Permalänk
Medlem

Projekt: Dragothica

För c:a 1 år sedan så hade jag inte en suck om vad moddning av datorer handlade om. Efter ha
hittat SweClockers.com och Nordichardware.se så vart jag imponerad och sugen på att
börja själv. När det äntligen var dax att köpa en ny dator så fick jag upp ögonen för Chieftec:s chassin.
Första "modden" bestod av Cold catode-rör och en ny dörr med fönster till datorn. Jag tyckte om det
i typ en vecka tills jag hittade Orac³. G-gnome var verkligen en mästare på moddning.
Han har verkligen nyskapande ideér och jag var verkligen imponerad. Efter vissa moddningar med Chieftecen
så känndes den tråkig och stor.
Det var då jag bestämde mig för att jag ville ha ett plexi-chassi. Först var det att jag ville ha en miditower,
men jag hade tröttnat stenhårt på metallådor. Plexi blev det.
Nåja, efter ett antal olika försök att göra datorn snyggare gav jag mer eller mindre upp. Det var sladdar överallt, och fult var det.
Jag ska inte förneka att jag har haft Orac³ som en stor insperation, främst duschlangarna. Men det är snyggt och dom reflekterar
ljus väldigt bra pga kromet. Detta bygge är ingen kopia av Orac³, utan något som fötts ur egna ideér.

Grundidén var att få en futuristisk dator, men endå behålla en egen stil på sakerna.
Innan jag började med datorn så hade jag absolut ingen idé hur det skulle sluta.
Nu har mycket planer gjorts upp, och vi får se hur reslutatet slutar.
Något jag var dum nog att göra var att missa attt fotodokumentera första delen i bygget, fast ändå var det inte så mycket att se.

Så såg den ut då:

Sleevade sladdar. Ingen stil på sakerna direkt. Detta var första försöket
att göra något snyggt av sladdarna.

Min första tanke var att göra en kopplingsbox för att göra det hela lite snyggare.

Det såg ju mer eller mindre för jävligt ut. Men gillade duschslangarna
Kopparsladdarna som syns var bara provisoriska.

Efter ha kollat runt lite i rummet efter en ny kopplingsbox så hittade jag en
gammal cd-rom. Att jag inte tänkte på det innan!

Skalet till cd-romen. Perfekt till min nya idé.

Började försiktigt skära i den med dremeln. Den andra markeringen var en liten
miss av mig. Hade vänt skalet åt fel håll. Inte så bra kanske.

Toppen av gamla kopplingsboxen monterad ihop med den nya. Detta gjorde jag av två anledningar,
första var att jag hade limmat på kopplingarna (lite klantigt) och så såg det rätt snyggt ut.

Fick ännu en idé när jag håll på med lådan. Jag hade flera meter pvc-slang liggande från gamla
moddningar och några nipplar från duschslangarna vilket ledde till denna idé.
Slangen är veckad, men den skulle bara funka som exempel.

Inkoppling av alla kablar. Jobbigt värre, men nåja. Dom fula kablarna är bara provisoriskt tills
någon idé kommer upp. Fick duga så länge.

Och så var den monterad efter lite slit. Satte även in min Aerogate II i fronten
för att få det att se ut som en enhet mer än bara en front

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Medlem

kalas ! vilket fint chassi!

Visa signatur

Livet lurar oss alla

Permalänk
Medlem

Ser nog fint ut, ser inte riktigt, STÖRRE BILDER
Kul ide med kopplingsboxen

Permalänk
Medlem

Liten update..

En liten bit fluorescerande plexi. Har beställt en hel skiva av den.

Håller på att testa den med två uv-dioder. Lyser verkligen upp. Mysigt värre. Denna monterades bak på kopplingsboxen...

... och lyser verkligen underbart.

Nätagget

Gjorde ett litet hål för atx-kontakten. Detta pga den lite konstiga placeringen av den på moderkortet.
Mönstret är handmålat av mig.

Ett till litet problem var att jag inte gillade sättet hårddiskarna var monterade. Byggde dock ett hdd-rack för dom.

Som botten använde jag en hårdiskhållare. Visade sig att den passade perfekt för fyra
vertikala hårddiskar, även fast den var byggd för bara en horisontell.

En liten provisorisk monteringsplatta för hårddiskarna

På en dag har jag lyckats med att bygga en kopplingsbox och en hdd-hållare. Inte dåligt.

Några veckor senare var det dax att fixa kablarna. Min första tanke var att sleeva kablarna och sen
sätta pvc-slang över dom.

Lite inköp hos elfa: Kabelstrumpa, krympslang, molex-kontakter och kablar.

Då var det bara att sätta igång med kablarna. Efter lite slit så vart...

... detta resultatet. Jag gillade inte resultatet och idén skrotades. Kanske används i någon framtida moddning.

Då slog det mig. Jag hade ju typ 3 meter duschslang över från kopplingsboxen.

Efter lite kapande och mätande så var rören till hårddiskarna i rätt längd.

En kontakt nästan klar. Dock tog sladdarna och molexen slut, så det
var bara att ta bilen till Elfa och köpa lite mer. Denna gång vart det 10 m kablar,
10 molexar, 40 kontakthylsor och lite mer krympslang.

Och så var alla fyra kablar till hårddiskarna klara.

Och så gjorde jag klart övriga kablar till dvd och grafikkortet.

Sammanlagt åtta slangar vart det.

Dax för inkoppling av alla sladdar. Trots all röra så lyckades jag koppla alla rätt.
Testade dock alla med multimetern innan jag monterade in den i datorn.

Efter monteringen så kom nästa problem. Eftersom duschslangarna är tillverkade
av metall så är risken stor att dom kommer i kontakt med något och fixar en kortslutning.
Ett brännt moderkort är ingenting jag vill ha direkt. Detta problem löstes dock.

Hdd-kontakterna. Vart riktigt snyggt tycker jag.

Datorn ihopplockad.

Duschslangsinferno Men dom är snygga, så jag klagar inte.
Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att stealthmodda en plexilåda så
får man göra så gott det går att göra alla kablar snygga.

Före..

... och efter.

Mer kommer att komma snart. Vattenkylningen ska köpas på lördag förhoppningsvis plus att mycket mer kommer göras

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, och smarta lösningar.

Permalänk
Medlem

Jag började med en ny gravyr till baksidan på datorn. Ville ha något digitalt och snyggt, och hittade ett motiv på
datorn som passade perfekt.

Motivet påtejpad och klar att börja graveras

Efter c:a 3 timmars graverande.

Fyra timmar Handen börjar värka lite..

Efter ungefär 6 timmar är den klar. Puuh..

Bort med motivet och tejpen.. ojojoj

Monterad och klar. Täcker den fula baksidan på moderkortet rätt bra..

Nightshot.. Sorry för den suddiga bilden..

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Medlem

riktigt fint, keep up the good work!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Gravyren var ju ruskigt lyckad Snyggt motiv också

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut Ser mycket välgjort ut.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Duschslangarna var verkligen snygga. Har du någon länk som beskriver hur du gjorde, eller kunde du allt utantill?

Permalänk
Medlem

låt mig gissa, Sladdarna består av duschslang så ajg antar att vattenslangarna(till vattenkylningen) kommer bestå av kablar.

Det är Jäkligt fint gjort alltså och gravyren är ruskigt bra gjord.

MVH // tHebEar

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

jag e mest sugen på att få veta var du köpt duschslangen?
eller om du vet var man köper den

Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt bygge, och gravyren var underbar! keep up the good work!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

fan vilka göa lösnigar gillar kopplingsboxen starkt! keep it up!

Visa signatur

Godde!

Permalänk

gillar duschslangarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
jag e mest sugen på att få veta var du köpt duschslangen?
eller om du vet var man köper den

jag såg att dom hade massa billiga duschslangar på rusta när jag var där igår.
tänkte direkt på orac3 när jag såg dom

Permalänk

fan va fräscht.. har gömt undan kablarna i min burk så de inte syns men nu fan vetja int om det är dags för en liten duschslangs modd här med

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Fan va gravyren blev snygg. även fint gjort med hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Var beställde du skivan plexi? asså den fluorescerande.. gillar du cyberdog förresten?

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina kommentarer! Mycket mer kommer att göras, så håll ut en stund till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maaaats
Duschslangarna var verkligen snygga. Har du någon länk som beskriver hur du gjorde, eller kunde du allt utantill?

Jag köpte massa kablar och molexar från Elfa. Sen är det bara att mäta ut duschslangen, trä igenom kablarna och plugga in molexen. Jag satte 19mm krympslang vid molexen och en bit ut på duschslangen och värmde med varmluftspistolen. Hoppas det förklarar hur det går till, annars kan jag försöka förklara mer..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
låt mig gissa, Sladdarna består av duschslang så ajg antar att vattenslangarna(till vattenkylningen) kommer bestå av kablar.

Det är Jäkligt fint gjort alltså och gravyren är ruskigt bra gjord.

MVH // tHebEar

Haha, hur visste du det? Jag kommer dock ha orangefluorescerande vatten, för att matcha det kommande plexit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
jag e mest sugen på att få veta var du köpt duschslangen?
eller om du vet var man köper den

Duschslangarna finns på dom flesta byggvaruhus som säljer vitvaror typ. Bauhus, k-rauta, Coop osv.. kostar ungefär 70 - 100 kr för 1,5 m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertox
fan va fräscht.. har gömt undan kablarna i min burk så de inte syns men nu fan vetja int om det är dags för en liten duschslangs modd här med

Duschslangarna gör allt så mycket snyggare ju Jag drog snabbt slutsatsen om att stealtha ett plexichassi är rätt omöjligt, så man får göra kablarna så snygga som möjligt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Fan va gravyren blev snygg. även fint gjort med hårddiskarna.

Tack! Tänkte jobba med en ny hårddiskhållare snart, ev i helgen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin

Var beställde du skivan plexi? asså den fluorescerande.. gillar du cyberdog förresten?

Från Essåplast Stockholm. Den går lös på ca 2000 spänn. Haha, det gör jag Den biten fick jag från en av deras kläder, har den monterad som exempel..

Update: Tripod har av någon konstig anledning tagit bort min hemsida i 24 timmar pga att det tydligen inte tillåtet att ha bilder på sitt ftp-konto (vaaa?). En del av loggen finns på passagen så länge: http://hem.passagen.se/r_haaga/dragothica/

Någon som vet en bra server att lägga filer på?

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Avstängd

inga bilder

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

Nej precis, vart är alla bilder? :S

Visa signatur

Abit KD7A | Athlon Xp 2600+ | 2x256MB TwinMos PC 3200 Ram | Seagate Barracuda 250GB | Leadtek Winfast a400 6800LE

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluelimit
http://hem.passagen.se/r_haaga/dragothica/

mm.. har sett dom.. men vill se alla

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeXiL
Från Essåplast Stockholm. Den går lös på ca 2000 spänn. Haha, det gör jag Den biten fick jag från en av deras kläder, har den monterad som exempel..

hur mkt och hur tjockt får du för det?
Har du beställt via deras hemsida? kan du isånafall guida mig hur du bar dig åt, tycker den är skitkrånglig

Jag har gjort ett stort cyberdog märke i sidan av min gateway burk.. sök på cyberdog i galleriet om du är intresserad

Permalänk
Medlem

*host*orac3*host*

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo

mm.. har sett dom.. men vill se alla

Tyvärr så har tripod lagt ner sidan med bilderna i 24 timmar av någon sjuk anledning, kan ladda upp nya bilderna när jag kommer hem (är på jobbet nu). Så kolla igen ikväll..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin

hur mkt och hur tjockt får du för det?
Har du beställt via deras hemsida? kan du isånafall guida mig hur du bar dig åt, tycker den är skitkrånglig

Jag har gjort ett stort cyberdog märke i sidan av min gateway burk.. sök på cyberdog i galleriet om du är intresserad

2 m * 3 m * 3 mm.. Det är måtten på den.. Jag var tvungen att ringa dit, men det är skitlång väntetid på den pga av semestern. Jag hade tydligen tur och ska få den i början av augusti. Annars hade jag fått vänta till september..

Ohh, riktigt nice Den loggan är riktigt snygg..

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Medlem

tur att man kan se bilderna

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bONzO^
tur att man kan se bilderna

Tur att han redan sagt det 2 gånger att tripod har tagit ner dom.
Det finns för övrigt en länk till bilderna om du läser tråden ordentligt.

On igen då.

Det såg riktigt snyggt ut det där.
fortsätt så.

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

hehe, lite kul att du får beröm för grejjer du inte kommit på själv, tänker i första hand på kopplingsboxen och i andra hand duschslangarna... även om båda två är väldigt smarta lösningar för plexichassin... snyggt arbete, kan inte ge dig cred för lösningarna.... men snyggt arbete.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB