Permalänk

HemPC-erbjudande.

Någon mer som det letat sig ut HemPc-erbjudande till?

Iaf så plockade morsan hem lite papper idag gällande Jkpg's kommuns erbjudanden, blir en FS Scaleo X för våran del

nForce4 Ultra
AMD X264 3800+, 2,0 GHz/kärna samt 512KB L2 Cache/kärna
2048 MB ram, 4x512MB PC3200
2x250GB hårddisk, S-ATA
7800GTX, 256MB DDR3, 2xDVI, ViVo
Sound Blaster X-Fi Fatal1ty (kanske onödigt med det kommer i paketet )
Gigabit LAN + trådlöst 54 Mbit
Modem, varför envisas dom med detta?:p
DVD-brännar samt DVD-läsare
Diskettstation, varför envisas dom med detta?:p
Minneskortsläsare 11-in-1
2.1 Högtalare samt en
FS 19" Wide TFT, 8 ms, , 1440x900

Bild på skärm samt datablad under:

http://www.fujitsu-siemens.se/Resources/172/1305861195.pdf

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

För klen CPU.. ska vara en X2 4400+ ifall du ska ordentligt med krut.. annars ser det rätt EVIl ut

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För klen CPU.. ska vara en X2 4400+ ifall du ska ordentligt med krut.. annars ser det rätt EVIl ut

e du fikus ?

Visa signatur

Amd x2 3800+ | 1 GB Crucial PC3200 | MSI K8N Neo4 series | Radeon x850 pro | 250 GB sata

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAJGÅR
e du fikus ?

Vafan snackar du om? I en del spel så blir faktiskt x2 3800+ lite klent i och med att den bara kör på en kärna á 2000mhz. Men nu när det börjar komma spel som stödjer 2st kärnor så räcker nog en 3800+. Fast bara för att han tycker att 4400+ verkar som en bättre kombination så har du ingen anledning att kalla honom för fikus... Eller?

Permalänk

CPU'n är allt annat en klen, kommer knappast ha problem med något. Men lite smådålig upplösning på skärmen väl? sitter med 1440*900 på min laptop 17", och skulle inte klaga om ja kunde ha lite högre upplösning.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAJGÅR
e du fikus ?

Och du är en idiot? Kanske hög tid att försvinna tillbacka under den sedimenten där din mor fan dig.

Blue Marlin: Där är tillräckligt storskillnad mellan cpu:erna för att du ska märka det...

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=237&m...

Permalänk

Har fått erbjudande om en snarlik burk, en 4200+ istället för 3800+ och "bara" 1536MB RAM, sista beställningsdag är på onsdag, fortfarande lite i valet och kvalet... =/

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Har fått erbjudande om en snarlik burk, en 4200+ istället för 3800+ och "bara" 1536MB RAM, sista beställningsdag är på onsdag, fortfarande lite i valet och kvalet... =/

Okej, en FS det med eller?

Och för övrigt, diuskussionen om processorn har tillräckligt med kraft eller ej, jag tror vi klarar oss, oroa er inte (punkt för det för er som inte förstod)

Gällande skärmen så är det att ta i att välja en 26" istället

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAJGÅR
e du fikus ?

Jag är fascinerad.. detta überintelligenta svar.. som med tre ord beskriver varför man bör införa födelsekontroll här i världen.. du ska vara glad att den inte existerar redan för då hade jag qoutat ett icke existerande inlägg.....

Victor C... Fanns där inte fler/mer valmöjligheter?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det beror på vad du menar i uppgraderingsväg skruvis.
Det är värstingdatorn som vi har valt, fanns bara två stationära och tre bärbara, dom bärbara datorerna har vi inget behov av.
Det gick dock att uppgradera den stationära som vi kommer beställa, men det anser inte jag är värt pengarna, det enda som förändrades med den uppgradering var att processorn blir en 4200+, ett Hauppage TV-kort (klarar digital-tv och analog) samt att man fick Windows Media som operativsystem istället för Windows XP. Då vi inte ska använda den som HTPC eller ö.h.t. koppla in den till TV:en så är inte dom pengarna värt det. (var 70 eller 80 kr till i månadskostnad).

I skärmväg fanns det den 19-tummaren, en 20.1" TFT, en CRT på 19" samt en DiBoss på 26".
För 20.1" så fick man lägga till 50 kr/månad (plus den kostnaden på 19").

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Okej, en FS det med eller?

Och för övrigt, diuskussionen om processorn har tillräckligt med kraft eller ej, jag tror vi klarar oss, oroa er inte (punkt för det för er som inte förstod)

Gällande skärmen så är det att ta i att välja en 26" istället

Jepp, väldigt snarlika specs som sagt; finns här (PDF)

Frågan är ju om Option 2 (se specs ovan) är värt att slå till på. Sen är det något jag inte riktigt hängde med på gällande priset, i broschyren man fick hem finns två priser (netto/brutto) angivna för varje produkt, på hemsidan två andra (brutto utan moms/inkl. moms), vad är tanken med att ha momsfria priser i ett utskick främst till privatpersoner? Nog för att det ser billigare ut men...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Citat:

I skärmväg fanns det den 19-tummaren, en 20.1" TFT, en CRT på 19" samt en DiBoss på 26".
För 20.1" så fick man lägga till 50 kr/månad (plus den kostnaden på 19"). [/B]

Jag läste ditt nick seriöst fel och trodde nån fuckat med min user först.

Vad är det för upplösning på den där 26"? Det låter ju helt klart kul med en fetingskärm och den står sig mera i värde än all övrig elektronik i datorn. Har du en länk till den?
Och det är helt klart värt att ha en WS jämfört med en vanlig 19".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorG
Vad är det för upplösning på den där 26"? Det låter ju helt klart kul med en fetingskärm och den står sig mera i värde än all övrig elektronik i datorn. Har du en länk till den?
Och det är helt klart värt att ha en WS jämfört med en vanlig 19". [/B]

DiBossarna som dyker upp i hempc-erbjudande är ju enbart för folk som vill köpa en sunkig platt tv... upplösningen är 1366x768, d.v.s. inget att ha till datorn.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Varför pruttar dom i 4x512 och inte 2x1024? Annars fint. Som några innan sagt så kan 3800+ bli lite too slow i endel saker och slöa ner grafikkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher

Jepp, väldigt snarlika specs som sagt; finns här (PDF)

Frågan är ju om Option 2 (se specs ovan) är värt att slå till på. Sen är det något jag inte riktigt hängde med på gällande priset, i broschyren man fick hem finns två priser (netto/brutto) angivna för varje produkt, på hemsidan två andra (brutto utan moms/inkl. moms), vad är tanken med att ha momsfria priser i ett utskick främst till privatpersoner? Nog för att det ser billigare ut men...

Tyvärr så står det att länken är lösenordsskyddad så du får nog åtgärda detta innan jag kan kolla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorG

Jag läste ditt nick seriöst fel och trodde nån fuckat med min user först.

Vad är det för upplösning på den där 26"? Det låter ju helt klart kul med en fetingskärm och den står sig mera i värde än all övrig elektronik i datorn. Har du en länk till den?
Och det är helt klart värt att ha en WS jämfört med en vanlig 19".

Om du nu läst mitt första inlägg så står Wide för Widescreen, för er som missade detta så ta och läs en gång till.
Vet ej vad det är för max upplösning med skulle gissa på 1366x768 som Mindfighter sa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Varför pruttar dom i 4x512 och inte 2x1024? Annars fint. Som några innan sagt så kan 3800+ bli lite too slow i endel saker och slöa ner grafikkortet.

Missade du mitt inlägg om att det räckte med sådana inlägg om huruvida processorn slöar ner grafikkortet eller inte, jag tror att vi garanterat klarar oss utan att missa något...
Ser ingen nackdel i att stoppa i 4x512, inga direkta planer på att uppgradera till 4 gig iaf

Paketet är beställt.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.

Paketet är beställt.

Det gjorde du rätt i.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Tyvärr så står det att länken är lösenordsskyddad så du får nog åtgärda detta innan jag kan kolla

[...]

Paketet är beställt.

Glömde visst att jag autosparat lösenordet, user är iaf "staden06L1" och pass "hempc". Känns inte som det är några statshemligheter att lämna ut direkt.

