Permalänk
Medlem

Ett "måste ha" program för 8310 (och alla andra windows mobile enheter för den delen) är förresten mediaspelaren TCPMP.

En fråga som säkerligen redan ställts hundratals gånger är: Finns det ett kompakt bluetooth stereoheadset med bra ljudkvalitet?
Sladdarna till hörselsnäckorna bara trasslar hela tiden..

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Har själv lite funderingar på att skaffa en Qtek 8310 men är lite tveksam. De funktioner som jag har störst behov av är kalendern, email och i viss mån wlan för att kunna ta hem mail snabbt och smidigt och lite RSS-feeds ibland. Dock är jag tveksam till den lilla skärmen, jag har just nu en z800i och en Tungsten T3 men har tröttnat på att ha med mig två prylar. Skulle 8310 kunna ersätta dessa två? Vad tror ni som har den? Jag har annars funderat på antingen en Qtek S200 eller en Eten M600 då jag är sugen på lite mer handdatorfunktion, detta för att få en bättre överblick över kalendern. Det är just kalendern som jag är missnöjd med i vanliga mobiltelefoner men som fungerar väldigt bra i min Tungsten.

Vad tror ni?

Dessutom, hur går det att läsa PDF-dokument i 8310? Finns det något vettigt program? Jag läser väldigt mycket e-books i PDF format på bussen, tåget och i stort sett alltid när jag har tid över. Därför behöver jag ett bra program för att kunna hantera stora PDFer.

Lite rörigt inlägg men hoppas ni har några synpunkter.

Med Vänlig Hälsning
Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ze0n

Dessutom, hur går det att läsa PDF-dokument i 8310? Finns det något vettigt program? Jag läser väldigt mycket e-books i PDF format på bussen, tåget och i stort sett alltid när jag har tid över. Därför behöver jag ett bra program för att kunna hantera stora PDFer.

Nej, PDF-hanteringen är helt värdelös och oanvändbar på 8310, det borde inte få kallas PDFläsare då den inte klarar av något alls, tyvärr.

En pocketPC är ett mycket bättre alternativ för att bläddra i stora PDFer, men testa innan du köper, så du inte blir besviken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ze0n
Har själv lite funderingar på att skaffa en Qtek 8310 men är lite tveksam. De funktioner som jag har störst behov av är kalendern, email och i viss mån wlan för att kunna ta hem mail snabbt och smidigt och lite RSS-feeds ibland. Dock är jag tveksam till den lilla skärmen, jag har just nu en z800i och en Tungsten T3 men har tröttnat på att ha med mig två prylar. Skulle 8310 kunna ersätta dessa två? Vad tror ni som har den? Jag har annars funderat på antingen en Qtek S200 eller en Eten M600 då jag är sugen på lite mer handdatorfunktion, detta för att få en bättre överblick över kalendern. Det är just kalendern som jag är missnöjd med i vanliga mobiltelefoner men som fungerar väldigt bra i min Tungsten.

Vad tror ni?

Dessutom, hur går det att läsa PDF-dokument i 8310? Finns det något vettigt program? Jag läser väldigt mycket e-books i PDF format på bussen, tåget och i stort sett alltid när jag har tid över. Därför behöver jag ett bra program för att kunna hantera stora PDFer.

Lite rörigt inlägg men hoppas ni har några synpunkter.

Med Vänlig Hälsning
Mathias

I de fall de inbyggda funktionerna för mail, kalender, osv. inte fungerar som man vill så är det ju bara att ladda ner något alternativt program till telefonen.
Det finns kanske förresten en alternativ PDF-läsare?
Skärmen kanske är liten, men den har väldigt hög upplösning, så det går in en hel del information på den faktiskt.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Nej, PDF-hanteringen är helt värdelös och oanvändbar på 8310, det borde inte få kallas PDFläsare då den inte klarar av något alls, tyvärr.

En pocketPC är ett mycket bättre alternativ för att bläddra i stora PDFer, men testa innan du köper, så du inte blir besviken.

Det låter inte speciellt bra, jag behöver verkligen ha möjligheten att läsa PDFer, visserligen har jag min laptop också men det känns lite onödigt att behöva ha med den varje gång jag vill läsa en PDF. Får nog kolla närmare på Eten M600 och undersöka möjligheten till att läsa PDFer där.

Att köpa en PocketPC utan telefonfunktion är inget alternativ, då kan jag lika gärna ha kvar min Palm som PDFer fungerar bra på.

Tack för din input killer_ante!

Tack även för ditt svar AmPz, jag får undersöka vilka mer program som finns till OSet. Har du tips på någon sida med mycket bra program för WM5?

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ze0n
Det låter inte speciellt bra, jag behöver verkligen ha möjligheten att läsa PDFer, visserligen har jag min laptop också men det känns lite onödigt att behöva ha med den varje gång jag vill läsa en PDF. Får nog kolla närmare på Eten M600 och undersöka möjligheten till att läsa PDFer där.

Att köpa en PocketPC utan telefonfunktion är inget alternativ, då kan jag lika gärna ha kvar min Palm som PDFer fungerar bra på.

Tack för din input killer_ante!

Tack även för ditt svar AmPz, jag får undersöka vilka mer program som finns till OSet. Har du tips på någon sida med mycket bra program för WM5?

//Mathias

Två kompisar har Qtek 9100 respektive Eten M600 och de har mycket bättre PDF-läsare eftersom det är pocket PC - plattformen, men som sagt, testa själv för att se om det uppfyller dina behov.

Permalänk
Medlem

Det låter bra, jag har försökt hitta något ställe där jag kan få känna på telefonerna i verkligheten men det var svårt. Verkar tyvärr inte finnas så mycket butiker här i Norrköping som har Eten M600 eller någon av Qtek telefonerna inne. Fick kolla en dummy hos teknikmagasinet men det ger ju inte mycket.

Jag ska försöka hitta någon butik där jag kan granska dem mer, annars får det bli att köpa grisen i säcken och hoppas på att M600 är okej.

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Kan man köra samma program på Qtek 8310 som Qtek 9100 har?.
Blir man besviken om man köper 8310 istället för 9100?.
Är ju så svårt att välja, om man läser på pricerunner så tycker en del den är bra andra rent kass(9100).
Här verkar de flesta gilla 8310.
Mvh
Olasam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olasam
Kan man köra samma program på Qtek 8310 som Qtek 9100 har?.
Blir man besviken om man köper 8310 istället för 9100?.
Är ju så svårt att välja, om man läser på pricerunner så tycker en del den är bra andra rent kass(9100).
Här verkar de flesta gilla 8310.
Mvh
Olasam

Nej det kan man inte.
8310 spelar i en lite annan division än 9100, visst, de har lika snabb processor och lika hög upplösning på skärmen, men där tar likheterna slut.
Själv köpte jag en 8310 för att jag trodde den var liknande 9100, men de går inte att jämföra, tyvärr.

Ja, du kommer bli besviken på 8310.

Permalänk
Medlem

Men de har ju båda Windows Mobile 5, så varför kan man ej köra samma program i båda?.
Vad är det för program som funkar i 8310 då?
Det finns ju mycket program och spel på nätet för windows mobile, dock ej mobile 5, kan man använda dessa i 8310?.
Mvh
Olasam

Permalänk
Medlem

Det kan även skilja sig i vilken processor de har, men jag gissar att 9100 kör ARM precis som 8310.

Har 9100 kanske touchscreen eller nåt sånt?

Annars bör de gå utmärkt att installera och köra samma program på de två..

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

jag ids inte läsa hela tråden så jag frågar :

Fungerar det bra utan touchscreen på 8310 ? eller är avsaknaden av touchscreen stor?

Visa signatur

en för alla, alla för ettan

Permalänk

Ja 9100 har touchscreen.

8310 fungerar bra utan touchscreen, det tråkiga är att programutbudet är i princip lika med noll. Det förstör ju hela tanken med anpassningsbart operativsystem.

Permalänk
Medlem

Alla program avsedda för windows mobile 5 på ARM-processor som inte kräver touchscreen bör gå att köra på 8310 tycker jag.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Kan Qtek 8310/9100 köra pocketpc program?.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olasam
Kan Qtek 8310/9100 köra pocketpc program?.

nej

Permalänk
Medlem

de program som inte finns till WM5 håller nog säkerligen att utvecklas just nu! så det lär bara bli bättre och bättre!

man får mycket mobil för pengarna med qtek 8310, skulle den ha en w800 kamera så skulle den vara MYCKET MYCKET BRA!!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Hej
Köpte en 8310 och jag är mycket nöjd.
Vilket program använder ni för att konvertera film till mp4? Jag har bara fått film att fungera när jag konverterar till WMV.
Mvh
Olasam

Permalänk
Medlem

Varför kovertera till mp4? Sänk upplösningen på filmen bara och spela upp den i tcpmp.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Hej igen
Vilken av följande skall man installera av Tcpmp? Såhär står det i Readmefilen.

Which file to use?

First determine which type of processor do you have: ARM, MIPS, SH3
If you don't know, it's most likely ARM.

TCPMP.ARM_CE3.CAB
WinCE 3.xx - 4.xx
Basically all modern PocketPC, PocketPC Phone Edition and HPC
(example for PPC2000,PPC2002,WM2003,WM2003SE)
(Intel XScale is an ARM cpu)

TCPMP.ARM_SP.CAB
All MS Smartphones (for SP2002,WM2003 SP,WM2003SE SP)

TCPMP.ARM720_CE3.CAB
Same as ARM_CE3, just with different ARM CPU identifier for Sigmarion III
(this is NOT for Pocket Loox 720, please use TCPMP.ARM_CE3.CAB for that device)

TCPMP.ARM_CE2.CAB
WinCE 2.xx (for older HPC's and PalmPC devices)

TCPMP.MIPS_CE3.CAB
WinCE 3.xx - 4.xx with MIPS CPU

TCPMP.MIPS_CE2.CAB
WinCE 2.xx with MIPS CPU

TCPMP.SH3_CE3.CAB
WinCE 3.xx - 4.xx with SH3 CPU

TCPMP.SH3_CE2.CAB
WinCE 2.xx with SH3 CPU

Mvh
Olasam

Permalänk
Medlem

TCPMP.ARM_SP.CAB

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Hej
Tack så mycket för svaret Peter 233. Testat nu funkar perfekt.
Har ju läst att många inte tycker det finns många program till den, men här var ju ett i alla fall.
Är som sagt ny ägare till en 8310.
Är det någon som vet vilka mer program som är kompatibla till telefonen så kan ni väl maila mig.
olasamuelsson@hotmail.com
Mvh
Olasam

Permalänk
Medlem

Jag kör då med : PocketDivXEncoder

för att göra om filmerna, blir mycket family guy på bussen, för denna mobil har extremt bra skärm!

nu har det även kommit ett program för att använda telefonen som vanligt USB-minne!! väldigt bra nyhet enligt mig iaf!

http://www.smart-resource.com/forum_viewtopic.php?11.3104

där finns det att hämta!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Hej
Nu har jag två frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Har en 8310 och för över filer via bluetooth från datorn till mobilen. Hur ställer man in så att filerna kopieras till minneskortet istället för till "ramminnet"(heter det så)? Det går inte att spara stora filer på ramminnet. Går detta att ändra?.

Min andra fråga är om den adaptern (2,5 mm till 3,5 mm) som finns på "http://www.clasohlson.se/" går att använda till qteken 8310?. Artikelnummer 38-1618. Är det någon som använder en sådan som kan bekräfta att den funkar?.

Mycket tacksam om jag kan få svar på dessa frågor.
Mvh
OlaSam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olasam
Hej
Nu har jag två frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Har en 8310 och för över filer via bluetooth från datorn till mobilen. Hur ställer man in så att filerna kopieras till minneskortet istället för till "ramminnet"(heter det så)? Det går inte att spara stora filer på ramminnet. Går detta att ändra?.

Min andra fråga är om den adaptern (2,5 mm till 3,5 mm) som finns på "http://www.clasohlson.se/" går att använda till qteken 8310?. Artikelnummer 38-1618. Är det någon som använder en sådan som kan bekräfta att den funkar?.

Mycket tacksam om jag kan få svar på dessa frågor.
Mvh
OlaSam

Det första vet jag inte, det har jag försökt ställa in sedan jag köpte min, verkar lönnlöst.

Den där adaptern köpte jag, och den verkar glappa rätt rejält, man måste vrida på den och hålla på för att få ljud i båda hörlurarna, så den är inget jag rekommenderar. (det är inte min utgång det är fel på, för den fungerar med en kompis adapter)

Permalänk
Medlem

killer_ante
Vad är det för adapter din kompis har? Har du en länk till den?
Mvh
Olasam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olasam
killer_ante
Vad är det för adapter din kompis har? Har du en länk till den?
Mvh
Olasam

Vet att han köpte den på expansys, ska leta upp den nu.

Äh, jag hittar inte skiten. Det var en 2,5mm -> 3,5mm med en liten dosa med svarsknapp och volymkontroll.

Permalänk
Medlem

Har någon testat detta nedladdningsprogrammet till 8310. Länk nedan. Det är freeware.
http://www.handango.com/PlatformProductDetail.jsp?siteId=1&os...

Annars är ju Handago riktigt bra sida för att hitta program till 8310. Dock inte så många freeware. Det finns 629 titlar nu.
http://www.handango.com/SoftwareCatalog.jsp?siteId=1&hz1=1&hz...

KILLER_ANTE :Jag skickar ett mail till expansys och frågar.
Tack för tipset killer_ante
Mvh
OlaSam

Permalänk
Medlem

jag har haft en qtek, visst är den en underbar telefon men det är några saker som jag inte alls tycker är bra med den. jag pratar ganska mycket i telefon circka 5 timmar om dagen och då är den ganska viktigt att ljudet i telefonen är bra som jag inte tycker att qteckens är. jag hade en nokia innan och den hade mycket bättre ljud. sen är det mest små saker som jag inte gillar med den. om du behöver en telefon med windows mobil så ta den, men om du inte så tycekr jag att du ska leta efter en ny. det finns måga som är billigare och bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhuusko
jag pratar ganska mycket i telefon circka 5 timmar om dagen

OMG!!

Visa signatur

/BobDeluxe