Permalänk

Klippa i en IDE kabel??

Vad skulle hända om jag klipper bort toppen på IDE kabeln så att bara det blir två IDE platser och inte tre ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Den sista funkar inte så bra?

Edit: Har för mig att mitten bara är påknäppt, försök bända loss den istället.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

tror du måste ta bort båda kontakterna och sätta fast en där du har klippt
så att sladden inte bara tar slut
tror jag

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk

Ne det är så att den är få lång, vill göra den kortare. Men tar man bort den så blir det små hål i kabeln, risk för kortslutning.?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

det är nog ingen risk att klippa av den .. fast man vet iofs aldrig

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
det är nog ingen risk att klippa av den .. fast man vet iofs aldrig

Vad kan hända?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Kortslutning? En massa störningar och annat skit? Testa, det är nog inte värre än att du bara byter kabel om den inte skulle funka... kanske

Permalänk

äh fan jag gör de, men jag får inte veta om det funkar förenom några veckor

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

varför så lång tid ?

Permalänk

för då ska jag fixa datorn;) jag kan göra det nu, men orkar inte och har inte tid.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Jag vill veta hur det går så säg till då plz

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

enligt en bok vi har i skolan så ska det inet alls va skadligt. de uppmanar i boken att man ska klippa av IDE kablarna så att de inte förhindrar luftflödet i onödan.

sen hur mycket jag litar på den boken det kan jag inte svara på, den är från 03 så den är iaf ganska ny.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Jag klippte av en, inga problem, om man kollar högst upp ser man att inget är ihopkopplat och att den är avklippt ovanför den högsta...

Permalänk
Medlem

Jag har klipp flera, även ATA100 (sista kontakten gick sönder så..)
Har alltid funkat, lärde mig f.ö. av farsan, gammal pc tekniker..

//EDIT: klipp nära kontakten bara, så det inte hänger massa fritt i luften, skallpell är nästan bättre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare, ta en hobbykniv eller skalpell och skär längs med själva kontakten. Mycket bättre än sax. Har gjort detta med IDE, ATA66, SCSI och floppykablar själv så det fungerar fint.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

En vass sax och problemet är löst. Gör allltid så till mina mindre byggen där jag inte vill ha kabel skräpande

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

jepp, funkar prima att klippa av ide kablar.

Permalänk

Jag tog en vanlig röd byggar kniv, enkelt

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Jag klippte av mina, hönde inte något alls.

Fattar inte som hur det skulle kunna bli kortslutning, störningar och liknade som någon sa. kablen bli precis likadan fast kortare

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

lite avvikelse
går det att ta av molexkontakten för att sätta på en kabelstrumpa.
den går inte runt kontakten
det sitter väl små piggar som man måste dra ut eller?

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Har gjort så med en kabel också, funkar fint, använder ju bara en idekontakt till cdromen så..
Resten är sata.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristensson
Jag klippte av mina, hönde inte något alls.

Fattar inte som hur det skulle kunna bli kortslutning, störningar och liknade som någon sa. kablen bli precis likadan fast kortare

När du klipper kabeln kommer du att ändra längden på den ganska mycket. Det här skulle inte vara något problem om IDE-kablarna var terminerade, men det är dem inte. Därför måste längden anta vissa specifika värden för att inte signalerna ska reflekteras i änden på IDE-kabeln och störa inkommande signaler. Om du aldrig har hört talas om transmissionsledningar, impedans, vågutbredning m.m. så ignorera ovanstående och acceptera helt enkelt att det finns en risk för att man får störningar på kabeln. Nu är det vanligtvis inte något problem eftersom det vanligtvis görs CRC-kontroll av datan som skickas (möjlig prestandaförlust där eftersom datan måste skickas igen) , men har du otur så blir det så mycket störningar att kabeln blir oanvändbar.

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlin
När du klipper kabeln kommer du att ändra längden på den ganska mycket. Det här skulle inte vara något problem om IDE-kablarna var terminerade, men det är dem inte. Därför måste längden anta vissa specifika värden för att inte signalerna ska reflekteras i änden på IDE-kabeln och störa inkommande signaler. Om du aldrig har hört talas om transmissionsledningar, impedans, vågutbredning m.m. så ignorera ovanstående och acceptera helt enkelt att det finns en risk för att man får störningar på kabeln. Nu är det vanligtvis inte något problem eftersom det vanligtvis görs CRC-kontroll av datan som skickas (möjlig prestandaförlust där eftersom datan måste skickas igen) , men har du otur så blir det så mycket störningar att kabeln blir oanvändbar.

jag misstänkte att det var nåt med impedans men var inte säker, kanske inte nåt vidare att klippa i kablarna då om det är ata-133

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marklund
lite avvikelse
går det att ta av molexkontakten för att sätta på en kabelstrumpa.
den går inte runt kontakten
det sitter väl små piggar som man måste dra ut eller?

Ja, du kan ta bort själva hylsan. Det är lite svårt att förklara hur dom sitter fast, men det går att använda ett litet rör (typ antenn) eller en liten skruvmejsel (använde jag). Ett rör är att rekommendera så man inte till slut böjer av kontakterna.

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlin
När du klipper kabeln kommer du att ändra längden på den ganska mycket. Det här skulle inte vara något problem om IDE-kablarna var terminerade, men det är dem inte. Därför måste längden anta vissa specifika värden för att inte signalerna ska reflekteras i änden på IDE-kabeln och störa inkommande signaler. Om du aldrig har hört talas om transmissionsledningar, impedans, vågutbredning m.m. så ignorera ovanstående och acceptera helt enkelt att det finns en risk för att man får störningar på kabeln. Nu är det vanligtvis inte något problem eftersom det vanligtvis görs CRC-kontroll av datan som skickas (möjlig prestandaförlust där eftersom datan måste skickas igen) , men har du otur så blir det så mycket störningar att kabeln blir oanvändbar.

Det vore intressant om någon som har möjlighet gjorde en statistisk undersökning på detta, med olika kablar och olika klippta kablar och varierande kontrollers, samt diskar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

inget händer ifall du tar bort kontakten eller klipper av den
alla trådar är parallella.
jag har själv flyttat min övre kontakt å klippt av den så den inte behöver gå omvägar till andra disken.