Permalänk
Medlem

Dangerdens 12v pump

Hur presterar 12v pumpen från dangerden jämför med Eheim pumparna?
http://www.dangerden.com/mall/Pumps/dd12vd4.asp

Tänkte ha komplett vattnkylning och radiator ca 1.5 meter över dator, klara 12v pumpen av den höjdskillnaden?

Permalänk
Medlem

Undrar också hur den pumpen prester vill köpa från dangerden men eheim pumparna fungerar ju inte i Sverige

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera www.seame.com

Köpte min 1048 därifrån billigt som tusan fraktfritt .. nu har dem tydligen höjt minimigränsen för fraktfritt, men beställ en pump med en polare så blir det fint.

Permalänk
Medlem

Re: Dangerdens 12v pump

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Hur presterar 12v pumpen från dangerden jämför med Eheim pumparna?
http://www.dangerden.com/mall/Pumps/dd12vd4.asp

Tänkte ha komplett vattnkylning och radiator ca 1.5 meter över dator, klara 12v pumpen av den höjdskillnaden?

Här har du en bild av tyckkurvan för den något äldre modellen av Sweiftechs Pump MCP650 men de är likvärdiga. MCP650 är samma pump i grunden som DD´s version om jag inte missminner mig.

http://www.employees.org/~slf/images/pqcurves.gif

Bilden är från www.procooling.com
En utmärkt sida!

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

det är nog inget fel på prestandan på den pumpen, är mer oroad över ljudnivåerna på den.

själv har jag beställt två C-Systems CSP750, får hoppas att dom dyker upp snart

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dangerdens 12v pump

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Här har du en bild av tyckkurvan för den något äldre modellen av Sweiftechs Pump MCP650 men de är likvärdiga. MCP650 är samma pump i grunden som DD´s version om jag inte missminner mig.

http://www.employees.org/~slf/images/pqcurves.gif

Bilden är från www.procooling.com
En utmärkt sida!

Är inte säker att jag tolkar tryckkurvan rätt men jag tycker det ser ut som om DD12V-D4 pumpen från dangerden klarar av höjdskillnader uppåt 2m bättre och har högre tryck än alla Eheim pumparna. Det är ju perfekt för mig men låter den väldigt mycket?

Permalänk
Medlem

Tänk på att höjdskillanden inte är det som genererar tryckfallet över loopen utan snarare slanglängd, slangdimension, block och radiator.
Ja den pumpen låter mer än eheims 1048 i varje fall. Dock är eheimpumpen den tystaste jag har hört.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

enligt killarna på procooling-forumet så har den det mest irriterande ljudet av alla 12v pumpar, kanske inte så högt, men irriterande...

hittade en film på nätet; http://www.moddershq.net/siteMedia/reviews/pump/26.avi

svårt att avgöra om det är pumpen som viner eller om det är vibrationer.

Permalänk
Medlem

Hmm den låter ju men inte så fruktansvärt högt den rackar ska man nog kunna få tyst på

Ninjan jag ska ha 1/2 dimension på allt,Cpu RBX,gpu Nividia 6800,Chipset block och en radiator 1.5 meter rakt ovanför det borde den palla va?

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på Eheim som är ett säkert kort?

Permalänk
Medlem

Därför att dangerden.com inte säljer eheim pumpar som fungerar i det svenska elnätet. Ska beställa block,radiator m.m därifrån och tycker att eheim pumparna kostar så mycket i sverige

Edit:slänger med en fråga till passar MAZE4 Chipset Block till MSI "K8N Neo2 Platinum"?

Permalänk
Medlem

Ja för satan!
Den är som en hummla på steroider!
..surrar men pumpar som satan.... "väligt bra liknelse"

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Hahaha bra liknelse. Men man kan ju dra ner volten till 6v och enligt dangerden ska man kunna reducer ljudnivån mycket så jag få väll dra ner volten så mycket som möjligt och isolera och stå ut.

Hur är det med MAZE4 Chipset Block det borde passa till MSI "K8N Neo2 Platinum" moderkortet väll?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Därför att dangerden.com inte säljer eheim pumpar som fungerar i det svenska elnätet. Ska beställa block,radiator m.m därifrån och tycker att eheim pumparna kostar så mycket i sverige

429:- plus frakt från DB är väl inte så farligt? Det är ju billigare än DDs 12v-pump.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det var ju riktigt billigt tack för tipset!
Och en 1048 klara det jag mitt system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Det var ju riktigt billigt tack för tipset!
Och en 1048 klara det jag mitt system?

Japp, 1048 är en mycket bra allroundpump, och tyst som fan!

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka vattneblock du har, hur många, vilken radiator, om du ska överklocka.
Finns en och annan aspekt på det hela...

Om du frågar om den kommer pumpa runt vatten är svaret: Ja. Om du frågar om den kommer pumpa runt 600Liter/timme är svaret: Nej

---Funderar på att skriva in lite utförligare angående vattenkyling och teorin bakom. Är det någon som tror att forumet skulle vara intresserat en sådan?

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Ska ha ett RBX block, Geforce 6800 blocket ,Maze4 chipset block, dual 5 1/2 tank, och en black ice extreme 120mm radiator 1.5 meter ovanför datorn.

Kommer jag att få ett bra flöde med en 1048 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Ska ha ett RBX block, Geforce 6800 blocket ,Maze4 chipset block, dual 5 1/2 tank, och en black ice extreme 120mm radiator 1.5 meter ovanför datorn.

Kommer jag att få ett bra flöde med en 1048 då?

Ungefär samma setup som jag har, fast flödet i dina block är bättre, så det är inga problem med en 1048, men i dagsläget hade jag nog köpt en 1250 för att vara lite framtidssäker, och riktigt bra flöde är aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Definiera "bra"
Du kommer aldrig veta vilket flöde då får innan du testat.
Jag kör min Eheim 1048 genom 20m av 1/2" trägårdslang med ett flöde på 2L/minut.

Edit
---Funderar på att skriva in lite utförligare angående vattenkyling och teorin bakom. Är det någon som tror att forumet skulle vara intresserat en sådan?

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Med bra flöde menar jag att vattnet inte står stilla efter att man kopplat in fyra fem applikationer .. det riskerar man inte med en 1250.