % för att du har typ hälften av sakerna utanför.... förstår du??

vattenkylningen kan du dessutom använda till nyare processorer, bara att byta vattenblock...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Jag är 15.. får inget studiebidrag. dock så får jag barnbidrag som mor o far tar och jag inte får ett ända öre.

Gecko:
hjälper du mig? ingen vill ha mig, antagligen för att jag är så ful....

Och dina föräldrar köpte din dator oxå eller hur ? Det är en märkes dator eller hur ?
Du har mindre än 1 % chans att klocka den i sådana fall.
ska du itne klocka kan du lägga ner vattenkylningen och lyssna på din visa far. helt onödigt för dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Ja, men fortfarande bör ju ungen ha några rättigheter. Såsom pengar till vad den vill. (Om han inte har pengar får han spara).

...det är ju rent fantastisk hur mycket vishet en del besitter...

Pengar till "vad man vill" är inte en rättighet. Barnbidraget ges till för föräldrarna, om det inte fanns skulle det inte födas så många barn i Sverige, det föds för få ändå. Framtill 18 års ålder är föräldrarna skyldiga att se till att barnens rättigheter uppfylls, även om föräldrarna separerat, då i form av underhållsbidrag.

Om föräldrarna prioriterar att hyran/amorteringar betalas och att det står mat på bordet framför att deras son i arbetsför ålder sitter med vattenkylning för ett par tusen så; all heder åt dem!

(Dock kan du nog kräva en viss summa i vecko-/månadspeng)

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckyourZ
...det är ju rent fantastisk hur mycket vishet en del besitter...

Pengar till "vad man vill" är inte en rättighet. Barnbidraget ges till för föräldrarna, om det inte fanns skulle det inte födas så många barn i Sverige, det föds för få ändå.

Men, han får ju inga pengar. Han får ju inte ens pengar att spendera på sitt intresse..(?) Säger han iaf..

Permalänk

Är ju som sagt lite svårt att uttala sig när man inte känner till föräldrarnas ekonomi, men lite fickpengar tycker jag man ska ha. (inte för att det lär hjälpa dig :/)
Som någon skrev innan, om du inte får några pengar av dina föräldrar så får du väll helt enkelt fixa dem på anant sätt. (skaffa jobb)

Ivf. så lycka till!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

klart dem för ta alla pengar om han är under 18 så

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk

tragiskt att vissa ungdomar i vårt samhälle inte klarar av att sköta sin ekonomi.

själv så har jag inga problem med det. dock så har jag ett X antal kompisar som när de får barnbridaget den 25 (eller vilket datum det äR) och har redan bränt det på mat, godis och massa annat crap som inte är investeringar, bara "stundliga" saker som tar slut eller liknande efter ett kort tag.

detta är tragiskt, tänk dessa som aldrig lär sig att hantera pengar, de kommer aldrig klara av att leva i samhället när de kommer ut på arbetsmarknaden och ska börja försörja sig själva, de kommer bränna pengarna första veckan efter lön. (gäller dock inte alla men en hel del folk, man vet hur man var när man fick sin första veckopeng).

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

skulle faktiskt vilja påstå att datorer har fan inte mycket längre hållbarhet än godis...
kanske liiite då... men fan inte mycket!!
själv trodde jag att jag styrt upp min ekonomi (jag är dock 11 år äldre än NaWi) och brände en massa stålar på ett nytt mammkort och cpu! Dagen efter så damp en elräkning på 5000 (JA femtusen) spänn ner...
BLÄÄÄ!!!
Tycker nog ändå att trådens upphovsman verkar vara en rätt ordentlig kille, allvarligt, hur många kallar sina föräldrar mor och far även när dom vägrar ge med sig på nått??

Visa signatur

P4C 2,8@3.22ghz l ASUS P4C800 Dlx l 2x512mB A-Data DDR500@460mhz 2,5-4-4-8-4 l PC X800Pro ViVo@XTPE l 2*160gB Samsung/Hitachi Sata HD l Nec 2500a l Antec Truepower430w l Antec pluswiev l LG L1730B l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibs
skulle faktiskt vilja påstå att datorer har fan inte mycket längre hållbarhet än godis...
kanske liiite då... men fan inte mycket!!
själv trodde jag att jag styrt upp min ekonomi (jag är dock 11 år äldre än NaWi) och brände en massa stålar på ett nytt mammkort och cpu! Dagen efter så damp en elräkning på 5000 (JA femtusen) spänn ner...
BLÄÄÄ!!!
Tycker nog ändå att trådens upphovsman verkar vara en rätt ordentlig kille, allvarligt, hur många kallar sina föräldrar mor och far även när dom vägrar ge med sig på nått??

Nawi har inte sagt något på ett tag.. ..var tar du vägen ?

Tycker absolut att du ska skaffa sommarjobb nu lagom till sommarlovet. Det behöver ju inte vara något lyxarbete, städare eller bärare eller vad som fungerar fint. MC Donalds och sånt är också bra om man är under 18.

Vill du ha en hyffsatt bra ny dator och därpå en vattenkylning eller liknande så räcker det att tjäna ihop 8- 10 tusen, vilket inte lär ta mycket mer än ett par tre veckor.

Sen ka ndu ju försöka göra en deal med dina föräldrar, de kan betala halva ? en tredjedel ? en fjärdedel ? tangentbordet ? och du kan dessutom sälja din nuvarande dator.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nTa
... klipp dej å skaffa ett jobb, eller nja... finns säkert någon industri som

Hur ska han kunna få en klippning, grabben har ju inga pengar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

komiker...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL