Permalänk

3x120mm fläktar för mycket?

Hejsan! Jag håller på med ett projektarbete till skolan och jag har valt att göra ett trä chassi.. och nu har jag kommit till den delen av projektet när jag skall såga ut alla hål.

För tillfället har jag ritat ut platser för 3 120mm fläktar och nu undrar jag bara om det e lite "overkill" till min dator. Jag hade tänkte ha två i fronten som suger in och en där bak ovanför nätagget som suger ut. Jag har redan en 120mm i nätagget som suger ut.

Jag hade tänkt mig 3 av dessa fläktarna.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ADDA120

Bild: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/SV500166.JPG

Nå vad tror ni hade varigt bäst?

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ Orginal ATM | 2048 PC4000 Corsair XMS | Asus A8N-E | Sapphire x1800GTO 256mb @ Orginal ATM | Seagate Baracuda 7200.7 120GB & 200GB

Permalänk
Medlem

Helt ok bör det ju vara. bra ventilation. Skulle dock ha satt dom i botten med ett dammfilter till. (behövs små ben också till låddan så att luften kommer in). Mindre oljud helt enkelt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Ja du, svårt att säga... Var hade du tänkt placera den bakre 120in?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tre stycken av de där fläktarna blir alldeles perfekt. Sedan blåser dom inte så mycket heller Kör på det! Verkar bra med två i fronten, kanske en till 120mm för utblås i taket?

Kan aldrig bli för mycket...

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk

http://www.mycom.se har väldans billiga 120mm are annars

*edit Direkt länk --->http://www.mycom.se/produkt/everflow_120x120mm_chassiflakt_3_...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]Freaky[MattiZ]
http://www.mycom.se har väldans billiga 120mm are annars

*edit Direkt länk --->http://www.mycom.se/produkt/everflow_120x120mm_chassiflakt_3_...

Vet du/någon om Everflow-fläktarna för 48 kr är tysta ?

Permalänk
Medlem

Står 18db i produktnamnet, har ingen egen erfarenhet dock..

ang fläktplaceringen tycker jag inte att det är någon mening med att ha en 120mm över nätagget, sätt den under istället, om den är över känns det som att den kommer få en del av luften framifrån där de optiska enheterna sitter och inte göra så mycket nytta

edit: en av fläktarna i fronten kan du gärna sätta framför hdd-racket istället för att ha båda där nere, skulle nog göra en hel del för hdd-tempsen

Permalänk
Medlem

vart kan man köpa dammfilter

Visa signatur

--AMD X2 3800+-- Asus A8N-E--X1600XT 256--2GB DDR--2x 250GB HD--19' WIde TFT--

--Intel Centrino 1.8GHZ-- 1GB DDR-- 80GB HD-- Integrerad grafik

Permalänk
Permalänk
Medlem

Själv kör jag med 3.st 120mm fläkar i min låda och är nöjd det kyls bra och är tyst. Så det är helt OK att sattsa på dom enligt mig.

Permalänk

Tyvärr så är det inte möjligt för mig att placera någon fläkt framför hdd för att den går ända fram där den fästs i chassit. Angående placering av den bakre 120mm så skall jag kolla över att placera den under nätagget.. men jag har för mig att jag testade innan och där inte var plats.. men jag skall titta igen..

Tack så mycket för era svar.. Dom fläktarna verkar vara mycket intressanta.. Vad tycker ni annars om chassit?

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ Orginal ATM | 2048 PC4000 Corsair XMS | Asus A8N-E | Sapphire x1800GTO 256mb @ Orginal ATM | Seagate Baracuda 7200.7 120GB & 200GB

Permalänk

Jag har en tanke om att det inte är nödvändigt att ha fler än en chassifläkt(kanske två små då) som blåser ut, förslagsvis monterad i taket! När den blåser ut 1liter luft så måste en liter luft in i chassit annars blir det undertryck, förstår inte att det behövs en infläkt! Inluftshålen ska vara vid golvet...

Monterar man nätagget med utblåsande fläkt på ett vettigt sätt borde det räcka!

Att det behövs fläktar på specifika platser, cpu, gpu, etc är ju rimligt då den luft som går in i botten och ut i taket inte nödvändigtvis träffar specifikt mål...

Rätta mig gärna!

Sist, det som händer med en utfläkt och en infläkt är att belastningen på resp fläkt minskar, nu skjut!

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk

Ut gör betydligt mer än in, 2st 120 in i framkant låter absolut overkill, skulle mycket hellre köra 2st ut i bakkant/taket.
Min chassietemp går upp 1 grad om jag kör utan fläkt fram (120 mm, ~40cfm), och 5 grader om den bakre (samma-lika som fram) stängs av.

Som det redan sagts, ny luft kommer alltid in, det är värre att få ut den varma...

/J

Permalänk

Ok, där ser man, någon skillnad gör det då alltså med två fläktar.

Kan det vara så att om hålen ut/in har samma strl så blir det ett litet motstånd i inhålet om infläkten är avstängd... om inhålet är ngt större än uthålet kanske det inte blir någon förlust!?

finns det nån ingenjör, här?

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk

Kan nog anta att luften tar sig in i alla fall, det som händer med ett mindre inhål är att hastigheten ökar - om vi antar att luft ut = luft in.

Och man kan rätt säkert anta att det är både marginella och särdeles världsliga skillnader med de flöden vi pratar om.

/J

Permalänk

kör på det!

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk
Medlem

det är väl klart att det inte blir nått undertryck i chassit om fläktarna bara blåser ut......då skulle väl chassit explodera om man hade 5 fläktar som blåser in:P
Ne men som SecretAgentMan sa det finns alltid sätt för luften att ta sig in..

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Precis, satsa hellre på fler fläktar som suger ut än som blåser in. Luften hittar alltid in på något sätt, svårare att evakuera den lika bra.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

"då skulle väl chassit explodera om man hade 5 fläktar som blåser in"

nä men lite övertryck blir det nog allt!

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Precis, satsa hellre på fler fläktar som suger ut än som blåser in. Luften hittar alltid in på något sätt, svårare att evakuera den lika bra.

Jo, luften kommer in ändå, men frågan är var. Har inblåsfläktar har man mer kontroll varifrån och luften slipper tex gå ut genom fläkten och in (nästan lika varm) genom tex PCI-portarna. För att hårddra det lite då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwäjn Äddy
"då skulle väl chassit explodera om man hade 5 fläktar som blåser in"

nä men lite övertryck blir det nog allt!

Knappast
Skulle den vara helt tät ut skulle ingen luft komma in även om fläktar blåste in. Jaja, teoretiskt liiite övertryck då, men knappt mätbart.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Annars så har jag en Everflow i nätaggregatet. Hörs inte ett piss

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk

nME:

nä, kanske inte det... men vi har ju diskuterat marginella skillnader!

Du vet jag hoppade över fysiklektionerna i gymnasiet och kan inte minnas några fysiklektioner i högstadiet heller för den delen... måste ta igen... få mina egna forskningar bekräftade eller dissade! Och så är det ju lite kul när man tror sig veta nåt som någon annan missat!

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite:
Någon som har erfarenhet av Everflow fläktarna som nämndes i ett inlägg här innan. Låter de verkligen 18dB. Någon som har en och vet hur de funkar (i verkligheten )
48;- låter onekligen för billigt.

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk

har 4st titan 120mm på 5volt låg temp lågt ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coccozz
Jag lånar tråden lite:
Någon som har erfarenhet av Everflow fläktarna som nämndes i ett inlägg här innan. Låter de verkligen 18dB. Någon som har en och vet hur de funkar (i verkligheten )
48;- låter onekligen för billigt.

Jag har en sådan och är kanonnöjd!
Den låter verkligen så gott som inget, så för det priset så, fem av fem tummar upp.