Hur viktigt är ms på skärmen i spel?

Permalänk

Hur viktigt är ms på skärmen i spel?

Snabb o kort fråga. Hur viktigt e d med låg ms på skärmen om man ska lira spel, typ cs eller nått. Är 8 ms dåligt? Och är 2 ms MYCKET bättre eller e det bara minimalt?

Kollat runt lite och de felsta skärmarna ligger på 8 ms. Och man får hosta upp några hundringar till om man vill ha en 2 ms skärm.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inget snabbt och kort svar.

Alla reagerar olika på detta. Jag klarar mig nästan med vad som helst medans andra är välidgt petiga. Att testa själv är det enda sättet att vara säker.

Så ur mitt perspektiv är inte 8 ms dåligt. Det är bra. Men andra har åsikten att en 2 ms skärm är oslagbar och att inget annat egentligen duger.

Permalänk

ok, har du själv testat en 2 ms skärm någon gån? I spel då. För jag antar att enda skillnaden är i spel... Eller?

Permalänk
Medlem

Snabba skärmar är ofta sämre vad gäller färgåtergivning och sådant.

Har inte kört någon modern "spel-skärm".

Permalänk
Medlem

Det är rätt subjektivt. Jag sitter med en 26ms skärm och tycker det funkar helt okej. I och försig har jag aldrig testat en snabb skärm...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 8ms 20" wide skärm och spelar rätt så mkt. Jag tycker 8 ms funkar kanon! , Jag känner då inte att jag behöver bättre uppdatering.

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 35 ms skärm och den fungerar bra men i NFSMW så laggade det lite för att skärmen hann inte uppdatera bilden så snabbt för att hänga med. Men isf så är min skärm 3.5 år gammal

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

när det står 2ms så är det grey-grey som dom menar. Andra "tänd och släck" tider kan skilja mycket. Så en skärm som har 8ms (grey) kan spöa andra 2ms (grey) i andra övergångar. Generellt sett så kan man säga att man får vad man betalar för. En billig 2ms skärm är oftast sämre än en dyr 8 ms.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 3 år gammal Hyundai med 20ms och den ger _INGA_ eftersläpningar alls i spel eller vid film

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk

ok. så med andra ord är 8 ms rätt ok. Trodde att 8 ms var typ d sämsta eller nått = ) Har dock bara kollat skärmar senaste dygnen. Min skärm e typ 8-10 år gammal så d e dags för en ny...

Permalänk

jag har en
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317038
tycker jag är utmärkt till att spela dom flesta spel på. har inte hittat nåt spel som man får eftersläpningar på än iaf kör på 1280x1024

har även provat att spela med en 16ms LG (kommer inte ihåg vad den heter)skärm å när man skulle spela cs/quake 4 så kändes det som att hela skärmen laggade man fick konstiga skuggor hela tiden men skärmen var typ 3 år å hadde lite döda pixlar å grejer lite här å där så den skrotades ganska snart

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

omöjligt att veta vad som stämmer eftersom tillverkarna mäter på olika sätt, vissa sätter ett medelvärde på ms medan vissa sätter det absolut minsta skärmen kan uppnå medan vissa(de korkade) sätter det högsta.

så säg att du skaffar en 2ms skärm, det du inte vet är att skärmen ligger och tuggar mest runt 10ms. då kan din polares 8ms skärm vara bättre för den kanske just ligger mest runt 8ms för att tilverkaren tagit medelvärdet. finns test här på swec om det och vad man ska lita på mm

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

12 ms på min tft.

Märker inte någon skillnad jämnförst med Crt så frågar du mig spelar det ingen roll.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Dessutom begränsar DVIn skärmen, så under runt 10ms så blir DVI gränssnittet en trång sektion.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Man brukar säga att till spelande ska man ha en skärm med högst 12 ms. Allt under 12 ms uppfattar inte ögat. Jag har en Samung med 8 ms och jag upplever inga som helst problem med eftersläppningar eller dylikt. Titta dig fram, åk å kolla på skärmar å bilda din egna uppfattning om vad du tycker om och vad du ser och inte ser. Kan rekomendera Samsung skärmarna väldigt mycket. Enligt mig är det bästa skärmarna för pengarna.

Mvh//Andreas

Visa signatur

Asus A8N32-SLI Deluxe, AMD 3500+ "venice" Rev. E3, BFG Geforce 7900GT, Creative X-FI XtremeMusic, 2 GB twinmos, 300 GB Maxtor, 250 GB Western Digital, 80 GB Maxtor, Silverstone LC13

Permalänk
Medlem

Det som är viktigt är inte att det är 2ms mellan vissa färger utan att medelresponstiden är så låg som möjligt, den speccade tiden är alltid för mystiskt uppmätt... Men med 60Hz på skärmen har man inte så mycket nytta av lägre ms än 10 som någon sade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Men med 60Hz på skärmen har man inte så mycket nytta av lägre ms än 10 som någon sade.

Jo, det har man. Detta har diskuterats hundra gånger tidigare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Länka gärna till några av de 100 gångerna det har konstaterats, för jag skulle vilja läsa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Länka gärna till några av de 100 gångerna det har konstaterats, för jag skulle vilja läsa det.

Men det har inget med saken att göra.

Bilden uppdateras 60 ggr per sekund. UTÖVER det så tar det xx ms för skärmen att byta bilden.

Dvs. spelar ingen roll om du så kör 1 Hz eller 1000 Hz - responsen spelar fortfarande roll. Sen om man anser att responstiden är tillräckligt låg är en helt annan sak - men det är helt irrelevant med uppdateringsfrekvensen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bilden uppdateras 60 ggr per sekund. UTÖVER det så tar det xx ms för skärmen att byta bilden.

Exakt! Och det var därför jag skrev "inte så mycket" istället för "inte alls".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det flyter på bättre med en skärm som klarar 100Hz! Väntar på att dom ska släppa TFT skärmar som klarar 100Hz

Visa signatur

AMD Athlon "San Diego" 3700+ ATI Radeon X850XT :: 6009 poäng 3DMARK05

Permalänk
Medlem

Men det spelar ju lika stor roll ändå...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvarre
det flyter på bättre med en skärm som klarar 100Hz! Väntar på att dom ska släppa TFT skärmar som klarar 100Hz

Dröm och glöm säger jag bara

DVI gränssnittet klarar inte av sådana frekvenser (vid normala upplösningar i alla fall, och det var aldrig gjort för sådana frekvenser så mycket möjligt att det inte går alls).

Med dual-link går det i alla fall teoretiskt men tvivlar på att någon tar det steget på länge. Däremot kommer det TFT skärmar som internt kör 120 Hz. Egentligen kör de i 60 Hz men de fördubblar det i skärmen och stoppar in en svart bild mellan varje så att det flimrar (nej det är inget skämt).

Det ska tydligen ge bättre upplevd respons. Men det kommer som sagt att flimra lite.

Permalänk
Medlem

Har du någon källa? Vore kul att läsa mer om den.

Visa signatur
Permalänk

Är väl lite av en tolkningsfråga... Förut hade jag en på 20ms, och tyckte det var Ok, iof hade jag aldrig haft annan tft förut, före det var det crt...
men skulle jag gå tillbaka till en 20ms-skärm nu så skulle jag garanterat reagerat negativt.

generellt så tror jag, av vad jag snappat åt mig, att 8ms duger för den vanlige gamern. Är man 'intense gamer' så kan det kanske vara värt att lägga lite mer krut på lägre ms... Hur mycket, är nog upp till dig om hur mycket du anser det vara värt... Extremt större skillnad kan det nog inte vara(?) har ej haft möjlighet att jämföra personligen...
Någon som haft både en med 8ms och en med lägre kanske ska göra en input om hur stor skillnad det egentligen är...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".