Permalänk
Medlem

Bränt NB eller Grafikkortet vid klock?

OBS! Jag är Svensk Mästare i att inte kunna vara kortfattad så det blev en del text:

Inspirerad av alla överklockningstrådar och nyfiken som man är kunde jag inte låta bli att prova på själv. Tänkte se vad min nyinköpta 3700+ klarade av.. och nu sitter jag här med ett trasigt grafikkort! (eller..?)

Felet: Kan inte visa 3d-grafik.. 3Dmark-bench och Spel blir bara ett myller av pixlar hit och dit, man ser t.ex Pickup-truck i 3Dmark 01 i bakgrunden men det är som en tjockt nät med mönster framför. Windows, Filmer etc funkar felfritt..

När felet uppstod: Hade klockat processorn till 2750 Mhz (250x11) och testat 3dMark01 + 05 och sedan kört prime i 14 timmar utan errors.
Tyckte att det räckte då. Vcoren låg på 1.520V, idle/full var 21/51-53 med stock kylning, enligt ABIT EQ (som är ett övervakningsprogram som medföljde mitt moderkort Abit KN8 Ultra)

Efter de 14 timmarna tänkte jag att jag måste göra ett försök mot den åtråvårda FX-57 på 2.8 Ghz så jag höjde FSB till 255x11 (HT x3) och Vcore ett snäpp till 1.540 och startade Prime, det höll i 35 minuter. Jaja inte mycket att göra åt, men man vill ju så gärna, så jag testade 3DMark01 och det funka fint, tjänade några hundra poäng mot tidigare och ville förstås testa 3dMark05 på en gång och det var Då det hände..

Jag gick ifrån datorn en stund och efter någon minut hörde jag att datorn bootade om, den hade alltså inte klarat av testet.. in i windows igen och igång med 3Dmark05 igen, jag ville se när/hur det skedde. Redan när "Loading"-bilden för benchmarktestet kom fram så var det fel i bilden, massa trianglar och rutor etc.. likaså i själva testet.. streck trianglar och diverse fel. men testet rullade iaf vidare.

Och nu sitter jag här.. med Clearad Cmos, formaterad HDD, i och urskruvat grafikkort, nya drivrutiner osv, men fortfarande samma fel. Att jag är nybörjare vet ni redan, men lite funderingar har man ändå. Mitt grafikkort är ett 6600GT PCI-e, men det är utan egen strömtillförsel, finns ingen kontakt på kortet som man kan dra direkt till Nätaggregatet.

All kommunikation till och från Graffkortet går väl genom Nordbryggan(?) och efterson jag krämade på med rätt mycket ström och endast har en passiv (Zalmans blåa kylfläns) kylare så kanske det är nordbryggan som skadats och därför blir Grafikkortets signaler fel?
Har tyvärr inte haft någon som helst koll på hur varmt det varit på NB eftersom det inte finns någon sensor som kan övervakas genom ABIT EQ.. CPU har alltså loadat på 51-53, rumstempen har varit 19-20 och idle har legat runt 21 i mitt Antec SLK3000B med en utblåsfläkt på fullt. Datorn har stått 50 Cm från ett öppet vädringsfönster med sidodörren bortplockad, minusgrader ute.
Vet att load på 50+ är lite för mycket egentligen men jag ville så gärna nå 2.8

De väsentliga delarna i systemet..
3700+ San diego - Stock kylning
Abit KN8 Ultra
Aopen 6600GT PCI-e
Tagan 430 W Easyconnect.

Jag hade PCI-E ställt på 100MHz (Låst väl?!) i BIOS så jag tycker inte att grafikkortet borde tagit skada alls egentligen, så rimligen har det inte alls med överklockningen att göra om Grafikkortet felat, möjligtvis då om det har med NB att göra?

Det är bara vad jag Tycker, Nu är det upp till Er ärade Forumgudar och kunniga att förklara för mig vad sjutton det är som gått fel? Är det p.g.a. klockningen det pajjat eller har mitt, från blocket, privatköpta Grafikkort helt sonika lagt av?

Saknar ni information för att göra en ordentligt utvärdering tveka inte att fråga!! Trots Uppsats-storlek på inlägget så kan jag missat något ?

Ytterst Tacksam för all hjälp jag kan få för att lista ut vad som är fel, det skiljer trots allt ca 1000:- mellan ett nytt Graff och ett nytt mobo.. TACK TACK på förhand..

Permalänk

Om du inte klockat GPU´n och har låst Pci-Xpress bussen så borde det rimligtvis inte vara grafikkortet!! Har du ingen möjlighet att prova det i en annan dator??

Permalänk
Medlem

hmm kondens fån minusgraderan ute tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hebbe_85
hmm kondens fån minusgraderan ute tro?

kondens bildas inte när kallt möter varmt, utan tvärt om. alltså att ha datorn ute är helt okej, men man ska låta den stå i några timmar när man tar in den

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

oki de va som fan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Om du inte klockat GPU´n och har låst Pci-Xpress bussen så borde det rimligtvis inte vara grafikkortet!! Har du ingen möjlighet att prova det i en annan dator??

Nej inte direkt. De flesta sitter på AGP så jag kan inte direkt låna någons grafikkort att testa med heller..

Någon som kan komma med lite konkreta Fakta?!
KAN Nordbryggan pajjat.. eller Måste! det vara grafikkortet, även om det kanske inte dog av just överklockningen.. ?

Permalänk
Medlem

Självfallet kan nordbryggan ha pajjat, men om du kan se temps i bios kan du se vad den ligger på och ev. utesluta det problemet. Du kan haft dålig kontakt mot GPUn, och när den körde 3Dmark så blev det för mycket, dock låter inte det nåt vidare troligt men... lycka till.

Permalänk
Medlem

Du skriver ingenting om vilka minnen du har
eller vilka inställningar du har/hade på dessa.
Är burken nerklockad nu?
Hade du divider på minnena vid "fx-57" klocken?
Anstränger man minnena för mycket vid
klockning kan en del filer ta skada.
Har du "tur" så är det vad som hänt.
Prova att avinstallera alla drivrutiner ordentligt
med Driver Cleaner eller liknande program.
Var noga.
Installera sedan om drivisarna och håll tummarna.
Kan även vara nån systemfil som är skadad.
Installera även om DirectX.
Kör med orginalinställningarna i BIOS när du
installerar drivisarna.
Lycka till

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Du skriver ingenting om vilka minnen du har
eller vilka inställningar du har/hade på dessa.
Är burken nerklockad nu?
Hade du divider på minnena vid "fx-57" klocken?
Anstränger man minnena för mycket vid
klockning kan en del filer ta skada.
Har du "tur" så är det vad som hänt.
Prova att avinstallera alla drivrutiner ordentligt
med Driver Cleaner eller liknande program.
Var noga.
Installera sedan om drivisarna och håll tummarna.
Kan även vara nån systemfil som är skadad.
Installera även om DirectX.
Kör med orginalinställningarna i BIOS när du
installerar drivisarna.
Lycka till

Minnena är ett par "vanliga" Twinmos DDR400 och kördes med divider och låg på ~198 Mhz
Burken är somsagt CMOS-clearad och går orginal nu. Har dessutom omformaterat HDD och installerat om windows, så de gamla drivisarna borde vara borta, har även provat lite olika drivisar men utan resultat. Tack iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Självfallet kan nordbryggan ha pajjat, men om du kan se temps i bios kan du se vad den ligger på och ev. utesluta det problemet. Du kan haft dålig kontakt mot GPUn, och när den körde 3Dmark så blev det för mycket, dock låter inte det nåt vidare troligt men... lycka till.

Då till frågan Vad ska tempen på NB ligga ungefär?
Och kan det såhär i efterhand synas om det är något på tok?

Någon som har några idéer på vad man kan göra för att felsöka förutom att prova ett annat graffkort alt. prova detta graff i en annan dator? Finns det något sätt att testa NB t.ex.?

Alla funderingar är välkomna funderingar..

Permalänk
Medlem

Min spontana reaktion säger grafikkortet. Samma sak även i OpenGL? Hur är det med 3d skärmsläckare?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Min spontana reaktion säger grafikkortet. Samma sak även i OpenGL? Hur är det med 3d skärmsläckare?

Angående Skärmsläckare, Svar ja.. Bollen/texten etc. flimmrar, men den svarta bakgrunden är iaf svart Kan man dra någon slutsats av det? Att det verkligen är grafiken det är fel på och att det inte blir fel "på vägen"?

Jag har inget installerat som jag vet använder sig av Open GL så det kan jag inte testa.

Permalänk

Nya grafikkorts drivisar?

Samma fel mede klockat 3200+ (3dmark05 endast) men fixades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Nya grafikkorts drivisar?

Samma fel mede klockat 3200+ (3dmark05 endast) men fixades

Har provat flera olika drivisar utan resultat.. :/

Permalänk

Tempen på min nordbrygga (har samma som du, KN8-ultra) är : 27c. (systemp)

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har 3dmark05 något knäpp fel...

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Vad jag vet så har 3dmark05 något knäpp fel...

ursäkta men vad fan menar du/ snackar du om?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Tempen på min nordbrygga (har samma som du, KN8-ultra) är : 27c. (systemp)

Vart ser jag detta, syns inte i Bios till detta kort väl?

I vilket fall var jag hos den lokala databutiken idag och fick låna ett Graffkort.. Funkade klockrent. Så imorgon blir det ett nytt grafikkort iaf.

Dem sa även att det såg lite bränt ut på kortet, att någon transistor hade svällt m.m.
Så till Nästa fundering då. Jag köpte detta kort privat.. Så det KAN ju ha varit fel innan, men även att det skadats av mig.. men om det skadats av mig undrar jag då hur det kan ha gått till?! Har somsagt klockat, men PCI-E har varit låst på 100MHz.. men jag har varit uppe och sniffat på 1.54 i Vcore.. kan det ha lett till att mitt grafik-kort gett upp?
Har tyvärr inte haft någon som helst koll på hur varmt kortet varit, bara sett tempen på CPU.
Men eftersom det varit "låst" har jag hela tiden tänkt att man inte behöver "bry sig" om att kolla grafikkort etc.. Tacksam för tips om detta också?! Så jag vet vilken ton jag ska hålla mot säljaren.

Tacksam för svar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Tempen på min nordbrygga (har samma som du, KN8-ultra) är : 27c. (systemp)

Säker på att systemp är chipsettemp? Mitt Epox 9npa+ ultra har en systemp som är envoirement temp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hungrywolf
Säker på att systemp är chipsettemp? Mitt Epox 9npa+ ultra har en systemp som är envoirement temp.

det du säger stämmer nog.. i Manualen (till tidigare nämnda KN8 Ultra) står det att CPU temp och systemp är "CPU and Enviromental temperatures.."

Permalänk

aah okej. Sorry. Får kolla i bios senare då Har för mig den var, runt, 40-50 något

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte som att din klock kan ha orsakat det.
Men efter 14 timmar prime borde det vara rätt varmt i datorn, men det känns inte som att grafikkortet kan lägga av bara sådär utav att det blivit varmt.

Sålänge du låste PCI-express klockan, så bör inte din klockning ha påverkat grafikkortet.

Har hört att grafikkort kan ta esd-skada och inte visa symtom på flera månader. Kan vara ett möjligt fel på ditt grafikkort.
Och den alstrade värmen i din dator efter prime kanske var droppen som fick bägaren att rinna över?

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Det låter ju inte som att din klock kan ha orsakat det.
Men efter 14 timmar prime borde det vara rätt varmt i datorn, men det känns inte som att grafikkortet kan lägga av bara sådär utav att det blivit varmt.

Sålänge du låste PCI-express klockan, så bör inte din klockning ha påverkat grafikkortet.

Har hört att grafikkort kan ta esd-skada och inte visa symtom på flera månader. Kan vara ett möjligt fel på ditt grafikkort.
Och den alstrade värmen i din dator efter prime kanske var droppen som fick bägaren att rinna över?

Tack, ett vettigt svar. Uppskattas. Men som datasnubbarna sa så syntes det iaf på kortet att det gått varmt. Hur varmt och när är omöjligt att säga, Men det borde rimligen inte kunna orsakas av ESD då jag fått för mig att ESD inte lämna såna uppenbara (för proffsen) spår efter sig. Men jag är somsagt nybörjare..
Jag nöjer mig nog här. Blir iaf ett nytt grafikkort.. och nya försök att klocka, men Inte utan att övervaka alla delar i systemet Undrar vad som brinner upp härnäst!

Förslag på Pålitlig och icke missvisande mjukvara för att övervaka systemets ALLA temperaturer etc?
Går everest att lita på t.ex...?

Permalänk
Medlem

Lite offtopic : Vart ställer du dividern på Abit KN8 Ultra ? Hittar det inte i bios (tror jag) Eller är det (ht x X) som är dividern ? I så fall hur funkar den ? Vad betyder då X1 X2 X3 X4 X5 tex. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negative
Lite offtopic : Vart ställer du dividern på Abit KN8 Ultra ? Hittar det inte i bios (tror jag) Eller är det (ht x X) som är dividern ? I så fall hur funkar den ? Vad betyder då X1 X2 X3 X4 X5 tex. ?

Först och främst hoppas jag du läst FAQ'en
HT är inte dividern.

Angåpende HT Frequency så ska kort och gott alltid(nåja..) "HT frequency" x "CPU FSB Clock" = 1000
Orginal på t.ex 3700+ så är FSB 200Mhz och HT x5 - alltså 5 x 200 = 1000.

Här ska man alltså försöka hålla sig så nära 1000 som möjligt, hellre under än över som jag förstått det Så om man ska klocka så kan man ställa ner HT till x4 på en gång.
Nu kan man höja FSB Clock till 250 MHz innan det går över 1000 igen..
Ska man över 250 Mhz i FSB är det lämpligt att sänka HT Frequency till x3.
De mer lärda för ge mer detaljerade svar då jag inte är så haj på Varför saker är som de är..

Angående Minnesdividern på KN8 Ultra så går du in:

-> "Advanced Chipset Features"
-> "DRAM Configuration"

Nu ser du att i stort sett allting nedanför står på Auto..
gå in på:

-> "DRAM Timing Selectable": Välj "Manual" (står på Auto)

Gå tillbaka ett steg och för att ändra Divider går du nu in på:

-> "DRAM Clock"
Där står det
DDR200 - motsvarar Dividier 1:2
DDR266 - 2:3
DDR333 - 5:6
DDR400 - 1:1
osv..

Hoppas det hjälpte lite. Överlåter detaljerna till proffsen. Men rekommenderar att läsa FAQ och kolla lite guider som finns länkade lite här och var. Förstår du inte första gången, läs igen, det hjälper Lycka till, och Bränn inget! ;D