Vad gäller priserna så var det tydligen ett feltryck i broschyren och de på hemsidan är de som gäller, logiskt men surt...

Blir förhoppningsvis beställning senare ikväll.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Det gjorde du rätt i.

Äran får gå till min mor
Hur gåre med din då?:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher

Glömde visst att jag autosparat lösenordet, user är iaf "staden06L1" och pass "hempc". Känns inte som det är några statshemligheter att lämna ut direkt.

Vad gäller priserna så var det tydligen ett feltryck i broschyren och de på hemsidan är de som gäller, logiskt men surt...

Blir förhoppningsvis beställning senare ikväll.

Okej, är ju exakt samma dator förutom minnet (fjantigt med 1536 *vissel)
Låter som en bra idé
Samma leverantör

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Okej, är ju exakt samma dator förutom minnet (fjantigt med 1536 *vissel)
Låter som en bra idé
Samma leverantör

Gissade nästan det.

Det är ju alltid saker man skulle kunna slipa på men med tanke på vilken stor investering det ändå blir är det här nog bästa lösningen för tillfället. Sen är det dags att köpa in lite nya andra prylar så man kan lassa ut den nuvarande burken ut i vardagsrummet till familjen för att göra plats för den nya...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Gissade nästan det.

Det är ju alltid saker man skulle kunna slipa på men med tanke på vilken stor investering det ändå blir är det här nog bästa lösningen för tillfället. Sen är det dags att köpa in lite nya andra prylar så man kan lassa ut den nuvarande burken ut i vardagsrummet till familjen för att göra plats för den nya...

Oh vafan, ska den hamna i ditt rum med
Synd att den nya hamnar i brorsans rum :p, men jag tror jag klarar mig på min nyligen uppdaterade

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Oh vafan, ska den hamna i ditt rum med
Synd att den nya hamnar i brorsans rum :p, men jag tror jag klarar mig på min nyligen uppdaterade

Givetvis, övriga använder endast datorn för enklare sysslor så som mail, surfning, ordbehandling och enklare spel. Hur det ska gå vid framtida flytt (jobbar för tillfället ganska mycket på annan ort) längre fram innan hyrtiden gått ut är däremot en öppen fråga...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Givetvis, övriga använder endast datorn för enklare sysslor så som mail, surfning, ordbehandling och enklare spel. Hur det ska gå vid framtida flytt (jobbar för tillfället ganska mycket på annan ort) längre fram innan hyrtiden gått ut är däremot en öppen fråga...

Hehe, du får försöka övertyga dom

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Hehe, du får försöka övertyga dom

Får jobba på det helt klart.

Nu blir det visst en 3800+ men man ska väl inte klaga när man får den utan egen kostnad, speciellt som jag under cirkus ett halvår drar in mer per månad än morsan...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Får jobba på det helt klart.

Nu blir det visst en 3800+ men man ska väl inte klaga när man får den utan egen kostnad, speciellt som jag under cirkus ett halvår drar in mer per månad än morsan...

Fyfan ;D
Du kan leva gott märker jag

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Fyfan ;D
Du kan leva gott märker jag

Jodå, men bara till studierna börjar i höst, det kommer bli en rejäl närkontakt modell snabb med verkligheten...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Jodå, men bara till studierna börjar i höst, det kommer bli en rejäl närkontakt modell snabb med verkligheten...

Hehehe

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAJGÅR
e du fikus ?

NAJGÅR får en månad på sig att fundera över vett och etikett

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på det här erbjudandet från JKPG kommun. Är lite fundersam...Är det så att Athlon 64 x2 3800+ är slöare än t ex "vardagsdatorn" som också finns i erbjudandet med Athlon 64 3700+ i de applikationer som inte är optimerade för två kärnor eller hur funkar det? Likaså, är det någon som vet tillverkaren på t ex grafikkortet och moderkortet i dessa datorer?

Till sist, jag funderar på hur föräldrarpenningen påverkas av hem-pc. Blir det årsinkomst - bruttoavdrag som ens SGI kommer baseras på i fortsättningen då
(Det blir till räkna efter noga...)