Permalänk
Medlem

najs... en checklista kanske skulle vara på sin plats

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7a, LoL
Oft: Är det IDE anslutning till Raptor diskarna?

Fint förövrigt!

S-ata

Permalänk
Medlem

update update

Permalänk

Har fortsatt på bygget och gjort lite då och då udner de senaste dagarna.
Gängade klart andra sidan av aluminiumblocket som jag postade förut.

Efter detta gick jag på underdelen på chassit, en likadan bit.
Fick borrat och gängat upp för ena sidan.
Fortsatte på andra sidan sen, men när jag skulle gänga upp första hålet så fastanade antagligen en massa aluminiumspån i skären på gängtappen så det hjälpte inte att backa heller.
Snabb som man skulle vara så struntade man i detta eftersom jag nästan var igenom och tog till det gamla ordspråket; "går det inte med våld så försök med lite till".
Sagt och gjort, gängtappen gick givetvis av och sitter nu snyggt och prydligt i hörnbiten så att man inte kan få i en skruv.

Med andra ord blir det inte mer gängat idag, så jag får se om jag kan löda ihop vattenblocken istället.
DH närmar sig med stormsteg och det börjar svida lite i röven av blåslampan

Vänta er en updae senare ikväll också.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

finns speciella verktyg för att få upp avbruta skruvar o gängtappar, vet inte va dom heter men här nere kallas de "ornepittar" (orne=gammalt ord för gris:P)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saWeha
update update

säger det samma igen

update update

Permalänk
Medlem

haha snacka om otur.... uppdate väntas

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

kan du börja med lådan? du har haft den här tråden i över ett halvår!

plz börja

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ja för fan oxie poxie !! Börja med lådan nu ! 8)

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
finns speciella verktyg för att få upp avbruta skruvar o gängtappar, vet inte va dom heter men här nere kallas de "ornepittar" (orne=gammalt ord för gris:P)

Jo, vet. Vet dock inte vilken modell jag ska ha så jag tror jag drar bort till närmaste mekaniska verkstad som säkert fixar det på 2min.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
kan du börja med lådan? du har haft den här tråden i över ett halvår!

plz börja

Har börjat på lådan ju
Ojdå... Haft tråden så länge?
Säger som göteborgarna: bra jobb ska vara länge!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuowe
Ja för fan oxie poxie !! Börja med lådan nu ! 8)

Ah nä! Precis när man trodde man sluppit den jäveln!

Vattenblock
Va precis ute i garaget och testade butangasbrännaren.
Fungerade helt ok faktiskt. Fick upp värmen på blocken på ungefär 2min och kunde applicera lod.
Det jävliga med butangasbrännaren va att den läckte som ett soll när man skulle fylla på den.
Hälften av gasen kom i, resten kan ni gissa själv... Mitt huvud har inte kvicknat till än

Använde mig av vanligt elektroniklod med flussmedel i. Hade säkert funkat bättre med grövre grejer, men det ser ut att ha fungerat än så länge.

Här är lite bilder på första blocket jag slänge ihop, nordbryggan:

Dagens tabbe var väl att jag inte parera monteringshålen på lockena med de på själva blocken, så nu får jag borra lite istället om de är täta. Inget större bakslag, men man kunde ju kanske tänkt på det innan.

Alla blocken

Får se om jag testar blocken idag eller om jag tar det under morgondagen. I vilket fall som helst så blir det fler updates

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Var köpte du lod nån stans? har letat utan o hittat nånstans

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Var köpte du lod nån stans? har letat utan o hittat nånstans

30-7458 på Clas Ohlson
82-881-02 på ELFA

Testade precis vattenblocken. Vattenblocken i sig verkade vara täta, men nippelkopplingarna läckte som soll, fast jag använde gängtejp och hela köret.
Får ta en titt på det under morgondagen och se vad som kan vara fel.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Hmm har hört att man skulle använda silverlod o det var det jag letade efter men det där fugerar kanske också.. tack då..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

yalla boy du har 3 dagar på dig tills DH var sitter du så ska jga komma o inspektera bygget
annars riktigt nice bygge kanske lite många bollar i luften samtidigt skulle bygt lådan först o sen vattenkylningen o lcdn
väldigt imponerad av din budget, envishet och kunskap
o hade det inte varit biligare att köpa ett nytt cpu/gpu vatten block än att betala han för at fräsa det ?????
nice job keep up the good work

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200

Permalänk

Skaffade 2 nya gängtappar idag och gängade klart det andra hörnblocket.
Borrade och gängade upp ena änden på bakstycket också.

Så ser det ut än så länge.

Ska få den avbrutna gängtappen utdragen under morgondagen, sen kan jag få ihop underdelen så jag kan kapa till 4 av plexibitarna så att jag får på fronten också.

Ska verkligen bli kul och se om jag hinner
Lutar åt att jag kör luftkylning, lär nog inte hinna med att få ihop vattenkylningen tills DH.
Vi får helt enkelt se!

Fler updates under morgondagen.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Hehe du arbetar mot klockan

Men jag tycker du bör nöja dej med luft-kylning på DH så det inte läcker en massa bara för att du var jätte stressad!

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk

Var och skulle få gängtappen borttagen idag, men det gick inte så snabbt som jag trodde så jag fick lämna hörnbiten där istället.
De skulle KANSKE ha fixat det till imorgon. Det hoppas jag verkligen att dom har, annars har jag inget hemmabygge på DH...

Efter jobb idag stack jag till byggvaruhuset... Rättare sagt, jag var på väg dit när jag såg köerna... Stor trafikolycka

Så idag blev det inte mycket gjort inte.
Ska försöka fixa vattenkylningen istället.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

synd.. då lär det ej bli mycket att visa upp på dh... hoppas alla probz löser sig.. annars ser det vackert ut..

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

mycket snyggt projekt! längtar redan tills de är klart så jag får se resultatet

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk

läckert projekt synd att inte jag kunna sånt

Permalänk

Va och kollade om de hade fixat gängtappen, men icke...
Dom skulle inte fixa det idag heller, så det blir ingen sista hörnbit.
Funderar på en sån där fin provisorisk lösning

Nåväl... Ska man orka släpa plexiboxen med sig? Jag hinner nämnligen inte göra något på ramen eftersom jag ska sticka nu i natt.
Frågan är om jag hinner skära ut hål för portar osv också..
Har inte ens packat än...

Jag släpar med vattenblock och display iaf.

Jag sitter på rad 14, ut med mittengången. Kommer ha ett totalt genomont kramdjur med mig. Man kan bara inte missa det

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

Humm , jag är verkligen otroligt imponerad att du orkar lägga ner så mycket tid på detta projekt ... keep up the good work ...

ps. jag hade kört tunn aluminium och bockat till ett sött litet x ds.

Visa signatur

shuddLe is teh shidd

Permalänk
Medlem

jaha då får man ju vänta ett litet tag up update...

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk

Riktigt fräcka vattenblock du gjort.

Permalänk
Medlem

ska de inte hända nått snart?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Alla är sugna på lite action

Permalänk
Medlem

vackert... lite segt projekt dock, men det förstår jag...
kvalitét tar tid

ser fram emot fler updates... speciellt på vattenblocken

Permalänk
Medlem

när kommer nästa update?... snart hoppas jag :D:D

edit: händer det något???

Permalänk

Händer det ingenting här nu eller?
lär ju komma med en update snart eller är pengarna slut elleR?

Visa signatur

"Livet är som en burk bruna bönor - Desto mer man stoppar i sej, desto mer skit blir det av det hela." (Tratten)

Permalänk

Har fått ett mindre problem...
Puckona på BoStream har fimpat internet för mig. Skulle uppgradera till Scream, och när min gamla 2.5-lina slutade funka skulle man bara byta modem så skulle Scream fungera... Yah right.
"Driftstörningar" hette det... Väldigt seriöst att ändå fimpa den gamla uppkopplingen när dom visste om detta. AS!
Dom har lovat att det ska vara igång till den 20:e, men det är ju ingen garanti.

Detta betyder att inga bilder i denna tråden fungerar under tiden eftersom de ligger på min webserver.

Update
Ni får försöka klara er utan bilder. Vet att det är svårt, men ändå

Jag fick tillbaks hörnbiten och det kostade mig inte ett öre att få gängtappen urdragen. Sjysst som fan, guldstjärna i boken till killarna på Josefs finmekaniska i Malmö

Har satt ihop chassit och håller på att finjustera och polera det.

Har fått vattenblocken täta vad jag kan se, så jag ska låna en kompressor och trycktesta dom i en hink med vatten också så jag är säker.

Kommer inte komma fler updates innan jag får tillbaks internet hemma.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"