Permalänk
Medlem

Asus W3J

Har fått upp ögonen för denna burk och den verkar riktigt bra. Men nån som vet hur det blir med värme, ljudnivåer och batteritid när det sitter ett av ati's värre grafik kort i den(x1600).

Ligger väll aningen högt i pris(19k) för att man ska slå till på direkten men har inte sätt några likvärdiga burkar som är billgare. Finns det egentligen ett bättre alternativ som är lättare(2 kg) om man vill ha möjligheten att köra ett nyare spel nån gång ibland. För det jag har hört om gma 900/950 kretsarna som oftast är i de lättare burkarna vill inte de riktigt hänga med när det blir mer avancerade saker.

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=5&l2=26&l3=0&model=1072...

Edit:

Hittade den här forumlänken där nån testat den och han verkar imponerad av den

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=147338

Är 3917 poäng i 3DMark05 bra som jag såg att han fick vid ett test.

Permalänk
Medlem

Jag har titat lite mer på mindre bärbara men trotts det så har jag ändå fått många hänvisningar till jusst Asus W3J, den verkar rätt populär och är rätt liten men har trotts det bra prestanda. Från vad jag läst så kan jag verkligen rekommendera den om det är en sådan bärbar man vill ha.

Priset är som du säger rätt högt men den är ju rätt kompakt också, mindre bärbara kostar ungefär lika mycket men har mycket sämre prestanda.

EDIT:
Jag utgår från specifikationerna, när jag kollade så var den inte ute.

Permalänk
Medlem

Jag har googlat på denna dator varje dag i en månad nu och kan säga att det är den bästa bärbara datorn ute nu (åtminstone för min del). En Asus A6Ja modell mindre med snyggare utseendé helt enkelt. Poängen som han får är väldigt bra.

Kommer att köpa denna när den kommer till Sverige. Prel. datum är 20 april och det har ju redan varit men återförsäljarna har ännu inte fått den i lager så jag hoppas att den kommer nästa vecka. :\

Edit: Den ska vara mycket tyst och till skillnad från Zepto 6241W så är grafikkortet inte nedklockat. Självklart brummar den på mycket när du anstränger den typ spelar men det gör alla bärbara datorer, speciellt de mindre modellerna.

Permalänk
Medlem

Låter övertygande och att den är såpass ny är alltid trevligt. Sen är det bara frågan hur fort de kommer ut i handeln. Hur är asus återförsäljarnät i sverige förresten, det är inte de laptops man ser många av om man säger så.

Och hur är det med garantier och liknande om nånting strular och behöver bytas ut. Fixas sånt på plats i sverige av någon eller får man skicka burken till långtbortistan. De asus prylar jag sett har kännts som kvaliten är bra på men man vet ju aldrig vad som händer.

Permalänk
Medlem

Happ, det verkar som om datorn har blivit försenad med ännu en månad. Mailade TDJData och fick detta svar:

Hej

Denna vara dök som du kanske vet inte upp, det enda jag kan se nu är att det
finns ett förväntat leveransdatum till slutet av maj. Detta är alltså inte
bekräftat utan endast ett förväntat leveransdatum.

Tråkigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2

Edit: Den ska vara mycket tyst och till skillnad från Zepto 6241W så är grafikkortet inte nedklockat. Självklart brummar den på mycket när du anstränger den typ spelar men det gör alla bärbara datorer, speciellt de mindre modellerna.

Jag fastnade för zepton till slut (satt i en liknande sits), och de som fått hem den verkar ha fått sina 7600go klockade till 450/350 i stället för 300/300 så som angavs gällande testexemplaren.

Sen så verkar x1600/7600go vara relativt lika prestandamässigt så helt fel lär man inte gå med något av dem.

Edit: Det återstå att se om den stora mängden dedikerat grafikminne i 6214W är väsentligt för prestandan... hoppas jag får den imorgon så det blir litet testa av.

Permalänk
Medlem

Har övervägt en sådan också men de två som har den på forumet (om det inte är fler) har anmärkt på det dåliga tangentbordet. Dessutom skulle den bli sjukligt varm vilket heller kanske inte är så bra. Men om det inte vore för det så...

Edit: Jag vet att jag låter jäkligt petig men lägger man ut ~20 000 på en bärbar dator som är tänkt att ersätta min nuvarande stationära så måste man ta hänsyn till allt.

Permalänk
Medlem

Det där lät sunkigt, ska nog pröva ringa lite andra återförsäljare själv och se om de kan se några definitiva datum i sina system.

Vad har man egentligen för andra alternativ om man vill ha en laptop på max 2kg, inbygd cd/dvd samt ett okej grafikkort.

Såg att den fanns i lager hos http://www.laptopsdirect.co.uk men frågan är hur bra det fungerar att handla därifrån. Schysst pris på 14.4 eller 17k(deras skatter?), hur funkar det med skatterna betalar man deras och slipper den svenska eller?

Permalänk
Medlem

Webbhallen svarar med att de inte har fått något datum alls. Så att den kommer till Sverige sent i maj verkar stämma. "Mitten av maj" verkar vara releasedatumet för övriga länder i Europa (bortsett från England). Visst är det lockande att beställa från utlandet men jag anar - med min sedvanliga otur - att det bara kommer att innebära krångel och ett tgb utan å, ä, ö.

Ser nog ut som om jag köper en LG S1 istället. Lite dyrare men snyggare (?), numpad och T2500-processor istället för T2400. Dock avsaknad av Express Card-slot men det skiter jag i. Ska fundera nån timme innan/om jag lägger beställningen inatt.

Permalänk
Medlem

Den är läcker
Men jag är lite skeptisk till numpaden.

Jag har i och för sig aldrig suttit vid en bärbar med numpad och de gånger man ska skriva med siffror så önskar man att man hade en, händer inte så ofta för mig men ändå så stör man sig på de få gångerna.

Men frågan är om allt annat blir lidande?
Bara för numpaden så kommer man inte arbeta centrerat på datorn utan lite på ena sidan, även touchpaden är ju mer till vänster. Känns som om i alla fall jag skulle störa mig på det.
Men förhoppningsvis och kanske troligast så är det nog en vanesak.

Permalänk
Medlem

Blir som sagt jobbigt om en utlands affär strular med slängde iväg ett mail med lite frågor till dom så kan man se vad man får för intryck.

Engelskt tangentbord kan man klara sig med men när man endå lägger halvmycket pengar på en laptop så vill man gärna ha sin svenska bokstäver.

Men man får väll titta om man kan hitta någon annan burk som är likvärdig eller bita i det sura och vänta om det nu inte blir att handla från england eller om asus sverige får in lite burkar.

Permalänk
Medlem

Den där förskjutningen verkade jobbig. Och det (onödigt?) höga priset får mig att vänta på Asus W3j istället. Den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
Den där förskjutningen verkade jobbig. Och det (onödigt?) höga priset får mig att vänta på Asus W3j istället. Den som väntar på något gott...

Vet inte om du såg min tråd ang LG´s S1.
Det är ju så att den inom kort kommer med bättre skärm 1680x1050, samma som P1:an.
Ville bara säga det om du skulle ändra dig och ta LG´n.
Taskigt å betala 20K nu och få en "sämre" skärm än om du väntade någon vecka.
Håller fö med dig om att S1:an har på gränsen till för högt pris.
För 20K kan man ju nästan få det "värsta" idag, men då är man ju uppe på släpbar bärbar om det rä prestanda man söker.
Men S1:an är ju så jäkla snygg och har fler funktioner än de flesta i sin klass så frestelsen är stor.

Permalänk
Medlem

Man börjar undra lite när denna burk egentligen kommer ut på marknaden. Kollade lite amerikanska forum och den värkar vara försenad i landet till väster. Dock värkar de kommit ut i endel andra andra europeiska länder.

Positivt att den numera finns på den svenska asus siten och att några fler återförsäljare verkar ha intentioner att kränga den.

Dock har jag börjat fundera på om jag behöver en laptop till sommaren eller om man ska vänta till slutet av sommaren/hösten och handla på sig nånting med core duo 2 eller den nya varianten av amd processorn som kommer ut med under sommaren. Vad jag förstått ska dessa köras i 64 bit och på så sätt passa windows vista aningen bättre när det nu kommer ut och även framtida program som körsi 64 bit.

Permalänk
Medlem

Ja den är försenad överallt. Finns i England, Turkiet, Israel (har jag för mig) och några asiatiska länder. Vi andra får vänta tills början av juni, om man ska tro på det nya prel. datumet.

Permalänk
Medlem

Själv har man kollat på en Vaio, typ en SZ1M, kolla sony's webshop, finns att köpa där för 17 tusen.

13.3" skärm, 1.85 kg tung, 7400 go kort, den funkar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Såg att den hade dykt upp i några i ett centrallager igår och slängde iväg en order, idag finns det en mindre i centrallagret så man kanske kan ha en w3j på skrivbordet nästa vecka.

Permalänk
Medlem

JAAAAA!!!!!!!!! ÄNTLIGEN! Lade precis också en beställning.

Edit: Köpte till 2x1 GB Corsair DDR2 PC5300 SO DIMM också. Och en SteelPad 4D.

Permalänk
Medlem

Var beställde ni ifrån?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag valde att handla från www.itservice.se

Än så länge värkar det inte hänt nånting med min order men burken dyker väll upp förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Ni som fått era W3Jor, hur är de? Är intresserad av en men det verkar vara en löjligt stor brist på dem (i Sverige iaf), helt slut i alla affärer förrutom några få exemplar i mitten av förra månaden.

Permalänk
Medlem

även jag skulle uppskatta om ni som äger ensånhär dator (bupp2?) kan ge ett ungefärligt svar på batteritiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noir
Ni som fått era W3Jor, hur är de? Är intresserad av en men det verkar vara en löjligt stor brist på dem (i Sverige iaf), helt slut i alla affärer förrutom några få exemplar i mitten av förra månaden.

Vad vill du veta?
Jag är kanonnöjd med min W3j förutom att fläkten har buggat ur de senaste dagarna och går ständigt på högvarv (!). Skall kontakta Asus-support ang. detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
även jag skulle uppskatta om ni som äger ensånhär dator (bupp2?) kan ge ett ungefärligt svar på batteritiden.

Om jag undervoltar processorn till 6x @ 0.950V och underklockar grafikkortet så att det precis klarar av att ge en stabil bild (150/135 MHz) så får jag ut ganska exakt tre timmar med WiFi på och avstängd blåtand. Ganska okej. Det kommer även att släppas ett batteri som man stoppar in i cd-facket vilket ska ge ~5-6 timmar enligt spekulationer.

Permalänk
Medlem

hur är det med värmeutvecklingen på datorn då?, blir det för varm för att ha i knät eller går det an?

Permalänk
Medlem

Hur är skärmen i färger, ljushet, bektraktningsvinklar osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noir
Hur är skärmen i färger, ljushet, bektraktningsvinklar osv?

Skärmen är jävligt bra för att vara en 14.1". Sitter man rakt framför den så finns det inte mycket att klaga på, har inte så mycket att jämföra med då det är min första laptop. Dock är betraktningsvinkeln dålig, speciellt vertikalt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
hur är det med värmeutvecklingen på datorn då?, blir det för varm för att ha i knät eller går det an?

Det går utmärkt. Har suttit med den i knät och spelat i några timmar utan att värmen har blivit ett problem. Det som jag upplevde som irriterande i början är att den blåser ut varmluften på höger sida. Men det är inte så farligt eftersom jag har musen några decimeter från utblåset och att det bara blir lite varmt, inte hett. Man vänjer sig snabbt.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret. Det verkar som itservice.se preliminärt kommer få in några 060630 så om inget oväntat dyker upp tror jag det kommer bli en sådan för min del.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med era W3Ja, är ni nöjda?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Jag är mer än nöjd med min w3j som har motsvarat förväntningarna. En riktigt bra dator och grym kvalitetskänsla. Enda som är lite dåligt är väll att den väger aningen mycket med sina 2,6kg(batteri & cd i).