Permalänk
Medlem

Trafikskoleprogram

Jag är ledsen om jag går lite utanför diskussiononsforumets gränser när jag börjar prata om körkort på "Microsofts operativsystem".

Vad finns det för bra program för dem som vill ta körkort? Vad har ni för erfarenheter av sådana? Har man nytta av dem när man skriver teoriprovet? Vad behöver jag mer tänka på inför att ta körkort?

Tack på förhand! / somna

Permalänk
Medlem

Har hört att Bonniers trafikskola ska vara bra

Permalänk
Medlem

Var det inte ett datakörkort det talas om? oO

Visa signatur

Liten nisse dator hittar, och i denna de nu tittar. Nisse flexskiva vill vara, då datorn fil på honom spara.
Nisse inget skrivskydd har, så nisse slutar sina dar.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara börja på en trafikskola, och använda skolans teoriprogram / teoriläromedel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Varför inte bara börja på en trafikskola, och använda skolans teoriprogram / teoriläromedel?

Det är jävligt dyrt?

Permalänk
Medlem

Låna en teoribok av en vän. Plugga plugga plugga och kör privat. Sen är det bara teoriprovet, halka och uppkörning kvar. Inte lika dyrt. Men det blir svårare.

Visa signatur

Liten nisse dator hittar, och i denna de nu tittar. Nisse flexskiva vill vara, då datorn fil på honom spara.
Nisse inget skrivskydd har, så nisse slutar sina dar.

Permalänk
Medlem

läs teorin i skolan (som jag gjorde)
ta typ 4 körlejtioner på körskola (som jag gjort hittils)
åk resten med pappa (som jag ska göra)

EDIT: Det är värt att köra bil på körskola, man lär sig mycket bättre där!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Varför inte bara börja på en trafikskola, och använda skolans teoriprogram / teoriläromedel?

Det är grymt onödigt. Skaffa på dig en körkortsbok, låna av någon kompis eller liknande. Läs igenom hela boken och kör testen som finns, sen finns det en del gratisprogram med en massa teoritest också. Det är faktiskt inte speciellt svårt, åtminstone inte så pass svårt att man måste läas några kurser för det. Jag läste igenom boken och körde några test ca 5 dagar innan provet, och det gick utmärkt.

Minns inte vad programmet jag körde hette dock.

Permalänk
Medlem

Okej, inte för att försöka låta vuxen eller så, men ytinlärning (lära sig just inför provet) är totalt idiotiskt. Det är så mycket runt ikring man lär sig på en riktig körskola med folk som vet vad dom pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Det är grymt onödigt. Skaffa på dig en körkortsbok, låna av någon kompis eller liknande. Läs igenom hela boken och kör testen som finns, sen finns det en del gratisprogram med en massa teoritest också. Det är faktiskt inte speciellt svårt, åtminstone inte så pass svårt att man måste läas några kurser för det. Jag läste igenom boken och körde några test ca 5 dagar innan provet, och det gick utmärkt.

Minns inte vad programmet jag körde hette dock.

Och hur mycket kommer du ihåg idag?
Det var så man gjorde när man läste inför ett prov i skolan. Man minns det ungefär i en vecka sen är det borta!
Men det är klart. Kanska bara jag som inte minns sådant. Dock minns jag vad skyltar och regler är till för !

Kör försiktigt!

Visa signatur

Liten nisse dator hittar, och i denna de nu tittar. Nisse flexskiva vill vara, då datorn fil på honom spara.
Nisse inget skrivskydd har, så nisse slutar sina dar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malvack
Och hur mycket kommer du ihåg idag?
Det var så man gjorde när man läste inför ett prov i skolan. Man minns det ungefär i en vecka sen är det borta!
Men det är klart. Kanska bara jag som inte minns sådant. Dock minns jag vad skyltar och regler är till för !

Kör försiktigt!

Fast skillnaden mellan att läsa inför ett prov i skolan och körkortsteorin är att du använder körkortsteorin varje dag när du kör bil. Möjligtvis att man inte kommer ihåg meningslös statistik, såsom exakt hur många som dör i olyckor per och och hur många av dessa som är singelolyckor osv. Men jag törs nästan säg att jag skulle klara av ett till teoritest nu.

Dessutom är det åtminstone så för mig, att saker jag är intresserade av fastnar för alltid bara efter att blivit lästa en enda gång. Jag ville verkligen ta körkortet och var intresserad av det. Jag minns fortfarande stora delar av no-ämnena i högstadiet till exempel. Även fast jag bara pluggade till det inför ett prov.

lix.

Permalänk
Medlem

Ok, jag installerade Bonniers Trafikskola. Herregud, visserligen var det ganska bra frågor. Men hela upplägget, 256 färger, irriternde "biltuteljud" nästan hela tiden, seg beättarröst och, ja... finns det inget bättre?

Kan ett program såsom bonniers trafikskola ersätta en teoribok? Vad tror ni? Det fanns med ett tänkt teoriprov i programmet vilket jag nästan klarade efter att ha suttit en timma med programmet. Visserligen är jag väldigt snabblärd och har övningskört innan men, ska det verkligen vara så enkelt?

Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Ok, jag installerade Bonniers Trafikskola. Herregud, visserligen var det ganska bra frågor. Men hela upplägget, 256 färger, irriternde "biltuteljud" nästan hela tiden, seg beättarröst och, ja... finns det inget bättre?

Kan ett program såsom bonniers trafikskola ersätta en teoribok? Vad tror ni? Det fanns med ett tänkt teoriprov i programmet vilket jag nästan klarade efter att ha suttit en timma med programmet. Visserligen är jag väldigt snabblärd och har övningskört innan men, ska det verkligen vara så enkelt?

Tack för alla svar.

Jag har hört att Bonniers trafikskola INTE ska räcka. Men jag upprepar det jag sa tidigare, låna en bok av någon kompis. Säkerligen känner väl du någon som tagit körkort? Boken räcker. Även om inte exakt allt står där, så räcker den.

Så, läs igenom teoriboken, se till att du klarar alla test hyffsat bra. Kör det här programmet som innehåller nio stycken prov baserat på tre olika böcker.

Det räckte för att jag skulle klara provet utan större problem.

Permalänk
Medlem

Jag körde bara Bonniers trafikskola och klarade inte teoriprovet, det va jobbigt med alla ljud och berättarrösten va tråkig så jag nästan somnade varje gång jag satte igång programmet.
Så nu har jag fått tag på en bok som jag tokläser. Ska göra omprov om några veckor.

Har för mig att det fanns en sida på Internet med massa teorifrågor också, gratis. Ska googla lite och se om jag kan hitta det.

Edit: http://korkort.com/kktest/gratistest.asp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Jag körde bara Bonniers trafikskola och klarade inte teoriprovet, det va jobbigt med alla ljud och berättarrösten va tråkig så jag nästan somnade varje gång jag satte igång programmet.
Så nu har jag fått tag på en bok som jag tokläser. Ska göra omprov om några veckor.

Har för mig att det fanns en sida på Internet med massa teorifrågor också, gratis. Ska googla lite och se om jag kan hitta det.

Edit: http://korkort.com/kktest/gratistest.asp

Är det verkligen i likhet med det man får göra som Uppskrivning?

Citat:

Från korkort.com

Trafikregler
24 av 36
Förrädiska situationer
5 av 7
Människan
5 av 7
Fordonskunskap
6 av 6
Kompletteringar
9 av 14
Totalt
49 av 70
Du hade nästan blivit godkänd om detta varit Vägverkets prov.

Aldrig läst i en körkortsbok eller gjort på något program. Bådar gott.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Är det verkligen i likhet med det man får göra som Uppskrivning?

Mjo, det är ju samma frågor som dem ställer när man sitter där och övar teorin iaf.

Jag syftar på teorin..inte uppskrivningen..fast dem frågorna är ju snarlika. Det är iaf upplagt på samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Trafikregler 29/36
Förräd. sit. 5/7
Människan 6/7
Fordonkun. 6/6
Komplett. 11/14
Totalt 57/70
Grattis! Du hade blivit godkänd om detta varit Vägverkets prov.

Haft körkort sedan 1991. Kommer ihåg att jag då hade 3 fel. Körde med extrem ytinlärning eftersom jag av olika skäl var tvungen att klara både teori och uppkörning innan ett bestämt datum. Tydligen fastnade det mesta ändå.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Trafikregler 28 av 36
Förrädiska situationer 4 av 7
Människan 7 av 7
Fordonskunskap 5 av 6
Kompletteringar 10 av 14
Totalt 54 av 70

Läste en körkortsteorikurs på gymnasiumet, måste varit 2 år sen. Jag har inte gjort något annat sedan dess relaterat till körkortet pga vissa skäl.

Vad ligger gränsen på hos vägverket? Hade ju 54 men det räckte tydligen inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

52 låg gränsen när flickvännen skrev upp för 8 månader sedan...

Visa signatur

24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?

Permalänk
Medlem

Trafikregler 32 av 36
Förrädiska situationer 6 av 7
Människan 4 av 7
Fordonskunskap 6 av 6
Kompletteringar 12 av 14
Totalt 60 av 70

Förvisso bara tre månader sen jag tog körkortet. Men jag körde väl som sagt mer eller mindre på ytinlärning. Men det verkar sitta än.

Permalänk
Medlem

hehe, ok... egentligen är det ju lite konstigt att gränsen inte ligger vid 100%
Att sätta gränsen lägre är ju som att säga att det är ok om man inte kan vissa trafikregler.

Kanske en framtida urkäkt när man blir haffad för fortkörning "Äh jag klarade inte av den frågan på teoriprovet, jag fick mitt körkort ändå" nejdå menmen.

Tack för alla svar! Speciellt ni som lagt ner lite tid på era kommentarer. Tror faktiskt att det här kommer hjälpa mig en hel del!

Uppkörningen då? Vad har ni för erfarenheter från den? Någonting man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter från uppkörningen var att det var löjligt enkelt. Dock tror jag att jag hade tur som till största del fick köra landsväg. Uppkörningsledaren bad mig köra hem, och jag bor i en by utanför stan. Så det blev mest att köra landsväg, plus en liten bit stad när jag körde ut och in från staden. Dock hade jag som sagt förmodligen väldigt tur.

När jag satte mig i bilen var jag grymt nervös, men så fort vi började snacka med varandra släppte det, och det blev mer som att bara köra en kompis eller något. Så länge du kör lungt och kontrollerat så klarar du det, om du inte direkt bryter mot någon regel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
hehe, ok... egentligen är det ju lite konstigt att gränsen inte ligger vid 100%
Att sätta gränsen lägre är ju som att säga att det är ok om man inte kan vissa trafikregler.

Kanske en framtida urkäkt när man blir haffad för fortkörning "Äh jag klarade inte av den frågan på teoriprovet, jag fick mitt körkort ändå" nejdå menmen.

Tack för alla svar! Speciellt ni som lagt ner lite tid på era kommentarer. Tror faktiskt att det här kommer hjälpa mig en hel del!

Uppkörningen då? Vad har ni för erfarenheter från den? Någonting man bör tänka på?

På trafikreglerfrågorna skulle de ju kunna kräva 100% men inte på hela provet tycker jag. Det är ju massa konstiga frågor också. Typ hur många olyckor (procent) är föraren alkoholpåverkad. Sådant har man ju ingen egentlig praktiskt nytta av när man kör bilen. Dessutom är det statistik som ändrar sig (förhoppningsvis). Polisen kan ju inte stanna en och fråga om det Den som tog körkortet för länge sedan svarar kanske den siffran han lärde sig (om man nu haft 100% krav på hela provet) men polisen säger "nähä! Nu är det bannemig lite mindre!"

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

70 frågor är det på teoriprovet. 5 räknas inte med utan bara för att datorn ska ha lite koll om vad man kan och inte (får själv klart inte veta vilka dom fem är). 52 är godkänt. Så 52/65 behöver man

Har varit så för mig bägge gångerna iaf, då med 2.5 års mellanrum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
70 frågor är det på teoriprovet. 5 räknas inte med utan bara för att datorn ska ha lite koll om vad man kan och inte (får själv klart inte veta vilka dom fem är). 52 är godkänt. Så 52/65 behöver man

Har varit så för mig bägge gångerna iaf, då med 2.5 års mellanrum

Japp, minst 52 för att bli godkänd. Jag fick 49 första gången ska dock göra om det snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
70 frågor är det på teoriprovet. 5 räknas inte med utan bara för att datorn ska ha lite koll om vad man kan och inte (får själv klart inte veta vilka dom fem är). 52 är godkänt. Så 52/65 behöver man

Har varit så för mig bägge gångerna iaf, då med 2.5 års mellanrum

Ok kanske därför på något sätt som det här webbtestet gav mig underkänt på 54 poäng.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ok kanske därför på något sätt som det här webbtestet gav mig underkänt på 54 poäng.

Hur webbtestet funkar vet jag inte, bara kört med en trafikskolas pärmar och teoriboken. Det jag sa var för det riktiga provet iaf då jag gjort det. Möjligt det blivit ändrat nu på senare tid