Permalänk
Medlem

Zepto vs HP

Hejsan

Jag väljer mellan 2 st datorer, dels Zepto 6615WD och en HP nc8430 Business Notebook.
Mina krav = Ska klara spel bra, arbeta med formgivning samt se film, lyssna på musik.

-- Zepto Znote 6615WD - Extreme
15.4" WSXGA+ 1680x1050 (6615WD)
nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort
2.00GHz Intel® Core™ Duo T2500
80GB 7200omdr. SATA Hitachi
1024 MB PC5300 DDR2 minne
DVD-RW Dual Layer (passar 6X1x o. 2x15 )
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
Vikt: 2,7 kg

-- HP nc8430 Business Notebook
15.4" 1680 x 1050 WSXGA+ WVA TFT
ATI Mobility Radeon X1600
2 GHz Intel® Core™ Duo Processor T2500
80 GB 5400 rpm
1024 MB DDR2 SDRAM
DVD-RW Dual Layer
Broadcom Gigabit (10/100/1000 NIC) PCI Express
Vikt: 2,7 kg

Vilken hade ni valt och varför?
Vilket grafikkort är bäst? (av dessa 2)
Jag sitter och funderar på om man skulle välja 2048MB ram istället för 1024 och istället för en 2.0 prolle gå ner till en 1.83.
Hur hade ni gjort. Har en lite begränsad budget

Visa signatur

*** Limberg

Permalänk
Medlem

Grafikmässigt är det minimal skillnad. Ta den som är snyggast alternativt den som har bäst garanti (tror det är HP)

Visa signatur
Permalänk

Kan du inte få en 7200rpm-hårddisk till HP:n så tycker jag att zepton är ett bra val, i synnerhet då grafikkorten presterar så pass jämnt.

Har själv en zepto 6214W sedan några månader och är väldigt nöjd.

Jag valde en 1.83ghz när jag stod inför det valet du gör nu. Vore jag du så skulle jag dock i dagsläget välja en meromprocessor i stället, även om det kan fördröja leveransen ett tag (förut verkar det ha gått att välja till det, men inte längre. Antar att det blir till att vänta isf).

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt att det är många som tänker så och beställer 2.0an därmed leveranstiderna (zep)

Visa signatur

*** Limberg

Permalänk
Medlem

Har bara hört bra saker om Zepto datorer.
Grafiken är som de andra säger, minimal skillnad.
Det man kan tillägga är i så fall när det gäller GPU-minnet.
Du får 512MB till 7600, och bara 256MB till X1600 har jag fått för mig.
Skillnaden märker du om du vill lira dina spel i riktigt höga upplösningar med texturerna på high.
Native upplösningen på skärmen är ju trots allt 1680 x 1050, och håller man sig till det i spel så får man behålla skärpan.

Hade jag fått välja så hade jag tagit Zepto, shysst kvalité, snygga datorer, svenskbyggt :)...och Nvidia kort :P.

Permalänk

Att betala extra för 2.0ghz just nu är litet onödigt... alternativet är att köpa en 1.83ghz och sedan byta ut den mot en merom om ett halvår. Om du inte är i uppgraderingstankar alls så är det kanske bra med en högre klockad core duo; eller så väntar du på core 2 duo.

Om du väntar någon månad med att köpa din bärbara så lär du nog kunna välja merom (core 2 duo) i stället.

Permalänk
Medlem

Ok, jag väntar nog inte utan kör nog i så fall på 1.83an om det nu blir zep, håller med om att zep är snyggare
En fråga till då:
Ska jag sätta i mer ram eller räcker 1GB?

Visa signatur

*** Limberg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av limberg
Ok, jag väntar nog inte utan kör nog i så fall på 1.83an om det nu blir zep, håller med om att zep är snyggare
En fråga till då:
Ska jag sätta i mer ram eller räcker 1GB?

tack för trådtipset, med mina erfarenheter av formgivning är 2gb ett krav, iaf för mig som jobbar med stora katalogproduktioner och bilhandböcker till å från.... men förvisso är det något man kan köpa till i efterhand

själv funderar jag på om ja skulle vänta på core2duo, men e inte helt införstådd med skillnaderna?

någon som orkar lista dom

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nossredna
tack för trådtipset, med mina erfarenheter av formgivning är 2gb ett krav, iaf för mig som jobbar med stora katalogproduktioner och bilhandböcker till å från.... men förvisso är det något man kan köpa till i efterhand

själv funderar jag på om ja skulle vänta på core2duo, men e inte helt införstådd med skillnaderna?

någon som orkar lista dom

Kan inte alla detaljerna men först och främst är det en 64-bits processor.
Sen ska den helt enkelt vara snabbare. Tänk dig samma klockhastighet men med effektivare kalkyleringar.

Permalänk

Hej limberg,

Sitter på en sprillans ny nc8430 och är mycket nöjd med den. Kan inleda med att säga att jag inte vet ngt om zepton utan bara redogör för HPn. Det jag är nöjd med är helthetsintrycket, bortsett från att specifikationen är grym så är det detaljerna som imponerar. Kvaliteten i konstruktionen är perfekt, inget flex i skärm osv. Den blir inte het, bara lite behagligt varm på vänster undersida när man sitter i soffan och täcker för lufthålen med tyg. Fläktljudet är inget att klaga över, även när den varvar upp så är det inte så farligt och det håller inte i så länge. Tangentbordet är fantastiskt, bra känsla och knapparna sitter på rätt ställen. Styrpinnen mitt i stör inte alls och vill man ha sådan så är det ju bra, styrplattan är mycket bra. Skärmen är fantasktisk, högupplöst och framförallt jämnbelyst och bra kvalitet på bildåtergivningen.

Det känns som om att HP har lagt ner mer jobb på att göra den bra för att det är en buisness laptop, allt är mer kvalitativt än på konsumentbärbara. Sen får man lite roliga saker som fingerläsare, smartcardläsare, trusted platform module, hårddisksaccelerationsskydd, bra batteritid (över 3 timmar), SD-läsare, seriellport (om man behöver det) och blåtand som är lite fränt men som man inte måste använda om man inte vill.

HPs recoverylösning är den klart bästa jag någonsin sett, inte full av skit utan du väljer själv vad som skall installeras, kör på deras installation trots att jag hade tänkt att blåsa och fixa OS själv. Och HPs support på nätet är grym. Som du märker är jag nöjd.

Skillnaden mot 6615, som jag också kollade på, är att 6615 har dvi, fler kortläsare och webkamera. Kvaliteten på 6615kan jag inte uttala mig om.

Angående processor: Turion x2 är ju uträknad ur matchen då det framkommit att Core duo slår den. Core duo vs Core 2 duo är en annan sak. På stationärt har Core 2 duo imponerat stort och är en given komponent i en ny kvalitetsdator. Men på bärbara sidan är det inte samma sak. De test jag tittat på har 2duo haft 13-17% övertag på duo, men då har 2duon snurrat på 2,13 och duon på 2,00 vilket är nästan 7% redan där. De kom fram till att 2duo var ca 8% bättre vid samma hertz. Sen kanske det blir en helt annan sak när ALLT blir 64bitars. Men programmen man kör kommer ju inte bli 64 bara för att vista blir det. Sen finns ju vista i 32bitars också.

Kontentan är; vill du ha 8% mer kraft så får du vänta i minst en månad och antagligen betala en bra bit mer i inledningsskedet. Jag tyckte inte att det var värt det.

Hoppas att du blir nöjd vad du än väljer. (Jag köpte till 1024 minne, HPn har ju bara en sticka fårn början så man slipper köpa 2 nya, och en blåtandmus som arbetar mot den inbyggda blåtanden så man slipper donglar)

MVH, foxanimal

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Okej tack för utlåtandet, låter som att du är nöjd med HPn

Jag tror att de båda datorerna är i princip likvärdiga, vad jag hört på forum runtomkring och diverse tester från polare etc.

Jag valde en Zepto och beställde den igår, ni får mitt tycke när jag kännt på den ett tag

Visa signatur

*** Limberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av limberg
Okej tack för utlåtandet, låter som att du är nöjd med HPn

Jag tror att de båda datorerna är i princip likvärdiga, vad jag hört på forum runtomkring och diverse tester från polare etc.

Jag valde en Zepto och beställde den igår, ni får mitt tycke när jag kännt på den ett tag

Sweet. jag ser fram emot att få läsa vad du tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
...och en blåtandmus som arbetar mot den inbyggda blåtanden så man slipper donglar)

MVH, foxanimal

Vad köpte du för blåtandsmus? Jag har kikat runt lite eftersom jag vet att det finns några , bland annat ska det finnas en logitech, men jag hittar bara nån trust och nån mer som ser ganska tråkiga ut. Har du testat den på längra avstånd? testat köra med den och trådlöst internet, blir det nåt krångel?

/D

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

en trust mi-5400x mest pga att jag måste ha programmerbara knappar. har dock inte hunnit testa den ordentligt, återkommer i ny tråd med en recension.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
en trust mi-5400x mest pga att jag måste ha programmerbara knappar. har dock inte hunnit testa den ordentligt, återkommer i ny tråd med en recension.

Tack! Den såg ganska schysst ut ändå, jag hade sett nån annan. Jag väntar ivrigt på recensionen.

/D

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Har en zepto 6615 wd med liknande konfigurationer som du har valt dock bara 512ram :S men mer är på väg för det räcker verkligen inte.

Mina erfarenheter av zepton hittills är att den är grymt snygg och mycket bra prestanda. Dock så finns det några grejer jag irriterar mig på, har min zepto i ett laptopställ (kensington) och när jag fäller ner skärmen så vill jag att den ska slockna och det gör den när den nästan är helt igenslagen vilket bringar bekymmer då laptopstället gör att jag inte kan slå igen den helt och hållet. Tangentbordet verkar inte sitta på ordentligt vid 4-7 siffertangenterna utan när man trycker på dessa så sjunker tangentbordet ner lite, men det är inget man stör sig på jättemycket.

3dmark06 fick jag 1910 poäng och jag misstänker att jag kan komma över 2k gränsen med mer internminne. Ja det får väl räcka, haru frågor så besvarar jag gärna

lite bilder:
http://img136.imageshack.us/img136/5751/bild058rx4.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/6456/bild064cj4.jpg

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Vad tror ni om en sånhär då? någon som har erfarenhet?

http://captech.se/ProductDetail.asp?artnr=1967773

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk

har haft min zepto i 1,5 år, fick lämna in den en gång inga problem bra service och trevliga, ville känna mig trygg när jag köpte laptoppen vilket jag har gjort också.

Permalänk
Medlem

Vad fick ni betala för Zepton ?

lAlAz0r

Permalänk

16k för dustbag, 2ghz, 512ram, 100gb 5400rpm +1,7k för 2gb minne
totalt: 17,7k

för er som behöver minne så har ja en 512 sticka till salu, zepto's "orginal"

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan