Permalänk
Medlem

Biltemas pelarborr

Vad tror ni om denna?

Tänkte mest ha den till att borra hål för lysdioder och annat småpill, men den kanske inte duger till det ens? Nån med erfarenhet?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Varför behöver du en pelarborr för de?
Funkar väl fin fint med en vanlig borrmaskin??

Ja själv tror inte för 5 öre på biltemas prylar!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

hehe "me like overkill"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svårt att borra helt rakt med borrmaskin tyckr jag, lättare att spänna fast grejen man ska borra i och sen bara sänka ner borren

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Hur mkt kostar pelarborren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Hur mkt kostar pelarborren?

http://www.biltema.se

Sök: pelarborr

svar: 549:-

Nad: Finns denna på Rusta för 399:-.

Permalänk
Medlem

jag har en biltma pelarborr själv, det är inget fel på den...
men man änvänder den typ 1 gång/år

Permalänk
Medlem

Ska du köpa något som ska andvändas någorlunda mycket och håller så ska du leta begagnat från gammla industrier och liknande.

Permalänk
Medlem

Du kan även göra vissa fräsjobb i en pelarborr. Då behöver du ett maskinskruvstycke med koordinater (mm visning). Det som du kan fräsa i är mjuka material som plast och så. Har du en bra pelarborr som är tillräckligt styv så kan du fräsa i mjuka metaller som alu.

Permalänk
Medlem

Har biltemamaskinen. Den duger men inte mer. Borrhuvudet rör sig för mycket åt sidorna vid belastning dvs den är inte stabill för att borra nogrant. Att fräsa med den är ingen ide. Har du koordinatbordet och skulle fräsa en linje på 10 cm i tex plexi så skulle den inte vara helt rakt. SÅ man kan säga att den här pelarborrmaskinen är riktigt budget för grövre arbeten. Ska du ha den till "småpill" köp nåt annat där du kan borra med större nogrannhet.

Permalänk

Köp en dremel, den kan man göra mer med. Finns pelarmontage till dremlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandalfon
Köp en dremel, den kan man göra mer med. Finns pelarmontage till dremlar.

Dremel är skitbra men pelarborrmaskin klara av det dremel inte kan :). Så man kan inte jämföra dessa då de är skapade för att göra olika typer av arbeten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Dremel är skitbra men pelarborrmaskin klara av det dremel inte kan :). Så man kan inte jämföra dessa då de är skapade för att göra olika typer av arbeten.

Håller med sen är det ju så att en dremmel får du upp mycke bättre varvta med om du ska borra kretskort. Jag köpte ett borrstativ på clas olsson för 495kr sen köpte jag en dremelkopia för 200kr. funkar bra det.
Skulle jag köpt en färdig pelarborrmaskin så får jag så låga varvtal att det blir jobbigt att borra kretskort.

Permalänk

biltema och rusta àr ett par jàvla làgbudget affàrer det mesta man kòper dàrifràn gàr sònder allt billigt iaf...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandalfon
Köp en dremel, den kan man göra mer med. Finns pelarmontage till dremlar.

Att jämföra en dremel med en pelarborrmaskin är att jämföra en isborr med en bergsborr. En dremel klarar i princip ingen dimension alls i borrning. Spindeln är även för klen för borrning i annat än plast, den håller inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har vart nöjd me biltema produkter hittils........kanske inte världens bästa men dom duger gott o väl...tycker jag då

Permalänk

Tjo,

Jag har har just en sådan pelarborr som jag haft i snart 3-4 år nu den används ganska ofta faktist då jag alltid har små saker för mig, jag har borrat både små saker och stora saker utan problem.

För dom pengarna man betalar för den så tycker jag det är en bra pelarborr faktist, ingen proffs maskin men vill man ha det så antar jag att det inte är till små kretskort man skall ha den då en ny pelarborr i proffs klass kostar ganska mycket mer.

Mvh,
Viper

Permalänk

Biltema rusta å dom andra billigare affärerna,funkar för oss normal andvändare.Men använda dom yrkesmässigt vete f*n om det håller

Glad påsk på er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Tjo,

Jag har har just en sådan pelarborr som jag haft i snart 3-4 år nu den används ganska ofta faktist då jag alltid har små saker för mig, jag har borrat både små saker och stora saker utan problem.

För dom pengarna man betalar för den så tycker jag det är en bra pelarborr faktist, ingen proffs maskin men vill man ha det så antar jag att det inte är till små kretskort man skall ha den då en ny pelarborr i proffs klass kostar ganska mycket mer.

Mvh,
Viper

Klockrent svar

Permalänk

Hej,
hmmm konstigt att Biltema bara kan ha skit om dom har upp till 10 års garanti på verktyg.
Jag har köpt saker som på Biltema kostar en spottstyver av vad original saker kostar.
Jag köpte en special avbitare för pneumatik i en hydraulbutik för 480 kronor. Sedan kostade extra knivblad 56kronor. Hittade på Biltema exakt samma verktyg för 19.90 kronor inklusive 3 stycken extrablad.
Visst har de mycket skräp men de har också en hel del billiga och bra saker som duger länge för en hemma mekare (klåpare).

Lite off topic var det ovanför.
Pelarborrmaskinen är nog inte världsbäst att borra med och fräsa med den är bara att glömma men för det priset får du inget bättre så om du vill ha en sådan så är det bara att slå till. Det är ju upp till dig själv vad du lägger pengarna på.
Att hitta billiga verktyg från någon nedlagd verkstad kan du med glömma. Priset för riktiga pelarborrmaskiner av bra kvalité som dom har kostar 100 gånger mer så om du hittar en fungerande pelarborrmaskin för mellan 5000 och 10 000 kronor så har du rätt bra flyt. Skulle den vara billigare så är den med största sannolikhet trasig i lagringen och då kostar det en rätt bra slant att fixa. Det är precisions lager i sådana maskiner så det är inget du ger dig på själv om du inte har erfarenhet av det.

Visa signatur

DATOR:[ASUS A8N-SLI deluxe][Athlon64 4000+ @ 2641Mhz][Zalman Reserator 1+][X850XT-PE][4*512MB KHX3200ULK2][2*WD74 Raptor sata i raid 0][2*Maxtor 300GB S-ATA 16MB + 1*One touch II 300 GB][NEC ND-3520A IDE][CM Stacker (silver, svart)][Antec Neopower 480W]
[3DMark2005: 6755@614/607][Super-Pi: 33]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aluvi
Klockrent svar

Hehe tackar.

Nej men visst har biltema mycket bra saker som duger att leka hemma med och vid mindre arbeten som kanske bara kräver ett specialverktyg eller något en gång i livet.

Tex när vi kaklade köket köpte vi en kakelskärare på något biltema liknande ställe för kanske 200-300 kr och den fungerade skit bra.

Det handlar lite om vad man skall göra, hur noggrant det skall vara, hur mycket man kommer använda den osv.
Har en hel del onödiga special verktyg hemma som man köpt billigt på t.ex, biltema, rusta, harald nyborg och allt vad det heter som man bara använt en gång ungefär. Mycket billigare än att hyra eller köpa svindyra verktyg för något man gör en gång i livet.

Mvh,
Viper

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att jag är nöjd med min borr. Har borrat i plexi,trä, aluminium och koppar. Det funkar ok men borrar man i koppar tex så är det på gränsen. Till det skulle man behöva bättre maskin med 100% stabil/fast borrhuvud = dyra grejer.

Så biltemamaskinen är prisvärd och funkar bra så länge man inte gör avancerade grejer som viper@god sade.

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att borra i koppar?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Varför går det inte att borra i koppar?

Det går men borren "sladdar". Tex borrade hål 1cm djupa med 8mm borr och det gick inte rakt ner helt utan hålet kunde bli elipsliknande och inte rund. Man kände att borrhuvudet inte pallade för trycket även om man tog det lungt och sakta. Blev iaf klar med det jag gjorde och maskinen funkar fortfarande utan problem.

Koppar är annars svår att arbeta i. Den är relativt mjuk och "klibbar" fast sig. Kräver låga varv vid borrning och kylning av borren om man borrar lite djupare hål och flera efter varandra.

Hade jag haft råd då hade jag skaffat en fräs istället :)...Mycket bättre för fräsning/borrning i koppar

Detta är gjort med dremel och Biltema pelarborrmaskinen :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Kan också tillägga att jag är nöjd med min borr. Har borrat i plexi,trä, aluminium och koppar. Det funkar ok men borrar man i koppar tex så är det på gränsen. Till det skulle man behöva bättre maskin med 100% stabil/fast borrhuvud = dyra grejer.

Så biltemamaskinen är prisvärd och funkar bra så länge man inte gör avancerade grejer som viper@god sade.

Att förborra med en mindre borr kan varmt rekommederas. Borde funkar bra så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
biltema och rusta àr ett par jàvla làgbudget affàrer det mesta man kòper dàrifràn gàr sònder allt billigt iaf...

beror ju fan vad du ska göra med dom...
om du tror att du kan borra i pansarplåt med en biltema borr så ska du söka hjälp...
Men borra i plexi, trä och tunnare plåt är inga problem!!

OnT: Finns även såna saker billigt och av bra kvalitet på t.ex. Överskottsbolaget!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Det går men borren "sladdar". Tex borrade hål 1cm djupa med 8mm borr och det gick inte rakt ner helt utan hålet kunde bli elipsliknande och inte rund. Man kände att borrhuvudet inte pallade för trycket även om man tog det lungt och sakta. Blev iaf klar med det jag gjorde och maskinen funkar fortfarande utan problem.

Koppar är annars svår att arbeta i. Den är relativt mjuk och "klibbar" fast sig. Kräver låga varv vid borrning och kylning av borren om man borrar lite djupare hål och flera efter varandra.

Hade jag haft råd då hade jag skaffat en fräs istället :)...Mycket bättre för fräsning/borrning i koppar

Detta är gjort med dremel och Biltema pelarborrmaskinen :).
[url]http://hem.bredband.net/artjac/block1.JPG[./url]

Vad är det där?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Vad är det där?

Du är nog lite rädd och misstänker samma som jag? Ohhh nooo its actually a vattenblock!!!!! nooooooo!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du är nog lite rädd och misstänker samma som jag? Ohhh nooo its actually a vattenblock!!!!! nooooooo!!!!!!

Den blev bra ju! :D...Funkar bra också. Första bilden är en närbild där alla ojämnheter syns extra tydligt

Permalänk

Nu är det så att jag verkar tycka om att väcka liv i gamla trådar...

Men jag letar efter en pelarborrmaskin och jag har sneglat lite på Biltemas "Bänkborrmaskin"
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Bankborrmaskin/Ban...

Men jag undrar om det är någon som har provat den och kan säga om det är något att ha?

Mitt användningsområde för borren är att borra Ø6 till Ø12 mm hål i olika profilrör i tjocklekarna 2 - 5mm..

Så mina frågor om Biltemas bänkborrmaskin -
1, Är det snabbchuck?
2, Är det lätt att byta växlar eller bråkar den då?
3, Sitter chucken stabilt eller svajar den som en flaggstång?

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig