Permalänk
Avstängd

Designen klar, behöver kritik

Tja har pillat nästan klart med den nya designen till a1sweden. Vill höra lite åsikter innan jag anser den vara färdig.

Sidan ser grovkonstig ut i IE 6, det vet jag inte hur jag ska lösa enu, fast det är nog bara pirater som använder det.

Nya

http://a1sweden.awardspace.info/index.php

Gammla

www.a1sweden.3w.se

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk

logga in rutan är högre än loggon och det tycker jag ser lite konstigt ut

Permalänk
Medlem

- Table-layout
- En random inte använd <font>-tagg mitt i allt.
- Din </body>-tagg är trasig, "</body".
- <3 bör nog vara <3
- Varför använda en intern-CSS när du har en extern redan?
- Sätter font-size med px.

Och layouten är det väll inte mycket att säga om, ganska spännande gråa boxar mot en grå bakgrund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
- Sätter font-size med px.

Måste bara fråga varför man inte ska använda px? Använder man em så brukar det skita sig i IE...

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

skippa gradienterna, skippa den svarta outlinen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Måste bara fråga varför man inte ska använda px? Använder man em så brukar det skita sig i IE...

Har jag aldrig varit med om, man kan dock förstora texten i ie när man använder em.

Tycker du borde överväga att byta hover-effekten på menyn, lite störande att menyn hoppar till varje gång man rör vid en knapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Måste bara fråga varför man inte ska använda px? Använder man em så brukar det skita sig i IE...

Det vart lite fel, tänkte skriva något annat först men sedan så såg jag att han använder sig av fasta pixel-värden på allt, och ska man sedan t.ex. förstora texten på sidan så är det svårt att göra utan att viss text försvinner eller något annat spännande händer. Så det vart något mellanting av allt det, fast vad är det för IE-bug du pratar om? Och sedan om font-size-saken så har du en artikel på berea street och en på w3c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
fast vad är det för IE-bug du pratar om?

Vi fick problemet i punbb, all text var normal i ff, men den var jätteliten i IE.
Vi fick ändra alla em till px värden istället för att det skulle fungera =/

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
- Table-layout
- En random inte använd <font>-tagg mitt i allt.
- Din </body>-tagg är trasig, "</body".
- <3 bör nog vara <3
- Varför använda en intern-CSS när du har en extern redan?
- Sätter font-size med px.

Och layouten är det väll inte mycket att säga om, ganska spännande gråa boxar mot en grå bakgrund.

Inte lika många minus som jag fick på förra sidan jag gjorde, Det ska jag nog ta posetivt.

Table-layout använder jag för att jag inte tycker att det försämrar sidan om man blandar det med boxar.

<font> tagen får jag ta och lösa om jag tycker det behövs.

<3 är fixat, men varför spelar det någon roll?

Att jag använder en intern css mall vet jag inte varför, blev bara så.

Varför ska jag inte använda EM?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk

Sidan var jättebuggad. Allting ser konstigt ut. Inga fina raka linjer utan det är lite huller-om-buller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Sidan var jättebuggad. Allting ser konstigt ut. Inga fina raka linjer utan det är lite huller-om-buller.

Jo den blev så efter den senaste ändringen, ska försökta bli av med Table layoten så sidan kommer att se lite konstig ut ett tag.

Nu är den Xhtml 1.1 verifyad btw.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

var jobbigt att knapparna ändrade hela meny layouten, alltså att de "hoppar" när man för musen över

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Nu är den Xhtml 1.1 verifyad btw.

Nej det är den inte. XHTML 1.1 får endast hanteras som XML. XHTML 1.0 bör hanteras som XML men får hanteras som HTML för att det finns vissa webbläsare, läs IE, som inte klarar av att hantera XHML på korrekt sätt.

Och <3-saken är jag inte rikligt säker på, det är kanske som &-tecknet om det följes av t.ex. ett mellanrum eller något tecken som inte skulle kunna vara en del entity ( så som t.ex. & c o p y ; ). Då är det samma sak med <, parsen kan inte vara säker på om det är början av en tagg eller inte, fast eftersom att en siffra inte är en valid start på en tagg (tror jag) så kanske du inte måste göra så.

Och svar på Table-layout använder jag för att jag inte tycker att det försämrar sidan om man blandar det med boxar. har du redan fått genom att nästan alla som svarar får olika fel när dom besöker sidan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Nej det är den inte. XHTML 1.1 får endast hanteras som XML. XHTML 1.0 bör hanteras som XML men får hanteras som HTML för att det finns vissa webbläsare, läs IE, som inte klarar av att hantera XHML på korrekt sätt.

Och <3-saken är jag inte rikligt säker på, det är kanske som &-tecknet om det följes av t.ex. ett mellanrum eller något tecken som inte skulle kunna vara en del entity ( så som t.ex. & c o p y ; ). Då är det samma sak med <, parsen kan inte vara säker på om det är början av en tagg eller inte, fast eftersom att en siffra inte är en valid start på en tagg (tror jag) så kanske du inte måste göra så.

Och svar på Table-layout använder jag för att jag inte tycker att det försämrar sidan om man blandar det med boxar. har du redan fått genom att nästan alla som svarar får olika fel när dom besöker sidan.

Är inte detta en Xhtml 1.1 validation?

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fa1sweden.award...

Angånge Table-layoten får IE användre en look och MF en annan. knappast så att alla får olika.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Är inte detta en Xhtml 1.1 validation?

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fa1sweden.award...

Angånge Table-layoten får IE användre en look och MF en annan. knappast så att alla får olika.

Att det står "valid" betyder bara att koden är tekniskt korrekt, det säger ingenting om semantiken som egentligen är det viktiga.

Jämför med att kontrollera stavningen i Word; alla bokstäver är på rätt plats men grammatiken kan vara åt skogen och texten helt intetsägande.

Vad gäller det cic skriver om kan du läsa mer här, http://www.w3.org/TR/xhtml-media-types/#summary, specifikt avsnitt 3.5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Är inte detta en Xhtml 1.1 validation?

Oberoende av vad den säger dig så skickar du din webbsida som HTML och sidan hanteras därefter, och genom det har du tappat alla fördelar med XHTML, att XHTML är XML. DOCTYPE:en används nästan endast till, med undantag på validatorn då, till att kolla om sidan är en sida-som-följer-webbstandards eller om webbläsaren ska gå in i Quirks Mode för att kunna hantera gammal tagg-soppa.

edit: och det med "<3" så har jag utan att orkat kolla upp det testat i Fx och den dör oväntat inte om man skickar sidan som HTML men den dör däremot om den hittar "<3" i ett XHTML-dokument.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Oberoende av vad den säger dig så skickar du din webbsida som HTML och sidan hanteras därefter, och genom det har du tappat alla fördelar med XHTML, att XHTML är XML. DOCTYPE:en används nästan endast till, med undantag på validatorn då, till att kolla om sidan är en sida-som-följer-webbstandards eller om webbläsaren ska gå in i Quirks Mode för att kunna hantera gammal tagg-soppa.

edit: och det med "<3" så har jag utan att orkat kolla upp det testat i Fx och den dör oväntat inte om man skickar sidan som HTML men den dör däremot om den hittar "<3" i ett XHTML-dokument.

Okej nu börjar jag förstå. Vad är det nu som skickar min sida som HTML då.
Har kodat denna http://elis.mine.nu/~irl/ ganska likt och den fungerar i begge.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Okej nu börjar jag förstå. Vad är det nu som skickar min sida som HTML då.
Har kodat denna http://elis.mine.nu/~irl/ ganska likt och den fungerar i begge.

Servern svarar inte.

Men det som skickar, eller "serverar" vad man nu gillar att säga, är HTTP-headern Content-Type. Den säger till din webbläsare vad det är för fil du skickar, om du t.ex. skickar en PNG så kommer dess värde vara image/png osv. När du skickar en PNG sidan kommer din webbläsare se att "oj här kommer en PNG-bild nu får jag köra det jag ska göra för att hantera denna PNG-bild". Samma sak med HTML, då är värdet text/html istället. Webbläsaren ser då att här kommer en HTML-sida och hanterar den efter dess regler. Och om du skickar en XHTML sida med HTML-MIME-type, eller media-typ om du vill, kommer den förstås att hantera din webbsida som HTML även om du klistrat in en XHTML 1.1 DOCTYPE i början av ditt dokument.

Så det du får göra är att:

1. Använda HTML.
2. Använda XHTML och med t.ex. PHP-funktionen header skicka det som application/xhtml+xml, eller på något annat sätt så som att t.ex. ställa om servern.
3. Använda XHTML och skicka det som XHTML till webbläsare som klarar av det och konvertera din webbsida till HTML och skicka det som HTML till webbläsare som inte kan hantera XHTML.

Permalänk
Medlem

Hade lite tråkigt så jag gjorde om din sida fast utan tables:
http://linus.homeunix.com/annat/test/tmp.html
Kanske inte de snyggaste kod jag skrivit men den ser iaf vettigare ut i IE.
Jag gjorde även om a:hover i menyn en aning då den tidigare flyttade om menyalternativen lite osnyggt. Jag är inte helt nöjd med resultatet men men...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Hade lite tråkigt så jag gjorde om din sida fast utan tables:
http://linus.homeunix.com/annat/test/tmp.html
Kanske inte de snyggaste kod jag skrivit men den ser iaf vettigare ut i IE.
Jag gjorde även om a:hover i menyn en aning då den tidigare flyttade om menyalternativen lite osnyggt. Jag är inte helt nöjd med resultatet men men...

Jasså och det var bra för att visa mig att du är bättre? eller att jag inte är soppas bra så att jag kan göra en sida utan tables enu?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Inte menat så...
Mer som ett tips på hur man kan göra utan att använda tables.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk

Removed~

Visa signatur

○ Citera

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Inte menat så...
Mer som ett tips på hur man kan göra utan att använda tables.

Okej, nu måste jag tacka dig.

Jag tog din css mall och använde till mitt document. Ändra ingen föutom namnet på boxarna och du fungerade det.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deliberation
Om jag får låna tråden lite... Jag skulle uppskatta om någon kunde ta sig lite tid och kolla igenom denna sida:

http://www.freewebs.com/realbigfish/index.html

Det gäller alltså bara design.
Förlåt för Freewebs.

- Sidan är inte anpassad till flera upplösningar (syftar på bakgrundsbilden)
- Bakgrundsbilden är ful, gör den lite mer neutral och högre upplöst.
- Varför är det en slutbit på menyn fast det inte är en startbit?
- Gillar inte hover-effekten på knapparna, passar inte in.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deliberation
Om jag får låna tråden lite... Jag skulle uppskatta om någon kunde ta sig lite tid och kolla igenom denna sida:

http://www.freewebs.com/realbigfish/index.html

Det gäller alltså bara design.
Förlåt för Freewebs.

Fungerar inte i ie bara så du vet.

Gillade inte alls hovereffekten, du borde tona ner den ganska mycket. Annars så tycker jag det är för mycket färger vilket resulterar i att allt känns grötigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Designen klar, behöver kritik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Tja har pillat nästan klart med den nya designen till a1sweden. Vill höra lite åsikter innan jag anser den vara färdig.

Sidan ser grovkonstig ut i IE 6, det vet jag inte hur jag ska lösa enu, fast det är nog bara pirater som använder det.

Nya

http://a1sweden.awardspace.info/index.php

Gammla

www.a1sweden.3w.se

Överlag snygg! Dock tycker jag att det är grymt störande att menyknapparna ändrar storlek när man håller över dom... Annars bra jobb med designen!

Permalänk
Medlem

lite färg kanske?

limegrön eller orange i lite nyanser kan se ganska snyggt spartanskt ut

Dock kanske inte blandat

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Avstängd

Det är fortfarande ganska grå men det ser la lite bättre ut?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.