Permalänk
Medlem

100Mbit throughput i vilken router?

hej..

påväg att flytta och kommer att få möjlighet till 100bit i min nya lgh. Självklart vill jag ha (precis som här) möjligheten att dela mitt internet. Och det är utan att ha en gammal P3 burk (med m0n0wall elr liknande...) som står och surrar i garderoben som router.

Finns det någon router som idag klara av 100Mbit throughput..
allså farten mellan WAN och LAN portarna?

...eller MÅSTE jag verkligen böka med en gammal burk i garderoben och två bra server nätverkskort från Intel eller 3Com..? snälla låt mig slippa det

tack för alla eventuella svar!

Permalänk
Medlem

Det mesta jag sett hittils är nog Netgears router RP614IS som har throughput på ca 90mbit (på pappret sen vad det är i verkligheten har jag ingen aning om)

Visa signatur

Abit KV7 - AMD AthlonXP 2600+ - 1gb ddr 400 - 2x200gb WD 3x120gb WD - FSP Bluestorm 500W - Allt förpackat i en ful Compaq Presario låda.

Permalänk

Du kan ju kolla upp om du får flera IP:n, isåfall kan du köra med en switch.

Permalänk

Måste behöver du inte, men det beror självklart vilken storlek din plånbok har
För en vanlig svensson så är det nog en gammal P3 eller P2 som gäller, vilket program man vill använda är frivilligt men m0n0wall har väl fått bra kritik så det är väl det som gäller.

Samma fråga har jag själv ställt mig eftersom jag kommer att få fiber till huset med en intern hastighet på 100Mb (cirka 3000 användare) och 10Mb ut mot internet (kommer att bli högre.. hoppas jag). Jag har insett att det som gäller är en gammal dator med m0n0wall om man vill kunna utnyttja dom 100Mb fullt ut till alla datorer i mitt hem.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

d link 4300

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

troligt att den har 100mbit throughput...

Visa signatur
Permalänk

80Mbit iaf om man ska tro dustin.se å några andra.

Har för mig jag sett den uppe på 96Mbit på nått test.

Permalänk
Medlem

My bad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: 100Mbit throughput i vilken router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
Finns det någon router som idag klara av 100Mbit throughput..

Enligt Tom's Networking är dessa routrar att föredra för snabba bredbandsuppkopplingar:

D-Link DGL-4300
WAN-LAN: ~90 Mbps (80 Mbps enligt Dustins spec.)
Pris hos Dustin: 1 575 kr inkl moms (anm: spelet Battlefield 2 ingår)

Linksys WRT54GX
WAN-LAN: 72.7 Mbps
LAN-WAN: 76.9 Mbps
Pris hos Dustin: 1 695 kr inkl moms

ASUS SL-1000
WAN-LAN: 83.3 Mbps
LAN-WAN: 86.7 Mbps
Pris hos shg.biz: 1 505 kr inkl moms

Buffalo WZR-RS-G54
WAN-LAN: 88.4 Mbps
LAN-WAN: 88.2 Mbps
Pris ??? (hittar ingen svensk leverantör)

(Om man dock verkligen vill få ut 100% av sin uppkoppling så är väl trots allt fortfarande "garderobsdatorn" att rekommendera.)

Permalänk
Medlem

Jag har en "LINKSYS RV082 ROUTER 10/100 VPN 8-PORT" och när jag flyttar filer så maxar jag den på 100Mbs.. kostar dock ca: 3000 hos dustinhome.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag tror ni blandar ihop dels troughput på routing och dels internt på nätverk. Läs exempelvis:
http://www.tomsnetworking.com/Reviews-145-ProdID-RV082-7.php

Det är 100 mbit på routing som folk är ute efter här.

Permalänk
Medlem

Re: Re: 100Mbit throughput i vilken router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Enligt Tom's Networking är dessa routrar att föredra för snabba bredbandsuppkopplingar:

D-Link DGL-4300
WAN-LAN: ~90 Mbps (80 Mbps enligt Dustins spec.)
Pris hos Dustin: 1 575 kr inkl moms (anm: spelet Battlefield 2 ingår)

Linksys WRT54GX
WAN-LAN: 72.7 Mbps
LAN-WAN: 76.9 Mbps
Pris hos Dustin: 1 695 kr inkl moms

ASUS SL-1000
WAN-LAN: 83.3 Mbps
LAN-WAN: 86.7 Mbps
Pris hos shg.biz: 1 505 kr inkl moms

Buffalo WZR-RS-G54
WAN-LAN: 88.4 Mbps
LAN-WAN: 88.2 Mbps
Pris ??? (hittar ingen svensk leverantör)

(Om man dock verkligen vill få ut 100% av sin uppkoppling så är väl trots allt fortfarande "garderobsdatorn" att rekommendera.)

då var det daxs för en liten sammanfattning tycker jag! Tack för alla svar...vad jag ser så är fortfarande det mest ultimata en "garderobsdatorn" med 2 bra NIC.s i. Ska vi dock gå på linjen att jag verkligen verkligen vill ha en router (för att den är smidig och inte låter + att jag inte har någon ström i en garderob och inte vill dra skarv) så verkar en D-Link DGL-4300 vara det jag söker...den klarar vad jag ser att routa min uppkoppling på 100Mbit helt OK...frågan är då bara varför du inte skrev LAN-WAN på den...hittade du ingen info om det eller?
PS. det är en del dar kvar innan jag flyttar (läs veckor) så jag återkommer...

Permalänk
Medlem

Tog hem en 4300 själv för att prova.
egen FTP server ----> (wan) DGL-4300 (lan) ----> dator

får cirka 80-90 mbit/s (varierar lite).
Fin liten burk må jag säga.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

4300 verkar bara ett bra alternativ!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

en mini-itx, typ 600mhz fanless
2st Gigabit pcikort(behövs ett raisercard för det)
128MB RAM
256 Flashdisk

Kör PFsense eller m0n0wall.

Billigt och liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
en mini-itx, typ 600mhz fanless
2st Gigabit pcikort(behövs ett raisercard för det)
128MB RAM
256 Flashdisk

Kör PFsense eller m0n0wall.

Billigt och liten.

kan ju kanske vara något...men då måste jag dra ström.....arrrhhgg...vad kostar denna lilla söta sak då?

såg detta..
är det något?
http://www.soekris.com/
http://www.pcengines.ch/wrap.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
kan ju kanske vara något...men då måste jag dra ström.....arrrhhgg...vad kostar denna lilla söta sak då?

såg detta..
är det något?
http://www.soekris.com/
http://www.pcengines.ch/wrap.htm

Vet inte hur bra Soekris Engineering net4501 är. Hur mycket nätprestanda man får ut. Men en sådan med OpenBSD på ett flashminne kan säkert vara en häftig sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
en mini-itx, typ 600mhz fanless
2st Gigabit pcikort(behövs ett raisercard för det)
128MB RAM
256 Flashdisk

Kör PFsense eller m0n0wall.

Billigt och liten.

Välkommen till 2005, där elpriset är skyhögt. Du har inte tänkt på att den totala kostnaden blir bra mycket högre än inköpspriset för tillbehören...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Välkommen till 2005, där elpriset är skyhögt. Du har inte tänkt på att den totala kostnaden blir bra mycket högre än inköpspriset för tillbehören...

Du skämtar va?
Elpris på den där, den kommer ju inte ens dra 30watt. Kanske 15.

Permalänk

Min Epia 800 med en 80GB 7200-rpm disk drar ~25W och då en disk drar ~10W så kan man räkna själv vad resten kostar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Jag har en "LINKSYS RV082 ROUTER 10/100 VPN 8-PORT" och när jag flyttar filer så maxar jag den på 100Mbs.. kostar dock ca: 3000 hos dustinhome.

Jag har en RV042 och den håller samma klass, kostar 1000:- mindre dock.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

jag kör en p2 350mhz passivt, 150w nätagg som körs passivt, och en 32mb CF kort som hd. Använder m0n0wall. Har lätt en throughput över 100mbit

m0n0wall burk blir billigaste och bästa lösningen

Permalänk
Medlem

Cisco CRS-1 lär palla det utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 100Mbit throughput i vilken router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
frågan är då bara varför du inte skrev LAN-WAN på den...hittade du ingen info om det eller?

Enligt testet på tom's networking så gick det inte att använda deras vanliga utvärderingsprogram med den routern.

Citat:

Note:
IxChariot and Qcheck don't get along well with some NAT+SPI routers and the 4300 is one of them. Even when I put the LAN endpoint in DMZ, I had problems with getting tests to properly end. So I wasn't able to obtain a complete set of WAN-LAN and LAN-WAN test results using my usual test method.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag har en RV042 och den håller samma klass, kostar 1000:- mindre dock.

http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gate...

denna klarar alltså utan problem att routa min kommande 100Mbit anslutning in från nätet? alltså throughputen mellan WAN till LAN är exakt 100 Mbit eller mer?

Permalänk
Medlem

Netgear FVX538

90+ Throughput både vanligt och genom 3DES VPN-tunnlar

Den har kraft, drar du på ett antal (massa) överföringar på t.ex. nån av de billigare här ovanför så kommer det droppa då NAT är Jävligt prestandasugande vid flera samtidiga sessioner...

nej, jag skulle inte själv köpa en för ett hemnätverk, men jag är småkär i den

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gate...

denna klarar alltså utan problem att routa min kommande 100Mbit anslutning in från nätet? alltså throughputen mellan WAN till LAN är exakt 100 Mbit eller mer?

Tveksamt. Jag tror att de ovan som sa att den klarade att "flytta filer" i 100 Mbps menade över switchen, dvs. LAN-LAN. Enligt det testet som Jymdis hänvisade till ovan så klarar den bara c:a 20 Mbps WAN-LAN/LAN-WAN. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gate...

denna klarar alltså utan problem att routa min kommande 100Mbit anslutning in från nätet? alltså throughputen mellan WAN till LAN är exakt 100 Mbit eller mer?

Som jag skrev tidigare så har jag RV082 och jag kan enkelt maxa den WAN-LAN på 100Mbs.

Ser ingen anledning till att RV042 inte skall klara samma eftersom den enda skillnaden är antal portar på LAN sidan.

Så ja, den klarar en genosmtrömning på >100Mbs WAN-LAN.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag har en RV042 och den håller samma klass, kostar 1000:- mindre dock.

är du verkligen säker att den klarar 100Mbit mellan WAN-LAN?. Någon som har något test på denna så man kan få se?
sen som ni förstår så vill jag att den ska klara när jag drar på ett antal (massa) överföringar , vill inte att den ska dippa vid flera samtidiga sessioner...

bogg...den är vacker ;-)...men alldelses för dyr...

http://www.netgear.de/pics/FVX538/FVX538_800x600.jpg