Permalänk
Medlem

XFX 6800gt temp/prob

Någon mer som har detta kort?
Det ligger på ca 75-78 g full load, när CPU och moderkort har temp 40/32 = hyffsad temp i lådar för övrigt.

Låda Antec Sonata 120mm chassi fläkt / zalman 7700

Ska jag skicka tillbaks även detta kort? (ska skicka tillbak mitt 6800nu som jag inte var nöjd med)

Får artifakter och skit bara med lite klockning.......

Permalänk
Medlem

har däremot ett gainward 6600gt gs glh som blir lika varmt.

Problemet är att det inte går att byta kylare på ett vettigt vis.

har köpt en zalman vf700-cu som jag funderar över hur jag ska sätta dit på bästa sätt!

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_6600GT_eng.html

själv mkt osäker om man vill montera fläkten utan minneskylare.

Har funderingar påatt kapa de yttersta "pinnarna" på minnesflänsarna för att få dit dem.

Permalänk
Medlem

Har ett XFX 6800GT PCIE..
Mitt kort har samma temp som ditt under load (3DMark 05) och idlar på 64*.
Har ett Antec 3700BLQ med A64 3500+, Antec Neo480 plus en extra 12cm Titan-fläkt i fronten som går på 1200rpm.

CPU & Mobo ligger på 45* & 41* idle, 55* & 41* under load.

Känns lite irriterande då lådan skall vara bra och jag har så många fläktar jag bara kan knöka i den!!
Vad göra, förutom att byta GFX-kortfläkt?
Är det en bra ide att öppna de underliggande PCI-pluggarna i chassit för att ge den mer luft?

/ Lycaon

Visa signatur

Athlon64 3500+, Asus A8N-SLI Deluxe, 2Gb Kingston 3200, XFX 6800GTPCIe, WD Raptor74Gb, WD200Gb, NEC3520DVD, Antec SLK3700BQE, Antec NeoPower 480W + MacMini - CoreDuo, 1Gb, 80Gb

Permalänk

Mitt kort idlar på 55 grader (XFX Geforce 6800GT med NV5), min CPU brukar idla mellan 32-34 grader (Winchester).

Så jag tror nog att det kan vara läge att byta fläkt samt att se över luftflödet i lådan lite.

EDIT: Fel temp, 55 är rätt, inte 59.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Mitt xfx geforce 6800gt med AC silencer nv5 är full load på 55C moderkortet ligger på 34c men mest beror det nog på att Silencern till grafikkortet sitter ovanför moderkortsfläkten cpu:ligger på 34C med standard kylningen

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst i andra forum och poster verkar inte detta vara något XFX-problem utan mer generellt.
De som har lägre temp har det oftast också på CPU och MB = Skillnad på kylning i lådan??

Testade att montera bort skyddet till PCI-platsen under i chassit (Antec SLK3700BQE) för att se om det gjorde skillnad och tempen i datorn gick ned med ca 3*C på MB, CPU & GPU.
Nackdelen är att den nu suger in luft genom det hålet vilket innebär damm..

Funderar på att byta ut fläkten bak i lådan till en snabbare 120mm för att få ut luften bättre.
Den jag har nu är Antecs orginal som skyfflar ~39cfm. Vill inte byta mot en för snabb då det skulle ge ljudvolym.

Det känns lite olustigt att modda grafikkortet när allt är nytt ifall man skulle skicka tillbaka det..
Övriga tips välkomna!

Visa signatur

Athlon64 3500+, Asus A8N-SLI Deluxe, 2Gb Kingston 3200, XFX 6800GTPCIe, WD Raptor74Gb, WD200Gb, NEC3520DVD, Antec SLK3700BQE, Antec NeoPower 480W + MacMini - CoreDuo, 1Gb, 80Gb

Permalänk

Monteringen av en NV5:a är mycket enkel så du har inget att oroa dig för så länge som du tar det lugnt

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Får man plats med 2 st xfx gt på ett msi sli ?, med nv5 ?

------------

Från systemcoolings..

The first and most obvious conclusion is that this video card runs seriously hot. At 82ºC under load with the stock heatsink, it was nerve-wracking just to monitor the temperature. However, this GPU has a throttling function on overheat, and the threshold is set at 120ºC by default, so I guess that even 80+ºC can hardly be called OVERheating. With the NV5 in place, temperatures were far better. It only came in at 4ºC under the stocker at idle, but under load, that margin grew to 14ºC as the NV5 proved its mettle, holding the nuclear GPU to "only" 68ºC. A side benefit of the NV5's exhausting heat to the outside of the case is that our interior case temp dropped a bit (1-1.5ºC), and even the CPU ran a bit cooler.

----------

så dset är nog ganska lungt,beror ju lite på andra delar osv också.

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem

Re: XFX 6800gt temp/prob

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Någon mer som har detta kort?
Det ligger på ca 75-78 g full load, när CPU och moderkort har temp 40/32 = hyffsad temp i lådar för övrigt.

Låda Antec Sonata 120mm chassi fläkt / zalman 7700

Ska jag skicka tillbaks även detta kort? (ska skicka tillbak mitt 6800nu som jag inte var nöjd med)

Får artifakter och skit bara med lite klockning.......

Jag kör 2st XFX 6800GT i SLI med Zalman VF700 CU och ligger på 75 grader vid extrema grafiktester alltså som mäst och när det e klockat till ultra speccs! Sen kör jag ju SLI då blire varmare åxå.. Men tror inte det är nå fel alls! Dom ligger nog där med orginalkylaren! Köp Zalman VF700 CU så ska du se att det blir bra!

Edit: Hade NV5 kylarna jag med å det va riktig dynga må jag säga! Drog skruvarna fan i botten utan att det va kontakt överallt plus att jag prova med olika pastor och olika mängder av kylpasta men ändå så va tempen 8-10 grader högre än med Zalman VF700 CU! Så mitt råd utan tvekan e att du inhandlar en Zalmankylare å monterar!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Om du jämför monteringen av NV5,CU vilken var enklast ?,gick båda lika bra ?, vilken tar störst plats osv, har funderat på samma setup, och vilket mobo har du ?...

Har tänkt mig ett platinum, finns det plats för cpu kylare också,med 2 kort+kylning i sli?.

edit

isåfall vilken cpu kylare?

mvh

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardiz
Om du jämför monteringen av NV5,CU vilken var enklast ?,gick båda lika bra ?, vilken tar störst plats osv, har funderat på samma setup, och vilket mobo har du ?...

Har tänkt mig ett platinum, finns det plats för cpu kylare också,med 2 kort+kylning i sli?.

edit

isåfall vilken cpu kylare?

mvh

Om du menar mig så är inte monteringen nå problem med någon av kylarna, men om jag nu måste välja en så är väll NV5 kylarna aningen lättare att montera! Bara pasta å fyra mutter typ! Zalman lite pillrigare men inga som helst problem!

Sen vad jag har för moderkort står nedan!
Sen hade du tänkt dig ett platinum vad? MSI?
Vad jag vet om MSI är att dom har bara en PCIslot mellan
G-korten och är nästan övertygan om att du direkt kan glömma NV5 men kanske Zalman kan funka... Själv skulle jag inte äns fundera på köpa ett kort som har så idiotiskt tajt mellan korten! A8N-SLI Deluxe givet val om du ska köra SLI enligt mig och givet Zalman VF700 CU!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

atrOx

O.K tack, men då jag inte har kunskapen att sätta ihop en hel dator,så gäller db eller komplett =), och dom flyttar fram datumen på asus mobo och graffe konstant, just nu är det prel 26:e på komplett,har alltid haft asus förut, jag ser att du har Zalman CNPS7000B-AICu också var det något problem med plats för dig med allt som allt ? 2x xfx + cpu kylning.

mvh

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardiz
atrOx

O.K tack, men då jag inte har kunskapen att sätta ihop en hel dator,så gäller db eller komplett =), och dom flyttar fram datumen på asus mobo och graffe konstant, just nu är det prel 26:e på komplett,har alltid haft asus förut, jag ser att du har Zalman CNPS7000B-AICu också var det något problem med plats för dig med allt som allt ? 2x xfx + cpu kylning.

mvh

Rekomenderar komplett! Levererar snabbt å bra service! DB har svikit mig ett par ggr, det har inte komplett!

Inget problem med plats om du har ett Asus A8N-SLI! Det ända för mig var att NV5kylarna tog i HD:arna men det e inte Asus fel utan att burken är förliten! Men det gick iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Jag bytte kylning på mitt XFX 6800gt igår. Klockade jag till 395 på ore drog tempen upp till 86 C under load så datorn rebootade. Nu har jag bytt till NV5 och den går aldrig över 75 C. Idle innan var 62 och är den runt 55.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.