Hur bra presterar iBook 12" utan uppgraderingar?

Permalänk
Medlem

Hur bra presterar iBook 12" utan uppgraderingar?

Slutar gymnasiet snart och är sugen på att köpa en iBook för pengarna jag får när jag säljer av den stationära. Ska ut och resa så en stationär dator gör mig ingen nytta.

Ni som har iBook 12", vad tycker ni om den? Vad begränsar den ouppgraderade versionen? (alltså minne ~ 512mb, hårddisk 40gb osv)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte en iBook 12" för ungefär ett halvår sen och hela upplevelsen har varit underbar. Som alltid med datorer beror det ju på vad man vill göra med dem, vill du spela krävande spel är inte iBook speciellt lämplig men för att surfa, skriva, kolla på film, lyssna på musik och liknande är den perfekt. Jag smällde i 1gb extra minne efteråt och det kan jag verkligen rekommendera, det kostade inte så farligt mycket om man köpte och installerade själv. Visst, det räcker med 512mb men datorn flyter på oerhört mycket bättre med 1.5gb i sig.

Kontentan av det hela är alltså, köp en iBook men uppgradera gärna med 1gb extra minne!

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Hårddisken är grymt slö.. Jag har 512 mb ram i min iBook och planerar inte att köpa mer. Spelar aldrig och minnet räcker till dom vanligaste sysslorna.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med. Köpte mig en iBook 12" i slutet av september och har inte varit annat än nöjd. Visst tryter minnet lite då och då (ligger fortfarande kvar på 512 MiB) men det är inget man inte kan leva med.

Nu uppgraderade ju jag hårddisken vid köp till en 60 GiB, 40 känns väldigt lite. Har ju ungefär 20 GiB musik och 7 GiB med foton. Blir inte mycket över med en 40-disk. Men detta är ju upp till individen.

Jag är inget annat än nöjd.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Har en 12" ibook m. 768Mb ram, fungerar finfint för mig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Hårddisken är grymt slö.. Jag har 512 mb ram i min iBook och planerar inte att köpa mer. Spelar aldrig och minnet räcker till dom vanligaste sysslorna.

Hur menar du "hårdisken är grymt slö", hur känner du av det? Dina vanliga sysslor innefattar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Kan inte annat än att hålla med. Köpte mig en iBook 12" i slutet av september och har inte varit annat än nöjd. Visst tryter minnet lite då och då (ligger fortfarande kvar på 512 MiB) men det är inget man inte kan leva med.

Nu uppgraderade ju jag hårddisken vid köp till en 60 GiB, 40 känns väldigt lite. Har ju ungefär 20 GiB musik och 7 GiB med foton. Blir inte mycket över med en 40-disk. Men detta är ju upp till individen.

Jag är inget annat än nöjd.

60 GiB kan ju vara ett vettigt val för mig som gärna har lite extra på datorn. En fördel för mig är väl att jag har en server ståendes hemma som jag använder till lagring, så när jag är ute i världen så finns allt som jag kan tänkas behöva på den servern.

Jag kommer ju definitivt inte spela, det har man ju inte tid med när man ska ut och se världen. Iallafall inte spela något annat än Harpan.

Rekommenderar de flesta att uppgradera minnet? Kan de som gjort det hävda att de känt av det och därför upplevt skillnaderna?

Visa signatur
Permalänk

Har en powerbook 12" 1.5 GHz, 1.25 GB RAM, 80 GB Hårddisk
.. hade gärna velat ha en snabbare maskin med mera minne och större hårddisk

om du kan, vänta tills intel-ibookarna kommer (de lär komma innan du slutat gymnasiet)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du "hårdisken är grymt slö", hur känner du av det? Dina vanliga sysslor innefattar?

Det är ju bara en 4200-varvare vilket märks vid start av vissa program.

Vanliga sysslor innefattar typ det här:

Dvs: surf/mail/IM/IRC, musiklyssning, Photoshop och kodande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Det är ju bara en 4200-varvare vilket märks vid start av vissa program.

Vanliga sysslor innefattar typ det här:
http://alvsbyn.nu/~anton/files/dock.png
Dvs: surf/mail/IM/IRC, musiklyssning, Photoshop och kodande.

Det passar mig utmärkt. Så länge den klarar av photoshop så är jag ganska glad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har 768MB i min powerbook och visst klarar den PS, men mer minne skulle inte vara fel.

Permalänk
Medlem

Re: Hur bra presterar iBook 12" utan uppgraderingar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail
Slutar gymnasiet snart och är sugen på att köpa en iBook för pengarna jag får när jag säljer av den stationära. Ska ut och resa så en stationär dator gör mig ingen nytta.

om du kan vänta till sommaren, så gör det! (om du inte jobbar i princip uteslutande i adobes cs.)

jag gissar ibooks med celeron-m 4xx eller möjligen core solo och en några-fler-pixlar-på-bredden-skärm till juni...
inget som kommer att lämna ibook-g4-ägare gråtandes vid vägkanten, men ändå betydligt fräschare imo.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

celeron-m? knappast... core solo blir det väl när dom ändå håller på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
celeron-m?

ja?
celeron-m 4xx-serien, som egentligen skulle ha släppts samtidigt som core duo/solo, är i princip en core solo med halva cachen (1mb) och 533mhz fsb. (och dessutom halva priset...)

ett givet val för en lågbudget-laptop o du frågar mig.

apple kommer förmodligen att släppa en core duo-baserad ersättare för dagens 12" powerbook till motsvarande pris (och möjligtvis med core solo bto), men det lät inte som att det ligger i rätt prisklass för frågeställaren...

edit:

prisbild: core duo 1.66/1.83: $241/$294 core solo 1.66: $209 celeron-m 420 (1.60): ~$100-150 (min gissning)

http://www.intel.com/intel/finance/pricelist/

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Jag tror inte att Apple skulle sjunka så lågt som Celeron-m. Bara namnet skrämmer iväg kunderna.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Om dom skulle sjunka så lågt så skulle jag hellre köpa en gammal G4
Har Celeron M på min nuvarande pclaptopoch tänker inte skaffa en till Celeron M baserad laptop

Bara och hålla tummarna på att det blir en core solo / duo

Permalänk
Medlem

Jobs sa själv att alla Macar från och med nu skulle ha minst dubbla kärnor så det lär inte bli någon Core Solo iaf.

Permalänk

Jag gissar att 1,67Ghz kommer i Ibooken. Vilket ifall den ligger på samma pris kommer göra den grymt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Jobs sa själv att alla Macar från och med nu skulle ha minst dubbla kärnor så det lär inte bli någon Core Solo iaf.

det sa han inte alls, han sa '2 processors in every Macbook pro'.

edit:
dessutom, den absolut billigaste core duo-bestyckade burk jag kan hitta är 'acer travelmate 4204wlmi', en 3 kilos-best med gma-grafik och allmän strykfulhet. denna goding blir din för endast 11 tusen.
skulle apple, med branchens erkänt högsta marginaler, kunna släppa en duo-ibook värd namnet för en tusenlapp billigare? knappast.

jag skulle lugnt byta bort den ena kärnan mot 'riktig apple känsla' varje dag i veckan om det var tvunget för att få ner prislappen till 10 tusen (helst under) och jag är ganska säker på att jobs resonerar på ett liknande sätt...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Mitt köp kommer innebära den billigaste iBooken, om jag glömt att säga det. MacBook Pro är ju skitdyr om jag inte fattat helt fel.

Mina fråga är mer ställd: är det något jag verkligen måste uppgradera om jag köper den billigaste?

Vanliga sysslor. Jag är lite av en multitasker dock.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail
Mitt köp kommer innebära den billigaste iBooken, om jag glömt att säga det. MacBook Pro är ju skitdyr om jag inte fattat helt fel.

Mina fråga är mer ställd: är det något jag verkligen måste uppgradera om jag köper den billigaste?

Vanliga sysslor. Jag är lite av en multitasker dock.

Nej. Klart inte apple skulle kränga en icke-fungerande produkt. Så svaret blir att du inte måste uppgradera nåt. Jag köpte mer ramminne för att få lite bättre flyt. Det kostar ju inte många kronor. iBook 12" är en trevlig maskin som duger till mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail
Mitt köp kommer innebära den billigaste iBooken, om jag glömt att säga det. MacBook Pro är ju skitdyr om jag inte fattat helt fel.

Mina fråga är mer ställd: är det något jag verkligen måste uppgradera om jag köper den billigaste?

Vanliga sysslor. Jag är lite av en multitasker dock.

Du har fattat fel. Macbook Pro är inte skitdyr om man tittar på vad man får för pengarna.

"There are surely numbers in this comparison to which an ardent Dell fan—or a Mac fan—might object. But even with a quibble here or there, the general point holds true: When you actually configure offerings from Apple and brand-name Windows PC vendors comparably, you’ll often find the two to be surprisingly price-competitive—even when the Mac isn’t cheaper, the two are often close enough in price that you can make your purchasing decision based on what you want to buy rather than what you think your budget allows."

I jämförelsen nedan tar skribenten inte med mjukvaran heller, och det är en del vettiga program man får med till en Macintosh, speciellt om man gillar programmen som hänger med i iLife-paketet.

http://www.macworld.com/news/2006/02/13/pricecomparison/index...

http://www.macworld.com/news/2006/02/14/pricecomparison2/inde...

Och på fråga 2: Du behöver köpa mer minne, 512 MB räcker inte! De glada nyheterna är att det är oerhört mycket billigare att köpa mer minne i en PC-Affär, och det är inte svårt att sätta in det. Iaf var det inte det i min Powerbook.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Du har fattat fel. Macbook Pro är inte skitdyr om man tittar på vad man får för pengarna.

måhända, med de flesta nybakade gymnasiestudenter har nog inte 20 papp att lägga på en fräsch laptop.
speciellt inte om man ska finansera köpet med sin gamla begagnade burk och dessutom, som lök pålaxen, resa ut i världen...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det sa han inte alls, han sa '2 processors in every Macbook pro'

ok, minns fel.

Permalänk
Medlem

512mb Är för lite! men stoppa in extraminne själv för att spara många slantar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
512mb Är för lite! men stoppa in extraminne själv för att spara många slantar.

512 MB räcker gott och väl om man bara ska ha datorn till film, surf, mail och ordbehandling. Det duger även till enkel bildbehandling i photoshop. Det enda jag hade att klaga på var att det gick segt att gå mellan olika program om man har många igång samtidigt. Däremot är det inte sagt att 512 MB extra inte är en dålig investering, jag tycker att den flyter på mycket bättre nu.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Du borde åtminstone vänta till 1 April då Apple firar att de fyller 30 år! Då kommer det troligtvis en massa nya produkter och då kanske en MacBook (iBook?) och lite andra datorer. Macbook Pro är inte så dyr för vad man får för den, men det är momsen i Sverige som gör den så dyr. Mycket billigare i USA Apple Store.

Om du skulle köpa en iBook 12 " nu, visst det är en bra dator men med de nya Intel Processorerna kommer utvecklare mer satsa på program för Intel Processorn även om de ett tag framöver kommer göra Universal av sina program (Dvs både för Intel och PPC). Dessutom har iBook 12 " ingen CD/DVD brännare, men den är otroligt snygg!

Angående MacBook (iBook) så kanske de sätter i dubbla kärnor, för det har visat sig vara mycket bra på datorer och varför inte fortsätta i samma spår? Jag gissar på att en 12 " och 14 " MacBook kommer, men med lite mindre prestanda än MacBook Pro, dock för ett billigare pris.

Du är i rätt tankar! Köp en Mac! Absolut de bästa datorerna och bästa Operativ systemet!

Permalänk
Medlem

Jag äger en iBook och hade jag haft en med standardkonfiguration hade hårddiskutrymmet tagit stopp direkt. I min sitter det en 80-giggare och sen har jag pillat i 1.5 gig ram. Inte vet jag om jag märker nån skillnad mot 512 men det är ju inte sämre iallafall.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

jag blir alltid lika förundrad varje gång man hör klagomål på för lite lagringsutrymme...
vet inte riktigt hur mycket macos tar upp från början, men för mig som använder enbart 2gb för ubuntu och ytterligare 2gb för /home är det förunderligt hur man ens lyckas fylla en 40gb-hårddisk?!

piratkopierar folk så pass mycket, alla ibookanvändare pysslar väl knappast med filmredigering?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Hah, iMovie följer ju med..