Behöver lite hjälp med att få bort otäckheter i XP

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med att få bort otäckheter i XP

Hej!

Jag håller på med att försöka rensa en bekants dator från div. otäckheter (spyware, maskar mm).

Det är så att jag nu stött på en riktig rackare.
Vid varje uppstart så görs ett försök att göra en anslutning med användarnamnet Conninst10. Verka kunna vara någon form av modemkidnappning.

Finns här någon som känner igen detta och vet hur man blir av med det?

Tack på förhand.

Edit: Missade ett mellanslag.

Visa signatur

The Sage has spoken...

Permalänk
Medlem

Denna tråden borde kanske vara i operativsektionen?
Topic: använder du virusprogram, brandvägg?

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt... jag kan inte det här forumet riktigt än.
Kan man flytta tråden på något sätt?

Visa signatur

The Sage has spoken...

Permalänk
Medlem

någon snäll moderator fixar det sen ska du se

Permalänk
Medlem

Tanka, uppdatera och kör Ad Aware och SpyBot.
Det bör få bort endel iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Ad Aware 6.0 och fick bort ca 60 spyware-relaterade filer.
men detta verkar den inte rå på. Kan SpyBot kanske göra ett bättre jobb med den här tro?

Visa signatur

The Sage has spoken...

Permalänk
Medlem

Spybot brukar hitta flera saker på min dator så det kan inte skada att testa.

Permalänk
Medlem

ja testa spybot, den brukar ofta hitta sånt som ad aware inte hittar.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Myklos: Om du tycker/upptäcker att en tråd ska flyttas så anmäl den så brukar den flyttas fort.

The Sage: Om du söker lite på Spyware, adware i forumet så hittar du många liknade trådar där du kan få hjälp utav.
Sedan så byter du webbläsare till Firefox ( www.mozilla.org/firefox )
För att vara helt säker så -> http://slackware.com/

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

hijackthis är ett trevligt litet program som ser ALLT som går ut och in från din dator.

men var försiktig bara för du kan ta bort vadsomhelst.. även typ connections från antivirus osv..

jag brukar köra den efter jag kört adaware.

sen kan du ju kolla i registret i hkey local machine /software/microsoft/windows/currentversion/run efter massa okända program som körs när du startar datorn..

edit: fixat särskrivningar och stavfel.. ojojoj

Visa signatur

Snart 30 och fortfarande nörd!

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Genom att ta bort svchost.exe från autostart via msconfig så slutade uppkopplinksförsöken vid uppstart. Kan detta få några oönskade effekter?
För svchost är väl inget virus utan en fil som finns normalt i Windows, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Visa signatur

The Sage has spoken...

Permalänk
Medlem

Re: Tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sage
Genom att ta bort svchost.exe från autostart via msconfig så slutade uppkopplinksförsöken vid uppstart. Kan detta få några oönskade effekter?
För svchost är väl inget virus utan en fil som finns normalt i Windows, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Det filen skapas om så fort du startar om datorn.
Risken är att du ändå inte har fort bort det men om du har tur så.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det filen skapas om så fort du startar om datorn.
Risken är att du ändå inte har fort bort det men om du har tur så.

Jag raderade inte filen utan avmarkerade den bara i msconfig under Autostart-fliken. Filen finns fortfarande kvar under System32-katalogen. Detta är nog ingen lösning som tar bort den egentliga orsaken till problemet utan bara förhindrar symptomen.

Jag skulle givetvis vilja få bort vad det nu är för skit som slunkit in i datorn men jag kan hitta någon sådan lösning. Jag ska försöka med några fler rensa-bort-all-skit-i-min-dator-program typ SpyBot och liknande får jag se om jag kan få bort det en gång för alla.

Jag tror att denna otäcking kommit in i dator när ägaren kört Kazaa eller kanske mer troligt varit inne på Internetsidan snyggast.com.

Det finns ingen som har råkat ut för just denna variant av modemkapare och blivit av med den?

Visa signatur

The Sage has spoken...