Permalänk
Medlem

Minnesfel?

Jag har llite minnes problem. Jag har 2st TwinMOS Twister PC3200 CAS2 minnen på vardera 512MB. Och jag kan inte köra dem i dualchannel. För du får jag blåskärm i windows efter någon minut, alltid. Men sätter jag dem att köra utan dualchannel så verkar det fungera bättre.

Men trots det så får jag blåskärm lite då och då. Har testat att ändra timings i BIOS och stäng av shadowing. Men får fortfarande blåskärmar lite då och då.

JAg installerade programmet nVidia System Utilty nyss och såg där att man kunde få fram lite inormation om minnen. Och väljer jag det minnet som ligger på DIMM1(det som jag misstänker är felaktigt) så får jag felet "SPD data parse error!", men väljer jag stickan som sitter på DIMM0 så får jag fram en massa info (kan posta det om någon skulle vilja).

Kan tilläga att jag har ett Abit AN7 moderkort med senaste BIOS inlaggt.

Vad ska jag göra för att gå vidare, för att vara säker på om det är felaktigt eller inte. Jag börjar bli rätt trött på dessa blåskärmar i alla fall.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |