Hårddiskkabinett MAP-504F test - bilder!

Permalänk
Medlem

Du skrev i nackdelar:

Nackdelar:
1. S.M.A.R.T inte fungerar över firewire så jag kan inte kolla hårddisktemperaturerna eller hälsan. Men en snabb handkontroll gav att det var knappt över rumstemperatur.

Vet du om S.M.A.R.T. funkar över USB?

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag uppar en gammal tråd men lösningen verkar något som skulle passa mig.

Jag förmodar att du har kvar sakerna och kan svara på hur många idekontakter som finns i chassit? Finns det bara 4 eller kan man trycka in fler diskar? Tack på förhand ///412

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Jag förmodar att du har kvar sakerna och kan svara på hur många idekontakter som finns i chassit? Finns det bara 4 eller kan man trycka in fler diskar? Tack på förhand ///412

Det finns två kablar, alltså 4 kontakter där du kan koppla in olika enheter.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Det finns två kablar, alltså 4 kontakter där du kan koppla in olika enheter.

Ajdå som jag inte hade hoppats alltså, tack för svaret iaf

Permalänk
Medlem

Dumma frågor:

Är det någon som kan direktlänka till någon motsvarade kabinett med USB2? Jag hittar inte någon sådan som kan ta fler än en hdd någonstans.

Och ställer det till några problem att köra olika märken i samma kabinett?

EDIT: Är det "acceptabelt" att ta USB2 om man har firewire på datorn? Jag ska huvudsakligen lagra wärsch på diskarna och av vissa anledningar så vill jag inte använda mig av firewire-porten.

Permalänk
Medlem

Dom där PowerTower modellerna såg lite mer estetiskt tilltalande ut, men jag såg att dom bara har Ultra 33/66/100/133 anslutningar internt och inte SATA, känns lite synd att köpa sådana diskar om man vill använda dom till något annat i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag gjort en liten beställning.

1x KABINETT EXTERN IDE 4 5.25# TILL FIREWIRE
1x Seagate Barracuda 7200.8 300GB 8MB cache IDE
1x Hårddiskrack DK-100 UDMA133 m. fläkt komplett kit med ram och kassett Grå!

EDIT: Igentligen kan man ju trycka in fler diskar än 4. Kan man inte köpa dom där "Firewire-korten" löst? Man ser ju att man det finns platts för fler på baksidan av chassit för sånna.

EDIT2: Såg nu att jag fått ett paket från Dustin AB som väger 9Kg. Tyngre än vad jag trodde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Så, nu har jag gjort en liten beställning.

1x KABINETT EXTERN IDE 4 5.25# TILL FIREWIRE
1x Seagate Barracuda 7200.8 300GB 8MB cache IDE
1x Hårddiskrack DK-100 UDMA133 m. fläkt komplett kit med ram och kassett Grå!

EDIT: Igentligen kan man ju trycka in fler diskar än 4. Kan man inte köpa dom där "Firewire-korten" löst? Man ser ju att man det finns platts för fler på baksidan av chassit för sånna.

EDIT2: Såg nu att jag fått ett paket från Dustin AB som väger 9Kg. Tyngre än vad jag trodde.

Du skulle kunna ta några bilder plus en liten utvärdering? Har ett sådant chassi på ingång antagligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Du skulle kunna ta några bilder plus en liten utvärdering? Har ett sådant chassi på ingång antagligen

Jo visst kan jag ta bilder på den och skriva några rader. Hämtar ut den imorgon tror jag. Men då vill jag se bilder på din när du fått hem den. Jag skippar racket och kör med en Zalman ZM-2HC2 istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej hopp

Hur går det med testandet? Jag är mycket nyfiken, står i begrepp att invstera i en extern lösning och den här ser intressant ut.

Några bilder på era byggen? Prestanda? Reflektioner? Varningar?

Mvh,

Tomas

Permalänk
Hedersmedlem

på en bild av baksidan jag hittade på nätet är det 4 fw uttag, ska man alltså ha 4 diskar i och 4 fw kablar till datorn?

och snälla fixa bilderna.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Ja, fixa bilder, gärna en "ny" recension på den gammal ocskå Zyphoon får göra en recension gärna en ny tråd för varje

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har själv tittat på samma lösning men har inte valt vilket chassi isåfall.

Har kollat lite på dessa också.
http://www.speedmania.se/store/files/powertower4_svart_150.gi...
http://www.speedmania.se/store/files/powertower8_svart_150.gi...

Du råkade aldrig handla dessa eller?
Är lite sugen på en sådan.

Permalänk

Oj lever denna tråd än

Är rädd för bildhosten jag hade bilderna på raderat mitt konto där. Förmodligen för det inte används sedan just denna recension.
Har tyvärr inga andra kopior då jag tog bort dem själv från min hårddisk för knappt en månad sedan.

För frågan angående fyra firewire uttag så sitter det två kort i varje kabinett. Korten måste kopplas ihop extern med via en firekabel. Sedan har man två lediga uttag, ett på varje kort kvar, av vilket ett lämpligast används för att koppla till dator. Eller båda till var sitt ytterligare kabinett om man har flera.

Har sedan recensionen köpt ytterligare ett kabinett och det lutar åt ett nytt inom en inte för avlägsen framtid. Det vore onekligen intressant med andras recensioner av denna produkt, fler synpunkter och infallsvinklar skulle hjälpa andra besluta om denna produkt passar dem.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Oj lever denna tråd än

Är rädd för bildhosten jag hade bilderna på raderat mitt konto där. Förmodligen för det inte används sedan just denna recension.
Har tyvärr inga andra kopior då jag tog bort dem själv från min hårddisk för knappt en månad sedan.

För frågan angående fyra firewire uttag så sitter det två kort i varje kabinett. Korten måste kopplas ihop extern med via en firekabel. Sedan har man två lediga uttag, ett på varje kort kvar, av vilket ett lämpligast används för att koppla till dator. Eller båda till var sitt ytterligare kabinett om man har flera.

Har sedan recensionen köpt ytterligare ett kabinett och det lutar åt ett nytt inom en inte för avlägsen framtid. Det vore onekligen intressant med andras recensioner av denna produkt, fler synpunkter och infallsvinklar skulle hjälpa andra besluta om denna produkt passar dem.

okej så man kan allså inte ansluta flera kablar mellan dator och kabinett för optimal prestanda? så man slipper ha en enda kabel till typ 1tb hårddiskar

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
okej så man kan allså inte ansluta flera kablar mellan dator och kabinett för optimal prestanda? så man slipper ha en enda kabel till typ 1tb hårddiskar

Tjao, du kan köra en firewire sladd till varje interfacekort (som i sin tur har två hårddiskar). Har du sedan två separata firewirekontrollers i datorn och kopplar sedan en sladd till varje så borde du teoretisk sett få högre prestanda. Sedan om skillnaden blir så stor beror på massor av faktorer. Enklast är nog helt enkelt att testa

Kan tillägga att jag kör tolv hårddiskar summa 2.4TB(tre kabinett) på samma ingång i datorn utan att märka någon speciell långsamhet. Med reservation för att de används för att lagra/återställa data och inte mera krävande aktiviteter som köra spel/program ifrån.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Tjao, du kan köra en firewire sladd till varje interfacekort (som i sin tur har två hårddiskar). Har du sedan två separata firewirekontrollers i datorn och kopplar sedan en sladd till varje så borde du teoretisk sett få högre prestanda. Sedan om skillnaden blir så stor beror på massor av faktorer. Enklast är nog helt enkelt att testa

Kan tillägga att jag kör tolv hårddiskar summa 2.4TB(tre kabinett) på samma ingång i datorn utan att märka någon speciell långsamhet. Med reservation för att de används för att lagra/återställa data och inte mera krävande aktiviteter som köra spel/program ifrån.

hur är det då kopplat?

Kabinett-----Kabinett-----Kabinett-----Dator?

Isåfall borde väl en bättre lösning vara

Kabinett-----Dator-----Kabinett
Kabinett--------|

Eller har jag fel?

Fördelar/nackdelar med de olika sätten?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
hur är det då kopplat?

Kabinett-----Kabinett-----Kabinett-----Dator?

Isåfall borde väl en bättre lösning vara

Kabinett-----Dator-----Kabinett
Kabinett--------|

Eller har jag fel?

Fördelar/nackdelar med de olika sätten?

Är inte insatt i firewire speciellt väl så ta följande med reservation.
Varianten i MAP-504:an är av 400MB hastighet. Samma som finns i majoriteten av dagens datorer. Frågan är, klarar kortet/kretsen i datorn 400MB samtidigt på alla portar eller enbart totalt?
Gissar att det är det senare fallet som gäller och då skulle det inte spela någon roll om hur man kopplar. Alla diskar får dela på 400MB i alla fall.
De flesta hårddiskar har 100 alternativt 133MB teoretisk (med betoning på teoretisk) maxhastighet. Det ska alltså räcka gott med 400 för att läsa i full hastighet från alla samtidigt ifrån ett kabinett. Det som skulle kunna förbättras vid ditt förslag är söktiden då signalerna från kabinetten längre back i kedjan inte behöver gå igenom korten i kabinetten framför.
Men som sagt, allt beror på hårdvaran i datorn/firewire kortet/integrerade varianten på moderkortet. Finns säkerligen någon kunnig som kan ge mera insatta svar på detta.

Kretsen i kabinettet för övrigt är Oxford 911. Lite information finns på följande länkar:

http://www.oxsemi.com/products/IEEE1394 - tillverkarens hemsida
http://www.lowendmac.com/usb/oxford.html - Recension och test

Externa firewire och usb hårddiskar är alltid långsammare än de interna varianterna. Vill du ha en snabb extern enhet så är det nog SCSI som gäller, men då snackar vi helt andra priser

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Funderar också på ett sådant här kabinett (250 gb är billiga nu..). Det verkar inte att finnas så mkt att välja på, de som Speedmania säljer är ju apdyra och jag vet inte om två LaCie bigdisk (till) känns så kul.

Har någon fått klarhet i hur stora diskar enheten klarar? I produktbladet står det helt kryptiskt "128 gb up HDD"?? http://www.mapower.com.tw/mapower/Product.asp?CateID=96&LineI...

På ett annat ställe står det upp till 250 gb
http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/search.php?subst...

Någon här köpte med 300 gb, hur gick det tro?

Speedmanias kabinett verkar inte att gå att använda med större diskar än 400 gb.

/m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
Funderar också på ett sådant här kabinett (250 gb är billiga nu..). Det verkar inte att finnas så mkt att välja på, de som Speedmania säljer är ju apdyra och jag vet inte om två LaCie bigdisk (till) känns så kul.

Har någon fått klarhet i hur stora diskar enheten klarar? I produktbladet står det helt kryptiskt "128 gb up HDD"?? http://www.mapower.com.tw/mapower/Product.asp?CateID=96&LineI...

På ett annat ställe står det upp till 250 gb
http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/search.php?subst...

Någon här köpte med 300 gb, hur gick det tro?

Speedmanias kabinett verkar inte att gå att använda med större diskar än 400 gb.

/m

Trådstartaren använde sig av 200GB, så max 128GB verkar konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem

jag undrar mest om man kan köpa hårdvaran ifrån dem utan chassit på något vis, eller billigare alternativ, tänkte mest på möjligheten att t.ex, köpa 2 sådana chassin, och kasta lådorna åt fanders, och modda in det i ett vanligt chassi, så man kan ha 2 lika burkar, men bara ha 8 diskar och lite hårdvara i det ena, och bara 2 kablar emallan

Eller ha allt monterat i ett desktopchassi (eller egentillverkat platt chassi), så kan man ha sin bärbara stå uppepå och ha 8 diskar kopplat till den

vad tror ni?
vet nit nåt billigare alternativ att öka diskkapacitetn i hushållet`?

och vad är egentligen bäst?
4 externa diskar (tex maxtor onetouch eller lacie) eller ett sånt här kabinett med 4 diskar i?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Det var snack om någon som saknade bildhost, skicka ett pm så fixar jag det omgående har ett webhotell hos b-one som inte är fullt

Skall skriva en ny recension när jag finner tid, blir typ i veckan eller på lovet nästa helg.

Permalänk
Medlem

[se nedan om lösta hastighetsproblem]
*novemberbonus*

Jag har scannat HELA manualen. Allt. Enjoy! hehe
http://datan.mine.nu/share/MAP-50F-complete-manual.pdf

_____________________
Bilder?? I länkarna ovan ser man ju hur den ser ut..??

Whatever, denna låda är ett mysterium tills man köpt den och kan klämma själv. Efter att ha surfat runt var jag knappt ens säker på att IDE-kablage ingick. Det gör det, och även ett packe skruvar så man inte hamnar på pottkanten.

Jag köpte 3.5" rails från Dustin. Dom e nog bra (funkar), men det finns ett flertal varianter på att skruva ihop allt.

Lådan (mp-504f) är föredömlig om du ska montera 3,5". Mer plats/strömkablar torde vara omöjlig i klassen "4 HD till firewire". (det FINNS inget alternativ i denna prisklassen vad jag vet)

Jag har jackat in 4 x 250 i min låda, samtliga på "cable slect". Lådan brummar. Självresonans. Om nån har tips på att tysta så...
Resonans bortsett från, denna låda är tyst annrs, fläktljudet dränks lätt av servern och en USB-låda. Den är tyst för att vara så... "stor".

Har dock skönhetsfel:

a) detta är säkert relaterat till min FW-kontroller: det går på i 20 mb/s vid skrivning, i 400 mb eller så, tills en buffer är fylld. Jag ser att win snor en massa minne för cache och att det skrivs ut på disk sedan. Överlag går det skitslött att skriva till diskarna.
Provade med en LaCie Bigdisk på samma interface, sak samma, så jag skyller inte på "lådan".

<men om nån har tips.....> Kopiering FRÅN disk ger lätt 30 mb/s, så varför kajko på skrivning under Win2003? A-open AX4PE Max med integrerad fw.

b) LED #1 lyser för disk#1-2. LED #2 lyser för disk#3-4. Vad är dom andra LED:arna till?? Det finns fyra!

Jag kan inte garantera dessa bilder (ISP-trubbel.. BB2...). Spegla gärna.

http://datan.mine.nu/share/1_front.jpg
http://datan.mine.nu/share/1_left.jpg
http://datan.mine.nu/share/2_back.jpg
http://datan.mine.nu/share/4_right.jpg
http://datan.mine.nu/share/5_top.jpg

______________________________________________
Viktigt meddelande
Det är inte tillåtet att skriva två inlägg i rad i samma tråd. Du skrev det senaste inlägget i den här tråden och måste således vänta till någon annan skriver ett inlägg innan du kan skriva på nytt. Om du vill lägga till information till ditt förra inlägg kan du redigera det. Det gör du genom att klicka på knappen "Ändra" i inlägget.

------------

Det är mkt möjligt att alla mina problem uppstått just för att jag har:
4 st SEAGATE BARRACUDA 7200.8 250GB 7200RPM ATA/100

Problemet med slö skrivning mot 504:an är löst med ovan diskar. Nu skriver jag till diskarna lika bra som jag läst hela tiden (~30+ mb/s)

<fint kabinett, fint.. :)>

Det hjälpte inte att byta fw-kontroller, det gick lika illa (provade med ett Adaptec-kort). När LaCie plötsligt gick i 190 om den var ensam på bussen så....fattade jag att ngt var fel med 504:an.

Att reda ut vilken version av 911-chippet man har är rätt träligt. Och att flasha om är allt annat än enkelt <prova och låt oss veta resultat> . Det kan dessutom pajja hela bryggan, jag har läst flera foruminlägg om det -- så ta det lugnt. Min låda har fw 3.8. den är inte känd för att ha fel. Och sannolikt får alla andra den versionen iaf den som köper av Dustin/Deltaco. Sällan att jag byter om jag inte måste. Jag har 1 Tb disk inuti, lite känsligt.

Har du dålig speed (under 12 mb/s, framförallt vid skrivning) med MAP-504F så prova följande:

(drool-proof-metod!)

0. Ändra inga andra inställningar.

1. Ladda ner
http://www.byteccusa.com/download/me-350f.zip

2. Installera
(tro mig.. andra releaser blir INTE enklare.. kör setup i "Z":\me-350f\make1394-faster\Uploader v4_12\)

3. Eftersom du ändå måste boota om, stäng ner Datamaskinen. Väl nedstängd koppla ur *båda* fw-kablarna till lådan.

4. Boota upp din datamaskin, logga in och låt den tugga klart. Plugga in kabel till första eller andra (en av dem!) kontrollern. Om du skiter i innehåll på diskar så skippa 4a.

4a. Kör safely remove hardware på båda enheter på bryggan (i mitt fall (jag behövde inte boota om), dismount:a dem i TrueCrypt först och sedan safely remove)

5. Tro inte du fick nån ikon, kör därför:
C:\Program Files\Oxford Semiconductor\OXFW900 Uploader\FwUpload.exe

6: Jag tänker inte köra detta igen och avmontera mina diskar (bara en brygga per gång)
Men välj "Modify device configurations settings". Det är ganska uppenbart sedan, "leta" efter combo-boxar där det står "unspecified" och där du kan välja "hard drive". Samma inställning för slave. Allt är ibockat, mickla inte, du skall bara tala om att det är en "hard drive". Det ger sig självt.

7. Tryck upload. Tool:et skriver till din kontrollers minne, Windows refreshar och enheterna dyker upp igen. Dom var inte stabila hos mig, jag tog det säkra före det osäkra och:

7a. Stäng ner datorn utan att försöka accessa diskarna.
7b. Cykla strömmen på 504:an
7c. Sätt igång Datamaskinen.
7d. Plugga in i interfacet och testkör.

8. Nu går det fort även vid skrivning. Riktigt rappt och lite CPU-usage.

För interface nummer 2 hoppa till steg 4. Du MÅSTE göra dom en och en! Så koppla ur den du fixat!

Det finns nyare mjukvara (xp_updater_1_64.1.zip), men nix funka med detta kabinnett/chip, åtminstone inte utan omflashning till fw 4.0.

3.8 är stabil (jag har lätt skyfflat nära 1 tb data), så... If it ain't broken don'fix it

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett chassie efter att ha läst de genomgående ganska positiva omdömena det fått i den här tråden och även på lite andra ställen på nätet.

Tyvärr får jag inte min låda att fungera. Allt verkar frid och fröjd i ungefär 1-2 timmar, sen börjar "skrivfelen" att uppstå, windows varnar mig ständigt för "En fördröjd skrivning misslyckades"...

Jag har 2 "gamla" 200gb WD diskar, 1 splittny 200GB Maxtor, 1 "gammal" 120gb hitatchi. Det blir samma fel på allihop. Jag har provat alla upptänkliga byglingar, alla upptänkliga inställningar i windows diskhantering, jag har provat minst 8 olika FW-kablar, jag har provat inte mindre än 3 olika FireWire-kort för PCI i min dator. Jag har även provat precis samma setup på min server som kör Win2k3, i motsats till min arbetsstation som kör xp.

Ingen verkar kunna förklara vad det är som är fel, och det kanske är så helt enkelt att när elektroniken blir varm i min låda, så händer det något konstigt. Kan mycket väl vara så att jag har en konstig/dålig version av lådan, ett måndagsexemplar.

DustinHOME lovade iaf att köpa tillbaka lådan så jag väntar på adresslappar för kostnadsfri frakt. Det blir istället så att jag får köpa några kontrollerkort och ett större serverchassie för att kunna använda alla mina diskar.

Det var väl värt ett försök iaf, och jag är ytterligt tacksam för att ni på forumet har varit så noggranna och skrivit så fina recensioner - utan er hade jag aldrig köpt något - och det KUNDE ju ha funkat... så allt tack till er! (Och till forumet i övrigt...)

Köpa igen? - Nej.
Avråda andra från att handla - Nej.

Bästa,

Tomas, Skövde

Permalänk
Medlem

Fan! Den ena firewire-kontrollern i mitt chassi var tasigt. Så jag har skickat en förfrågan till Dustin Home om att returnera varan. Men jag köpte chassit 2005-09-10. =/ Det är först nu jag har haft chans att testa chassit. Såhär står det på Dustin Homes sida. "...skall du reklamera till Dustin Home AB inom skälig tid samt på visst sätt returnera varan..."

Hoppas det fortfarande går, annars är det 1500Kr åt helvete...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna modda och sätta i flera diskar?:p

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Delayed write failed

Skrivfel "Delayed write failed" är inte roliga.. Jag har läst ganska mkt om det ämnet i min jakt på firmware till Oxford. En mycket bra källa är att kolla på http://www.bustrace.com/delayedwrite/

Felen verkar nästa alltid att gå att lösa mha omflashning av firmware.

Jag har inga som helst problem med mina kabinettdiskar, dom hänger också på en 2003-maskin. Firmware 3.8.

/m

Permalänk
Medlem

Ja det går säkert att lösa problemet med MAP-chassiet med hjälp av omflashning, jag tycker bara att det är lite för mycket "meck" för mig och för någon kund alls, att behöva hålla på med sånt på en nyköpt produkt. Jag själv anser mig väl vara ganska tekniskt lagd och intresserad, och jobbar som Data-tekniker till vardags. Jag har dock börjat utveckla en aversion för prylar som inte fungerar som dom ska direkt ur kartongen. Min filosofi är att om produkten fungerar som det är tänkt, är jag nöjd. Kan den göras BÄTTRE med bibehållen tidigare funktion genom omflashning av tex. firmware - så gör jag det. Däremot anser jag inte att kunden skall börja med att laga en defekt produkt genom olika "hax" som säkert gör garantin ogiltig.

Den som är lite finurlig, intresserad och som har lite mer tålamod än mig kan säkert få MAP-chassiet att funka fint med omflashning, om ni mot förmodan skulle ha en låda som ger er samma konstiga fel som jag fått.

Har fått returlappar och skickat kostnadsfritt in lådan för "återköp/reklamation" och har begärt att bli krediterad för värdet istället för att få en ny, lika dålig produkt skickad tillbaka, eller VE OCH FASA samma låda jag skickat "feltestad" och sen skickad hit med faktura på frakt och "felsökningskostnad". Får jag det, kommer Dustin att förlora en genom åren trogen kund.
Jag har tidigare enbart positiva erfarenheter, men vem vet...

Nu, liksom tidigare, säger jag varken bu eller bä om MAP 504F - jag fick ett måndagsexemplar som inte trivdes i min datorpark, andra har fått toppexemplar som funkar och funkat hur bra som helst.

Lådan är iaf trevlig och fin, det lilla jag orkade/hann kolla på den. Hade den bara funkat utan "Delayed Write Failures" hade jag behållt den och säkerligen varit nöjd länge framåt.

För de krediterade stålarna blir det nu ett chassie till min server som rymmer alla diskar...

Tack för ett bra forum,

Tbmonsen, Skövde.

Permalänk

Testat MAP-504F med hårddisk Kassetter?

Är Det någon som har testat MAP-504F med hårddisk Kassetter?
Har försökt med DK120 Aluminium.
Deltaco som är agentur får inte detta att fungera, dock fung. det utan kasetter någorlunda.
Agenturen trodde det var kontigt att Mapower tillverkaren har på sina reklamblad bilder på kassetter men de fung dåligt eller inte alls.
(Väldigt konstiga kina made stuff detta.... Ingen info alls eller struktur på dessa kina grejer.)

Deltaco tyckte dom spelar dumma genomatt vara oförstående när dom som agenturer försöker få svar.
Är det någon som kan rekommendera andra tillverkare?

Tror jag ska hädanefter bojkotta Mapower med all vad som gäller tom minsta skruv.
Har nu laggt ner åtskilliga timmar på detta, Tur att jag inte betalat denna Kina techno.

Hoppas Haddock eller någon fortfarande kollar denna tråd.

Tacksam för ett svar

Permalänk

Jag har Vantec EZ SWAP IDE hotswap & blå display Svart i min. Det funkar kanon. Men jag kan ej ha på alla diskar sammtidigt, bara en åt gången. Men det spelar ingen roll för mig.

Finns bara dock att köpa på JMEdata i svart. länka varan funkar ej, så sök på sidan "Vantec EZ" så kommer den upp^^

Recension: http://www.64bits.se/recensioner/ez-swap/index.php

----------------------------------------------------------------------------
wasabi

Jo det finns det: Recension http://www.64bits.se/recensioner/ez-swap-sata/index.php

Finns på JMEdata också.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung