Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Vad tror ni om Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden? Kommer dom öka i marknadsandelar, eller kommer dom ha ungefär lika mycket som dom har nu?

Själv tror jag Linux har stor chans att öka enormt, antagligen gör dom det eller inte. Mac OS X har också stor chans att öka otroligt mycket och ta över Windows´ användare. Förmodligen kommer användarna se att Apple har mycket mer att erbjuda och ett bättre OS.

BSD kommer ju ofta i skymmundan av Linux, dom måste på något sätt ta sig fram mer och visa att dom är bättre än Linux.

Solaris, bra OS, kan mycket väl ta över Windows position också. Sun fortsätter med OS:et och det är bra.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Solaris må vara ett väldigt bra OS, men att det kommer att ta över Windows position kan vi nog glömma. Det är för krångligt för medelsvensson. Bästa chans att plocka marknadsandelar är nog Linux, och då främst (x)(k)ubuntu, och Mac OS X. Tror då jag. BSD är också ett kanonalternativ, men kommer nog inte öka speciellt mycket i popularitet hos den stora massan tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Vad tror ni om Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden? Kommer dom öka i marknadsandelar, eller kommer dom ha ungefär lika mycket som dom har nu?

Själv tror jag Linux har stor chans att öka enormt, antagligen gör dom det eller inte. Mac OS X har också stor chans att öka otroligt mycket och ta över Windows´ användare. Förmodligen kommer användarna se att Apple har mycket mer att erbjuda och ett bättre OS.

BSD kommer ju ofta i skymmundan av Linux, dom måste på något sätt ta sig fram mer och visa att dom är bättre än Linux.

Solaris, bra OS, kan mycket väl ta över Windows position också. Sun fortsätter med OS:et och det är bra.

Vad tror ni?

Linux framtid ser väl ganska ljus ut, dom har ju en skön snubbe i täten som utnyttjar det naturliga flödet och Darwin's teori om att den starkaste överlever på ett makalöst imponerande sätt. Det största problemet jag ser är att fler utvecklare tecknar NDA's vilket gör det svårt för övriga communityn att lobba hårdvarutillverkare att lämna ut specifikationer på kort etc.

Frågan är väl kanske mer om AIX, IRIX, Tru64, UnixWare/OpenServer etc kommer att överleva Linux än att Windows inte skulle göra det?

BSD har ledarskapsproblem, ja förutom OpenBSD då. Jag tänkte väl närmast på NetBSD men även FreeBSD verkar ha drabbats av liknande dilemma (tänk DragonFly). Stark ledning och nytt blod i leden måste till om de ska överleva i det långa loppet. Jag börjar mer och mer snegla på OpenBSD och DragonFly...

Solaris är coolt men jag kan alldeles för lite om det. Tror Sun gjorde ett djärvt drag att utmana dell/hp/ibm/whatever på ingångsnivå bland servrar (opteron). Solaris är ett grymt bra alternativ som jag fattar det, mycket innovation i det systemet!

Permalänk
Medlem

Jag tror Apple kommer roffa åt sig flera marknadsandelar i framtiden. Det ser rätt ljust ut. Se bara på hur många ungdomar / stundenter som har köpt sig MacBook osv.

När det gäller Windows / Linux / Unix så tror jag det kommer vara som det är nu en god stund framöver. Fler och fler kommer möjligtvis få upp ögonen för Linux baserade system, nu när det börjar komma distributioner som till och med är enklare att installera än Windows. För att inte snacka om kompabiliteten med hårdvara som är mycket bättre nu än förut.

Men det är svårt att förutse något konkret

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Personligen har jag svårt att se Linux användas kommersiellt förrens en ordentlig standard skapas. När det gäller Mac OS X tror jag att den kommer ta större marknadsdelar medan BSD och Solaris vittnar bort sakta men säkert. Vista kommer att sälja ordentligt och kommer vara ledande igen även om dom förlorat en viss %.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att Mac OS X kommer öka betydligt, fler och fler köper Macar, iPodsen har verkligen gjort att folk fått upp ögonen för Apples andra produkter.

Linux tror jag kommer öka mer och mer iom att de flesta distar numera erbjuder en grafisk installer som är väldigt simpel och man behöver inte sitta och mecka massor i terminalen som folk räds för.

BSD kommer nog också öka, men då inom server-marknaden. Solaris har jag ingen pejl på, men att det kommer ersätta Windows finns inte på kartan när OS X finns.

Permalänk

Jag har själv köpt en Macbook, och vet två till som gjort det rätt nyligen, men ingen av oss kör Mac OS. Det vart Linux för allihopa faktiskt. Alltså, även om Mac säljer bra så kör kanske inte alla Mac OS för det.

Permalänk

Re: Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
BSD har ledarskapsproblem, ja förutom OpenBSD då. Jag tänkte väl närmast på NetBSD men även FreeBSD verkar ha drabbats av liknande dilemma (tänk DragonFly). Stark ledning och nytt blod i leden måste till om de ska överleva i det långa loppet. Jag börjar mer och mer snegla på OpenBSD och DragonFly...

Du vet uppenbarligen något som inte jag vet. Kan du konkretisera FreeBSD's ledarskapsproblem?

Min syn på FreeBSD:
Färskt blod finns det gott om. Det har tillkommit ~32 nya utvecklare under det senaste året, samt att halva Core@ (ledningen för den oinvigde) har bytts ut genom den omröstning som genomförs vartannat år. När det gäller sammarbete med hårdvarutillverkare etc. så återfinns namn som AMD, Intel, Nvidia, Cisco, HP och Sun på listan över företag som investerar tid och pengar i FreeBSD. På mjukvarufronten ser det nästan ännu bättre ut. ZFS är på väg in, precis som Journaling för UFS. Stöd för Sun's nya Niagara-arkitektur samt ARM (och snart MIPS(!)) återfinns i CVS, och på horisonten skymtas DTrace och Xen (förhoppningsvis innan Jul). Lägg till avsevärda förbättringar på USB och Audio-fronten och du borde få en ganska klar bild över vad 7.0 kommer att ha att erbjuda.

Min syn på DragonFly:
Matt Dillon är ingen fårskalle, det har han bevisat otaliga gånger och han är ständigt aktiv på FreeBSD's mailinglistor där det diskuteras fram och tillbaka. Han kommenterar hur han har gjort i Dfly och vad som kan förbättras i FreeBSD. Matt är grym....så länge som han får göra precis som han vill. Därför var det också bra att han startade ett eget projekt.

DragonFly genomgår _stora_ förändringar och är med all säkerhet fullkomligt genomsyrat av buggar. Det går inte att skriva om så mycket kod som mannen har gjort under så kort tid och få det perfekt, eller ens i närheten. Problemet med Dfly är också bristen på utvecklare. Den skara människor som tidigt angav att de var intresserade av Dfly (hsu, asmodai, hmp, drhodus) har alla mer eller mindre lämnat projektet. Kvar är Matt och en handfull andra utvecklare som koncentrerar sig på att porta saker från FreeBSD. Förutom Matt's makalösa arbete så sker det mycket lite egen utveckling.

Min syn på OpenBSD:
Jag älskar OpenBSD's sätt att marknadsföra sig själva och det är otroligt hur de har lyckats knyta ihop en så tät skara med kunniga och innovativa utvecklare. Man kan väl säga att de i mångt och mycket är framtidsvisionärer. Deras mål, att försöka sprida BSD-licensen och få hårdarutillverkare att lämna ut dokumentation över deras produkter, är på alla sätt något som de ska ha all heder och respekt för.

Problemet med OpenBSD är sättet de försöker tvinga tillverkare att dela med sig av sin egen egendom. Man vinner inte många anhängare bland storföretagen genom skrika och gorma och att hota med ditten och datten. Man vinner inte heller några förbundsförvanter genom att systematiskt snacka skit om Linux, FreeBSD och NetBSD. Theo är speciell, och det är inte alla som kan acceptera en enskild ledare som styr ett projekt med järnhand där man antingen rättar in sig i ledet eller flyr någon annanstans. Här ligger både OpenBSD's styrka och största akilleshäl.

Min syn på NetBSD:
NetBSD är det äldsta av projekten, men samtidigt det mest osynliga, trots att de har en stor mängd utvecklare. NetBSD genomsyras också av någon form av korrekthet och de har gjort sig kända för att slutprodukten skriker kvalité. Framtiden för NetBSD är emellertid höljd i dunkel. Charles Hannum, en avdankad gammal utvecklare som inte bidragit med något på flera år, skaffade sig publicitet genom att "i stånd av att vara en av NetBSD's grundare" kunna raljera fritt över hur mycket NetBSD sög och vad som behövde förändras. Det skadade NetBSD, för även om sanningshalten i hans påståenden var tvivelaktiga så var skadan redan gjord och inpräntad i NetBSD's anseende. Jag hoppas innerligt att de kan fortsätta på sin inslagna väg och ledarskapsproblemen har jag inte sett något av. Det verkar vara tämligen starka herrar som sitter i NetBSD's core team.

Observera att detta bara är mina egna tankar och bör alltid tas med en nypa salt, eftersom jag såklart är influerad av mina åsikter. Det är inte lätt att vara objektiv.

edit: Stavfel å grejor...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att speltillverkarna börjar bry sig om Linux användare. Det tror jag skulle föra Linux desktop en bra bit upp mot de höjder Windows kan prestera pga. att spelen utvecklas i synnerhet till Windows. Själv har jag bara kört Linux o provat olika dists i tre veckor nu. Saknar vissa program från windows dock. Ventrilo är ett av dem, går dock att köra över wine har jag hört men när man installerat det blir inte Linux på riktigt på något sätt känns det som. Jag hoppas och tror Linux kommer få något fler användare med tanke på alla rykten om Vista o all skit det ska innehålla men inte bara därför, några av mina polare är oxå intresserade av Linux så det ser ju lovande ut.

Vad gäller Mac och dess operativsystem tror jag även de kommer göra en liten vinst vad gäller användare och köpare av deras produkter. Men som det känns nu verkar Mac och i synnerhet deras laptops vara en modegrej. eller så är det väl åldern, man växer ur Windows med tiden (om man bortser från dem som får en dator, startar upp den, läser "Windows XP" och tänker "ja men det är nog det ända som finns" och sedan använder de datorn för o skriva i word, kolla lottot på svenska spel, vädret eller läsa aftonbladet)

Skrivet utifrån hur det känns nu, bara tankar o funderingar i synnerhet.

Permalänk

Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Själv tror jag Linux har stor chans att öka enormt, antagligen gör dom det eller inte.

Tror du har en poäng där

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Tror du har en poäng där

Japp För Linux lär ju inte stå stilla iaf.

Permalänk
Medlem

GNU/Linux har väl en del problem också. Exempelvis fejden om huruvida kärnan ska använda GPL v3 eller inte. Man vet inte om man ska hata eller älska RMS.
DRM går använda till både gott och ont.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Avstängd

Iom att Solaris är öppen källkod nu och gratis att ladda ned, så tror jag det lever kvar. Speciellt som flera företag överväger seriöst att byta från Linux till Solaris (t.ex. Google). Tydligen har flera miljoner nedladdningar gjorts senaste året. Solaris är innovativa och ett tekniktungt företag, se t.ex. ZFS, DTrace, etc som portas från Solaris till Linux, *BSD, MacOS, etc. Solaris är ju mycket stabilare än t.ex. Linux.

Google överväger Solaris:
http://www.linuxworld.com.au/index.php/id;1780986721;fp;2;fpi...

Personligen skulle jag vilja se Plan 9 få större uppmärksamhet. Snubbarna bakom original-Unix spann vidare och kom upp med Plan 9. Det är tydligen som Plan 9, som snubbarna hade velat att Unix egentligen skulle vara.

Permalänk
Medlem

Jag kör plan 9 på en dator.

Permalänk
Medlem

En sak jag ser i arbetslivet är intresset för bsd på embedded. Jurister är dyra och jobbiga licenser skrotar man gärna. Håll ett öga på det.
GNU/Linux, fortsatt dominans för hemmapularen på *nix. FreeBSD växer, NetBSD sjunker, OpenBSD sjunker men har kvar sin skara trogna användare och sitter på serverburkarna.
Apple stiger på desktop, men svensson förstår inte att det är BSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
En sak jag ser i arbetslivet är intresset för bsd på embedded. Jurister är dyra och jobbiga licenser skrotar man gärna. Håll ett öga på det.
GNU/Linux, fortsatt dominans för hemmapularen på *nix. FreeBSD växer, NetBSD sjunker, OpenBSD sjunker men har kvar sin skara trogna användare och sitter på serverburkarna.
Apple stiger på desktop, men svensson förstår inte att det är BSD.

OS X är ju inte ren BSD men lite BSD är det allt.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer flyta på som vanligt ett tag fram över, vi lär ju inte se nån direkt massflytt från/till något OS. Tror dock att OS X kommer tappa lite när folk inser hur överhypat det är

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Tror det kommer flyta på som vanligt ett tag fram över, vi lär ju inte se nån direkt massflytt från/till något OS. Tror dock att OS X kommer tappa lite när folk inser hur överhypat det är

Jag ser hellre att folk kör OS X än windows i alla fall. För OS X är ju en *nix av någon form.

Hur är plan 9, då? Är det coolt? Annorlunda?

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Du vet uppenbarligen något som inte jag vet. Kan du konkretisera FreeBSD's ledarskapsproblem?

Okej, jag har inte stenkoll på FreeBSD så jag är glad att bli rättad på den punkten. Men när en sån som Dillon väljer att starta ett eget projekt för att han anser att den riktning FreeBSD har inte är hållbar väcker det ju funderingar hos användarna (vilket kan vara bra) om hurvida det finns problem eller inte.

Eftersom jag bara följer maillistorna så har jag troligtvis inte ens sett toppen av isberget i hela den här Hannum-historian. Följde med skräckblandad förtjusning den tråden han skapade i augusti tror jag det var. Samma sak där, sätter spår i församlingen. För det kan ju faktiskt vara så att han har en poäng i det han säger om stagnation och ledarskapsproblem.

Jaja, bra skrivet Kent-Mustafa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Iom att Solaris är öppen källkod nu och gratis att ladda ned, så tror jag det lever kvar. Speciellt som flera företag överväger seriöst att byta från Linux till Solaris (t.ex. Google). Tydligen har flera miljoner nedladdningar gjorts senaste året. Solaris är innovativa och ett tekniktungt företag, se t.ex. ZFS, DTrace, etc som portas från Solaris till Linux, *BSD, MacOS, etc. Solaris är ju mycket stabilare än t.ex. Linux.

Google överväger Solaris:
http://www.linuxworld.com.au/index.php/id;1780986721;fp;2;fpi...

Personligen skulle jag vilja se Plan 9 få större uppmärksamhet. Snubbarna bakom original-Unix spann vidare och kom upp med Plan 9. Det är tydligen som Plan 9, som snubbarna hade velat att Unix egentligen skulle vara.

Antar att du menar att Sun är ett innovativt företag? Dom kommer förmodligen leva kvar men Solaris är jag inte säker på. Kör själv OpenSolaris idag på min Sun Fire men ende anlednignen är för att X-Serve var grymt dyr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilt
GNU/Linux har väl en del problem också. Exempelvis fejden om huruvida kärnan ska använda GPL v3 eller inte. Man vet inte om man ska hata eller älska RMS.
DRM går använda till både gott och ont.

Exakt det jag sagt! Utan en standard kommer Linux inte röra sig en cm framåt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Linux har väl alltid ökat mer och mer och kommer förhoppningsvis öka ännu mer nu när dyra och tunga vista kommer. Det är ju i år linux faktiskt blivit ett riktigt DetskopOS och idag kan vi i handeln se linuxdatorer riktade till vanliga hemanvändare.

*BSD kommer nog knappast öka förutom MacOS X då
solaris kommer säkert också öka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Jag har själv köpt en Macbook, och vet två till som gjort det rätt nyligen, men ingen av oss kör Mac OS. Det vart Linux för allihopa faktiskt. Alltså, även om Mac säljer bra så kör kanske inte alla Mac OS för det.

Nej, klart att *alla* inte kör OSX, men det är nog färre procentuellt sett som kör något annat än OSX på en Mac än motsvarande på PC-sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Jag ser hellre att folk kör OS X än windows i alla fall. För OS X är ju en *nix av någon form.

Hur är plan 9, då? Är det coolt? Annorlunda?

Annorlunda och förvirrande. Installationsskivan dubblar som en liveCD så testesta det om du kan.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Men när en sån som Dillon väljer att starta ett eget projekt för att han anser att den riktning FreeBSD har inte är hållbar väcker det ju funderingar hos användarna (vilket kan vara bra) om hurvida det finns problem eller inte.

Dillon blev utsparkad - så hans enda alternativ var att skapa ett eget projekt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt Mac OS X kommer bli det "stora OS:et" i framtiden. Troligen.

Permalänk
Medlem

Vore fint om linux kunde få lite betydande marknadsandelar. Tror det skulle betyda mycket för dess inverkan på ex spelutvecklare, drivrutinutvecklare mm.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Re: Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
...antagligen gör dom det eller inte.

Det är jag tämligen övertygad om.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Tror faktiskt Mac OS X kommer bli det "stora OS:et" i framtiden. Troligen.

Inte så troligt, Apple kommer troligtvis inte släppa OS X för andra burkar än deras egna. OEM leverantörer kommer heller troligen inte börja sälja Apple datorer i stor skala på en lång tid framöver. OS X kommer förbli nischat för enbart Apples datorer, en relativt liten del av marknaden.

Jag håller tummarna för Haiku...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Inte så troligt, Apple kommer troligtvis inte släppa OS X för andra burkar än deras egna. OEM leverantörer kommer heller troligen inte börja sälja Apple datorer i stor skala på en lång tid framöver. OS X kommer förbli nischat för enbart Apples datorer, en relativt liten del av marknaden.

Jag håller tummarna för Haiku...

Macar blir billigare och billigare, bättre och bättre. Folk kommer tröttna på Windows och gå över till Mac, som flera redan gör nu.

Haiku verkar bra, men varför ska man använda Haiku?

Permalänk
Medlem

Jag tror att Apple kan öka sina marknadsandelar rätt rejält. Nu när Macarna har prestanda jämförbara med PCs och när man dessutom kan köra Windows på dem har tröskeln minskat rejält. Se bara hur populär MacBook är, tex.
Apple kommer knappast att dominera marknaden, men de kan säkert ta en större del av den.
Ett annat operativsystem som kan gå starkt framåt tror jag är Solaris. Verkar prestera fint, har många trevliga finesser och är dessutom bättre på att förse utvecklare med stabila ABIn.