Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Du får väl köra VNC eller annat fjärrstyrningsprogram, så du kan ändra värdena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Vad kör du istället för PS, eller wine'ar du det?

Avnänder framebuffern för bild istället, man kan tweaka exakta frekvenser och allt, låter kerneln initiera rätt frekvenser och sånt vid start. Rätt smidigt faktiskt.
Och för ni som vill spela gamla arkadspel är AdvanceMAME perfekt, eftersom man kan generera exakta arkadfrekvenser så att det blir precis som i spelhallen

Permalänk
Medlem

hur stark är strömmen som går genom pin 9 ?
räcker ett 100 Ohm:s motstånd för att dra ner spänningen till 3v för det är väl det som är tanken ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Avnänder framebuffern för bild istället, man kan tweaka exakta frekvenser och allt, låter kerneln initiera rätt frekvenser och sånt vid start. Rätt smidigt faktiskt.
Och för ni som vill spela gamla arkadspel är AdvanceMAME perfekt, eftersom man kan generera exakta arkadfrekvenser så att det blir precis som i spelhallen

Du skulle inte vilja skriva en lite lathund på det så kan det också komma in i MrJonas guide, alltid finns det folk, läs mig, som vill kunna köra linux också!

Permalänk
Medlem

trey: Det handlar inte så mycket om att det blir en sladd mindre, utan att man automatiskt hoppar ur RGB-läge när man stänger av sekundära bildskärmen. När jag funderar på det vet jag inte riktigt vad man ska ha det till.

GurgelX: Det räcker. Hur stor strömmen är går att räkna på, men jag är för trött. Tv:n borde i alla fall kunna räknas som en last på 75 Ohm. Tvåpolen har sedan tomgångsspänningen 5 V och inre resistans...osv...
Tro på mig, 100 Ohm räcker!

mockan: Är du säker på att du inte kan köra 2 skärmar på 8500? 100% säker? Vad jag minns var det bara budgetversionen 8500 LE som bara hade en ramdac?
VNC är iaf lösningen, det kommer du behöva i alla fall om du håller på med en HTPC.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

säker och säker. enda jag vet är att ansluter jag en skärm till dvin så säger den "check signal cabel"

Permalänk
Medlem

Halloj! Funderar på en sak här. Byggde en kabel i våras och är mycket nöjd med den! När jag klistrar in inställningarna och sedan kopierar dom igen blir det -vsync istället för +.

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,0,160,80,576,1,13,17,14763,316

Generic timing details for 720x576:
HFP=0 HSW=160 HBP=80 kHz=15 VFP=1 VSW=13 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,763 720 720 880 960 576 577 590 607 interlace +hsync -vsync

Gör det någon skillnad? Kan det vara orsaken till att jag har svår att få bort ett knappt hörbart, högfrekvent ljud från tvn?
Har en Thomson 28" 6mån gammal.

Permalänk
Medlem

när man fixar inställningarna, måste man klistra in linuxparametrarna också?
är de kanske därför de inte funkar för mig?

har klistrat in parametrarna för linux nu också.
har kollat kabeln nu, den är som den ska vara.
vad kan det vara för fel?
kör med parametrarna som fanns på sidan mrjonas hade gjort.
iof, ska se vad teven klarar för saker, kanske ska köra med andra parametrar.

tvn heter Nesco tv-200p, ska se ifall jag kan hitta nått i manualen.
om den inte klarade rgb via scarten borde de väl inte bli nån bild över huvudtaget?
den verkar vara tillverkad 1992. då borde den väl klarar rgb via scarten?

Permalänk
Medlem

mockan: Funkar det om du endast har en skärm, kopplad via DVI? Det kan ju vara själva kontakten du har fel på, eller så har du helt enkelt inte lyckats aktivera skärm #2. Jag vet att man kan ha fler skärmar på vanliga 8500.
Linux-parametrarna ska också vara med ja, det finns lite information i dem också.
Om du har bild med flimmer så vet du att tv:n klarar RGB.

Razz: Akaz fick bort pipet genom att ändra scanraten i PS lite. Testa, kanske hjälper det...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

har ett 8500LE kort visar det sig. trodde jag köpt ett vanligt, men de hade jag visst inte.
man ser att den reagerat på att datorn slås igång, man anar att man ser när xp laddas.
när man kommer in i windows och PS slår till så står bilden stilla i sidled. men åker upp och ner, och allt är mörkgrått. är omöjligt att se nånting.

Permalänk
Medlem

Någon som vill löda en kabel åt mig för en liten summa?
Skulle uppskattas enormt.

Visa signatur

xp 2700, 9800pro, 512 twinmos pc 2700, antec sonata ! =))

Permalänk
Medlem

Jag och en vän lödde ihop våra sladdar igår, mycket sjysst bild blev det för oss båda! texten blev helt läsbar på min kompis 100hz-tv men inte så vidare läsbar på min 50hzare. Men huvudsaken är ju att filmer osv har bra bild och de har de verkligen! Lika bra att slänga med några bilder på bygget också ;p

sladden
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/DSCN1112.JPG

närbild på vgakontakten kopplad till min crt-dvi-adapter
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/DSCN1104.JPG

Visa signatur

Lian Li PC75B, c2d e6300, 2gb kingston, asus p5w dh deluxe, 6800gt, 2.5TB disk etc

Permalänk
Medlem

Hmm jag får bara fram 29hz i powerstrip inte 25, spelar detta någon roll?
På tvn får jag bara fram bakgrundsfilmen, och den flimrar som fasiken.

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått ordning på min bild, slängde ut Samsung tvn och skaffade mig en Loewe Aconda med vga-ingång istället

Dessa upplösningar funkar klockrent:
720x480p@60hz 4x3 NTSC
720x576p@50hz 4x3 PAL
848x480p@60hz 16x9 NTSC
1024x576p@50hz 16x9 PAL

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Nu har jag äntligen fått ordning på min bild, slängde ut Samsung tvn och skaffade mig en Loewe Aconda med vga-ingång istället

Dessa upplösningar funkar klockrent:
720x480p@60hz 4x3 NTSC
720x576p@50hz 4x3 PAL
848x480p@60hz 16x9 NTSC
1024x576p@50hz 16x9 PAL

Hur mycket tv'n loss på då?

EDIT: Ahhh, 25k kr, då köper jag hellre än projje för!

Permalänk
Medlem

Varför funkar det för alla andra? Jag får bara svart eller en massa vita streck som hoppar omkring. Jag behöver nog en multimeter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Nu har jag äntligen fått ordning på min bild, slängde ut Samsung tvn och skaffade mig en Loewe Aconda med vga-ingång istället

Dessa upplösningar funkar klockrent:
720x480p@60hz 4x3 NTSC
720x576p@50hz 4x3 PAL
848x480p@60hz 16x9 NTSC
1024x576p@50hz 16x9 PAL

Hmm, Loewe Aconda klarar väl HDTVupplösningar? mata den med något progressivt istället isåfall, ger ju rätt mkt bättre bild.

Eller iaf, 1920x1080i vilket den enligt specsen skall klara?

EDIT: missade ditt "p" efter upplösnigarna Iaf, pröva 1920x1080i, borde bli rätt nice, finns lite exempelfilmer i WMVHD här

Permalänk
Medlem

Hmm så fort jag pastar timings så försvinner bilden på min primära skärm (dataskärmen) och TV bilden förblir oförändrad, innan ni frågar så ja: jag har valt 2an.
Och fastän jag har valt 720x576 i PS och windows så står det 720x480 under advanced timing options.

förslag någon ?

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk

SlotH: För mig så är Powerstrip lite konstigt eftersom att om man går in på inställningarna för den sekundära skärmen och sedan avmarkerar Powerstrip (genom att tex gå in i en webbläsare och kopiera timings) så byter den automatiskt till den primära skärmen. Den visar däremot inte något, utan det står fortfarande att det är den sekundära skärmen men alla ändringar appliceras på den primära.

Det kanske är samma sak som drabbat dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
SlotH: För mig så är Powerstrip lite konstigt eftersom att om man går in på inställningarna för den sekundära skärmen och sedan avmarkerar Powerstrip (genom att tex gå in i en webbläsare och kopiera timings) så byter den automatiskt till den primära skärmen. Den visar däremot inte något, utan det står fortfarande att det är den sekundära skärmen men alla ändringar appliceras på den primära.

Det kanske är samma sak som drabbat dig?

Japp exakt samma problem, ingen som vet vad det beror på ? :\

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för det några gånger. Blir lika förvånad varje gång.

Se till att du har inställningarna i klippbordet, och att du har valt 720x576 i slidern på Display Profiles/Configure (för skärm #2). När du sedan ska klistra in rätt timings kollar du att det verkligen är 720x576 innan du trycker på "paste". Du bör inte misslyckas då.

Det där med 720x480/720x576 vet jag faktiskt ingen annan lösning på än att installera om grafikkortsdrivrutinerna (nyaste Catalyst förstås). För några veckor sedan när jag försökte få in 1024x576 i tv:n fick jag precis samma problem och kunde endast lösa det genom ominstallation. Det är som tur är inte särskilt jobbigt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Hmm, Loewe Aconda klarar väl HDTVupplösningar? mata den med något progressivt istället isåfall, ger ju rätt mkt bättre bild.

Eller iaf, 1920x1080i vilket den enligt specsen skall klara?

EDIT: missade ditt "p" efter upplösnigarna Iaf, pröva 1920x1080i, borde bli rätt nice, finns lite exempelfilmer i WMVHD här

Testade precis 720p och 1080p men bilden ville tyvärr inte synka.
Det verkar finnas rätt många olika modeller på Aconda, min ska dock inte klara HDTV (så vitt jag vet i alla fall). 9381 ZW heter den.

trey: Jag köpte den beggagnad för bra mycket mindre än så

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa.

Men det som summerades i senaste uppdaringen i början, då behöver man inte extern ström från en Molex så det går utan kan jag tänka mig?

Sen, går det med en CAT5 kabel?
Har ett par scart kablar liggandes, går det att använda dom?

Permalänk
Medlem

Precis, man tar +5V från pinne 9 i VGA-kontakten.

CAT5-kabel går bra, men den ska helst vara skärmad.

Det går att använda en scart-kabel också, men då måste du modifiera kopplingen lite. Utgå från den som visas på Idiots-sidan, och lägg till +5V på rätt ledare. Håll tungan rätt i mun bara, du kommer ha att göra med 9 ledare och en skärm. Det blir trångt i VGA-kontakten....

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hmm..
Vad händer om kabeln inte är skärmad?

Så man måste löda om i båda ändarna även om det är en Scart?

Fast 3m CAT5 utan kontakter kostar inte speciellt mycket på classe kan jag tänka mig.
I värsta fall så får man beställa från elfa men då blir det dyrt ju..

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i 10meter flätskärmad nätverkskabel, helst direkt länkar

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem

cxl: Om kabeln inte är skärmad kommer bilden bli lite suddigare och mer känslig för störningar. Har du ingen skärmning på kabeln måste du också fixa en referens (0 V = jord) till blanking-spänningen (+5V). Du måste alltså löda fast den ledare som kommer från pinne 18 i scarten på VGA-kontaktens hölje.
Du måste troligen in och löda en del i scartkontakten också, eftersom det är svårt att få plats med ett 100Ohm:s motstånd någon annan stans.

Lime87: Det enda stället jag vet har det är Elfa. Tänk på att priserna är exkl moms.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
Här är annars en folieskärmad kabel (billigare) som funkar bra:
http://www.mycom.se/produkter/436113/

Clas Ohlson har också folieskärmade nätverkskablar, men de är dyrare än på Mycom. Vågar inte ge någon länk, eftersom kablarna på deras hemsida inte har något metallbleck på kontakten som visar att de är skärmade på rätt sätt.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Så hur tycker ni jag ska koppla då?
100hz 32" videscreen tv
radeon9800pro.

Inköpslista på delar? Skulle behöva 10m kabel.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

FileMang: Jag bifogar lista på saker som behövs, från en del av guiden som snart ska läggas ut på nätet.
Nätverkskabeln har jag länkat till i inlägget ovan.

Citat:

Köpes på Elfa:

Ordernummer antal Artikel Pris inkl moms

44-070-29 1 HDD-Sub hane löd 15-pol 31:-
42-089-14 1 Scart-kont f löd 19:-
60-103-75 1 Motst 100ohm 5% 1/4W 3:-
44-093-55 1 Kåpa m skruvlås 9-pol svart 14:-

Ytterligare saker som behövs:

• Tunn krympslang, 2 mm innerdiameter. Krympslang behövs inte om du är van vid att löda eftersom ledarnas isolering räcker gott.
• Lödpenna
• Lödtenn
• Avbitartång
• Kabelskalare, sax eller kniv.
• Eltejp (vilken tejp som helst går bra, svart eltejp ser bara snyggare ut)
• Skruvstäd eller liknande där du kan spänna fast kontakterna under lödning.

Om du känner dig lite osäker på lödning kan det vara idé att köpa två HDD-Sub:ar (VGA-kontakter), risken att man misslyckas är ganska stor p.g.a. kontaktens kompakthet. Förstör du den ena har du då en till att göra rätt på. Darriga händer rekommenderas inte!

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

tackar Går bra att spela mot TVn oxå då? Vilka upplösningar rekommenderas?